Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Şehircilik ve İmar Hukuku MIM 023 0 1 + 2 2 5
Ön Koşul Dersleri

Ön koşul dersi bulunmamaktadır.

Önerilen Seçmeli Dersler

Önerilen Seçmeli Ders bulunmamaktadır.

Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Doç.Dr. CEM KIRLANGIÇOĞLU
Dersi Verenler Doç.Dr. CEM KIRLANGIÇOĞLU,
Dersin Yardımcıları
Dersin Kategorisi Alanına Uygun Öğretim
Dersin Amacı

Mimar adaylarına şehirciliğin temellerini ve mekansal planlama ilkelerini aktarmak, imar ve yapı mevzuatı hakkında bilgilendirme yapmak, mesleki hukuk bilgisini geliştirmek, hakların ve sorumlulukların sınırlarını belirtmek.

Dersin İçeriği

Ders kapsamında; yerleşme yerleri ile bu yerlerdeki yapılaşmaların plan, fen, sağlık ve çevre şartlarına uygun teşekkülünü sağlamak amacıyla düzenlenen 3194 sayılı İmar Kanunu ve ilgili yönetmelikler hakkında bilgi verilmekte; mevzuat çerçevesinde yer alan hukuki terminoloji anlatılmakta; teorik ve uygulamalı örnekler üzerinden tartışmalar ile öğrencilerin muhakeme yetenekleri geliştirilmekte; disiplinler arası işbirliği ve çalışma sistematiğine ilişkin deneyimler aktarılmakta; ulusal ve uluslararası ölçekte seçilen şehirler üzerinden sunum ve tartışmalar gerçekleştirilerek modern yaklaşımların anlaşılması sağlanmaktadır.

# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Mevzuatı anlamasını sağlayacak terminolojiye hakimdir
2 Şehirciliğin temelleri ve mekansal planlama hiyerarşisi hakkında bilgi sahibidir
3 Mimarlıkla ilgili tüm kanun ve yönetmelikleri bilir
4 Mimarlık ve Şehircilik arasındaki ilişkiyi anlar, Dünya şehirleri hakkında bilgi sahibidir.
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Amaç ve İçerik Hakkında Bilgilendirme
2 Şehirciliğe Giriş
3 Şehirciliğin Tarihçesi
4 Şehir Kuramları ve Kuruluş Şemaları
5 Şehirleşme
6 Türkiye’nin Planlama Deneyimleri
7 Mekansal Planlama Hiyerarşisi
8 ARA SINAV
9 İmar Kanunu Hakkında Genel Bilgi
10 Kanun ve Yönetmeliklerde Geçen Tanımlar
11 Planlı Alanlar İmar Yönetmeliği - 1
12 Planlı Alanlar İmar Yönetmeliği - 2
13 Mimarlık ve Şehir Planlama
14 Dönem Ödevi Sunumları
Kaynaklar
Ders Notu

Ders koordinatörünün notları ve sunumları.

Ders Kaynakları

3194 Sayılı İmar Kanunu

Altan, T. (1989) Şehir ve Bölge Planlamanın Temel İlkeleri, Çukurova Üniversitesi, Ziraat Fakültesi Peyzaj Mimarlığı Bölümü yayınları, Adana.

Bacon E. (1976) Design of Cities, Revised Edition, Penguin, New York

Bayhan, İ. (1968), Şehir Planlaması, İskender matbaası, İstanbul

Göçer, O. (1990) Metropoliten Planlama, Istanbul: Y.Ü.

Gürel, S. (1998) Planlama Kuramları, Yıldız Üniversitesi Matbaası, SP-243-15-88., İstanbul.

Hall, P. (1996) Cities of tomorrow : an intellectual history of urban planning and design in the twentieth century, Oxford, UK: Blackwell Publishers.

Keleş, R., (1972) Şehirciliğin Kuramsal Temelleri, A.Ü. SBF. Yayınları, No.332, Ankara.

Keleş, R. (1996) Kentleşme Politikası, İmge Yayınevi Yayınları, Ankara.

Keleş, R. (1998) Kentbilim Terimleri Sözlüğü, İmge Yayınevi Yayınları, Ankara.

Le Corbusier (2014) Şehircilik, Daimon Yayınları, İstanbul.

Sendich, E. (2006) Planning and Urban Design Standards, Wiley & Sons, New Jersey.

Tekeli, İ. (2001) Modernite Aşılırken Kent Planlaması, Ankara:İmge.

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Araştırma ve Eleştirel Düşünme Becerisi: Mimari ve kentsel ölçekte belirli sorunlara karşı araştırma, anlama, analiz etme, bilgi üretme, karşılaştırmalı olarak inceleme ve farklı açılardan değerlendirmeler aracılığıyla çözüm önerileri ve stratejik yaklaşımlar geliştirme. X
2 İletişim ve Sunum Becerisi: Meslek ortamlarında ve toplumda, uygun temsil araçlarını kullanarak verimli yazabilme ve konuşabilme; doğru iletişim kurmak üzere geleneksel el çizimleri ve bilgisayar teknolojilerinin kullanıldığı çeşitli tekniklerle programlama ve tasarım sürecinin her aşamasını uygun tekniklerle ifade edebilme, etkili sunum yapabilme.
3 Tasarım Becerileri: Tasarımın temel ilkelerini ve gerekliliklerini kavrayarak etkin şekilde kullanabilme, ilgili ölçüt ve standartlar doğrultusunda farklı alternatifler üretebilme.
4 Bütünleşik Değerlendirme ve Karar Verme: Tasarım problemlerini çözümlemede kentsel ölçekten tekil malzeme kullanımına; toplumsal yaklaşımdan bireysel kullanım ilişkisine kadar geniş bir aralığa odaklanan unsurları bir arada değerlendirebilme. Mimari ve kentsel tasarım problemlerinin çözümlenmesinde çevrenin bilinçli kullanımı, erişilebilirlik, çevresel sistemler, taşıyıcı sistemler, yapı servis sistemleri gibi birden fazla değişkeni, belirlenen tema ve bağlam kapsamında bir arada kullanabilme. X
5 Mimarlık Tarihi ve Kültür: Mimarlık tarihi kapsamında incelenen örnekleri anlama ve kavrama; bunları şekillendiren yerel, bölgesel, küresel ortamlara ait kültürel normları mimari, sosyo-ekonomik, politik, estetik ve teknolojik faktörler bağlamında değerlendirerek bu mirasın etkilerini anlama; mimarlık düşüncesi ve uygulamasına ilişkin yenilikleri takip ederek yaşam boyu öğrenmeye açık olma.
6 Kültürel Çeşitlilik: Yerel ve küresel ölçekte farklı kültürlere sahip toplum ve bireylerin ihtiyaçları, değerleri, davranışsal normları hakkında bilgi edinme ve söz konusu kültürel çeşitliliğin etkinlik zemini olan sosyo-mekânsal dinamikleri anlama. X
7 Çevresel Sistemler ve Sürdürülebilir Tasarım: Çevresel sistemlere ve coğrafi özelliklere göre tasarım kriterlerinin çeşitliliğini anlama ve sürdürülebilir kalkınma hedefleri doğrultusunda kamu yararını gözeterek kaynakların korunarak gelecek nesillere aktarılmasına katkıda bulunacak mekanlar oluşturabilme. X
8 Kültür ve Tabiat Varlıklarının Korunması: Tarihi ve doğal çevreyi tanıma, önemini kavrama ve koruma bilinci kazanma; tarihi anıtların ve yapıların belgelenmesi, rölöve, restitüsyon ve restorasyon projelerini hazırlamak için gerekli temel teknikleri anlama.
9 Biçimsel ve Strüktürel Kompozisyon: Form, fonksiyon, strüktür ilişkilerini bir bütün olarak ele alabilme ve mekânsal düzeyde kavrayabilme; yapı malzemeleri ve bileşenlerinin üretim, kullanım ve uygulamalarıyla ilgili ilke ve standartları anlama.
10 Taşıyıcı Sistemler: Taşıyıcı sistemlerin temel özelliklerini anlama, çağdaş taşıyıcı sistemlerin gelişimi ve uygulama alanları hakkında bilgi sahibi olma, ilgili disiplinler ile iş birliği kabiliyeti edinme.
11 Yapı Servis Sistemleri: Yapı tasarımında, strüktürel, çevresel, güvenlik, yapı kabuğu ve bina servis sistemlerini (tesisat, elektrik, sirkülasyon, iletişim, güvenlik ve yangın koruma) anlama, değerlendirme, seçme ve tasarım sürecine entegre edebilme.
12 Proje Yönetimi ve Saha Uygulamaları: Proje yönetimi, iş planlama, finansal yönetim, ekip oluşturma, girişimcilik ve liderlik konularında temel ilkeleri anlama ve uygulayabilme.
13 Finansal Değerlendirme: Fizibilite çalışmaları, yapı maliyeti öngörüleri, işletme maliyetleri, bina yaşam döngüsü gibi kısa, orta ve uzun vadeli finansal konuların temelleri hakkında yeterli bilgi sahibi olma.
14 Meslek Etiği, Alanla İlgili Mevzuat ve Yasal Sorumluluklar: Kamu yararı, sağlığı, güvenliği ve refahı için, mülkiyet hakları, imar ve iskân yönetmelikleri, kullanıcı hakları gibi tasarımı etkileyen konularda mimarın yasal sorumluluklarını anlama, mimari tasarım ve uygulamada mesleki muhakemenin kullanılmasına ilişkin etik değerlerin rolünü kavrayabilme. X
# Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı PÇ 1 PÇ 2 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 6 PÇ 7 PÇ 8 PÇ 9 PÇ 10 PÇ 11 PÇ 12 PÇ 13 PÇ 14
1 Mevzuatı anlamasını sağlayacak terminolojiye hakimdir 5
2 Şehirciliğin temelleri ve mekansal planlama hiyerarşisi hakkında bilgi sahibidir 5
3 Mimarlıkla ilgili tüm kanun ve yönetmelikleri bilir 5 5
4 Mimarlık ve Şehircilik arasındaki ilişkiyi anlar, Dünya şehirleri hakkında bilgi sahibidir. 5 5 5
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 50
1. Ödev 50
Toplam 100
1. Final 40
1. Yıl İçinin Başarıya 60
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 4 64
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 2 32
Ara Sınav 1 3 3
Kısa Sınav 2 2 4
Ödev 2 9 18
Final 1 3 3
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 3 48
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 3 48
Ara Sınav 1 5 5
Ödev 1 14 14
Final 1 10 10
Toplam İş Yükü 249
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 9,96
Dersin AKTS Kredisi 5