Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Kent Sosyolojisi | MIM 026 | 0 | 2 + 0 | 2 | 5 |
Ön Koşul Dersleri | _ |
||
Önerilen Seçmeli Dersler | _ |
||
Dersin Dili | Türkçe | ||
Dersin Seviyesi | Lisans | ||
Dersin Türü | Seçmeli | ||
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üyesi AYŞE ŞİMŞEK | ||
Dersi Verenler | Dr.Öğr.Üyesi AYŞE ŞİMŞEK, | ||
Dersin Yardımcıları | _ |
||
Dersin Kategorisi | Alanına Uygun Öğretim | ||
Dersin Amacı |
|
||
Dersin İçeriği |
|
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | 1. Öğrenciler toplum ve kent arasındaki ilişkiyi ders dönemi boyunca kavrarlar | Anlatım, Soru-Cevap, | |
2 | 2. Öğrenciler mekanlar ile sosyal sorunlar arasındaki karşılıklı ilişkiyi çözümlerler | Anlatım, | |
3 | 3. Öğrenciler küreselleşme ve kentleşme arasındaki ilişkiyi kavrarlar. | Anlatım, | |
4 | 4. Öğrenciler kentleşmenin dinamiklerini kavrar ve bunu Türkiye’nin kentleşmesine uyarlar. | Anlatım, Beyin Fırtınası, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Kent ve kentleşme kavramları nedir | |
2 | İlk kentlerin tarihçesi ve bu kentlerin özellikleri | |
3 | Kırsal yerleşim birimlerinin özellikleri ve kentler ile olan farklılıklarının karşılaştırılması | |
4 | İlk çağ kentleri ile modern kentler arasındaki farklar | |
5 | Doğu ve batı toplumlarındaki kentlerin özellikleri | |
6 | Göç kavramı ve kuramları | |
7 | Çağdaş kent teorileri | |
8 | Küreselleşme ve kent ilişkisi | |
9 | Ara sınav | |
10 | Kent ve kırsal kesimde yaşayan insan ilişkilerinin karşılaştırılması | |
11 | Osmanlı’da kentlerin özellikleri | |
12 | Cumhuriyet sonrası kentleşme ve göç | |
13 | Kent yoksulluğu | |
14 | Kentsel dönüşüm |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | |
Ders Kaynakları | Alkan, A ve B. Duru. 2002 “20. Yüzyılda Kent ve Kentsel Düşünce” Ankara:İmge Kitabevi
Bal, Hüseyin. 1999 Kent Sosyolojisi, Ankara: Turhan Kitabevi
Castells, Manuel. Kent, Sınıf, İktidar (Çev.Asuman Erendil
Cook, O.1921, City and Country, Effects of Human Environments on the Progress of Civilazition
Eraydın, A.2006 Değişen Mekan, Mekansal Süreçlere İlişkin Tartışma ve Araştırmalara Toplu Bakış: 1923-2003, Ankara Dost Kitabevi Yayınları
Ersoy, M. 2007 Kentsel Planlama Kuramları, Ankara: İmge Kitabevi
Keleş, Ruşen. 2012, Kentleşme Politikası, Ankara: İmge Kitabevi
Uğurlu,O.Pınarcıoğlu,N. Ş., Kanbak, A. Ve M. Şiriner 2010, Türkiye Perspektifinden Kent Sosyolojisi Çalışmaları, İstanbul: Örgün Yayınevi
Weber , M. Şehir:Modern Kentin Oluşumu
|
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Araştırma ve Eleştirel Düşünme Becerisi: Mimari ve kentsel ölçekte belirli sorunlara karşı araştırma, anlama, analiz etme, bilgi üretme, karşılaştırmalı olarak inceleme ve farklı açılardan değerlendirmeler aracılığıyla çözüm önerileri ve stratejik yaklaşımlar geliştirme. | X | |||||
2 | İletişim ve Sunum Becerisi: Meslek ortamlarında ve toplumda, uygun temsil araçlarını kullanarak verimli yazabilme ve konuşabilme; doğru iletişim kurmak üzere geleneksel el çizimleri ve bilgisayar teknolojilerinin kullanıldığı çeşitli tekniklerle programlama ve tasarım sürecinin her aşamasını uygun tekniklerle ifade edebilme, etkili sunum yapabilme. | X | |||||
3 | Tasarım Becerileri: Tasarımın temel ilkelerini ve gerekliliklerini kavrayarak etkin şekilde kullanabilme, ilgili ölçüt ve standartlar doğrultusunda farklı alternatifler üretebilme. | ||||||
4 | Bütünleşik Değerlendirme ve Karar Verme: Tasarım problemlerini çözümlemede kentsel ölçekten tekil malzeme kullanımına; toplumsal yaklaşımdan bireysel kullanım ilişkisine kadar geniş bir aralığa odaklanan unsurları bir arada değerlendirebilme. Mimari ve kentsel tasarım problemlerinin çözümlenmesinde çevrenin bilinçli kullanımı, erişilebilirlik, çevresel sistemler, taşıyıcı sistemler, yapı servis sistemleri gibi birden fazla değişkeni, belirlenen tema ve bağlam kapsamında bir arada kullanabilme. | ||||||
5 | Mimarlık Tarihi ve Kültür: Mimarlık tarihi kapsamında incelenen örnekleri anlama ve kavrama; bunları şekillendiren yerel, bölgesel, küresel ortamlara ait kültürel normları mimari, sosyo-ekonomik, politik, estetik ve teknolojik faktörler bağlamında değerlendirerek bu mirasın etkilerini anlama; mimarlık düşüncesi ve uygulamasına ilişkin yenilikleri takip ederek yaşam boyu öğrenmeye açık olma. | ||||||
6 | Kültürel Çeşitlilik: Yerel ve küresel ölçekte farklı kültürlere sahip toplum ve bireylerin ihtiyaçları, değerleri, davranışsal normları hakkında bilgi edinme ve söz konusu kültürel çeşitliliğin etkinlik zemini olan sosyo-mekânsal dinamikleri anlama. | X | |||||
7 | Çevresel Sistemler ve Sürdürülebilir Tasarım: Çevresel sistemlere ve coğrafi özelliklere göre tasarım kriterlerinin çeşitliliğini anlama ve sürdürülebilir kalkınma hedefleri doğrultusunda kamu yararını gözeterek kaynakların korunarak gelecek nesillere aktarılmasına katkıda bulunacak mekanlar oluşturabilme. | ||||||
8 | Kültür ve Tabiat Varlıklarının Korunması: Tarihi ve doğal çevreyi tanıma, önemini kavrama ve koruma bilinci kazanma; tarihi anıtların ve yapıların belgelenmesi, rölöve, restitüsyon ve restorasyon projelerini hazırlamak için gerekli temel teknikleri anlama. | ||||||
9 | Biçimsel ve Strüktürel Kompozisyon: Form, fonksiyon, strüktür ilişkilerini bir bütün olarak ele alabilme ve mekânsal düzeyde kavrayabilme; yapı malzemeleri ve bileşenlerinin üretim, kullanım ve uygulamalarıyla ilgili ilke ve standartları anlama. | ||||||
10 | Taşıyıcı Sistemler: Taşıyıcı sistemlerin temel özelliklerini anlama, çağdaş taşıyıcı sistemlerin gelişimi ve uygulama alanları hakkında bilgi sahibi olma, ilgili disiplinler ile iş birliği kabiliyeti edinme. | ||||||
11 | Yapı Servis Sistemleri: Yapı tasarımında, strüktürel, çevresel, güvenlik, yapı kabuğu ve bina servis sistemlerini (tesisat, elektrik, sirkülasyon, iletişim, güvenlik ve yangın koruma) anlama, değerlendirme, seçme ve tasarım sürecine entegre edebilme. | ||||||
12 | Proje Yönetimi ve Saha Uygulamaları: Proje yönetimi, iş planlama, finansal yönetim, ekip oluşturma, girişimcilik ve liderlik konularında temel ilkeleri anlama ve uygulayabilme. | ||||||
13 | Finansal Değerlendirme: Fizibilite çalışmaları, yapı maliyeti öngörüleri, işletme maliyetleri, bina yaşam döngüsü gibi kısa, orta ve uzun vadeli finansal konuların temelleri hakkında yeterli bilgi sahibi olma. | ||||||
14 | Meslek Etiği, Alanla İlgili Mevzuat ve Yasal Sorumluluklar: Kamu yararı, sağlığı, güvenliği ve refahı için, mülkiyet hakları, imar ve iskân yönetmelikleri, kullanıcı hakları gibi tasarımı etkileyen konularda mimarın yasal sorumluluklarını anlama, mimari tasarım ve uygulamada mesleki muhakemenin kullanılmasına ilişkin etik değerlerin rolünü kavrayabilme. |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 | PÇ 13 | PÇ 14 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 1. Öğrenciler toplum ve kent arasındaki ilişkiyi ders dönemi boyunca kavrarlar | 5 | 5 | ||||||||||||
2 | 2. Öğrenciler mekanlar ile sosyal sorunlar arasındaki karşılıklı ilişkiyi çözümlerler | 5 | 5 | ||||||||||||
3 | 3. Öğrenciler küreselleşme ve kentleşme arasındaki ilişkiyi kavrarlar. | 5 | 5 | ||||||||||||
4 | 4. Öğrenciler kentleşmenin dinamiklerini kavrar ve bunu Türkiye’nin kentleşmesine uyarlar. | 5 | 5 | 5 |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Sözlü Sınav | 20 |
1. Ödev | 30 |
1. Proje / Tasarım | 20 |
1. Ara Sınav | 30 |
Toplam | 100 |
1. Final | 40 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 60 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Performans Görevi (Seminer) | 1 | 20 | 20 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 4 | 10 | 40 |
Ara Sınav | 1 | 20 | 20 |
Sözlü Sınav | 1 | 20 | 20 |
Ödev | 1 | 20 | 20 |
Toplam İş Yükü | 120 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 4,8 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 5 |