Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Mimarlıkta Eleştiri ve Meslek Etiği | MIM 403 | 7 | 2 + 0 | 2 | 3 |
Ön Koşul Dersleri | Ön koşul dersi bulunmamaktadır. |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üyesi MEHMET AKİF YILDIZ |
Dersi Verenler | Dr.Öğr.Üyesi MEHMET AKİF YILDIZ, |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Kategorisi | Alanına Uygun Temel Öğretim |
Dersin Amacı | Mimarlık Meslek Pratiğinde Etik Değer ve Sorumlulukları aktararak, öğrencilere bilinç ve farkındalık oluşturmaktır. |
Dersin İçeriği | Ders kapsamında öncelikle etik ve mesleki etik kavramları anlatılır. Ardından, Mimarın mesleki anlamda yerine getirmesi gereken genel yükümlülüklerine ek olarak topluma, işverenlere, meslektaşlarına, doğaya, vatanına ve milletine karşı sorumlulukları anlatılmaktadır. Mimarların, mimarlık sanatı ve bilimi ile ilgili bilgilerini korumak ve geliştirmek, mimari kabiliyetin esasına saygı göstermek, ilerlemesinde katkıda bulunmak, mesleki faaliyetlerinin toplumsal ve çevresel etkilerini dikkatle değerlendirmek, katı mesleki yargıyı uygulamak konularında sorumlu olduğu öğrencilere aktarılır, tüm konular örnek olaylar üzerinden tartışılır. |
Kalkınma Amaçları |
---|
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Etik ve mesleki etik kavramlarını bilir | ||
2 | Mimarlık mesleği ve meslek etiğini kavrayabilme | Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Anlatım, | |
3 | Mimarın kişisel, mesleki, toplumsal ve çevresel yükümlülükleri hakkında bilgi sahibi olur | ||
4 | Mesleki ve etik alanda sorumluluklarını bilme | Anlatım, Tartışma, Beyin Fırtınası, | |
5 | Meslek ile ilgili ve ilişkili yasa ve yönetmelikleri okuma, gerektiği yerde kullanabilme becerisini kazanır | ||
6 | Mimarlık uygulamasındaki etik uyumsuzlukların farkına varabilme | Anlatım, Beyin Fırtınası, | Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı), |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Ders içeriğinin tanımı. ahlaki değerler ve etiğin tartışılması | 1. hafta sunumu |
2 | Mimarlıkta etik meslek etiği kavramının tartışılması | 2. hafta sunumu |
3 | Mimarlıkta etik ve sosyal konular örnek olay incelemeleri | 3. hafta sunumu |
4 | Mimarlıkta etik ve sosyal konular örnek olay incelemeleri | Öğrenci sunumları |
5 | Mimarlıkta etik ve sosyal konular örnek olay incelemeleri | Öğrenci sunumları |
6 | Mimarlıkta etik ve sosyal konular örnek olay incelemeleri | Öğrenci sunumları |
7 | 1. ara sınav | Ara sınav |
8 | Mimarların mesleki sorumlulukları | 8. hafta sunumları |
9 | Mimarlık hizmetlerinin mevzuatlar çerçevesinde sorumluluk ve sınırlılıkları | 9. hafta sunumları |
10 | Mimari proje, uygulama ve danışmanlık hizmetlerinin mesleki sorumluluk çerçevesinde tartışılması | 10. hafta sunumları |
11 | Mimari proje, uygulama ve danışmanlık hizmetlerinin örnek olaylarla tartışılması | 11. hafta sunumları |
12 | Mimari proje, uygulama ve danışmanlık hizmetlerinin örnek olaylarla tartışılması | Öğrenci sunumları |
13 | Mimari proje, uygulama ve danışmanlık hizmetlerinin örnek olaylarla tartışılması | Öğrenci sunumları |
14 | Mimari proje, uygulama ve danışmanlık hizmetlerinin örnek olaylarla tartışılması | Öğrenci sunumları |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | Ders koordinatörünün kendi notları |
Ders Kaynakları |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Araştırma ve Eleştirel Düşünme Becerisi: Mimari ve kentsel ölçekte belirli sorunlara karşı araştırma, anlama, analiz etme, bilgi üretme, karşılaştırmalı olarak inceleme ve farklı açılardan değerlendirmeler aracılığıyla çözüm önerileri ve stratejik yaklaşımlar geliştirme. | X | |||||
2 | İletişim ve Sunum Becerisi: Meslek ortamlarında ve toplumda, uygun temsil araçlarını kullanarak verimli yazabilme ve konuşabilme; doğru iletişim kurmak üzere geleneksel el çizimleri ve bilgisayar teknolojilerinin kullanıldığı çeşitli tekniklerle programlama ve tasarım sürecinin her aşamasını uygun tekniklerle ifade edebilme, etkili sunum yapabilme. | ||||||
3 | Tasarım Becerileri: Tasarımın temel ilkelerini ve gerekliliklerini kavrayarak etkin şekilde kullanabilme, ilgili ölçüt ve standartlar doğrultusunda farklı alternatifler üretebilme. | ||||||
4 | Bütünleşik Değerlendirme ve Karar Verme: Tasarım problemlerini çözümlemede kentsel ölçekten tekil malzeme kullanımına; toplumsal yaklaşımdan bireysel kullanım ilişkisine kadar geniş bir aralığa odaklanan unsurları bir arada değerlendirebilme. Mimari ve kentsel tasarım problemlerinin çözümlenmesinde çevrenin bilinçli kullanımı, erişilebilirlik, çevresel sistemler, taşıyıcı sistemler, yapı servis sistemleri gibi birden fazla değişkeni, belirlenen tema ve bağlam kapsamında bir arada kullanabilme. | X | |||||
5 | Mimarlık Tarihi ve Kültür: Mimarlık tarihi kapsamında incelenen örnekleri anlama ve kavrama; bunları şekillendiren yerel, bölgesel, küresel ortamlara ait kültürel normları mimari, sosyo-ekonomik, politik, estetik ve teknolojik faktörler bağlamında değerlendirerek bu mirasın etkilerini anlama; mimarlık düşüncesi ve uygulamasına ilişkin yenilikleri takip ederek yaşam boyu öğrenmeye açık olma. | ||||||
6 | Kültürel Çeşitlilik: Yerel ve küresel ölçekte farklı kültürlere sahip toplum ve bireylerin ihtiyaçları, değerleri, davranışsal normları hakkında bilgi edinme ve söz konusu kültürel çeşitliliğin etkinlik zemini olan sosyo-mekânsal dinamikleri anlama. | ||||||
7 | Çevresel Sistemler ve Sürdürülebilir Tasarım: Çevresel sistemlere ve coğrafi özelliklere göre tasarım kriterlerinin çeşitliliğini anlama ve sürdürülebilir kalkınma hedefleri doğrultusunda kamu yararını gözeterek kaynakların korunarak gelecek nesillere aktarılmasına katkıda bulunacak mekanlar oluşturabilme. | ||||||
8 | Kültür ve Tabiat Varlıklarının Korunması: Tarihi ve doğal çevreyi tanıma, önemini kavrama ve koruma bilinci kazanma; tarihi anıtların ve yapıların belgelenmesi, rölöve, restitüsyon ve restorasyon projelerini hazırlamak için gerekli temel teknikleri anlama. | ||||||
9 | Biçimsel ve Strüktürel Kompozisyon: Form, fonksiyon, strüktür ilişkilerini bir bütün olarak ele alabilme ve mekânsal düzeyde kavrayabilme; yapı malzemeleri ve bileşenlerinin üretim, kullanım ve uygulamalarıyla ilgili ilke ve standartları anlama. | ||||||
10 | Taşıyıcı Sistemler: Taşıyıcı sistemlerin temel özelliklerini anlama, çağdaş taşıyıcı sistemlerin gelişimi ve uygulama alanları hakkında bilgi sahibi olma, ilgili disiplinler ile iş birliği kabiliyeti edinme. | ||||||
11 | Yapı Servis Sistemleri: Yapı tasarımında, strüktürel, çevresel, güvenlik, yapı kabuğu ve bina servis sistemlerini (tesisat, elektrik, sirkülasyon, iletişim, güvenlik ve yangın koruma) anlama, değerlendirme, seçme ve tasarım sürecine entegre edebilme. | ||||||
12 | Proje Yönetimi ve Saha Uygulamaları: Proje yönetimi, iş planlama, finansal yönetim, ekip oluşturma, girişimcilik ve liderlik konularında temel ilkeleri anlama ve uygulayabilme. | X | |||||
13 | Finansal Değerlendirme: Fizibilite çalışmaları, yapı maliyeti öngörüleri, işletme maliyetleri, bina yaşam döngüsü gibi kısa, orta ve uzun vadeli finansal konuların temelleri hakkında yeterli bilgi sahibi olma. | ||||||
14 | Meslek Etiği, Alanla İlgili Mevzuat ve Yasal Sorumluluklar: Kamu yararı, sağlığı, güvenliği ve refahı için, mülkiyet hakları, imar ve iskân yönetmelikleri, kullanıcı hakları gibi tasarımı etkileyen konularda mimarın yasal sorumluluklarını anlama, mimari tasarım ve uygulamada mesleki muhakemenin kullanılmasına ilişkin etik değerlerin rolünü kavrayabilme. | X |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 | PÇ 13 | PÇ 14 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Etik ve mesleki etik kavramlarını bilir | 5 | |||||||||||||
2 | Mimarlık mesleği ve meslek etiğini kavrayabilme | 4 | 4 | 5 | |||||||||||
3 | Mimarın kişisel, mesleki, toplumsal ve çevresel yükümlülükleri hakkında bilgi sahibi olur | 5 | |||||||||||||
4 | Mesleki ve etik alanda sorumluluklarını bilme | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | |||||||||
5 | Meslek ile ilgili ve ilişkili yasa ve yönetmelikleri okuma, gerektiği yerde kullanabilme becerisini kazanır | 5 | |||||||||||||
6 | Mimarlık uygulamasındaki etik uyumsuzlukların farkına varabilme |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 100 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 40 |
1. Final | 60 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 2 | 32 |
Ara Sınav | 1 | 2 | 2 |
Ödev | 2 | 10 | 20 |
Final | 1 | 2 | 2 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 8 | 2 | 16 |
Toplam İş Yükü | 72 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 2,88 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 3 |