Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Yapı Bilgisi I MIM 207 3 3 + 2 4 4
Ön Koşul Dersleri

Yok

Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Zorunlu
Dersin Koordinatörü Dr.Öğr.Üyesi MEHMET AKİF YILDIZ
Dersi Verenler Arş.Gör.Dr. MERVE ERTOSUN YILDIZ, Arş.Gör. MUHAMMET ŞEHADET KARATOPRAK, Arş.Gör. SÜMEYYE YAŞAR, Dr.Öğr.Üyesi MEHMET AKİF YILDIZ,
Dersin Yardımcıları

Araş. Gör. M. Şehadet KARATOPRAK

Araş. Gör. Ömer Faruk BAYRAKTARLI

Dersin Kategorisi Alanına Uygun Temel Öğretim
Dersin Amacı

Öğrenciler ile, binalarda kaba yapı elemanlarından temeller, duvarlar ve döşemelerin uygulama detayları konusunda bilgilerin paylaşımı ve öğrencilere anılan yapısal bilgilerin teknik resim kurallarına uygun çizimlerle yapabilmeleri kabiliyetlerini kazandırmış olmak.

Dersin İçeriği

Yapı çeşitleri, yapı malzemeleri ve strüktürler, yığma ve karkas yapılar, zemin, arazi koşullarına ve yapı özelliklerine göre temel çözümleri ve teknik çizimlerin yapılması, bodrum katlı ve bodrum katsız yapılarda temel çözümleri, su ve ısı yalıtım detaylarının çizdirilerek öğretilmesi, taşıyıcı ve bölücü duvarlar, separatörler ve bağlayıcı elemanların kullanım amaçlarına ve tasarım ilkelerine göre yapım şekillerinin anlatılması ve çizdirilmesi.

Malzeme ve yapım tekniklerine göre bina döşeme çeşitleri ve uygulama çözümlerinin çizdirilmesi.

Kalkınma Amaçları
# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Ders kapsamında yer alan yapı bileşen ve elemanlarının temel tasarım ve üretim ilkelerini kavrama
2 Yapım sistemlerinin tanıtılması ve kavramların öğretme Anlatım, Soru-Cevap, Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı),
3 Yapıya ve tasarıma uygun yapısal ürün, parça, eleman ve bileşenleri seçebilme ve uyarlayabilme yeteneğini kazanma
4 Farklı yapı türlerinin taşıyıcı sistemlerini öğretme Anlatım, Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı),
5 Sürdürülebilir mimarlık ve Yapı üretiminde ekoloji kavramları ile örtüşen ürün, parça, eleman ve bileşenler ile tasarım, üretim ve uyarlama çalışmalarını gerçekleştirme bilgi, beceri ve alışkanlığını kazanma.
6 Farklı yapı türlerinin temel, duvar, döşeme sistemlerini çizebilme becerizi kazandırma Bireysel Çalışma, Örnek Olay, Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı),
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Yapıların Malzemelerine ve Yapım Tekniklerine Göre Sınıflandırılması, Yığma ve Karkas Yapılar / Anlatım
2 Yapı Elemanlarının Malzeme ve Uygulama Detayları Bilgileri / Anlatım
3 Dolgu, Blokaj, Kazı ve Zemin Uygulama Detaylarına Yönelik İlk Uygulama Çiziminin Atölyede Yapılması (Ödev-1)
4 Zemin, Arazi Koşullarına ve Yapı Özelliklerine Göre Temellerin Tasarlanması / Anlatım
5 Zemin, Arazi Koşullarına ve Yapı Özelliklerine Göre Temellerin Tasarımı / Anlatım + Atölyede Çizim (Ödev-2)
6 Zemin, Arazi Koşullarına+Yapı Özelliğine Göre Temel Tasarımı / Atölyede Çizim (Ödev-3)
7 Bodrum Katlı Bir Binada Temel Detayları / Anlatım + Atölyede Çizim (Ödev-4)
8 Ara Sınav / Tasarım - Çizim
9 Malzeme Cinslerine Göre Taş, Tuğla Duvarlar / Anlatım
10 Malzeme Cinslerine Göre Taş, Tuğla Duvarlar / Atölyede Çizim (Ödev-5)
11 Malzeme Cinslerine Göre (Betonarme, Ahşap, Çelik) Döşemeler-1 / Anlatım
12 Malzeme Cinslerine Göre (Betonarme, Ahşap, Çelik) Döşemeler-2 / Anlatım
13 Ahşap Döşeme ve Betonarme Döşemelerden Birer Örnek Çizim / Atölyede Çizim (Ödev-6)
14 Yıliçinde Atölyede Öğrenilen Temel, Duvar ve Döşemelerle İlgili Uygulama Örnekleri / Görsel Sunum
Kaynaklar
Ders Notu

Ders içeriğine uygun olarak, ders yürütücüsü tarafından dönem süresince verilen detay çizimler ve notlar.

Ders Kaynakları

ELDEM, S.H., SOYGENİŞ, M., Yapı 1-2-3-4, Birsen Yayınevi;

BİLGİN, İ. Yapı Üretiminde Ürün Süreç İlişkisi, YÜMFED, 1994. 

FRANCIS D.K. Ching, CASSANDRA Adams, Çizimlerle Bina Yapım Rehberi, YEM Yayınevi,

2006 ERTEN, E., Yapı Elemanları 1-2, Karadeniz Teknik Üniversitesi Basımevi, Trabzon, 1992

YEANG,K., Service Core, Detail in Building, Wiley Academy, Londra, 2000 

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Araştırma ve Eleştirel Düşünme Becerisi: Mimari ve kentsel ölçekte belirli sorunlara karşı araştırma, anlama, analiz etme, bilgi üretme, karşılaştırmalı olarak inceleme ve farklı açılardan değerlendirmeler aracılığıyla çözüm önerileri ve stratejik yaklaşımlar geliştirme. X
2 İletişim ve Sunum Becerisi: Meslek ortamlarında ve toplumda, uygun temsil araçlarını kullanarak verimli yazabilme ve konuşabilme; doğru iletişim kurmak üzere geleneksel el çizimleri ve bilgisayar teknolojilerinin kullanıldığı çeşitli tekniklerle programlama ve tasarım sürecinin her aşamasını uygun tekniklerle ifade edebilme, etkili sunum yapabilme.
3 Tasarım Becerileri: Tasarımın temel ilkelerini ve gerekliliklerini kavrayarak etkin şekilde kullanabilme, ilgili ölçüt ve standartlar doğrultusunda farklı alternatifler üretebilme. X
4 Bütünleşik Değerlendirme ve Karar Verme: Tasarım problemlerini çözümlemede kentsel ölçekten tekil malzeme kullanımına; toplumsal yaklaşımdan bireysel kullanım ilişkisine kadar geniş bir aralığa odaklanan unsurları bir arada değerlendirebilme. Mimari ve kentsel tasarım problemlerinin çözümlenmesinde çevrenin bilinçli kullanımı, erişilebilirlik, çevresel sistemler, taşıyıcı sistemler, yapı servis sistemleri gibi birden fazla değişkeni, belirlenen tema ve bağlam kapsamında bir arada kullanabilme. X
5 Mimarlık Tarihi ve Kültür: Mimarlık tarihi kapsamında incelenen örnekleri anlama ve kavrama; bunları şekillendiren yerel, bölgesel, küresel ortamlara ait kültürel normları mimari, sosyo-ekonomik, politik, estetik ve teknolojik faktörler bağlamında değerlendirerek bu mirasın etkilerini anlama; mimarlık düşüncesi ve uygulamasına ilişkin yenilikleri takip ederek yaşam boyu öğrenmeye açık olma.
6 Kültürel Çeşitlilik: Yerel ve küresel ölçekte farklı kültürlere sahip toplum ve bireylerin ihtiyaçları, değerleri, davranışsal normları hakkında bilgi edinme ve söz konusu kültürel çeşitliliğin etkinlik zemini olan sosyo-mekânsal dinamikleri anlama.
7 Çevresel Sistemler ve Sürdürülebilir Tasarım: Çevresel sistemlere ve coğrafi özelliklere göre tasarım kriterlerinin çeşitliliğini anlama ve sürdürülebilir kalkınma hedefleri doğrultusunda kamu yararını gözeterek kaynakların korunarak gelecek nesillere aktarılmasına katkıda bulunacak mekanlar oluşturabilme.
8 Kültür ve Tabiat Varlıklarının Korunması: Tarihi ve doğal çevreyi tanıma, önemini kavrama ve koruma bilinci kazanma; tarihi anıtların ve yapıların belgelenmesi, rölöve, restitüsyon ve restorasyon projelerini hazırlamak için gerekli temel teknikleri anlama.
9 Biçimsel ve Strüktürel Kompozisyon: Form, fonksiyon, strüktür ilişkilerini bir bütün olarak ele alabilme ve mekânsal düzeyde kavrayabilme; yapı malzemeleri ve bileşenlerinin üretim, kullanım ve uygulamalarıyla ilgili ilke ve standartları anlama. X
10 Taşıyıcı Sistemler: Taşıyıcı sistemlerin temel özelliklerini anlama, çağdaş taşıyıcı sistemlerin gelişimi ve uygulama alanları hakkında bilgi sahibi olma, ilgili disiplinler ile iş birliği kabiliyeti edinme. X
11 Yapı Servis Sistemleri: Yapı tasarımında, strüktürel, çevresel, güvenlik, yapı kabuğu ve bina servis sistemlerini (tesisat, elektrik, sirkülasyon, iletişim, güvenlik ve yangın koruma) anlama, değerlendirme, seçme ve tasarım sürecine entegre edebilme.
12 Proje Yönetimi ve Saha Uygulamaları: Proje yönetimi, iş planlama, finansal yönetim, ekip oluşturma, girişimcilik ve liderlik konularında temel ilkeleri anlama ve uygulayabilme.
13 Finansal Değerlendirme: Fizibilite çalışmaları, yapı maliyeti öngörüleri, işletme maliyetleri, bina yaşam döngüsü gibi kısa, orta ve uzun vadeli finansal konuların temelleri hakkında yeterli bilgi sahibi olma.
14 Meslek Etiği, Alanla İlgili Mevzuat ve Yasal Sorumluluklar: Kamu yararı, sağlığı, güvenliği ve refahı için, mülkiyet hakları, imar ve iskân yönetmelikleri, kullanıcı hakları gibi tasarımı etkileyen konularda mimarın yasal sorumluluklarını anlama, mimari tasarım ve uygulamada mesleki muhakemenin kullanılmasına ilişkin etik değerlerin rolünü kavrayabilme.
# Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı PÇ 1 PÇ 2 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 6 PÇ 7 PÇ 8 PÇ 9 PÇ 10 PÇ 11 PÇ 12 PÇ 13 PÇ 14
1 Ders kapsamında yer alan yapı bileşen ve elemanlarının temel tasarım ve üretim ilkelerini kavrama 5 5
2 Yapım sistemlerinin tanıtılması ve kavramların öğretme 5 2 5 5 5
3 Yapıya ve tasarıma uygun yapısal ürün, parça, eleman ve bileşenleri seçebilme ve uyarlayabilme yeteneğini kazanma 5 5
4 Farklı yapı türlerinin taşıyıcı sistemlerini öğretme 2 5 5 2
5 Sürdürülebilir mimarlık ve Yapı üretiminde ekoloji kavramları ile örtüşen ürün, parça, eleman ve bileşenler ile tasarım, üretim ve uyarlama çalışmalarını gerçekleştirme bilgi, beceri ve alışkanlığını kazanma. 5 5
6 Farklı yapı türlerinin temel, duvar, döşeme sistemlerini çizebilme becerizi kazandırma 5 5 5 5 5
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 50
1. Ödev 10
2. Ödev 10
3. Ödev 10
4. Ödev 10
5. Ödev 10
Toplam 100
1. Final 50
1. Yıl İçinin Başarıya 50
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 5 80
Ara Sınav 1 3 3
Ödev 5 3 15
Final 1 3 3
Toplam İş Yükü 101
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 4,04
Dersin AKTS Kredisi 4