Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Mimari Tasarım I | MIM 101 | 1 | 4 + 4 | 6 | 10 |
Ön Koşul Dersleri | Yok |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Arş.Gör.Dr. EMRE DEMİRTAŞ |
Dersi Verenler | Arş.Gör.Dr. SEREFRAZ AKYAMAN, Arş.Gör.Dr. HİLAL EREK İNCE, Arş.Gör.Dr. EMRE DEMİRTAŞ, Arş.Gör.Dr. İREM HAFIZ, Arş.Gör. ASLIHAN FEDAKAR, RABİA KOCAER, |
Dersin Yardımcıları | Arş. Gör. Nihan Bölükbaş BARAN Arş. Gör. Ayşegül Ekşi KILIÇARSLAN Arş. Gör. Serefraz AKYAMAN Arş. Gör. Sümeyye YAŞAR Arş. Gör. Aslıhan FEDEKÂR |
Dersin Kategorisi | Alanına Uygun Temel Öğretim |
Dersin Amacı | Bu dersin amacı öğrencilere bir süreç ve ortam olarak tasarımı tanıtmak ve öğrenciye temel tasarım beceri nosyonlarını kazandırmaktır. |
Dersin İçeriği | Görsel algı ve kompozisyonun temel ilkeleri, mekanı oluşturan biçimsel ögeler, mekan hiyerarşisi konuları kısa süreli stüdyo ödevleri aracılığı ile verilir. |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Tasarım yapma deneyimini edinecektir. | ||
2 | Mimari tasarımı etkileyen insan, insan algısı ve çevre konularından haberdar olacaktır. | ||
3 | Grafik iletişim ve maket yapma tekniklerini kullanabilecektir. | ||
4 | İki ve üç boyutlu kompozisyonları görsel olarak analiz edebilecektir. |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Boşluk örüntüleri | |
2 | Çizgi - Düzlem | |
3 | Yeryüzüne müdahale aracı olarak zemin oluşturma. | |
4 | Zemin-Yüzey ve Örtü Konfigürasyonu | |
5 | Özne-Nesne ve Beden-Mekan | |
6 | Zaman-Mekan-Hareket | |
7 | Yapı-Form ve Strüktür | |
8 | Kapsam-Bağlam ve Yer | |
9 | Yapı-Form ve Strüktür | |
10 | Program-Konstrüksiyon-Konfigürasyon, Kapsam-Bağlam | |
11 | Program-Konstrüksiyon-Konfigürasyon, Kapsam-Bağlam | |
12 | Program-Konstrüksiyon-Konfigürasyon, Kapsam-Bağlam | |
13 | Program-Konstrüksiyon-Konfigürasyon, Kapsam-Bağlam | |
14 | Final Teslimi |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | |
Ders Kaynakları | Arnheim, Rudolf. The Dynamics of Architectural Form. Berkeley: University of California, 1977. Baker, Geoffrey Howard. Design Strategies in Architecture: An Approach to the Analysis of Form. London: Van Nostrand Reinhold, 1996. Berger, John. Görme Biçimleri. Istanbul: Metis, 1993. Ching, Francis. Architecture: Form, Space and Order. New York: Van Nostrand Reinhold, 1996. [Mimarlik, Biçim, Mekân ve Düzen. Istanbul: Yapı Frampton, Kenneth. Modern architecture: a Critical History. London: Thames and Hudson, 1992. Frederick, Matthew. 101 Things I Learned in Architecture School. Cambridge, Mass., London: MIT Press, 2007. Hertzberger, Herman. Lessons for Students in Architecture. Rotterdam: 010 Publishers, 1998. Le Corbusier. Mimarlık Öğrencileriyle Söyleşi. Istanbul: Yapı Kredi, 1993. Meiss, Pierre von. Elements of Architecture: from Form to Place. London: Van Nostrand Reinhold, 1990. Onat, Esen. Mimarlık Form ve Geometri. Istanbul: Yapı Endüstri, 1991. Rasmussen, Steen Eiler. Experiencing Architecture. Cambridge: MIT Press, 1962. Some Dictionaries and Reference Books Eczacıbaşı Sanat Ansiklopedisi. İstanbul: Yapı Endüstri Yay. Hasol, Doğan. Mimarlık Sözlüğü. İstanbul: Yapı Endüstri Yay. Neufert, Architects? Data. Öke, Altan. Tasarım Stüdyoları İçin Kavramsal Dizin ve Mimarlık Terimleri Sözlüğü. Istanbul: Literatür Yay., 2005. Özbalkan, Nuri. Yapı-Mimarlık İnşaat Mühendisliği Terimleri Sözlüğü. Alfa Yay. 1999 |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Araştırma ve Eleştirel Düşünme Becerisi: Mimari ve kentsel ölçekte belirli sorunlara karşı araştırma, anlama, analiz etme, bilgi üretme, karşılaştırmalı olarak inceleme ve farklı açılardan değerlendirmeler aracılığıyla çözüm önerileri ve stratejik yaklaşımlar geliştirme. | ||||||
2 | İletişim ve Sunum Becerisi: Meslek ortamlarında ve toplumda, uygun temsil araçlarını kullanarak verimli yazabilme ve konuşabilme; doğru iletişim kurmak üzere geleneksel el çizimleri ve bilgisayar teknolojilerinin kullanıldığı çeşitli tekniklerle programlama ve tasarım sürecinin her aşamasını uygun tekniklerle ifade edebilme, etkili sunum yapabilme. | X | |||||
3 | Tasarım Becerileri: Tasarımın temel ilkelerini ve gerekliliklerini kavrayarak etkin şekilde kullanabilme, ilgili ölçüt ve standartlar doğrultusunda farklı alternatifler üretebilme. | X | |||||
4 | Bütünleşik Değerlendirme ve Karar Verme: Tasarım problemlerini çözümlemede kentsel ölçekten tekil malzeme kullanımına; toplumsal yaklaşımdan bireysel kullanım ilişkisine kadar geniş bir aralığa odaklanan unsurları bir arada değerlendirebilme. Mimari ve kentsel tasarım problemlerinin çözümlenmesinde çevrenin bilinçli kullanımı, erişilebilirlik, çevresel sistemler, taşıyıcı sistemler, yapı servis sistemleri gibi birden fazla değişkeni, belirlenen tema ve bağlam kapsamında bir arada kullanabilme. | X | |||||
5 | Mimarlık Tarihi ve Kültür: Mimarlık tarihi kapsamında incelenen örnekleri anlama ve kavrama; bunları şekillendiren yerel, bölgesel, küresel ortamlara ait kültürel normları mimari, sosyo-ekonomik, politik, estetik ve teknolojik faktörler bağlamında değerlendirerek bu mirasın etkilerini anlama; mimarlık düşüncesi ve uygulamasına ilişkin yenilikleri takip ederek yaşam boyu öğrenmeye açık olma. | ||||||
6 | Kültürel Çeşitlilik: Yerel ve küresel ölçekte farklı kültürlere sahip toplum ve bireylerin ihtiyaçları, değerleri, davranışsal normları hakkında bilgi edinme ve söz konusu kültürel çeşitliliğin etkinlik zemini olan sosyo-mekânsal dinamikleri anlama. | ||||||
7 | Çevresel Sistemler ve Sürdürülebilir Tasarım: Çevresel sistemlere ve coğrafi özelliklere göre tasarım kriterlerinin çeşitliliğini anlama ve sürdürülebilir kalkınma hedefleri doğrultusunda kamu yararını gözeterek kaynakların korunarak gelecek nesillere aktarılmasına katkıda bulunacak mekanlar oluşturabilme. | ||||||
8 | Kültür ve Tabiat Varlıklarının Korunması: Tarihi ve doğal çevreyi tanıma, önemini kavrama ve koruma bilinci kazanma; tarihi anıtların ve yapıların belgelenmesi, rölöve, restitüsyon ve restorasyon projelerini hazırlamak için gerekli temel teknikleri anlama. | ||||||
9 | Biçimsel ve Strüktürel Kompozisyon: Form, fonksiyon, strüktür ilişkilerini bir bütün olarak ele alabilme ve mekânsal düzeyde kavrayabilme; yapı malzemeleri ve bileşenlerinin üretim, kullanım ve uygulamalarıyla ilgili ilke ve standartları anlama. | X | |||||
10 | Taşıyıcı Sistemler: Taşıyıcı sistemlerin temel özelliklerini anlama, çağdaş taşıyıcı sistemlerin gelişimi ve uygulama alanları hakkında bilgi sahibi olma, ilgili disiplinler ile iş birliği kabiliyeti edinme. | ||||||
11 | Yapı Servis Sistemleri: Yapı tasarımında, strüktürel, çevresel, güvenlik, yapı kabuğu ve bina servis sistemlerini (tesisat, elektrik, sirkülasyon, iletişim, güvenlik ve yangın koruma) anlama, değerlendirme, seçme ve tasarım sürecine entegre edebilme. | ||||||
12 | Proje Yönetimi ve Saha Uygulamaları: Proje yönetimi, iş planlama, finansal yönetim, ekip oluşturma, girişimcilik ve liderlik konularında temel ilkeleri anlama ve uygulayabilme. | ||||||
13 | Finansal Değerlendirme: Fizibilite çalışmaları, yapı maliyeti öngörüleri, işletme maliyetleri, bina yaşam döngüsü gibi kısa, orta ve uzun vadeli finansal konuların temelleri hakkında yeterli bilgi sahibi olma. | ||||||
14 | Meslek Etiği, Alanla İlgili Mevzuat ve Yasal Sorumluluklar: Kamu yararı, sağlığı, güvenliği ve refahı için, mülkiyet hakları, imar ve iskân yönetmelikleri, kullanıcı hakları gibi tasarımı etkileyen konularda mimarın yasal sorumluluklarını anlama, mimari tasarım ve uygulamada mesleki muhakemenin kullanılmasına ilişkin etik değerlerin rolünü kavrayabilme. |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 | PÇ 13 | PÇ 14 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Tasarım yapma deneyimini edinecektir. | 5 | 5 | ||||||||||||
2 | Mimari tasarımı etkileyen insan, insan algısı ve çevre konularından haberdar olacaktır. | 5 | 5 | 5 | |||||||||||
3 | Grafik iletişim ve maket yapma tekniklerini kullanabilecektir. | 5 | |||||||||||||
4 | İki ve üç boyutlu kompozisyonları görsel olarak analiz edebilecektir. | 5 |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Proje / Tasarım | 30 |
2. Proje / Tasarım | 40 |
3. Proje / Tasarım | 30 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 60 |
1. Final | 40 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 10 | 160 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 3 | 42 |
Ara Sınav | 1 | 4 | 4 |
Ödev | 5 | 8 | 40 |
Final | 1 | 10 | 10 |
Toplam İş Yükü | 256 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 10,24 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 10 |