Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Mesleki Mevzuat ve Uygulamalar | MIM 009 | 0 | 3 + 0 | 3 | 5 |
Ön Koşul Dersleri | Yok |
Önerilen Seçmeli Dersler | Yok |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Öğr.Gör. İLKER ERDOĞMUŞ |
Dersi Verenler | |
Dersin Yardımcıları | Doç. Dr. SEZİN DOĞRUER |
Dersin Kategorisi | Alanına Uygun Öğretim |
Dersin Amacı | Kültür varlıklarını koruma alanında kullanılan ulusal ve uluslararası mevzuata hakim olmak; koruma alanında çalışan kuruluşları tanımak ve görevlerini anlamak |
Dersin İçeriği | Kültür varlıklarını koruma alanında kullanılan tanımlar, kültürel mirasa yönelik tehditler, koruma alanında görevli ulusal ve uluslararası kuruluşlar, ulusal ve uluslararası yasal düzenlemeler, UNESCO Dünya Miras Listesinde Türkiye, örnekleriyle restorasyona yönelik ön hazırlık, proje ve uygulama çalışmaları |
Kalkınma Amaçları |
---|
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Yürürlükte olan koruma mevzuatı hakkında bilgilenme. | ||
2 | Resotrasyon projesi hazırlama hakkında bilgi sahibi olma. | ||
3 | Kültürel miras bilinci kazanma |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Giriş ve Genel Çerçeve | |
2 | Korumada Tanımlar | |
3 | Kültürel Mirasa Yönelik Tehditler | |
4 | Korumada Görevli Ulusal Kuruluşlar | |
5 | Koruma Alanında Örgütlenmenin Ana Çizgileri, Uluslararası Kuruluşlar: Öğrenci Sunumları | |
6 | Uluslararası Kuruluşlar: Öğrenci Sunumları, Rapor teslimi | |
7 | Koruma düşüncesinin Gelişimi ve Kuramsal Temeli | |
8 | Uluslararası Yasal Düzenlemeler | |
9 | Ulusal Yasal Düzenlemeler | |
10 | UNESCO Dünya Miras Listesinde Türkiye | |
11 | Restorasyona Yönelik Ön Hazırlık, Proje ve Uygulama Çalışmaları | |
12 | Türkiye’den Uygulama Örnekleri | |
13 | Türkiye’den Uygulama Örnekleri | |
14 | Türkiye’den Uygulama Örnekleri |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | |
Ders Kaynakları | Ahunbay, Z. (2019). Kültür Mirasını Koruma İlke ve Teknikleri. Yapı-Endüstri Merkezi (YEM) Yayınları, İstanbul. Ahunbay, Z. (2011). Tarihi Çevre ve Koruma. YEM Yayınları, İstanbul. Alsaç, Ü., Madran, E. ve Özgönül, N. (Der.) (1990). Kültür ve Tabiat Varlıklarının Korunması ve Onarılması Konularında Kaynakça. T.C. Kültür Bakanlığı, Kültür ve Tabiat Varlıklarını Koruma Genel Müdürlüğü, Ankara. Asatekin, G. (2004). Kültür ve Doğa Varlıklarımız: Neyi, Niçin, Nasıl Korumalıyız? T.C. Kültür ve Turizm Bakanlığı, Kültür Varlıkları ve Müzeler Genel Müdürlüğü Yayınları, Ankara. Bektaş, C. (1992). Koruma Onarım. YEM Yayınları, İstanbul. Erder, C. (2020). Tarihi Çevre Algısı. YEM Yayınları, İstanbul. Erder, C. (1975). Tarihi Çevre Bilinci. Ankara. Erder, C. (1971). Tarihi Çevre Kaygısı. Ankara. Eyüpgiller, K.K. ve Zakar, L. (2015). Mimari Restorasyon: Koruma Teknik ve Yöntemleri. Lory Zakar Yayını. Kuban, D. (2000). Tarihi Çevre Korumanın Mimarlık Boyutu. YEM Yayınları. İstanbul. Madran, E. (2002). Tanzimat’tan Cumhuriyet’e Kültür Varlıklarının Korunmasına İlişkin Tutumlar ve Düzenlemeler: 1800-1950. ODTÜ Mimarlık Fakültesi Yayınları, Ankara. Madran, E. ve Özgönül, N. (2005). Kültürel ve Doğal Değerlerin Korunması. TMMOB Mimarlar Odası Yayınları, İstanbul. Madran, E. ve Tağmat, T. S. (Ed.) (2007). Kültürel ve Doğal Miras: Uluslarası Kurumlar ve Belgeler. TMMOB Mimarlar Odası Yayınları, Ankara. Tapan, M. (2007). Soru ve Cevaplarla Koruma. TMMOB Mimarlar Odası İstanbul Büyükkent Şubesi Yayınları, İstanbul. Tunçer, M. (2017). Dünden Bugüne Kültürel Miras ve Koruma. Gazi Kitabevi. Uluengin, M.B. (2007). Rölöve. YEM Yayınları. İstanbul. Internet Kaynakları: Internet: Dünya Miras Listesi'nde Türkiye. Web: https://kvmgm.ktb.gov.tr/TR-44394/dunya-miras-listesinde-turkiye.html Internet: Kültürel Miras Terminolojisi. Web: https://disiliskiler.ktb.gov.tr/Eklenti/41732,kulturel-miras-terminolojisi-turkce-ingilizcepdf.pdf?1 Internet: Kültür Varlıklarını Koruma Yüksek Kurulu İlke Kararları. Web: https://teftis.ktb.gov.tr/TR-14322/ilke-kararlari.html Internet: Kültür ve Turizm Bakanlığı, Kültür Varlıkları ve Müzeler Genel Müdürlüğü Mevzuatı. Web: https://teftis.ktb.gov.tr/TR-267638/kultur-varliklari-ve-muzeler-genel-mudurlugu-ile-ilgili-.html Internet: UNESCO Dünya Mirası Listesi. Web: https://www.unesco.org.tr/Pages/125/122/UNESCO-D%C3%BCnya-Miras%C4%B1-Listesi Kültürel Değerlerin Korunması Alanındaki Bazı Dokümantasyon Merkezleri: -Getty Koruma Enstitüsü -Hollanda Koruma Enstitüsü -Kanada Koruma Enstitüsü -Kültürel Varlıkların Korunması ve Onarım Çalışmaları Uluslararası Merkezi (ICCROM) -Uluslararası Anıtlar ve Sitler Konseyi (ICOMOS) -Uluslararası Müzeler Konseyi (ICOM) Süreli yayınlar: A/Z İTÜ Mimarlık Fakültesi Dergisi Gazi Üniversitesi Mühendislik Mimarlık Fakültesi Dergisi Megaron Dergisi Mimarlık Dergisi ODTÜ Mimarlık Fakültesi Dergisi Restorasyon ve Konservasyon Çalışmaları Dergisi Vakıflar Dergisi Yapı Dergisi Online makale araştırmak için: www.academia.edu www.dergipark.gov.tr www.researchgate.net www.sciencedirect.com www.scholar.google.com |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Araştırma ve Eleştirel Düşünme Becerisi: Mimari ve kentsel ölçekte belirli sorunlara karşı araştırma, anlama, analiz etme, bilgi üretme, karşılaştırmalı olarak inceleme ve farklı açılardan değerlendirmeler aracılığıyla çözüm önerileri ve stratejik yaklaşımlar geliştirme. | ||||||
2 | İletişim ve Sunum Becerisi: Meslek ortamlarında ve toplumda, uygun temsil araçlarını kullanarak verimli yazabilme ve konuşabilme; doğru iletişim kurmak üzere geleneksel el çizimleri ve bilgisayar teknolojilerinin kullanıldığı çeşitli tekniklerle programlama ve tasarım sürecinin her aşamasını uygun tekniklerle ifade edebilme, etkili sunum yapabilme. | X | |||||
3 | Tasarım Becerileri: Tasarımın temel ilkelerini ve gerekliliklerini kavrayarak etkin şekilde kullanabilme, ilgili ölçüt ve standartlar doğrultusunda farklı alternatifler üretebilme. | ||||||
4 | Bütünleşik Değerlendirme ve Karar Verme: Tasarım problemlerini çözümlemede kentsel ölçekten tekil malzeme kullanımına; toplumsal yaklaşımdan bireysel kullanım ilişkisine kadar geniş bir aralığa odaklanan unsurları bir arada değerlendirebilme. Mimari ve kentsel tasarım problemlerinin çözümlenmesinde çevrenin bilinçli kullanımı, erişilebilirlik, çevresel sistemler, taşıyıcı sistemler, yapı servis sistemleri gibi birden fazla değişkeni, belirlenen tema ve bağlam kapsamında bir arada kullanabilme. | ||||||
5 | Mimarlık Tarihi ve Kültür: Mimarlık tarihi kapsamında incelenen örnekleri anlama ve kavrama; bunları şekillendiren yerel, bölgesel, küresel ortamlara ait kültürel normları mimari, sosyo-ekonomik, politik, estetik ve teknolojik faktörler bağlamında değerlendirerek bu mirasın etkilerini anlama; mimarlık düşüncesi ve uygulamasına ilişkin yenilikleri takip ederek yaşam boyu öğrenmeye açık olma. | X | |||||
6 | Kültürel Çeşitlilik: Yerel ve küresel ölçekte farklı kültürlere sahip toplum ve bireylerin ihtiyaçları, değerleri, davranışsal normları hakkında bilgi edinme ve söz konusu kültürel çeşitliliğin etkinlik zemini olan sosyo-mekânsal dinamikleri anlama. | X | |||||
7 | Çevresel Sistemler ve Sürdürülebilir Tasarım: Çevresel sistemlere ve coğrafi özelliklere göre tasarım kriterlerinin çeşitliliğini anlama ve sürdürülebilir kalkınma hedefleri doğrultusunda kamu yararını gözeterek kaynakların korunarak gelecek nesillere aktarılmasına katkıda bulunacak mekanlar oluşturabilme. | ||||||
8 | Kültür ve Tabiat Varlıklarının Korunması: Tarihi ve doğal çevreyi tanıma, önemini kavrama ve koruma bilinci kazanma; tarihi anıtların ve yapıların belgelenmesi, rölöve, restitüsyon ve restorasyon projelerini hazırlamak için gerekli temel teknikleri anlama. | X | |||||
9 | Biçimsel ve Strüktürel Kompozisyon: Form, fonksiyon, strüktür ilişkilerini bir bütün olarak ele alabilme ve mekânsal düzeyde kavrayabilme; yapı malzemeleri ve bileşenlerinin üretim, kullanım ve uygulamalarıyla ilgili ilke ve standartları anlama. | ||||||
10 | Taşıyıcı Sistemler: Taşıyıcı sistemlerin temel özelliklerini anlama, çağdaş taşıyıcı sistemlerin gelişimi ve uygulama alanları hakkında bilgi sahibi olma, ilgili disiplinler ile iş birliği kabiliyeti edinme. | ||||||
11 | Yapı Servis Sistemleri: Yapı tasarımında, strüktürel, çevresel, güvenlik, yapı kabuğu ve bina servis sistemlerini (tesisat, elektrik, sirkülasyon, iletişim, güvenlik ve yangın koruma) anlama, değerlendirme, seçme ve tasarım sürecine entegre edebilme. | ||||||
12 | Proje Yönetimi ve Saha Uygulamaları: Proje yönetimi, iş planlama, finansal yönetim, ekip oluşturma, girişimcilik ve liderlik konularında temel ilkeleri anlama ve uygulayabilme. | ||||||
13 | Finansal Değerlendirme: Fizibilite çalışmaları, yapı maliyeti öngörüleri, işletme maliyetleri, bina yaşam döngüsü gibi kısa, orta ve uzun vadeli finansal konuların temelleri hakkında yeterli bilgi sahibi olma. | ||||||
14 | Meslek Etiği, Alanla İlgili Mevzuat ve Yasal Sorumluluklar: Kamu yararı, sağlığı, güvenliği ve refahı için, mülkiyet hakları, imar ve iskân yönetmelikleri, kullanıcı hakları gibi tasarımı etkileyen konularda mimarın yasal sorumluluklarını anlama, mimari tasarım ve uygulamada mesleki muhakemenin kullanılmasına ilişkin etik değerlerin rolünü kavrayabilme. |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 | PÇ 13 | PÇ 14 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Yürürlükte olan koruma mevzuatı hakkında bilgilenme. | ||||||||||||||
2 | Resotrasyon projesi hazırlama hakkında bilgi sahibi olma. | ||||||||||||||
3 | Kültürel miras bilinci kazanma |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 40 |
1. Ödev | 30 |
2. Ödev | 30 |
Toplam | 100 |
1. Final | 60 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 40 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ödev | 1 | 40 | 40 |
Final | 1 | 25 | 25 |
Sözlü Sınav | 1 | 3 | 3 |
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 2 | 10 | 20 |
Toplam İş Yükü | 130 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 5,2 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 5 |