| Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
|---|---|---|---|---|---|
| Film Sanatı | GIT 207 | 3 | 3 + 0 | 3 | 4 |
| Ön Koşul Dersleri | yok |
| Önerilen Seçmeli Dersler | |
| Dersin Dili | Türkçe |
| Dersin Seviyesi | Lisans |
| Dersin Türü | Zorunlu |
| Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üyesi TÜLAY ÇELİK TUNCA |
| Dersi Verenler | Dr.Öğr.Üyesi TÜLAY ÇELİK TUNCA, |
| Dersin Yardımcıları | |
| Dersin Kategorisi | Diğer |
| Dersin Amacı | Dersin amacı bir sanat ve tasarım alanı olarak sinemanın estetik bağlamını anlatmak; film görüntülerinin düşünsel boyutunu ve akışkan yapısını ortaya koymak; görüntülerin yaratıcı biçimde yorumlayabilmeleri için öğrencilere, gerekli tarihsel, kuramsal ve kavramsal alt yapıyı kazandırmaktır. |
| Dersin İçeriği | Ders, film görüntüsünü açıklayan temel estetik yaklaşımların, tarihsel, kavramsal, kuramsal perspektifte ele alır ve öğrencileri yaratıcı bir yorumlama sürecine teşvik eder. |
| Kalkınma Amaçları |
|---|
|
| # | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
|---|---|---|---|
| 1 | Öğrenci sinema alanını bir sanat ve tasarım alanı olarak kavrar. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Bireysel Çalışma, | Doğru Yanlış Testleri, Kısa Cevaplı Testler, |
| 2 | Filmin temel sinematografik öğelerini öğrenir | Anlatım, Bireysel Çalışma, Rol Oynama, | Doğru Yanlış Testleri, Kısa Cevaplı Testler, |
| 3 | Film alanındaki temel estetik eğilimleri anlar. | Anlatım, Bireysel Çalışma, | Doğru Yanlış Testleri, Kısa Cevaplı Testler, |
| 4 | Film görüntülerinin düşünce üretme gücünü kavrar | Anlatım, Soru-Cevap, Bireysel Çalışma, | Doğru Yanlış Testleri, Kısa Cevaplı Testler, |
| 5 | Hareketli görüntülerin disiplinler arası açılımlar sağlayan akışkan yapısınının farkına varır | Anlatım, Bireysel Çalışma, | Doğru Yanlış Testleri, Kısa Cevaplı Testler, |
| 6 | Film tarihini şekillendiren önemli film örneklerini değerlendirir | Anlatım, Soru-Cevap, Bireysel Çalışma, | Kısa Cevaplı Testler, |
| 7 | Filmleri yaratıcı biçimde inceler ve yorumlar |
| Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
|---|---|---|
| 1 | Giriş, sinema nedir? Endüstri ve sanat olarak sinemayı nasıl düşünebiliriz? Avrupa ve Amerika’da sinemanın seçtiği iki yol nasıl kavranır sorularının yanıtlanması | Belirtilen filmlerin izlenmesi: Kahirenin Mor Gülü, Karpuz Kabuğundan Gemiler Yapmak |
| 2 | Gerçeklik ve kurmaca ilişkisinin ortaya konması, film alanının estetik ve sanat ve tasarım alanlarıyla neden ve nasıl keşitiğininin kavranması | Belirtilen filmlerin izlenmesi: Crimes of The Future, Look of Silence |
| 3 | Film dilinin temel öğeleri; plan, sahne, sekans, çekim ölçekleri, açılar, kamera hareketleri, kurgu tipleri | Belirtilen filmlerin izlenmesi: Joker, Arka Pencere |
| 4 | Görsel-İşitsel Denemeler, Video-denemeler ile film ilişkisi, örneklerin incelenmesi | Belirtilen filmlerin izlenmesi |
| 5 | Griffith ve Hollywood sinemasının temelleri, popüler sinemanın estetik kodlarının ortaya çıkışı, hareket-imge, eylem-imge, organik kompozisyon | Belirtilen filmlerin izlenmesi: Hoşgörüsüzlük, Kırık Tomurculuk, Bir Ulusun Doğuşu |
| 6 | Chaplin sineması: hareket ve makine / Fransız İzlenimciliği, Şiirsel Gerçekçilik / algılanım imge (öznellik ve nesnellik) niceliksel kompozisyon / Dreyer- duygulanım imge | Belirtilen filmlerin izlenmesi: Circus, M.Verdoux Şehir Işıkları, Jean D'arc'ın Tutkusu |
| 7 | Alman Dışavurumculuğu, Sovyet Biçimciliği / ışık ve gölge, yeğinsel kompoziyon, diyalektik kompozisyon, materyalist kompozisyon | Belirtilen filmlerin izlenmesi: Dr. Caligari'nin Muayenehanesi, Film Kamer |
| 8 | Ara sınav | |
| 9 | Yeni Gerçekçilik: temel estetik eğilimler ve temalar / Zaman-imge | Belirtilen filmlerin izlenmesi: Bisikler Hırsızları, Paisa, Roma açık şehir, |
| 10 | Gerçekçilik tartışmaları ve poetik imajlar: Bir aradalık, ikilem ve engellenmiş masal | Belirtilen filmlerin izlenmesi: Umberto D, Pasolini, Hayaletler |
| 11 | Zamanın doğrudan ve dolaylı sunumunu anlamak / görüntülerin sezgisi | Belirtilen filmlerin izlenmesi: Sivas, Rastgele Balthazar, Toplayıcılar |
| 12 | Yeni Dalga Akımı / Auteur Sinema, estetik eğilimler: düşünen imajlar / Bellek imajları: Alain Renais, Agnes Varda, Fellini, P.Esmer | Belirtilen filmlerin izlenmesi: Persona, Black Girl, Hirochima sevgilim, Meknalar ve yollar |
| 13 | Tür sineması ve Sanat sineması ayrımı / Auteur eleştirinin uygulanması: Bergman, M.Antonioni, A.Tarkovsky imajlarının değerlendirilmesi | Belirtilen filmlerin izlenmesi: Star Wars, avatar, Black Pather, aventura, solaris,Kader |
| 14 | Virtüel birleşmeler: Herhangi mekan-Bresson, Renk- Agnes Varda / Bunuel ve itki imge | Belirtilen filmlerin izlenmesi: Yankesici, Para, Mutluluk, Burjuvazinin Gizli Çekiciliği |
| Kaynaklar | |
|---|---|
| Ders Notu | |
| Ders Kaynakları | Abisel, Nilgün. Sessiz Sinema. Bordwell, K. Thompson, Film Sanatı A.Bazin, Sinema Nedir? S. Kracauer, Film Teorisi Elie Faure, Sinema Sanatı Roy Armes, Sinema ve Gerçeklik P Bonitzer, Kör Alan ve Dekadrajlar G. Deleuze, Hareket-İmge Gilles Deleuze, Zaman-İmge Serpil Kırel, Kültürel Çalışmalar ve Sinema J. Ranicere, Sinematografik Masal
|
| Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
| 1 | Görsel İletişim (Multimedya, Fotoğraf, Sinema, Grafik Tasarım) alanında ileri düzeyde bilgi ve donanıma sahip olmak, bu alanda edinilen kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanmak; alanındaki kavram, düşünce ve olguları bilimsel yöntemlerle incelemek, verileri yorumlamak ve değerlendirmek. | ||||||
| 2 | Temel sanat ilkelerini bilmek, anlamak ve Görsel İletişim Tasarımı alanına uyarlamak | ||||||
| 3 | Bilgisayar destekli tasarım bilgisine sahip olmak; farklı alanlardaki tasarım teknikleri ve yöntemleri konusunda bilgi sahibi olmak ve bunları uygulamak. Görsel kompozisyonun ilkelerini anlamak ve tasarım içinde uygulamak. | ||||||
| 4 | Görsel iletişim tasarımı alanında edindiği bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirmek, öğrenme gereksinimlerini belirlemek ve öğrenmeyi yaşam boyu yönlendirmek. | ||||||
| 5 | Görsel iletişim tasarımı ile ilgili sorunları tanımlamak, kanıtlara ve araştırmalara dayalı çözüm önerileri geliştirmek. | ||||||
| 6 | Görsel iletişim tasarımı ile ilgili konularda ilgili kişi ve kurumları bilgilendirmek; düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini yazılı ve sözlü olarak aktarmak, nicel ve nitel verilerle destekleyerek uzman olan ve olmayan kişilerle paylaşmak. | ||||||
| 7 | Disiplinlerarası etkileşimi önemseyerek görsel iletişim tasarımına temel oluşturan diğer disiplinlerden yararlanmak, bu disiplinlere ilişkin temel bilgilere sahip olmak ve farklı alanlardaki karşılıklı etkileşim için temel oluşturmak | ||||||
| 8 | Uygulamada karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunları çözmek için bireysel ve grup üyesi olarak sorumluluk almak; etkin iletişim becerisine sahip olmak. | ||||||
| 9 | Çok boyutlu algılama, düşünme, tasarlama, uygulama becerisini geliştirmek, analiz ve yorum yapma kapasitesine sahip olmak | ||||||
| 10 | İlgili sanat alanındaki yasal düzenlemeler ve işlemler konusunda bilgi sahibi olmak. | ||||||
| 11 | Bir yabancı dili kullanarak görsel iletişim tasarımıyla ilgili bilgileri izlemek | ||||||
| 12 | Alanının üretim standartları konusunda yeterliliğe sahip olmak ve alanının gerektirdiği bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanmak. | ||||||
| 13 | Görsel iletişim ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması ve uygulanması aşamalarında toplumsal, bilimsel ve etik değerlere sahip olmak | ||||||
| 14 | Çok yönlü ve açık fikirli düşünme modelini temel alarak soyut ve somut kavramları yaratıcı düşünceye, yenilikçi ve özgün yapıtlara dönüştürmek. | ||||||
| 15 | Estetik farkındalığa sahip olmak | ||||||
| # | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 | PÇ 13 | PÇ 14 | PÇ 15 |
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | Öğrenci sinema alanını bir sanat ve tasarım alanı olarak kavrar. | 5 | 5 | 5 | ||||||||||||
| 2 | Filmin temel sinematografik öğelerini öğrenir | 5 | 5 | 5 | ||||||||||||
| 3 | Film alanındaki temel estetik eğilimleri anlar. | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | ||||||||||
| 4 | Film görüntülerinin düşünce üretme gücünü kavrar | 5 | 5 | 5 | 5 | |||||||||||
| 5 | Hareketli görüntülerin disiplinler arası açılımlar sağlayan akışkan yapısınının farkına varır | 5 | 5 | 5 | 5 | |||||||||||
| 6 | Film tarihini şekillendiren önemli film örneklerini değerlendirir | 5 | 5 | 5 | 5 | |||||||||||
| 7 | Filmleri yaratıcı biçimde inceler ve yorumlar | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 |
| Değerlendirme Sistemi | |
|---|---|
| Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
| 1. Ara Sınav | 100 |
| Toplam | 100 |
| 1. Final | 60 |
| 1. Yıl İçinin Başarıya | 40 |
| Toplam | 100 |
| AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
|---|---|---|---|
| Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 14 | 3 | 42 |
| Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 2 | 28 |
| Ara Sınav | 1 | 45 | 45 |
| Final | 1 | 20 | 20 |
| Toplam İş Yükü | 135 | ||
| Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 5,4 | ||
| dersAKTSKredisi | 4 | ||