Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Kurgu GIT 323 5 1 + 2 2 5
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler

Belgesel Film

Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Arş.Gör. SAVAŞ YAVUZ
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları
Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı

Film dilinin önemli bir unsuru ve film üretiminin son aşaması olan kurguyu hem kuramsal yönleriyle kavramak, hem de uygulama becerisi geliştirmek, bir çekimden diğerine neden, ne zaman ve nasıl geçileceğinin ve görüntülerin neden arka arkaya gelmesi gerektiğinin bilincini vermektir. 

Dersin İçeriği

Kurgu kuram ve kuramcıları ile film diline kattıkları, kurgu prensipleri ve uygulamaları bu dersin içeriğini oluşturur. 

# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Kurgu kuramlarını öğrenir. Anlatım,
2 Kurgunun temel prensiplerini kavrar. Anlatım, Grupla Çalışma, Gözlem,
3 Kurgu programını kullanır. Anlatım, Grupla Çalışma, Gözlem,
4 Kurgu ile öykü anlatma becerisini kazanır. Anlatım, Tartışma, Grupla Çalışma, Gözlem,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Kurgunun sanat, edebiyat ve film dilindeki önemi vurgulanır. Kurgu kuram ve kuramcıları anlatılır.
2 Film dilinin temel bileşenleri (plan, sahne, sekans, kesme, çerçeve, çekim ölçekleri, aks vb.)
3 Kurgunun tarihsel gelişimi ve kurgu teknolojileri (maviola, flatpad, analog kurgu, sayısal kurgu / lineer kurgu-nonlineer kurgu)
4 Kurgu prensipleri anlatılır ve örnek uygulamalarla tartışılır.
5 Kesme türleri, diğer geçiş yöntemleri.
6 Kurgu türleri (kronolojik, atlamalı kurgu, biçim kurgusu, paralel kurgu, geriye dönüş,plan sekans)
7 Kurguda zaman ve ritim, sinemada zaman ve mekanın kurgu ile yaratımı üzerine izleme/uygulama
8 Ara Sınav
9 Bir örnek öykünün parçalara ayrılması (dekupajı) uygulanır.
10 Kurgu yazılım arayüzü, aşamaları ve kurgu uygulaması
11 Kurgu yazılım arayüzü, aşamaları ve kurgu uygulaması
12 Video çıktısı alma (render/export), sıkıştırma formatları.
13 Renk düzeltme.
14 Tamamlanmış proje üzerine tartışma
Kaynaklar
Ders Notu
Ders Kaynakları

Edward, D. (2003). Sinemada Kurgu, İstanbul: İzdüşüm Yayınları

Aleksey G. Sokolov (2007). Sinema ve Televizyonda Görüntü Kurgusu, İstanbul: Agora

Toprak, M. (2012) Filmin Dili: Kurgu. İstanbul: Kalkedon

 

Yıldırım, C. (2019). Film Kurgusu: Tarihi, Kuramı, Tekniği. İstanbul: Parşömen

 

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Görsel İletişim (Multimedya, Fotoğraf, Sinema, Grafik Tasarım) alanında ileri düzeyde bilgi ve donanıma sahip olmak, bu alanda edinilen kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanmak; alanındaki kavram, düşünce ve olguları bilimsel yöntemlerle incelemek, verileri yorumlamak ve değerlendirmek. X
2 Temel sanat ilkelerini bilmek, anlamak ve Görsel İletişim Tasarımı alanına uyarlamak X
3 Bilgisayar destekli tasarım bilgisine sahip olmak; farklı alanlardaki tasarım teknikleri ve yöntemleri konusunda bilgi sahibi olmak ve bunları uygulamak. Görsel kompozisyonun ilkelerini anlamak ve tasarım içinde uygulamak. X
4 Görsel iletişim tasarımı alanında edindiği bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirmek, öğrenme gereksinimlerini belirlemek ve öğrenmeyi yaşam boyu yönlendirmek. X
5 Görsel iletişim tasarımı ile ilgili sorunları tanımlamak, kanıtlara ve araştırmalara dayalı çözüm önerileri geliştirmek. X
6 Görsel iletişim tasarımı ile ilgili konularda ilgili kişi ve kurumları bilgilendirmek; düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini yazılı ve sözlü olarak aktarmak, nicel ve nitel verilerle destekleyerek uzman olan ve olmayan kişilerle paylaşmak.
7 Disiplinlerarası etkileşimi önemseyerek görsel iletişim tasarımına temel oluşturan diğer disiplinlerden yararlanmak, bu disiplinlere ilişkin temel bilgilere sahip olmak ve farklı alanlardaki karşılıklı etkileşim için temel oluşturmak X
8 Uygulamada karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunları çözmek için bireysel ve grup üyesi olarak sorumluluk almak; etkin iletişim becerisine sahip olmak. X
9 Çok boyutlu algılama, düşünme, tasarlama, uygulama becerisini geliştirmek, analiz ve yorum yapma kapasitesine sahip olmak X
10 İlgili sanat alanındaki yasal düzenlemeler ve işlemler konusunda bilgi sahibi olmak. X
11 Bir yabancı dili kullanarak görsel iletişim tasarımıyla ilgili bilgileri izlemek
12 Alanının üretim standartları konusunda yeterliliğe sahip olmak ve alanının gerektirdiği bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanmak. X
13 Görsel iletişim ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması ve uygulanması aşamalarında toplumsal, bilimsel ve etik değerlere sahip olmak X
14 Çok yönlü ve açık fikirli düşünme modelini temel alarak soyut ve somut kavramları yaratıcı düşünceye, yenilikçi ve özgün yapıtlara dönüştürmek. X
15 Estetik farkındalığa sahip olmak X
# Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı PÇ 1 PÇ 2 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 6 PÇ 7 PÇ 8 PÇ 9 PÇ 10 PÇ 11 PÇ 12 PÇ 13 PÇ 14 PÇ 15
1 Kurgu kuramlarını öğrenir.
2 Kurgunun temel prensiplerini kavrar.
3 Kurgu programını kullanır.
4 Kurgu ile öykü anlatma becerisini kazanır.
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ödev 20
2. Ödev 20
3. Ödev 20
1. Proje / Tasarım 40
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 50
1. Final 50
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 3 48
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 3 48
Ödev 3 6 18
Proje / Tasarım 1 6 6
Final 1 6 6
Toplam İş Yükü 126
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 5,04
Dersin AKTS Kredisi 5