Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Coğrafi Bilgi Sistemi ve Uygulamaları | AFY 523 | 0 | 3 + 0 | 3 | 6 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | YUKSEK_LISANS |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Doç.Dr. CEM KIRLANGIÇOĞLU |
Dersi Verenler | Doç.Dr. CEM KIRLANGIÇOĞLU, |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Afet yönetiminin; hazırlıklı olma, zarar azaltma, müdahale ve iyileştirme gibi dört ana evreden oluştuğu söylenebilir. Afet öncesini, afet sürecini ve afet sonrasını kapsayan bu ana evrelerin tamamında gelişmiş teknolojilerden faydalanılması durumunda afetler ile çok daha etkin bir mücadele yürütülebilecektir. Coğrafi Bilgi Sistemleri bu kapsamda hem çok çeşitli analizlere ve sorgulamalara imkân tanımakta hem de tüm sonuçların alanla doğrudan ilişkili haritalar şeklinde görüntülenmesine olanak tanımaktadır. Ders kapsamında öğrencilerin bu analiz ve sorgulamaları yapabilecekleri temel CBS yazılımları hakkında öğretim gerçekleştirilecektir. |
Dersin İçeriği | Coğrafi Bilgi Sistemleri (CBS) ile Uzaktan Algılama tekniklerinden kısaca bahsedilecek ve bu teknolojiler ile ilgili bir CBS uygulamaları üzerinde durulacaktır. Ders kapsamında; 3 Boyutlu Sayısal Yükseklik Modelinin Oluşturulması, Eğim Analizi, Bakı Analizi, Sayısal Yüzey Modelinin Oluşturulması, Görülebilirlik Analizi, Yakınlık Analizi, Yoğunluk Analizi, Tampon Bölgeleme Analizi, Zamansal Değişim Analizi, Katmansal Bindirme Analizi vb. uygulamaların Afet Yöentimi açısından önemine değinilenecektir. |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | CBS Bileşenlerini tanımlar | Anlatım, | |
2 | CBS ve Afet Yönetimi ilişkisini kurar | Rol Oynama, Anlatım, Problem Çözme, | |
3 | CBS Analizlerinin Afet Yönetiminde Kullanımını Öğrenir | Tartışma, Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Anlatım, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Coğrafi Bilgi Sistemlerine Giriş | |
2 | Coğrafi Bilgi Sistemleri Temel Fonksiyonları | |
3 | Coğrafi Bilgi Sistemlerinde Analizler | |
4 | Afet Yönetiminde Coğrafi Bilgi Sistemleri Kullanımı | |
5 | Afet Yönetiminde Uzaktan Algılama | |
6 | Afet Yönetiminde Uzaktan Algılama | |
7 | Web Tabanlı Coğrafi Bilgi Sistemleri Uygulamaları ve Afet Yönetimi | |
8 | Afet Yönetiminde Cbs Tabanlı Konum Belirleme Ve Haritalamanın Önemi | |
9 | Kütle Hareketlerinde Coğrafi Bilgi Sistemlerinin Uygulanması | |
10 | Erozyon Çalışmalarında Coğrafi Bilgi Sistemleri | |
11 | Sel-Taşkın Çalışmalarında Coğrafi Bilgi Sistemleri | |
12 | Deprem Çalışmalarında Coğrafi Bilgi Sistemleri | |
13 | Salgın Hastalık Yönetiminde Coğrafi Bilgi Sistemleri | |
14 | Diğer Uygulamalar |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | Ders koordinatörünün notları ve sunumları |
Ders Kaynakları |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Yaşadığı toplumun bilgi toplumu olmasına katkıda bulunmak, toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik sorunlara çözüm sunmak amaçlarıyla alanındaki bilimsel, teknolojik, sosyal veya kültürel ilerlemeleri ulusal ve uluslararası bilimsel ortamlarda (toplantılarda) tanıtır. | ||||||
2 | Alanında bilimsel araştırma yaparak bilgiye genişlemesine ve derinlemesine ulaşır, alanında güncel teknik ve yöntemler ile bunların kısıtları hakkında kapsamlı bilgiye sahip olup ve elde ettiği bilgiyi değerlendirir, yorumlar ve uygular. | ||||||
3 | Alanı ile ilgili problemleri tanımlar ve formüle eder, yeni ve/veya özgün fikir ve yöntemler geliştirir; karmaşık sistem veya süreçleri tasarlar ve tasarımlarında yenilikçi/alternatif çözümler ile gelişmekte olan yenilikçi yöntemleri kullanır. | ||||||
4 | Kuramsal, deneysel ve modelleme esaslı araştırmaları tasarlar ve uygular, belirsiz, sınırlı ya da eksik verileri bilimsel yöntemlerle tamamlar; verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında ve mesleki tüm etkinliklerde toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetir. | ||||||
5 | Alanındaki uygulamaların sosyal, çevresel, sağlık, güvenlik, hukuki boyutlarını ve iş hayatı uygulamalarını bilir ve bunların getirdiği kısıtların farkındadır. Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin bir biçimde birlikte ve ya bağımsız çalışabilir ve sorumluluk alır. | ||||||
6 | Afetlerin sosyal ve ekonomik etkilerini kavrayarak bu etkilerin nasıl azaltılabileceği hususunda bilgiyi değerlendirme ve yorumlama yeteneğine sahip olur. | ||||||
7 | Afet Yönetimi ile ilgili uygulamalarının sosyal ve çevresel boyutlarını anlar ve sosyal çevreye uyum projeleri hazırlar. |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | CBS Bileşenlerini tanımlar | |||||||
2 | CBS ve Afet Yönetimi ilişkisini kurar | |||||||
3 | CBS Analizlerinin Afet Yönetiminde Kullanımını Öğrenir |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 50 |
1. Ödev | 50 |
Toplam | 100 |
1. Final | 50 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 4 | 64 |
Ara Sınav | 1 | 3 | 3 |
Kısa Sınav | 2 | 1 | 2 |
Ödev | 1 | 30 | 30 |
Final | 1 | 3 | 3 |
Toplam İş Yükü | 150 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 6 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 6 |