Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
İslam Hukukunda Mağdur Hakları ILA 495 7 2 + 0 2 5
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Doç.Dr. AHMET NUMAN ÜNVER
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları
Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı

İslam hukukunda mağdur kavramını ve mağdurların haklarını öğrenme

Dersin İçeriği

İslam hukukunda mağdur haklarına dair klasik ve modern çalışmaların incelenmesi

Kalkınma Amaçları
# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Mağdur kavramını analiz eder Anlatım,
2 Mağduriyetin nedenlerini ve sonuçlarını öğrenir Anlatım,
3 İslam hukukunda mağdurun haklarını anlar Anlatım,
4 Mağdur haklarının ceza hukuku boyutunu kavrar
5 Mağdur haklarının aile hukuku boyutunu öğrenir
6 Mağdur haklarının ibadet boyutunu anlar
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Mağdur kavramı
2 Mağdur ve benzer kavramların karşılaştırılması
3 Mağduriyetin ortaya çıkışı
4 Mağdurun kimliğinin belirlenmesi
5 Mağdurun rızasının mağduriyet hükümleri üzerindeki etkisi
6 Şikayeti giderme yolları
7 Fıkıh eserlerinin mağdur haklarına yaklaşımı
8 Ceza hukukunda mağdur hakları I
9 Ceza hukukunda mağdur hakları II
10 Aile hukukunda mağdur hakları I
11 Aile hukukunda mağdur hakları II
12 İbadat'ta Mağdur Hakları I
13 İbadat'ta Mağdur Hakları II
14 Mağdur haklarının genel değerlendirmesi
Kaynaklar
Ders Notu
Ders Kaynakları

el-Ahkâmu's-sultâniyye kaynakları; Ünal Yerlikaya, İslam Ceza Hukukunda Mağdur

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 İlahiyat alanında temel kavramları kavrar, kavramlar arası ilişkilere hâkimdir. X
2 Bir yabancı dili kullanarak İlahiyat alanında kuramsal ve uygulamalı bilgileri izler ve ilgili alandaki uzman ve uzman olmayan kişi ve kuruluşlarla bu bilgileri paylaşır. (Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyinde).
3 Edindiği ilahiyat bilgisinin gerekleri doğrultusunda tutum ve davranışlarıyla topluma örnek olacak davranışlar sergiler. Sosyal ve kültürel hakların evrenselliğini destekler, sosyal adalet bilinci kazanır, tarihi ve kültürel mirasa sahip çıkar. X
4 Klasik ve güncel dini meseleleri saptama, tanımlama, eleştirel bir yaklaşımla değerlendirme, yorumlama, formüle etme ve çözme becerisine sahiptir; bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçer ve uygular.
5 İlahiyat alanındaki bilgi ve beceriler ile alandaki sorunlara yönelik bilimsel yöntemlerle ortaya konulmuş çözüm önerilerini ilgili kişi ve kurumlarla çeşitli iletişim araçları vasıtasıyla paylaşır. X
6 Dini anlayış ve uygulamaların evrensel ve toplumsal boyuttaki (güvenlik, sağlık, iktisat, çevre, vb.) etkileri ve hukuksal sonuçları hakkında farkındalık sahibidir. X
7 Sorumluluğu altındakilerin öğrenme gereksinimlerini belirler, öğrenme süreçlerini yönetir ve kişisel, mesleki alandaki gelişimlerine yönelik etkinlikleri planlar.
8 İlahiyat alanındaki güncel bilgileri içeren ders kitaplarına, uygulama araç-gereçlerine ve bilimsel araştırma yöntem ve tekniklerine dair sahip olduğu kuramsal ve uygulamalı bilgileri eğitim-öğretim, araştırma ve topluma hizmet alanlarında kullanır.
9 Değişen hayata ve yeniliğe karşı açık tutuma sahiptir; toplumsal, ekonomik, yasal ve siyasal gelişmelerden haberdardır. X
10 Toplumsal alanda karşılaşılan karmaşık dini meseleleri çözmek için bireysel inisiyatif alarak bağımsız çalışır veya ekip üyesi olarak sorumluluk alır. X
11 İlahiyat alt dalları ve diğer bilim alanları ile ilişki kurarak disiplinler arası araştırma -inceleme, yorum ve analiz yapar. X
12 Alanındaki çeşitli sosyal, kültürel ve sanatsal etkinliklere katılır; yaşam boyu öğrenmeye ve sorgulamaya ilişkin olumlu tutum geliştirir.
13 İlahiyat alanındaki bilgilerin toplanması, analiz edilmesi, yorumlanması, sonuçların duyurulması ve kullanılması aşamalarında toplumsal, kültürel, bilimsel ve ahlakî değerleri gözetir. X
14 İlahiyat alanı için uygun araçları seçer, kullanır, geliştirir ve alanın gerektirdiği bilgi ve bilişim teknolojilerini ileri düzeyde kullanır.
# Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı PÇ 1 PÇ 2 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 6 PÇ 7 PÇ 8 PÇ 9 PÇ 10 PÇ 11 PÇ 12 PÇ 13 PÇ 14
1 Mağdur kavramını analiz eder 3 0 1 0 4 3 0 0 3 4 1 0 1 0
2 Mağduriyetin nedenlerini ve sonuçlarını öğrenir 3 0 1 0 4 3 0 0 3 4 1 0 1 0
3 İslam hukukunda mağdurun haklarını anlar 3 0 1 0 4 3 0 0 3 4 1 0 1 0
4 Mağdur haklarının ceza hukuku boyutunu kavrar 3 0 1 0 4 3 0 0 3 4 1 0 1 0
5 Mağdur haklarının aile hukuku boyutunu öğrenir 3 0 1 0 4 3 0 0 3 4 1 0 1 0
6 Mağdur haklarının ibadet boyutunu anlar 3 0 1 0 4 3 0 0 3 4 1 0 1 0
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 100
Toplam 100
1. Final 60
1. Yıl İçinin Başarıya 40
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 4 64
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 3 48
Ara Sınav 1 5 5
Kısa Sınav 2 1 2
Final 1 5 5
Toplam İş Yükü 124
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 4,96
Dersin AKTS Kredisi 5