Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Hadis II | ILA 211 | 3 | 2 + 0 | 2 | 3 |
Ön Koşul Dersleri | Yok |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Arş.Gör. ALİ CAN KANOĞLU |
Dersi Verenler | Prof.Dr. HAYATİ YILMAZ, Dr.Öğr.Üyesi ZÜBEYDE ÖZBEN DOKAK, Doç.Dr. ŞULE YÜKSEL UYSAL, |
Dersin Yardımcıları | Prof. Dr. Erdinç AHATLI, Doç. Dr. Hayati YILMAZ, Doç.Dr. Şule Yüksel UYSAL, Dr. Öğr. Üyesi Zübeyde ÖZBEN DOKAK |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Hz. Peygamber´e vahyin gelişini anlatan rivayetler ile ilmin önemi ve kapsamı, âlimin değeri ve bazı özelliklerine ilişkin hadislerin özgün metinlerden okunması ve anlaşılması konusunda birikim kazandırmak |
Dersin İçeriği | Bu derste vahyin başlangıcı ve ilim konusu, Buhârî´nin Sahîh´inin "Bed´ü´l-vahy" ve "Kitâbul-İlm" bölümündeki hadislerin sened ve metin yönüyle incelenmesinden hareketle ele alınmaktadır. |
Kalkınma Amaçları |
---|
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Hadisi şekil özellikleriyle tanır. | Anlatım, Soru-Cevap, | Sözlü Sınavlar, |
2 | Buhârînin Sahîhini rivayet özellikleri açısından değerlendirir. | Anlatım, Soru-Cevap, | Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı), |
3 | Sened-metin ilişkisini analiz eder. | Anlatım, Beyin Fırtınası, | Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı), |
4 | Hadis metninin Türkçeye çevirisi konusunda tecrübe kazanır. | Bireysel Çalışma, | Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı), |
5 | Metin anlama metodlarını uygular. | Anlatım, Beyin Fırtınası, | Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı), |
6 | Hadisin klasik ve güncel yorumlarının sentezini yapar. | Anlatım, Beyin Fırtınası, | Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı), |
7 | Hz. Peygamberin sünnetinin bireysel ve toplumsal değerini kavrar. | Anlatım, Soru-Cevap, | Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı), |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Hz. Peygamber´e vahyin gelişini anlatan rivayetler | |
2 | İlmin fazileti ve âlimin kendisine sorulan sorulara cevap verme tarzı | |
3 | Kıraat ve münâvele yöntemiyle hadis öğrenmek | |
4 | İlimde ince anlayış sahibi olmak ve küçük yaştakilerin hadis öğrenmesi | |
5 | Hz. Peygamber´in inananları ilme teşvik etmesi | |
6 | İlim öğrenmek için arkadaşıyla nöbetleşmek | |
7 | Kadınların eğitim ve öğretimi | |
8 | İlmin yazılarak kayıt altına alınması | |
9 | Geceleyin ilim tahsil etmek | |
10 | İlmi ezberleyerek bellemek | |
11 | Âlim kişide olması gereken bazı özellikler | |
12 | İlimle ilgili bazı âyetlerin açıklanması | |
13 | İlim öğrenirken çekingen davranma | |
14 | Mescid içerisinde ilim öğretmek |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | |
Ders Kaynakları | 1. Buhârî, el-Câmius-sahîh |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | İlahiyat alanında temel kavramları kavrar, kavramlar arası ilişkilere hâkimdir. | X | |||||
2 | Bir yabancı dili kullanarak İlahiyat alanında kuramsal ve uygulamalı bilgileri izler ve ilgili alandaki uzman ve uzman olmayan kişi ve kuruluşlarla bu bilgileri paylaşır. (Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyinde). | X | |||||
3 | Edindiği ilahiyat bilgisinin gerekleri doğrultusunda tutum ve davranışlarıyla topluma örnek olacak davranışlar sergiler. Sosyal ve kültürel hakların evrenselliğini destekler, sosyal adalet bilinci kazanır, tarihi ve kültürel mirasa sahip çıkar. | X | |||||
4 | Klasik ve güncel dini meseleleri saptama, tanımlama, eleştirel bir yaklaşımla değerlendirme, yorumlama, formüle etme ve çözme becerisine sahiptir; bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçer ve uygular. | X | |||||
5 | İlahiyat alanındaki bilgi ve beceriler ile alandaki sorunlara yönelik bilimsel yöntemlerle ortaya konulmuş çözüm önerilerini ilgili kişi ve kurumlarla çeşitli iletişim araçları vasıtasıyla paylaşır. | X | |||||
6 | Dini anlayış ve uygulamaların evrensel ve toplumsal boyuttaki (güvenlik, sağlık, iktisat, çevre, vb.) etkileri ve hukuksal sonuçları hakkında farkındalık sahibidir. | X | |||||
7 | Sorumluluğu altındakilerin öğrenme gereksinimlerini belirler, öğrenme süreçlerini yönetir ve kişisel, mesleki alandaki gelişimlerine yönelik etkinlikleri planlar. | ||||||
8 | İlahiyat alanındaki güncel bilgileri içeren ders kitaplarına, uygulama araç-gereçlerine ve bilimsel araştırma yöntem ve tekniklerine dair sahip olduğu kuramsal ve uygulamalı bilgileri eğitim-öğretim, araştırma ve topluma hizmet alanlarında kullanır. | X | |||||
9 | Değişen hayata ve yeniliğe karşı açık tutuma sahiptir; toplumsal, ekonomik, yasal ve siyasal gelişmelerden haberdardır. | X | |||||
10 | Toplumsal alanda karşılaşılan karmaşık dini meseleleri çözmek için bireysel inisiyatif alarak bağımsız çalışır veya ekip üyesi olarak sorumluluk alır. | X | |||||
11 | İlahiyat alt dalları ve diğer bilim alanları ile ilişki kurarak disiplinler arası araştırma -inceleme, yorum ve analiz yapar. | X | |||||
12 | Alanındaki çeşitli sosyal, kültürel ve sanatsal etkinliklere katılır; yaşam boyu öğrenmeye ve sorgulamaya ilişkin olumlu tutum geliştirir. | X | |||||
13 | İlahiyat alanındaki bilgilerin toplanması, analiz edilmesi, yorumlanması, sonuçların duyurulması ve kullanılması aşamalarında toplumsal, kültürel, bilimsel ve ahlakî değerleri gözetir. | X | |||||
14 | İlahiyat alanı için uygun araçları seçer, kullanır, geliştirir ve alanın gerektirdiği bilgi ve bilişim teknolojilerini ileri düzeyde kullanır. | X |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 | PÇ 13 | PÇ 14 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Hadisi şekil özellikleriyle tanır. | 5 | 4 | 3 | 4 | 3 | 4 | 1 | 4 | 1 | 2 | 3 | 1 | 4 | 4 |
2 | Buhârînin Sahîhini rivayet özellikleri açısından değerlendirir. | 4 | 4 | 3 | 4 | 3 | 2 | 0 | 4 | 1 | 4 | 4 | 3 | 4 | 3 |
3 | Sened-metin ilişkisini analiz eder. | 5 | 4 | 2 | 4 | 5 | 2 | 0 | 4 | 0 | 2 | 5 | 2 | 5 | 5 |
4 | Hadis metninin Türkçeye çevirisi konusunda tecrübe kazanır. | 5 | 5 | 4 | 4 | 5 | 0 | 0 | 5 | 2 | 3 | 5 | 4 | 5 | 4 |
5 | Metin anlama metodlarını uygular. | 5 | 5 | 3 | 5 | 5 | 2 | 0 | 5 | 1 | 4 | 4 | 4 | 5 | 5 |
6 | Hadisin klasik ve güncel yorumlarının sentezini yapar. | 5 | 4 | 5 | 5 | 3 | 4 | 0 | 4 | 5 | 5 | 5 | 3 | 5 | 5 |
7 | Hz. Peygamberin sünnetinin bireysel ve toplumsal değerini kavrar. | 5 | 4 | 5 | 5 | 4 | 4 | 1 | 4 | 4 | 5 | 4 | 4 | 5 | 5 |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 100 |
Toplam | 100 |
1. Final | 50 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 2 | 32 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 1 | 16 |
Ara Sınav | 1 | 10 | 10 |
Final | 1 | 10 | 10 |
Toplam İş Yükü | 68 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 2,72 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 3 |