Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
İslam İbadet Esasları ILA 110 2 2 + 0 2 4
Ön Koşul Dersleri

Yok.

Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Zorunlu
Dersin Koordinatörü Arş.Gör. MUHAMMET SALİH ASLAN
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları

Arş. Gör. Nuray Keskin, Arş. Gör. Muhammet Ali Acar

Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı

İbadet kavramı, ibadetlerin hedefleri, ibadetin birey ve toplum üzerindeki etkileri ve ibadetin biçimsel olarak ayrıntılı bir şekilde öğrenilmesi.

Dersin İçeriği

İslam dininin öngördüğü ibadetlerin hukuk ve uygulama açısından dinin esaslarına uygun olarak öğrenilmesi.

Kalkınma Amaçları
# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 İbadet kavramını ve ibadetlerin amacını açıklar Anlatım, Soru-Cevap, Sözlü Sınavlar,
2 Biçimsel olarak ibadetlerin yapılışını anlatır ve gösterir Anlatım, Soru-Cevap, Kısa Cevaplı Testler,
3 İbadet öncesi ve sonrası yapılması gerekenleri ifade eder Anlatım, Soru-Cevap, Kısa Cevaplı Testler,
4 İbadetleri bozan durumları sayar Anlatım, Soru-Cevap, Sözlü Sınavlar,
5 İbadetlerin erkân ve şartlarını açıklar Anlatım, Soru-Cevap, Kısa Cevaplı Testler,
6 İbadetlerin dayandığı delilleri tanır Anlatım, Soru-Cevap, Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı),
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Giriş
2 taharet (temizlik)
3 taharet (temizlik)
4 namaz
5 namaz
6 namaz
7 oruç
8 oruç
9 zekat
10 zekat
11 hac
12 hac
13 adak
14 adak
Kaynaklar
Ders Notu

1. Kuduri Muhtasarı ve Tercümesi, Beka Yayınları, İstanbul 2015.

2. Âyet ve Hadislerle Şâfiî İbâdetler İlmihali, Soner Duman, Mirac Yayınları 2013.

3. Komisyon, İlmihal I,Türkiye Diyanet Vakfı İslamî Araştırmalar Merkezi (İSAM),
İstanbul 1998.

 

 

Ders Kaynakları

1. Ö. Nasuhi Bilmen, Büyük İslam İlmihali, Bilmen Yayınevi, İstanbul 1992
2. İFAV ilmihali,
3. H. Mehmet GÜNAY, Zekât Kitabı
4. TDV İslam Ansiklopedisi ilgili maddeler.

5.  Kaşif Hamdi  Okur, Güncel Konularla İlm-i Hâl

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 İlahiyat alanında temel kavramları kavrar, kavramlar arası ilişkilere hâkimdir. X
2 Bir yabancı dili kullanarak İlahiyat alanında kuramsal ve uygulamalı bilgileri izler ve ilgili alandaki uzman ve uzman olmayan kişi ve kuruluşlarla bu bilgileri paylaşır. (Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyinde). X
3 Edindiği ilahiyat bilgisinin gerekleri doğrultusunda tutum ve davranışlarıyla topluma örnek olacak davranışlar sergiler. Sosyal ve kültürel hakların evrenselliğini destekler, sosyal adalet bilinci kazanır, tarihi ve kültürel mirasa sahip çıkar. X
4 Klasik ve güncel dini meseleleri saptama, tanımlama, eleştirel bir yaklaşımla değerlendirme, yorumlama, formüle etme ve çözme becerisine sahiptir; bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçer ve uygular. X
5 İlahiyat alanındaki bilgi ve beceriler ile alandaki sorunlara yönelik bilimsel yöntemlerle ortaya konulmuş çözüm önerilerini ilgili kişi ve kurumlarla çeşitli iletişim araçları vasıtasıyla paylaşır.
6 Dini anlayış ve uygulamaların evrensel ve toplumsal boyuttaki (güvenlik, sağlık, iktisat, çevre, vb.) etkileri ve hukuksal sonuçları hakkında farkındalık sahibidir. X
7 Sorumluluğu altındakilerin öğrenme gereksinimlerini belirler, öğrenme süreçlerini yönetir ve kişisel, mesleki alandaki gelişimlerine yönelik etkinlikleri planlar. X
8 İlahiyat alanındaki güncel bilgileri içeren ders kitaplarına, uygulama araç-gereçlerine ve bilimsel araştırma yöntem ve tekniklerine dair sahip olduğu kuramsal ve uygulamalı bilgileri eğitim-öğretim, araştırma ve topluma hizmet alanlarında kullanır.
9 Değişen hayata ve yeniliğe karşı açık tutuma sahiptir; toplumsal, ekonomik, yasal ve siyasal gelişmelerden haberdardır. X
10 Toplumsal alanda karşılaşılan karmaşık dini meseleleri çözmek için bireysel inisiyatif alarak bağımsız çalışır veya ekip üyesi olarak sorumluluk alır.
11 İlahiyat alt dalları ve diğer bilim alanları ile ilişki kurarak disiplinler arası araştırma -inceleme, yorum ve analiz yapar. X
12 Alanındaki çeşitli sosyal, kültürel ve sanatsal etkinliklere katılır; yaşam boyu öğrenmeye ve sorgulamaya ilişkin olumlu tutum geliştirir.
13 İlahiyat alanındaki bilgilerin toplanması, analiz edilmesi, yorumlanması, sonuçların duyurulması ve kullanılması aşamalarında toplumsal, kültürel, bilimsel ve ahlakî değerleri gözetir.
14 İlahiyat alanı için uygun araçları seçer, kullanır, geliştirir ve alanın gerektirdiği bilgi ve bilişim teknolojilerini ileri düzeyde kullanır.
# Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı PÇ 1 PÇ 2 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 6 PÇ 7 PÇ 8 PÇ 9 PÇ 10 PÇ 11 PÇ 12 PÇ 13 PÇ 14
1 İbadet kavramını ve ibadetlerin amacını açıklar 5 5 3 3 0 1 1 0 1 0 4 0 0 0
2 Biçimsel olarak ibadetlerin yapılışını anlatır ve gösterir 5 5 3 3 0 1 1 0 1 0 4 0 0 0
3 İbadet öncesi ve sonrası yapılması gerekenleri ifade eder 5 5 3 3 0 1 1 0 1 0 4 0 0 0
4 İbadetleri bozan durumları sayar 5 5 3 3 0 1 1 0 1 0 4 0 0 0
5 İbadetlerin erkân ve şartlarını açıklar 5 5 3 3 0 1 1 0 1 0 4 0 0 0
6 İbadetlerin dayandığı delilleri tanır 5 5 3 3 0 1 1 0 1 0 4 0 0 0
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 40
Toplam 40
1. Final 50
1. Yıl İçinin Başarıya 50
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 2 32
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 2 32
Ara Sınav 1 14 14
Final 1 20 20
Toplam İş Yükü 98
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 3,92
Dersin AKTS Kredisi 4