Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Kur´An Fonetiği ILA 005 9 2 + 0 2 2
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Zorunlu
Dersin Koordinatörü Doç.Dr. HAMZA ERMİŞ
Dersi Verenler Öğr.Gör. MUSA ÖZİŞ, MUSTAFA AYDIN, Öğr.Gör. İLYAS ŞANLI,
Dersin Yardımcıları

Prof. Dr. Ali KARATAŞ, Doç. Dr. Ekrem GÜLŞEN, Mustafa AYDIN, Öğr.Gör. Musa ÖZİŞ, Öğr. Gör. Betül ÖZDİREK, Öğr.Gör. İlyas ŞANLI

Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı

Kur'an okuyabilme ve bazı pasajları ezberleme yeteneğinin geliştirilmesi.

Dersin İçeriği

Kutsal metni kendine özgü kurallar çerçevesinde ve kendi fonetik özelliklerini esas alan bir tarzda okumak.

# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Kur´an harflerini yapısal özellikleriyle telaffuz edebilir. Deney ve Laboratuvar, Anlatım, Tartışma, Grupla Çalışma,
2 Kur´an-ı Kerim´i yüzünden tahkik tarzında okuyabilir. Grupla Çalışma, Tartışma, Anlatım, Deney ve Laboratuvar,
3 Med, izhâr, ihfa ve idğam gibi Kur´an okuma kurallarını kavrar. Grupla Çalışma, Tartışma, Anlatım, Deney ve Laboratuvar,
4 Namaz duaları (Sübhaneke-Amentu), Nâs, Felak, İhlas, Tebbet ve Nasr sürelerini tahkik tarzında okuyacak şekilde ezberden sunabilir. Grupla Çalışma, Tartışma, Anlatım, Deney ve Laboratuvar,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Yüzünden okuma (Bakara Sûresi). Sübhaneke duasının talim ve ezberi. Tecvid, tanımı, konusu ve amacı.
2 Yüzünden okuma (Bakara Sûresi). Tahiyyât duasının talim ve ezberi. Harflerin isimleri ve okunuşu.
3 Yüzünden okuma (Bakara Sûresi). Salli-Bârik dualarının talim ve ezberi. Aslî ve Fer'î harfler.
4 Yüzünden okuma (Bakara Sûresi). Kunut-1 duasının talim ve ezberi. Harflerin mahrecleri (asli-takdirî mahrec).
5 Yüzünden okuma (Bakara Sûresi). Kunut-2 duasının talim ve ezberi. Harflerin sıfatları ve kısımları.
6 Yüzünden okuma (Bakara Sûresi). amentü duasının talim ve ezberi. Meddin tanımı, med harfleri ve çeşitleri.
7 Yüzünden okuma (Bakara Sûresi). Nâs Sûresi'nin talim ve ezberi. Med çeşitleri: aslî Med. (Medd-i tabii).
8 Yüzünden okuma (Bakara Sûresi). Nâs Sûresi'nin talim ve ezberi. Med çeşitleri: Fer'î Med. (Medd-i munfasıl ve medd-i muttasıl).
9 Yüzünden okuma (Bakara Sûresi). Felak Sûresi'nin talim ve ezberi. Med çeşitleri: Fer'î Med. (Medd-i lazim).
10 Yüzünden okuma (Bakara Sûresi). Felak ve İhlâs Sûreleri'nin talim ve ezberi.Med çeşitleri: Fer'î Med. (Medd-i arız).
11 Yüzünden okuma (Âl-i İmrân Sûresi).Tebbet Sûresi'nin talim ve ezberi. Med çeşitleri: Fer'î Med. (Medd-i lin).
12 Yüzünden okuma (Âl-i İmrân Sûresi). Tebbet Sûresi'nin talim ve ezberi. Karşılaşan harflerin okunuşu: İzhâr, tanımı ve çeşitleri.
13 Yüzünden okuma (Âl-i İmrân Sûresi).Nasr Sûresi'nin talim ve ezberi. Sakin "nun" ve tenvinin izharı.
14 Yüzünden okuma (Âl-i İmrân Sûresi). Nasr Sûresi'nin talim ve ezberi. Sakin "mim"in izharı.
Kaynaklar
Ders Notu

Dağdeviren, A. (2016): Kur'an Okuma Sanatı Tecvid, Sakarya, Beşiz Yayınları.

Ders Kaynakları

1. Ğavsânî, Y. A. (1996): İlmü-Tecvid. Dimeşk.
2. Muhammed Mekkî, N. (1970): Nihâyetü'l-Kavli'l-Müfîd fî İlmi-Tecvîd. Mısır: Matbaatü Mustafa el-Bâbî el-Halebî ve Evlâdihi.

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 İlahiyat alanında temel kavramları kavrar, kavramlar arası ilişkilere hâkimdir. X
2 Bir yabancı dili kullanarak İlahiyat alanında kuramsal ve uygulamalı bilgileri izler ve ilgili alandaki uzman ve uzman olmayan kişi ve kuruluşlarla bu bilgileri paylaşır. (Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyinde).
3 Edindiği ilahiyat bilgisinin gerekleri doğrultusunda tutum ve davranışlarıyla topluma örnek olacak davranışlar sergiler. Sosyal ve kültürel hakların evrenselliğini destekler, sosyal adalet bilinci kazanır, tarihi ve kültürel mirasa sahip çıkar.
4 Klasik ve güncel dini meseleleri saptama, tanımlama, eleştirel bir yaklaşımla değerlendirme, yorumlama, formüle etme ve çözme becerisine sahiptir; bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçer ve uygular.
5 İlahiyat alanındaki bilgi ve beceriler ile alandaki sorunlara yönelik bilimsel yöntemlerle ortaya konulmuş çözüm önerilerini ilgili kişi ve kurumlarla çeşitli iletişim araçları vasıtasıyla paylaşır.
6 Dini anlayış ve uygulamaların evrensel ve toplumsal boyuttaki (güvenlik, sağlık, iktisat, çevre, vb.) etkileri ve hukuksal sonuçları hakkında farkındalık sahibidir.
7 Sorumluluğu altındakilerin öğrenme gereksinimlerini belirler, öğrenme süreçlerini yönetir ve kişisel, mesleki alandaki gelişimlerine yönelik etkinlikleri planlar.
8 İlahiyat alanındaki güncel bilgileri içeren ders kitaplarına, uygulama araç-gereçlerine ve bilimsel araştırma yöntem ve tekniklerine dair sahip olduğu kuramsal ve uygulamalı bilgileri eğitim-öğretim, araştırma ve topluma hizmet alanlarında kullanır.
9 Değişen hayata ve yeniliğe karşı açık tutuma sahiptir; toplumsal, ekonomik, yasal ve siyasal gelişmelerden haberdardır.
10 Toplumsal alanda karşılaşılan karmaşık dini meseleleri çözmek için bireysel inisiyatif alarak bağımsız çalışır veya ekip üyesi olarak sorumluluk alır.
11 İlahiyat alt dalları ve diğer bilim alanları ile ilişki kurarak disiplinler arası araştırma -inceleme, yorum ve analiz yapar.
12 Alanındaki çeşitli sosyal, kültürel ve sanatsal etkinliklere katılır; yaşam boyu öğrenmeye ve sorgulamaya ilişkin olumlu tutum geliştirir.
13 İlahiyat alanındaki bilgilerin toplanması, analiz edilmesi, yorumlanması, sonuçların duyurulması ve kullanılması aşamalarında toplumsal, kültürel, bilimsel ve ahlakî değerleri gözetir.
14 İlahiyat alanı için uygun araçları seçer, kullanır, geliştirir ve alanın gerektirdiği bilgi ve bilişim teknolojilerini ileri düzeyde kullanır.
# Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı PÇ 1 PÇ 2 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 6 PÇ 7 PÇ 8 PÇ 9 PÇ 10 PÇ 11 PÇ 12 PÇ 13 PÇ 14
1 Kur´an harflerini yapısal özellikleriyle telaffuz edebilir.
2 Kur´an-ı Kerim´i yüzünden tahkik tarzında okuyabilir.
3 Med, izhâr, ihfa ve idğam gibi Kur´an okuma kurallarını kavrar.
4 Namaz duaları (Sübhaneke-Amentu), Nâs, Felak, İhlas, Tebbet ve Nasr sürelerini tahkik tarzında okuyacak şekilde ezberden sunabilir.
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 50
2. Ara Sınav 50
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 100
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 2 32
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 1 16
Kısa Sınav 1 1 1
Ara Sınav 1 1 1
Toplam İş Yükü 50
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 2
Dersin AKTS Kredisi 2