Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Kur'an Okuma ve Tecvid V | ILA 311 | 5 | 2 + 0 | 2 | 3 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Öğr.Gör.Dr. BETÜL ÖZDİREK ŞAHİN |
Dersi Verenler | Öğr.Gör. MUSA ÖZİŞ, MUSTAFA AYDIN, Öğr.Gör. İLYAS ŞANLI, Öğr.Gör.Dr. BETÜL ÖZDİREK ŞAHİN, |
Dersin Yardımcıları | Öğr.Gör. MUSA ÖZİŞ , MUSTAFA AYDIN , Öğr.Gör. İLYAS ŞANLI, Öğr.Gör. Dr. BETÜL ÖZDİREK ŞAHİN |
Dersin Kategorisi | Alanına Uygun Temel Öğretim |
Dersin Amacı | Öğrencilerin Kur'an-ı Kerim'i tecvit kurallarına uygun, doğru ve güzel bir şekilde okumalarını sağlamaktır. Bu doğrultuda, ders kapsamında tecvid kurallarının ileri düzeyde uygulanması, belirli surelerin ezberlenmesi ve uygulamalı okuma çalışmalarıyla öğrencilerin tecvid bilgilerini pekiştirmeleri hedeflenmektedir. Ders, öğrencilerin okuma üsluplarını geliştirmelerine ve Kur’an-ı Kerim’e olan hakimiyetlerini artırmalarına katkıda bulunur. |
Dersin İçeriği | Bu ders, yüzüne okuma, ezber okuma ve tecvit olmak üzere üç temel başlıkta planlanmıştır. Bu çerçevede ders içeriği şu şekildedir:
|
Kalkınma Amaçları |
---|
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Kur´ân harflerini telaffuz edebilir. | Anlatım, Tartışma, Grupla Çalışma, Deney ve Laboratuvar, | Doğru Yanlış Testleri, Boşluk Doldurma Testleri, Kısa Cevaplı Testler, |
2 | Kur´ân-ı Kerim´i yüzünden okuma becerisi kazanır. | Deney ve Laboratuvar, Grupla Çalışma, Tartışma, Anlatım, | Kısa Cevaplı Testler, Boşluk Doldurma Testleri, Doğru Yanlış Testleri, |
3 | Haşr Sûresi'nin 22-24. ayetlerini tahkik tarzında okuyacak şekilde ezberler. İdğamla ilgili tecvit kuralları olan; İdğam-ı mealğunne, İdğâm-ı bilağunne, İdğâm-ı misleyn, İdğâm-ı mütecâniseyn, İdğâm-ı mükaribeyn ve İdğâm-ı Şemsiyye gibi tecvit kurallarını kavrar. | Deney ve Laboratuvar, Grupla Çalışma, Tartışma, Anlatım, | Kısa Cevaplı Testler, Boşluk Doldurma Testleri, Doğru Yanlış Testleri, |
4 | Saf Sûresini tahkik tarzında okuyacak şekilde ezberler. | Deney ve Laboratuvar, Grupla Çalışma, Tartışma, Anlatım, | Kısa Cevaplı Testler, Boşluk Doldurma Testleri, Doğru Yanlış Testleri, |
5 | Cuma Sûresini tahkik tarzında okuyacak şekilde ezberler. | Deney ve Laboratuvar, Grupla Çalışma, Tartışma, Anlatım, | Kısa Cevaplı Testler, Boşluk Doldurma Testleri, Doğru Yanlış Testleri, |
6 | Kıyâme Sûresini tahkik tarzında okuyacak şekilde ezberler. | Deney ve Laboratuvar, Grupla Çalışma, Tartışma, Anlatım, | Kısa Cevaplı Testler, Boşluk Doldurma Testleri, Doğru Yanlış Testleri, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Yüzünden okuma (Furkân Sûresi). | |
2 | Saf Sûresinin 1. bölümünün ezberlenmesi. Tecvitte İdğam-ı mealğunne konusunun işlenmesi | |
3 | Yüzünden okuma (Şuarâ Sûresi). Tecvitte İdğâm-ı bilağunne konusunun işlenmesi | |
4 | Yüzünden okuma (Neml Sûresi). Saf Sûresinin 2. sayfasının ezberlenmesi. Tecvitte İdğâm-ı misleyn konusunun işlenmesi. | |
5 | Cuma Sûresinin 1. bölümünün çalıştırılması | |
6 | Yüzünden okuma (Kasas Sûresi). Cuma Sûresinin 2. bölümünün çalıştırılması. Tecvitte İdğâm-ı mütecâniseyn konusunun işlenmesi | |
7 | Yüzünden okuma (Kasas Sûresi) | |
8 | Vakf ve kuralları. | |
9 | Kıyâme Sûresinin 1. bölümünün ezberlenmesi. Tecvitte İdğâm-ı mükaribeyn konusunun işlenmesi | |
10 | Yüzünden okuma (Ankebût Sûresi). Kıyâme Sûresinin 2. bölümünün çalıştırılması. | |
11 | Yüzünden okuma (Ankebût Sûresi). Haşr Sûresi'nin son üç ayetinin çalıştırılması. | |
12 | Yüzünden okuma (Rûm Sûresi). Yâsîn Sûresinin tedvir tarzında ezber tekrarı (1. 2. 3. sayfalar). | |
13 | Yüzünden okuma (Rûm Sûresi). Yâsîn Sûresinin tedvir tarzında ezber tekrarı (4. 5. 6. sayfalar). | |
14 | Yüzünden okuma (Lukmân Sûresi). Nebe Sûresi 1. ve 2. sayfasının tedvir tarzında ezber tekrarı. Tecvitte İdğâm-ı Şemsiyye konusunun işlenmesi |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | |
Ders Kaynakları | Çetin, A. (2007), Kuran Okuma Esasları. Bursa: Emin Yayınları. Dağdeviren, A. (2016): Kuran Okuma Sanatı Tecvid. Sakarya: Beşiz Yayınları. Gavsânî, Y. A. (1996), İlmü-Tecvid. Dimeşk. |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | İlahiyat alanında temel kavramları kavrar, kavramlar arası ilişkilere hâkimdir. | X | |||||
2 | Bir yabancı dili kullanarak İlahiyat alanında kuramsal ve uygulamalı bilgileri izler ve ilgili alandaki uzman ve uzman olmayan kişi ve kuruluşlarla bu bilgileri paylaşır. (Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyinde). | ||||||
3 | Edindiği ilahiyat bilgisinin gerekleri doğrultusunda tutum ve davranışlarıyla topluma örnek olacak davranışlar sergiler. Sosyal ve kültürel hakların evrenselliğini destekler, sosyal adalet bilinci kazanır, tarihi ve kültürel mirasa sahip çıkar. | X | |||||
4 | Klasik ve güncel dini meseleleri saptama, tanımlama, eleştirel bir yaklaşımla değerlendirme, yorumlama, formüle etme ve çözme becerisine sahiptir; bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçer ve uygular. | X | |||||
5 | İlahiyat alanındaki bilgi ve beceriler ile alandaki sorunlara yönelik bilimsel yöntemlerle ortaya konulmuş çözüm önerilerini ilgili kişi ve kurumlarla çeşitli iletişim araçları vasıtasıyla paylaşır. | X | |||||
6 | Dini anlayış ve uygulamaların evrensel ve toplumsal boyuttaki (güvenlik, sağlık, iktisat, çevre, vb.) etkileri ve hukuksal sonuçları hakkında farkındalık sahibidir. | ||||||
7 | Sorumluluğu altındakilerin öğrenme gereksinimlerini belirler, öğrenme süreçlerini yönetir ve kişisel, mesleki alandaki gelişimlerine yönelik etkinlikleri planlar. | X | |||||
8 | İlahiyat alanındaki güncel bilgileri içeren ders kitaplarına, uygulama araç-gereçlerine ve bilimsel araştırma yöntem ve tekniklerine dair sahip olduğu kuramsal ve uygulamalı bilgileri eğitim-öğretim, araştırma ve topluma hizmet alanlarında kullanır. | X | |||||
9 | Değişen hayata ve yeniliğe karşı açık tutuma sahiptir; toplumsal, ekonomik, yasal ve siyasal gelişmelerden haberdardır. | ||||||
10 | Toplumsal alanda karşılaşılan karmaşık dini meseleleri çözmek için bireysel inisiyatif alarak bağımsız çalışır veya ekip üyesi olarak sorumluluk alır. | ||||||
11 | İlahiyat alt dalları ve diğer bilim alanları ile ilişki kurarak disiplinler arası araştırma -inceleme, yorum ve analiz yapar. | X | |||||
12 | Alanındaki çeşitli sosyal, kültürel ve sanatsal etkinliklere katılır; yaşam boyu öğrenmeye ve sorgulamaya ilişkin olumlu tutum geliştirir. | X | |||||
13 | İlahiyat alanındaki bilgilerin toplanması, analiz edilmesi, yorumlanması, sonuçların duyurulması ve kullanılması aşamalarında toplumsal, kültürel, bilimsel ve ahlakî değerleri gözetir. | ||||||
14 | İlahiyat alanı için uygun araçları seçer, kullanır, geliştirir ve alanın gerektirdiği bilgi ve bilişim teknolojilerini ileri düzeyde kullanır. | X |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 | PÇ 13 | PÇ 14 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Kur´ân harflerini telaffuz edebilir. | 4 | 0 | 3 | 1 | 3 | 0 | 2 | 5 | 0 | 0 | 2 | 3 | 0 | 4 |
2 | Kur´ân-ı Kerim´i yüzünden okuma becerisi kazanır. | 4 | 0 | 3 | 1 | 3 | 0 | 2 | 5 | 0 | 0 | 2 | 3 | 0 | 4 |
3 | Haşr Sûresi'nin 22-24. ayetlerini tahkik tarzında okuyacak şekilde ezberler. İdğamla ilgili tecvit kuralları olan; İdğam-ı mealğunne, İdğâm-ı bilağunne, İdğâm-ı misleyn, İdğâm-ı mütecâniseyn, İdğâm-ı mükaribeyn ve İdğâm-ı Şemsiyye gibi tecvit kurallarını kavrar. | 4 | 0 | 3 | 1 | 3 | 0 | 2 | 5 | 0 | 0 | 2 | 3 | 0 | 4 |
4 | Saf Sûresini tahkik tarzında okuyacak şekilde ezberler. | 4 | 0 | 3 | 1 | 3 | 0 | 2 | 5 | 0 | 0 | 2 | 3 | 0 | 4 |
5 | Cuma Sûresini tahkik tarzında okuyacak şekilde ezberler. | 4 | 0 | 3 | 1 | 3 | 0 | 2 | 5 | 0 | 0 | 2 | 3 | 0 | 4 |
6 | Kıyâme Sûresini tahkik tarzında okuyacak şekilde ezberler. | 4 | 0 | 3 | 1 | 3 | 0 | 2 | 5 | 0 | 0 | 2 | 3 | 0 | 4 |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 100 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 30 |
1. Final | 70 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 2 | 32 |
Ara Sınav | 1 | 5 | 5 |
Ödev | 1 | 5 | 5 |
Final | 1 | 15 | 15 |
Sözlü Sınav | 2 | 15 | 30 |
Toplam İş Yükü | 87 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 3,48 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 3 |