Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Osmanlıca Tasavvuf Metinleri ILA 374 6 2 + 0 2 3
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Prof.Dr. SEZAİ KÜÇÜK
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları
Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı Seçme tasavvuf metinlerinin incelenmesi ve değerlendirilmesi bu dersin temel amacını oluşturmaktadır.
Dersin İçeriği Seçme klasik metinler ve bunların değerlendirilmesi
Kalkınma Amaçları
# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Tasavvuf düşünce ve kültürünün temel kaynaklarını sıralar, bu kaynakların telif usul ve üslubunu anlatır. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası,
2 Klasik tasavvuf metinlerindeki konuları kendi cümleleriyle ifade eder ve açıklar. Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Anlatım,
3 Tasavvufi metinleri yorumlar ve örneklendirir. Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Anlatım,
4 Metinlerde geçen tasavvufi kavramları ve konuları karşılaştırır ve tartışır. Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Anlatım,
5 Sufilerin konu ve kavramlara yaklaşımlarını bir araya getirerek genellemelere ulaşır; farklı bakış açılarına göre düzenler. Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Anlatım,
6 Tasavvuf metinlerinde geçen unsurları değerlendirir. Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Anlatım,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Giriş
2 Nefehatül-Ünsten Osmanlıca Seçme Metinler
3 Bahrül-Velâyeden Osmanlıca Seçme Metinler
4 Hediyyetüs-Salikinden Osmanlıca Seçme
5 Hadikatül-Evliyadan Osmanlıca Seçme Metinler
6 Yadigar-ı Şemsiden Osmanlıca Seçme Metinler
7 Sefine-yi Evliyadan Osmanlıca Seçme Metinler
8 Mesnevi Ankaravi Şerhinden Osmanlıca Seçme Metinler
9 Osmanlı Müellifleri´nden Osmanlıca Seçme Metinler
10 Niyazi-i Mısri Divanından Osmanlıca Seçme Metinler
11 Risale-i Sipahsaların A.Avni Konuk tercümesinden Osmanlıca Seçme Metinler
12 Menakıbnamelerden Osmanlıca Seçme Metinler-I
13 Menakıbnamelerden Osmanlıca Seçme Metinler-II
14 Genel değerlendirme
Kaynaklar
Ders Notu H. Kâmil Yılmaz, Seçme Tasavvuf Metinleri, (Ders notları)
Ders Kaynakları [1] Mustafa Aşkar, Tasavvuf Tarihi Literatürü, Kültür Bakanlığı, Ankara 2001.
[2] Feridüddin Sipehsalar, Menakıb-ı Hazret-i Mevlana Celaleddin Rumi, (trc. A. Avni Konuk), Arşak Gorayan Matbaası, 1331.
[3] Hocazade Ahmed Hilmi, Hadikatü´l-evliya, Tefeyyüz Kitabevi, İstanbul 1318.
[4] Bursalı Mehmed Tahir, Osmanlı Müellifleri, Matbaa-i Âmire, İstanbul 1333
[5] İsmail Rusuhi Ankaravi, Mesnevi Şerhi = Mecmûatü´l-letâif ve matmûretü´l- maârif, Dârü´t-tıbâati´l-âmire, Bulak 1835.
[6] Diyanet İslam Ansiklopedisi, ilgili maddeler.
Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 İlahiyat alanında temel kavramları kavrar, kavramlar arası ilişkilere hâkimdir. X
2 Bir yabancı dili kullanarak İlahiyat alanında kuramsal ve uygulamalı bilgileri izler ve ilgili alandaki uzman ve uzman olmayan kişi ve kuruluşlarla bu bilgileri paylaşır. (Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyinde). X
3 Edindiği ilahiyat bilgisinin gerekleri doğrultusunda tutum ve davranışlarıyla topluma örnek olacak davranışlar sergiler. Sosyal ve kültürel hakların evrenselliğini destekler, sosyal adalet bilinci kazanır, tarihi ve kültürel mirasa sahip çıkar. X
4 Klasik ve güncel dini meseleleri saptama, tanımlama, eleştirel bir yaklaşımla değerlendirme, yorumlama, formüle etme ve çözme becerisine sahiptir; bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçer ve uygular.
5 İlahiyat alanındaki bilgi ve beceriler ile alandaki sorunlara yönelik bilimsel yöntemlerle ortaya konulmuş çözüm önerilerini ilgili kişi ve kurumlarla çeşitli iletişim araçları vasıtasıyla paylaşır. X
6 Dini anlayış ve uygulamaların evrensel ve toplumsal boyuttaki (güvenlik, sağlık, iktisat, çevre, vb.) etkileri ve hukuksal sonuçları hakkında farkındalık sahibidir. X
7 Sorumluluğu altındakilerin öğrenme gereksinimlerini belirler, öğrenme süreçlerini yönetir ve kişisel, mesleki alandaki gelişimlerine yönelik etkinlikleri planlar. X
8 İlahiyat alanındaki güncel bilgileri içeren ders kitaplarına, uygulama araç-gereçlerine ve bilimsel araştırma yöntem ve tekniklerine dair sahip olduğu kuramsal ve uygulamalı bilgileri eğitim-öğretim, araştırma ve topluma hizmet alanlarında kullanır. X
9 Değişen hayata ve yeniliğe karşı açık tutuma sahiptir; toplumsal, ekonomik, yasal ve siyasal gelişmelerden haberdardır. X
10 Toplumsal alanda karşılaşılan karmaşık dini meseleleri çözmek için bireysel inisiyatif alarak bağımsız çalışır veya ekip üyesi olarak sorumluluk alır. X
11 İlahiyat alt dalları ve diğer bilim alanları ile ilişki kurarak disiplinler arası araştırma -inceleme, yorum ve analiz yapar. X
12 Alanındaki çeşitli sosyal, kültürel ve sanatsal etkinliklere katılır; yaşam boyu öğrenmeye ve sorgulamaya ilişkin olumlu tutum geliştirir. X
13 İlahiyat alanındaki bilgilerin toplanması, analiz edilmesi, yorumlanması, sonuçların duyurulması ve kullanılması aşamalarında toplumsal, kültürel, bilimsel ve ahlakî değerleri gözetir. X
14 İlahiyat alanı için uygun araçları seçer, kullanır, geliştirir ve alanın gerektirdiği bilgi ve bilişim teknolojilerini ileri düzeyde kullanır.
# Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı PÇ 1 PÇ 2 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 6 PÇ 7 PÇ 8 PÇ 9 PÇ 10 PÇ 11 PÇ 12 PÇ 13 PÇ 14
1 Tasavvuf düşünce ve kültürünün temel kaynaklarını sıralar, bu kaynakların telif usul ve üslubunu anlatır.
2 Klasik tasavvuf metinlerindeki konuları kendi cümleleriyle ifade eder ve açıklar.
3 Tasavvufi metinleri yorumlar ve örneklendirir.
4 Metinlerde geçen tasavvufi kavramları ve konuları karşılaştırır ve tartışır.
5 Sufilerin konu ve kavramlara yaklaşımlarını bir araya getirerek genellemelere ulaşır; farklı bakış açılarına göre düzenler.
6 Tasavvuf metinlerinde geçen unsurları değerlendirir.
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 40
Toplam 40
1. Yıl İçinin Başarıya 40
1. Final 60
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 2 32
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 2 32
Ara Sınav 1 1 1
Kısa Sınav 2 1 2
Ödev 1 5 5
Final 1 5 5
Toplam İş Yükü 77
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 3,08
Dersin AKTS Kredisi 3