Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Güzel Kuran Okuma | ILA 314 | 6 | 2 + 0 | 2 | 3 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Öğr.Gör.Dr. BETÜL ÖZDİREK ŞAHİN |
Dersi Verenler | |
Dersin Yardımcıları | - |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Kur´an´ı sanatsal boyutta okuyabilme Kur´an-ı Kerim´den bazı pasajları ezberleme ve kıraat ilmine giriş. |
Dersin İçeriği | Kutsal metni kendine özgü kurallar çerçevesinde ve kendi fonetik özelliklerini esas alan bir tarzda okumak. |
Kalkınma Amaçları |
---|
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Kur´an harflerini yapısal ve niteliksel özelliklerine uygun telaffuz edebilir. | Anlatım, Tartışma, Grupla Çalışma, Deney ve Laboratuvar, | |
2 | Kur´an-ı Kerim´i yüzünden tertil, tedvir ve hadr tarzlarında okuyabilme becerisi kazanır. | Deney ve Laboratuvar, Grupla Çalışma, Tartışma, Anlatım, | |
3 | Hulf, ibdâl, imâle, infirad, indirâc ve iskân konularını kavrar. | Deney ve Laboratuvar, Grupla Çalışma, Tartışma, Anlatım, | |
4 | Naziat Sûresini tahkik tarzında okuyacak şekilde ezberler. | Deney ve Laboratuvar, Grupla Çalışma, Tartışma, Anlatım, | |
5 | Abese Sûresini tahkik tarzında okuyacak şekilde ezberler. | Deney ve Laboratuvar, Grupla Çalışma, Tartışma, Anlatım, | |
6 | Necm Sûresini tahkik tarzında okuyacak şekilde ezberler. Zümer Sûresinin 53-58. ayetlerini tahkik tarzında okuyacak şekilde ezberler. | Deney ve Laboratuvar, Grupla Çalışma, Tartışma, Anlatım, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Yüzünden okuma (20. cüz). | |
2 | Naziat Sûresinin ezberlenmesi. Harfler; mahreç ve sıfatları. | |
3 | Yüzünden okuma (21. cüz). Tecvit konularının tekrarı. | |
4 | Abese Sûresinin ezberlenmesi. Kıraat ilmi; tanımı, konusu, gayesi ve faydası. Kıraat ilmine ait bazı ıstılahlar: Hulf, ibdâl, imâle, infirad, indirâc, iskân. | |
5 | Zümer Sûresinin 53-58. âyetlerinin ezberlenmesi. | |
6 | Yüzünden okuma (22. cüz). Kıraat ilmine ait bazı ıstılahlar: İskat, nakil, sekte, sıla, tağliz ve terkîk. | |
7 | Necm Sûresinin ezberlenmesi . Kıraat imamları ve ravileri. | |
8 | Tecvid tahlilleri. | |
9 | Kıraat ilmine dair Kurra tarafından örnek okuyuşlar. | |
10 | Yüzünden okuma (23. cüz). | |
11 | Ayetül Kürsi ve Amenerresulunun ezberlenmesi ve tahkik tarzında okunması. | |
12 | Haşr Sûresinin son dört ayetinin ezberlenmesi ve tahkik tarzında okunması. | |
13 | Bazı ayetlerin kıraat ilmine göre okunuşu. | |
14 | Kısa sûrelerin tertil tarzında tekrarı (Nâs-Duhâ). Tekbir konusu, secde âyetleri ve dudak talimi. |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | [1] Dağdeviren, A. (2016): Kur’an Okuma Sanatı Tecvid. Sakarya: Beşiz Yayınları.. |
Ders Kaynakları | [2] Dimyâtî, A. M. (2006): İthâfü Füdalâi´l-Beşer bi´l-Kırââti´l-Erbeate Aşer. Beyrut: Alemül-Kütüb. |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | İlahiyat alanında temel kavramları kavrar, kavramlar arası ilişkilere hâkimdir. | X | |||||
2 | Bir yabancı dili kullanarak İlahiyat alanında kuramsal ve uygulamalı bilgileri izler ve ilgili alandaki uzman ve uzman olmayan kişi ve kuruluşlarla bu bilgileri paylaşır. (Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyinde). | ||||||
3 | Edindiği ilahiyat bilgisinin gerekleri doğrultusunda tutum ve davranışlarıyla topluma örnek olacak davranışlar sergiler. Sosyal ve kültürel hakların evrenselliğini destekler, sosyal adalet bilinci kazanır, tarihi ve kültürel mirasa sahip çıkar. | X | |||||
4 | Klasik ve güncel dini meseleleri saptama, tanımlama, eleştirel bir yaklaşımla değerlendirme, yorumlama, formüle etme ve çözme becerisine sahiptir; bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçer ve uygular. | X | |||||
5 | İlahiyat alanındaki bilgi ve beceriler ile alandaki sorunlara yönelik bilimsel yöntemlerle ortaya konulmuş çözüm önerilerini ilgili kişi ve kurumlarla çeşitli iletişim araçları vasıtasıyla paylaşır. | X | |||||
6 | Dini anlayış ve uygulamaların evrensel ve toplumsal boyuttaki (güvenlik, sağlık, iktisat, çevre, vb.) etkileri ve hukuksal sonuçları hakkında farkındalık sahibidir. | ||||||
7 | Sorumluluğu altındakilerin öğrenme gereksinimlerini belirler, öğrenme süreçlerini yönetir ve kişisel, mesleki alandaki gelişimlerine yönelik etkinlikleri planlar. | X | |||||
8 | İlahiyat alanındaki güncel bilgileri içeren ders kitaplarına, uygulama araç-gereçlerine ve bilimsel araştırma yöntem ve tekniklerine dair sahip olduğu kuramsal ve uygulamalı bilgileri eğitim-öğretim, araştırma ve topluma hizmet alanlarında kullanır. | X | |||||
9 | Değişen hayata ve yeniliğe karşı açık tutuma sahiptir; toplumsal, ekonomik, yasal ve siyasal gelişmelerden haberdardır. | ||||||
10 | Toplumsal alanda karşılaşılan karmaşık dini meseleleri çözmek için bireysel inisiyatif alarak bağımsız çalışır veya ekip üyesi olarak sorumluluk alır. | ||||||
11 | İlahiyat alt dalları ve diğer bilim alanları ile ilişki kurarak disiplinler arası araştırma -inceleme, yorum ve analiz yapar. | X | |||||
12 | Alanındaki çeşitli sosyal, kültürel ve sanatsal etkinliklere katılır; yaşam boyu öğrenmeye ve sorgulamaya ilişkin olumlu tutum geliştirir. | X | |||||
13 | İlahiyat alanındaki bilgilerin toplanması, analiz edilmesi, yorumlanması, sonuçların duyurulması ve kullanılması aşamalarında toplumsal, kültürel, bilimsel ve ahlakî değerleri gözetir. | ||||||
14 | İlahiyat alanı için uygun araçları seçer, kullanır, geliştirir ve alanın gerektirdiği bilgi ve bilişim teknolojilerini ileri düzeyde kullanır. | X |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 | PÇ 13 | PÇ 14 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Kur´an harflerini yapısal ve niteliksel özelliklerine uygun telaffuz edebilir. | 4 | 0 | 3 | 1 | 3 | 0 | 2 | 5 | 0 | 0 | 2 | 3 | 0 | 4 |
2 | Kur´an-ı Kerim´i yüzünden tertil, tedvir ve hadr tarzlarında okuyabilme becerisi kazanır. | 4 | 0 | 3 | 1 | 3 | 0 | 2 | 5 | 0 | 0 | 2 | 3 | 0 | 4 |
3 | Hulf, ibdâl, imâle, infirad, indirâc ve iskân konularını kavrar. | 4 | 0 | 3 | 1 | 3 | 0 | 2 | 5 | 0 | 0 | 2 | 3 | 0 | 4 |
4 | Naziat Sûresini tahkik tarzında okuyacak şekilde ezberler. | 4 | 0 | 3 | 1 | 3 | 0 | 2 | 5 | 0 | 0 | 2 | 3 | 0 | 4 |
5 | Abese Sûresini tahkik tarzında okuyacak şekilde ezberler. | 4 | 0 | 3 | 1 | 3 | 0 | 2 | 5 | 0 | 0 | 2 | 3 | 0 | 4 |
6 | Necm Sûresini tahkik tarzında okuyacak şekilde ezberler. Zümer Sûresinin 53-58. ayetlerini tahkik tarzında okuyacak şekilde ezberler. | 4 | 0 | 3 | 1 | 3 | 0 | 2 | 5 | 0 | 0 | 2 | 3 | 0 | 4 |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 50 |
1. Ödev | 20 |
1. Sözlü Sınav | 15 |
2. Sözlü Sınav | 15 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
1. Final | 50 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 2 | 32 |
Ara Sınav | 1 | 15 | 15 |
Ödev | 1 | 5 | 5 |
Sözlü Sınav | 2 | 10 | 20 |
Final | 1 | 15 | 15 |
Toplam İş Yükü | 87 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 3,48 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 3 |