Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Güzel Kuran Okuma | ILA 314 | 6 | 2 + 0 | 2 | 3 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Öğr.Gör.Dr. BETÜL ÖZDİREK ŞAHİN |
Dersi Verenler | Öğr.Gör. MUSA ÖZİŞ, |
Dersin Yardımcıları | - |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Bu ders, öğrencilerin Kur'an-ı Kerim'i doğru bir şekilde okuyabilme becerilerini geliştirmeyi, tecvit kurallarını uygulayarak akıcı ve güzel bir okuma alışkanlığı kazanmalarını sağlamayı amaçlamaktadır. Ayrıca, öğrencilerin ses ve makam kullanımına dikkat ederek dinleyici üzerinde etki bırakacak bir okuma tarzı geliştirmelerine katkıda bulunmak hedeflenmektedir. Ders, öğrencilerin Kur'an-ı Kerim'in mesajını doğru bir şekilde aktarmalarına yardımcı olacak özgüven ve bilgi birikimini kazandırmayı hedefler. |
Dersin İçeriği | Bu ders, öğrencilerin Kur'an-ı Kerim'i doğru bir şekilde okuyabilmesi için harflerin mahreç ve sıfatlarını öğrenmelerini, tecvit kurallarını uygulamalı olarak pekiştirmelerini sağlar. Vakf ve ibtida kurallarına uygun okuma çalışmalarıyla akıcı ve güzel bir okuma becerisi kazandırmayı hedefler. Ayrıca, makam ve ses tonlaması uygulamalarıyla öğrencilerin Kur'an tilavetinde estetik bir boyut geliştirmesine katkı sunar. Ders süresince, yüzünden okuma esnasında yapılan hataların birebir düzeltildiği uygulamalı çalışmalar yapılır. |
Kalkınma Amaçları |
---|
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Kur´an harflerini yapısal ve niteliksel özelliklerine uygun telaffuz edebilir. | Anlatım, Tartışma, Grupla Çalışma, Deney ve Laboratuvar, | |
2 | Kur´an-ı Kerim´i yüzünden tertil, tedvir ve hadr tarzlarında okuyabilme becerisi kazanır. | Deney ve Laboratuvar, Grupla Çalışma, Tartışma, Anlatım, | |
3 | Hulf, ibdâl, imâle, infirad, indirâc ve iskân konularını kavrar. | Deney ve Laboratuvar, Grupla Çalışma, Tartışma, Anlatım, | |
4 | Naziat Sûresini tahkik tarzında okuyacak şekilde ezberler. | Deney ve Laboratuvar, Grupla Çalışma, Tartışma, Anlatım, | |
5 | Abese Sûresini tahkik tarzında okuyacak şekilde ezberler. | Deney ve Laboratuvar, Grupla Çalışma, Tartışma, Anlatım, | |
6 | Necm Sûresini tahkik tarzında okuyacak şekilde ezberler. Zümer Sûresinin 53-58. ayetlerini tahkik tarzında okuyacak şekilde ezberler. | Deney ve Laboratuvar, Grupla Çalışma, Tartışma, Anlatım, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Yüzünden okuma (20. cüz). | |
2 | Naziat Sûresinin ezberlenmesi. Harfler; mahreç ve sıfatları. | |
3 | Yüzünden okuma (21. cüz). Tecvit konularının tekrarı. | |
4 | Abese Sûresinin ezberlenmesi. Kıraat ilmi; tanımı, konusu, gayesi ve faydası. Kıraat ilmine ait bazı ıstılahlar: Hulf, ibdâl, imâle, infirad, indirâc, iskân. | |
5 | Zümer Sûresinin 53-58. âyetlerinin ezberlenmesi. | |
6 | Yüzünden okuma (22. cüz). Kıraat ilmine ait bazı ıstılahlar: İskat, nakil, sekte, sıla, tağliz ve terkîk. | |
7 | Necm Sûresinin ezberlenmesi . Kıraat imamları ve ravileri. | |
8 | Tecvid tahlilleri. | |
9 | Kıraat ilmine dair Kurra tarafından örnek okuyuşlar. | |
10 | Yüzünden okuma (23. cüz). | |
11 | Ayetül Kürsi ve Amenerresulunun ezberlenmesi ve tahkik tarzında okunması. | |
12 | Haşr Sûresinin son dört ayetinin ezberlenmesi ve tahkik tarzında okunması. | |
13 | Bazı ayetlerin kıraat ilmine göre okunuşu. | |
14 | Kısa sûrelerin tertil tarzında tekrarı (Nâs-Duhâ). Tekbir konusu, secde âyetleri ve dudak talimi. |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | [1] Dağdeviren, A. (2016): Kur’an Okuma Sanatı Tecvid. Sakarya: Beşiz Yayınları.. |
Ders Kaynakları | [2] Dimyâtî, A. M. (2006): İthâfü Füdalâi´l-Beşer bi´l-Kırââti´l-Erbeate Aşer. Beyrut: Alemül-Kütüb. |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | İlahiyat alanında temel kavramları kavrar, kavramlar arası ilişkilere hâkimdir. | X | |||||
2 | Bir yabancı dili kullanarak İlahiyat alanında kuramsal ve uygulamalı bilgileri izler ve ilgili alandaki uzman ve uzman olmayan kişi ve kuruluşlarla bu bilgileri paylaşır. (Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyinde). | ||||||
3 | Edindiği ilahiyat bilgisinin gerekleri doğrultusunda tutum ve davranışlarıyla topluma örnek olacak davranışlar sergiler. Sosyal ve kültürel hakların evrenselliğini destekler, sosyal adalet bilinci kazanır, tarihi ve kültürel mirasa sahip çıkar. | X | |||||
4 | Klasik ve güncel dini meseleleri saptama, tanımlama, eleştirel bir yaklaşımla değerlendirme, yorumlama, formüle etme ve çözme becerisine sahiptir; bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçer ve uygular. | X | |||||
5 | İlahiyat alanındaki bilgi ve beceriler ile alandaki sorunlara yönelik bilimsel yöntemlerle ortaya konulmuş çözüm önerilerini ilgili kişi ve kurumlarla çeşitli iletişim araçları vasıtasıyla paylaşır. | X | |||||
6 | Dini anlayış ve uygulamaların evrensel ve toplumsal boyuttaki (güvenlik, sağlık, iktisat, çevre, vb.) etkileri ve hukuksal sonuçları hakkında farkındalık sahibidir. | ||||||
7 | Sorumluluğu altındakilerin öğrenme gereksinimlerini belirler, öğrenme süreçlerini yönetir ve kişisel, mesleki alandaki gelişimlerine yönelik etkinlikleri planlar. | X | |||||
8 | İlahiyat alanındaki güncel bilgileri içeren ders kitaplarına, uygulama araç-gereçlerine ve bilimsel araştırma yöntem ve tekniklerine dair sahip olduğu kuramsal ve uygulamalı bilgileri eğitim-öğretim, araştırma ve topluma hizmet alanlarında kullanır. | X | |||||
9 | Değişen hayata ve yeniliğe karşı açık tutuma sahiptir; toplumsal, ekonomik, yasal ve siyasal gelişmelerden haberdardır. | ||||||
10 | Toplumsal alanda karşılaşılan karmaşık dini meseleleri çözmek için bireysel inisiyatif alarak bağımsız çalışır veya ekip üyesi olarak sorumluluk alır. | ||||||
11 | İlahiyat alt dalları ve diğer bilim alanları ile ilişki kurarak disiplinler arası araştırma -inceleme, yorum ve analiz yapar. | X | |||||
12 | Alanındaki çeşitli sosyal, kültürel ve sanatsal etkinliklere katılır; yaşam boyu öğrenmeye ve sorgulamaya ilişkin olumlu tutum geliştirir. | X | |||||
13 | İlahiyat alanındaki bilgilerin toplanması, analiz edilmesi, yorumlanması, sonuçların duyurulması ve kullanılması aşamalarında toplumsal, kültürel, bilimsel ve ahlakî değerleri gözetir. | ||||||
14 | İlahiyat alanı için uygun araçları seçer, kullanır, geliştirir ve alanın gerektirdiği bilgi ve bilişim teknolojilerini ileri düzeyde kullanır. | X |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 | PÇ 13 | PÇ 14 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Kur´an harflerini yapısal ve niteliksel özelliklerine uygun telaffuz edebilir. | 4 | 0 | 3 | 1 | 3 | 0 | 2 | 5 | 0 | 0 | 2 | 3 | 0 | 4 |
2 | Kur´an-ı Kerim´i yüzünden tertil, tedvir ve hadr tarzlarında okuyabilme becerisi kazanır. | 4 | 0 | 3 | 1 | 3 | 0 | 2 | 5 | 0 | 0 | 2 | 3 | 0 | 4 |
3 | Hulf, ibdâl, imâle, infirad, indirâc ve iskân konularını kavrar. | 4 | 0 | 3 | 1 | 3 | 0 | 2 | 5 | 0 | 0 | 2 | 3 | 0 | 4 |
4 | Naziat Sûresini tahkik tarzında okuyacak şekilde ezberler. | 4 | 0 | 3 | 1 | 3 | 0 | 2 | 5 | 0 | 0 | 2 | 3 | 0 | 4 |
5 | Abese Sûresini tahkik tarzında okuyacak şekilde ezberler. | 4 | 0 | 3 | 1 | 3 | 0 | 2 | 5 | 0 | 0 | 2 | 3 | 0 | 4 |
6 | Necm Sûresini tahkik tarzında okuyacak şekilde ezberler. Zümer Sûresinin 53-58. ayetlerini tahkik tarzında okuyacak şekilde ezberler. | 4 | 0 | 3 | 1 | 3 | 0 | 2 | 5 | 0 | 0 | 2 | 3 | 0 | 4 |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 50 |
1. Ödev | 20 |
1. Sözlü Sınav | 15 |
2. Sözlü Sınav | 15 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
1. Final | 50 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 2 | 32 |
Ara Sınav | 1 | 15 | 15 |
Ödev | 1 | 5 | 5 |
Sözlü Sınav | 2 | 10 | 20 |
Final | 1 | 15 | 15 |
Toplam İş Yükü | 87 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 3,48 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 3 |