Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Hüsnü Hat ILA 412 8 2 + 0 2 5
Ön Koşul Dersleri

-

Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Prof.Dr. MEHMET MEMİŞ
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları
Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı

Hat sanatının tarihi gelişimini, İslam sanatı içindeki yerini ve önemini kavramak. Hat sanatında uygulanan yazı çeşitlerini ve en az bir yazı türünün estetik ve sanatsal özelliklerini öğrenmek

Dersin İçeriği

Hat sanatının ortaya çıkışı ve tarihsel gelişimi, yazı çeşitleri ve kullanım alanları, malzeme ve öğrenim usulleri, Rik'a veya Sülüs hattıyla meşk çalışmaları

# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Hat sanatını tanımlar. Anlatım, Soru-Cevap,
2 Hat sanatının tarihsel gelişimini değerlendirir. Anlatım, Bireysel Çalışma,
3 Yazı çeşitlerini ve kullanım sahalarını tanır. Anlatım, Bireysel Çalışma,
4 Yazı malzemelerini hazırlar. Anlatım, Grupla Çalışma,
5 Yazı malzemelerini kullanır. Anlatım, Tartışma,
6 Türk Hat sanatının ünlü sanatçılarını ve önemli eserlerini tanır. Anlatım, Bireysel Çalışma,
7 Bir yazı çeşidinin estetik ve sanatsal özelliklerini değerlendirir. Soru-Cevap, Tartışma,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Türk Süsleme Sanatında Hüsn-i Hat
2 Hat Sanatının Tarihi Gelişimi
3 Dînî Metinler ve Yazma Eserler
4 Yazma Eserlerde Görülen Yazı Çeşitleri
5 Osmanlı Hat Ekolü ve Ünlü Hattatları
6 Mimari Süslemede Hat Sanatı
7 Hat Öğreniminde Meşk Usulü ve İcazet Geleneği
8 Sülüs Meşki ve Sülüs Hattının Özellikleri
9 Rik'a Meşki ve Rik'a Hattının Özellikleri
10 Yazı Malzemeleri ve Bu Malzemelerin Yapım Usulleri
11 Sülüs ve Rik'a Meşki
12 Sülüs Yazıda İstif ve İstiflerin Özellikler
13 Rik'a Hattının Kullanıldığı Yerler
14 Yazma Eserlerin Korunması ve Onarımı
Kaynaklar
Ders Notu

[1] Serin, M.(Haz.) (2000): Şevki Efendinin Sülüs Nesih Meşk Murakkaı, İstanbul.

[2] Serin, M.(Haz.) (2000): Halim Efendi'nin Meşk Murakkaı, İstanbul.
[3] Serin, M. (1999): Hat Sanatı ve Meşhur Hattatlar, İstanbul.

Ders Kaynakları

[3] Subaşı, M.H. (1997): Yazıya Giriş, İstanbul.
[4] Alparslan, A. (1999) Osmanlı Hat Sanatı Tarihi, İstanbul.
[5] Yazır, M.B. (1975): Yazı ve Kalem Güzeli, Ankara.

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 İlahiyat alanında temel kavramları kavrar, kavramlar arası ilişkilere hâkimdir.
2 Bir yabancı dili kullanarak İlahiyat alanında kuramsal ve uygulamalı bilgileri izler ve ilgili alandaki uzman ve uzman olmayan kişi ve kuruluşlarla bu bilgileri paylaşır. (Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyinde).
3 Edindiği ilahiyat bilgisinin gerekleri doğrultusunda tutum ve davranışlarıyla topluma örnek olacak davranışlar sergiler. Sosyal ve kültürel hakların evrenselliğini destekler, sosyal adalet bilinci kazanır, tarihi ve kültürel mirasa sahip çıkar. X
4 Klasik ve güncel dini meseleleri saptama, tanımlama, eleştirel bir yaklaşımla değerlendirme, yorumlama, formüle etme ve çözme becerisine sahiptir; bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçer ve uygular.
5 İlahiyat alanındaki bilgi ve beceriler ile alandaki sorunlara yönelik bilimsel yöntemlerle ortaya konulmuş çözüm önerilerini ilgili kişi ve kurumlarla çeşitli iletişim araçları vasıtasıyla paylaşır.
6 Dini anlayış ve uygulamaların evrensel ve toplumsal boyuttaki (güvenlik, sağlık, iktisat, çevre, vb.) etkileri ve hukuksal sonuçları hakkında farkındalık sahibidir.
7 Sorumluluğu altındakilerin öğrenme gereksinimlerini belirler, öğrenme süreçlerini yönetir ve kişisel, mesleki alandaki gelişimlerine yönelik etkinlikleri planlar.
8 İlahiyat alanındaki güncel bilgileri içeren ders kitaplarına, uygulama araç-gereçlerine ve bilimsel araştırma yöntem ve tekniklerine dair sahip olduğu kuramsal ve uygulamalı bilgileri eğitim-öğretim, araştırma ve topluma hizmet alanlarında kullanır.
9 Değişen hayata ve yeniliğe karşı açık tutuma sahiptir; toplumsal, ekonomik, yasal ve siyasal gelişmelerden haberdardır.
10 Toplumsal alanda karşılaşılan karmaşık dini meseleleri çözmek için bireysel inisiyatif alarak bağımsız çalışır veya ekip üyesi olarak sorumluluk alır.
11 İlahiyat alt dalları ve diğer bilim alanları ile ilişki kurarak disiplinler arası araştırma -inceleme, yorum ve analiz yapar. X
12 Alanındaki çeşitli sosyal, kültürel ve sanatsal etkinliklere katılır; yaşam boyu öğrenmeye ve sorgulamaya ilişkin olumlu tutum geliştirir. X
13 İlahiyat alanındaki bilgilerin toplanması, analiz edilmesi, yorumlanması, sonuçların duyurulması ve kullanılması aşamalarında toplumsal, kültürel, bilimsel ve ahlakî değerleri gözetir.
14 İlahiyat alanı için uygun araçları seçer, kullanır, geliştirir ve alanın gerektirdiği bilgi ve bilişim teknolojilerini ileri düzeyde kullanır. X
# Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı PÇ 1 PÇ 2 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 6 PÇ 7 PÇ 8 PÇ 9 PÇ 10 PÇ 11 PÇ 12 PÇ 13 PÇ 14
1 Hat sanatını tanımlar. 2 0 1 0 0 0 0 0 0 0 2 5 0 2
2 Hat sanatının tarihsel gelişimini değerlendirir. 2 0 2 0 0 0 0 0 0 0 1 4 0 2
3 Yazı çeşitlerini ve kullanım sahalarını tanır. 2 0 4 0 0 0 0 0 0 0 1 3 0 2
4 Yazı malzemelerini hazırlar. 2 0 3 0 0 0 0 0 0 0 1 3 0 2
5 Yazı malzemelerini kullanır. 3 0 2 0 0 0 0 0 0 0 1 3 0 3
6 Türk Hat sanatının ünlü sanatçılarını ve önemli eserlerini tanır. 3 0 5 0 0 0 0 0 0 0 2 4 0 3
7 Bir yazı çeşidinin estetik ve sanatsal özelliklerini değerlendirir. 1 0 4 0 0 0 0 0 0 0 1 4 0 1
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 50
1. Kısa Sınav 20
1. Ödev 30
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 50
1. Final 50
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 2 32
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 4 64
Ara Sınav 1 5 5
Kısa Sınav 2 4 8
Ödev 1 6 6
Final 1 6 6
Toplam İş Yükü 121
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 4,84
Dersin AKTS Kredisi 5