Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Gy İçin Yardımcı Teknolojiler | OEO 012 | 0 | 2 + 0 | 2 | 3 |
Ön Koşul Dersleri | Özel Eğitimde Teknoloji Destekli Öğretim |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üyesi UĞUR YASSIBAŞ |
Dersi Verenler | |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Bu dersin amacı, görme yetersizliği olan bireyler için hem akademik alanda hem de günlük yaşamlarında yardımcı olacak teknolojilere ilişkin bilgi kazandırmaktır. |
Dersin İçeriği | Teknoloji, öğretim teknolojileri ve yardımcı teknoloji terimlerinin ilişkisi, görme yetersizliği olan öğrencilerin gereksinimlerine göre derste kullanılacak araçların seçimi, ileri düzey teknolojik araçlar, ileri düzey teknolojilk araçlarda görme yetersizliği olan öğrenciler için uyarlamaların yapılması, görme yetersizliği olan öğrenciler için çoklu ortam uygulamaları. |
Kalkınma Amaçları |
---|
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Teknoloji, öğretim teknoloji ve yardımcı teknoloji terimlerini tanımlar | Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
2 | Görme yetersizliği olan öğrencilerin ihtiyaç duydukları uyarlamaları açıklar | Soru-Cevap, | |
3 | Az gören öğrencilerin hangi materyallere ihtiyaç duyduklarını açıklar | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, | |
4 | Görmeyen öğrencilerin hangi materyallere ihtiyaç duyduklarını açıklar | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, | |
5 | Görme yetersizliği olan öğrenciler için ileri düzey teknolojilerin erişilebilir olması için ayarları yapar | Soru-Cevap, Tartışma, Grupla Çalışma, | |
6 | Görme yetersizliği olan bireyler için çoklu ortam uygulamalarını açıklar | Soru-Cevap, Tartışma, | |
7 | Görme yetersizliği olan öğrenciler için yardımcı teknolojileri kullanarak bir öğretim gerçekleştirir | Tartışma, Problem Çözme, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Teknoloji, öğretim teknolojileri ve yardımcı teknoloji terimlerinin ilişkisi | |
2 | Görme engelliler için kullanılan yardımcı teknolojiler | |
3 | Bağımsız yaşam için kullanılan teknolojiler | |
4 | Görme yetersizliği olan bireyler için ortam düzenlemeleri | |
5 | GY olan bireyler için matematik dersi uyarlamaları | |
6 | GY olan bireyler için okuma-yazma dersi uyarlamaları | |
7 | GY olan bireylerin mesleki becerileri için kullanılan teknolojiler | |
8 | GY olan bireyler için çoklu ortam uygulamaları | |
9 | GY olan bireyler için çoklu ortam uygulamalarının bireyselleştirilmesi | |
10 | GY olan bireyler için güncel gelişmeler | |
11 | GY olan bireyler için güncel gelişmeler (öğrenci sunumları) | |
12 | GY olan bireyler için güncel gelişmeler (öğrenci sunumları) | |
13 | GY olan bireyler için güncel gelişmeler (öğrenci sunumları) | |
14 | GY olan bireyler için güncel gelişmeler (öğrenci sunumları) |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | |
Ders Kaynakları | Çakmak, S. (2016). Özel eğitim ve yardımcı teknolojiler. Ankara: Vize Yayıncılık Dell, A. G., Newton, D. A. ve Petroff, J. G. (2012). Assistive technology in the classroom enhancing the school experinece of students with disabilities (2nd ed.). New Jersey: Pearson Education Inc. Eliçin, Ö. (2016). Özel eğitimde teknoloji destekli öğretim. Ankara: Vize Yayıncılık McKnight, L. ve Davies, C. (2012). Current perspectives on assistive learning technologies: 2012 review of research and challenges within the field . Oxford: University of Oxford |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Özel eğitim, öğretmenlik mesleği, genel kültür ve temel bilimlerle ilgili güncel bilgileri tanımlar. | ||||||
2 | Öğrencilerinin seviyesini öğretime başlamadan önce değerlendirip, sonuçları veli ve yöneticilerle paylaşır; bu sonuçlara göre bireyselleştirilmiş eğitim planı hazırlayıp kullanır. | ||||||
3 | Alanıyla ilgili sahip olduğu bilgi ve becerileri yasal ve etik kurallar çerçevesinde mesleğinde ve günlük yaşantısında kullanır. | ||||||
4 | Öğretim ve araştırma amacıyla temel düzeyde (Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı İleri Düzey) bilişim teknolojilerini kullanarak özel gereksinimli birey ve ailesine destek sağlar. | ||||||
5 | Özel eğitim ve öğretmenlik mesleğiyle ilgili uygulamalarda öngörülemeyen durumlarla karşılaştığında çözüm önerileri geliştirir. | ||||||
6 | Öğrenmeyi öğrenme, öz-düzenleme, eleştirel düşünme, yaratıcı düşünme becerilerini amacına yönelik kullanır. | ||||||
7 | Özel eğitim ve öğretmenlik mesleğiyle ilgili bilimsel ürünleri inceler ve/veya yeni ürünler ortaya koyar. | ||||||
8 | Yaşam boyu öğrenmeye karşı olumlu tutum ve davranışlar sergileyerek alanıyla ilgili seminer, konferans, çalıştay vb. çalışmalara katılır. | ||||||
9 | Özel eğitim ve öğretmenlik mesleğiyle ilgili bilgileri yeni gelişmeleri takip edip, meslektaşlarıyla ortak çalışabilir. | ||||||
10 | Alanıyla ilgili ihtiyaç duyduğu bilgilere erişmek için temel düzeyde (Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyi) yabancı dil bilgisini kullanır. | ||||||
11 | Özel eğitim çalışmalarında öğrencilerin yaşadığı çevrenin sosyo-kültürel ve ekonomik özelliklerine göre plan ve projeler hazırlayıp, uygular ve yönetir. Sonuçları ilgili kişi ve kurumlarla paylaşır. | ||||||
12 | Özel gereksinimli bireyler, aileleri ve diğer uzmanlar ile çalışma konusunda etkili iletişim becerilerini kullanır. | ||||||
13 | Özel gereksinimli öğrencilere iletişim ve sosyal becerileri kazandırabilme ve onların sosyal kabulünü artırabilme konusunda sahip olduğu bilgi ve becerileri verimli şekilde kullanır. | ||||||
14 | Sosyal hakların evrenselliği, sosyal adalet, kalite kültürü ve kültürel değerlerin korunması ile çevre koruma, iş sağlığı ve güvenliği konularında yeterli bilince sahip olup, bu değerleri mesleğinde ve günlük yaşantısında kullanır. | ||||||
15 | Öğrencilerin tüm özellikleri (ek özrü, sağlık problemleri vb.) ve ihtiyaçları doğrultusunda düzenlemeler yapar. |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 | PÇ 13 | PÇ 14 | PÇ 15 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Teknoloji, öğretim teknoloji ve yardımcı teknoloji terimlerini tanımlar | 5 | 5 | 5 | ||||||||||||
2 | Görme yetersizliği olan öğrencilerin ihtiyaç duydukları uyarlamaları açıklar | 5 | 5 | |||||||||||||
3 | Az gören öğrencilerin hangi materyallere ihtiyaç duyduklarını açıklar | 5 | 5 | |||||||||||||
4 | Görmeyen öğrencilerin hangi materyallere ihtiyaç duyduklarını açıklar | 5 | 5 | 5 | ||||||||||||
5 | Görme yetersizliği olan öğrenciler için ileri düzey teknolojilerin erişilebilir olması için ayarları yapar | 5 | 5 | |||||||||||||
6 | Görme yetersizliği olan bireyler için çoklu ortam uygulamalarını açıklar | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | |||||||||
7 | Görme yetersizliği olan öğrenciler için yardımcı teknolojileri kullanarak bir öğretim gerçekleştirir | 5 | 5 | 5 |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 40 |
1. Ödev | 30 |
1. Performans Görevi (Uygulama) | 15 |
2. Performans Görevi (Uygulama) | 15 |
Toplam | 100 |
1. Final | 40 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 60 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ara Sınav | 1 | 3 | 3 |
Ödev | 4 | 10 | 40 |
Sözlü Sınav | 1 | 3 | 3 |
Final | 1 | 8 | 8 |
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 14 | 2 | 28 |
Toplam İş Yükü | 82 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 3,28 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 3 |