Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Zy'de Disiplinlerarası Çalışma ve İşbirliği | OEO 006 | 0 | 2 + 0 | 2 | 3 |
Ön Koşul Dersleri | - |
Önerilen Seçmeli Dersler | - |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üyesi UĞUR YASSIBAŞ |
Dersi Verenler | |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Bu dersi tamamlayan öğrenciler zihin yetersizliği olan çocukların eğitiminde yer alan uzman ve aileler ile kurumların birlikte uyum içinde çalışmasını sağlayacak stratejileri öğrenerek, bu stratejileri tartışabileceklerdir. |
Dersin İçeriği | Özel eğitimde işbirliği: önemi ve yasal zorunluluğu; özel eğitimde roller ve sorumluluklar; özel eğitimde işbirliği modelleri; eğitsel değerlendirme sürecinde işbirliği; özel eğitim okullarında işbirliği; kaynaştırma okullarında işbirliği; ailelerle yapılan işbirliği; istihdam ve işbirliği; toplum ve işbirliği; özel eğitimde başarılı işbirliği uygulamaları için gerekenler |
Kalkınma Amaçları |
---|
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Özel eğitimde işbirliğinin önemini açıklar. | Anlatım, Rol Oynama, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Gösterip Yaptırma, | |
2 | Özel eğitimde başarılı işbirliği uygulamaları için gerekli koşullar hakkında bilgi verir. | Gösterip Yaptırma, Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Rol Oynama, Anlatım, | |
3 | Özel eğitimde yer alan paydaşların (öğretmenler, okul yöneticileri, aileler, okul personeli, destek hizmet sağlayanlar) rol ve sorumluluklarını açıklar. | Gösterip Yaptırma, Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Rol Oynama, Anlatım, | |
4 | Özel eğitimde işbirliği modellerini açıklar. | Gösterip Yaptırma, Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Rol Oynama, Anlatım, | |
5 | Türkiye'de disiplinler arası çalışma durumunu tartışır | Gösterip Yaptırma, Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Rol Oynama, Anlatım, | |
6 | Özel gereksinimli bireylerin sosyal kabulü için gerekli olan toplumsal işbirliği konusunda bilgi verir. | Gösterip Yaptırma, Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Rol Oynama, Anlatım, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Zihin yetersizliği ve ilişkili diğer alanlar | |
2 | Disiplinler arası çalışma alanları işbirliği kavramları | |
3 | İşbirliğinde ekip üyeleri ve özellikleri | |
4 | İşbirliğinde ekip üyeleri ve özellikleri | |
5 | İşbirliğinin gerekliliği ve önemi | |
6 | İşbirliğinin gerekliliği ve önemi | |
7 | Ekip çalışmasında temel prensipler; ekip çalışması kuramları | |
8 | Vize | |
9 | Türkiye’de ekip çalışması | |
10 | Türkiye’de ekip çalışması | |
11 | Türkiye’deki disiplinler arası çalışma durumu | |
12 | Türkiye’deki disiplinler arası çalışma durumu | |
13 | Türkiye’deki disiplinler arası çalışma durumu | |
14 | Güncel sorunlara çözüm önerileri |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | |
Ders Kaynakları | - Cavkaytar, A. (Ed.) (2013). Özel Eğitim. Ankara: Vize. - Diken, İ. H. (Edt.). (2010). İlköğretimde Kaynaştırma. Ankara: Pegem Akademi. - Diken, İ. H. (Edt.). (2012). Özel Eğitime Gereksinimi Olan Öğrenciler ve Özel Eğitim (6. Baskı). Ankara: Pegem Akademi. - Mastropieri, M. A. ve Scruggs, T. E. (2016). Kaynaştırma Sınıfı: Etkili Farklılaştırılmış Öğretim İçin Stratejiler. (M. şahin ve T. Altun, Çev. Ed.). Ankara: Nobel. (5. Basımdan çev.). - Vuran, S. (2014). Özel Eğitim (3. Baskı). Ankara: Maya Akademi. |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Özel eğitim, öğretmenlik mesleği, genel kültür ve temel bilimlerle ilgili güncel bilgileri tanımlar. | X | |||||
2 | Öğrencilerinin seviyesini öğretime başlamadan önce değerlendirip, sonuçları veli ve yöneticilerle paylaşır; bu sonuçlara göre bireyselleştirilmiş eğitim planı hazırlayıp kullanır. | X | |||||
3 | Alanıyla ilgili sahip olduğu bilgi ve becerileri yasal ve etik kurallar çerçevesinde mesleğinde ve günlük yaşantısında kullanır. | X | |||||
4 | Öğretim ve araştırma amacıyla temel düzeyde (Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı İleri Düzey) bilişim teknolojilerini kullanarak özel gereksinimli birey ve ailesine destek sağlar. | X | |||||
5 | Özel eğitim ve öğretmenlik mesleğiyle ilgili uygulamalarda öngörülemeyen durumlarla karşılaştığında çözüm önerileri geliştirir. | X | |||||
6 | Öğrenmeyi öğrenme, öz-düzenleme, eleştirel düşünme, yaratıcı düşünme becerilerini amacına yönelik kullanır. | X | |||||
7 | Özel eğitim ve öğretmenlik mesleğiyle ilgili bilimsel ürünleri inceler ve/veya yeni ürünler ortaya koyar. | X | |||||
8 | Yaşam boyu öğrenmeye karşı olumlu tutum ve davranışlar sergileyerek alanıyla ilgili seminer, konferans, çalıştay vb. çalışmalara katılır. | X | |||||
9 | Özel eğitim ve öğretmenlik mesleğiyle ilgili bilgileri yeni gelişmeleri takip edip, meslektaşlarıyla ortak çalışabilir. | X | |||||
10 | Alanıyla ilgili ihtiyaç duyduğu bilgilere erişmek için temel düzeyde (Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyi) yabancı dil bilgisini kullanır. | X | |||||
11 | Özel eğitim çalışmalarında öğrencilerin yaşadığı çevrenin sosyo-kültürel ve ekonomik özelliklerine göre plan ve projeler hazırlayıp, uygular ve yönetir. Sonuçları ilgili kişi ve kurumlarla paylaşır. | X | |||||
12 | Özel gereksinimli bireyler, aileleri ve diğer uzmanlar ile çalışma konusunda etkili iletişim becerilerini kullanır. | X | |||||
13 | Özel gereksinimli öğrencilere iletişim ve sosyal becerileri kazandırabilme ve onların sosyal kabulünü artırabilme konusunda sahip olduğu bilgi ve becerileri verimli şekilde kullanır. | X | |||||
14 | Sosyal hakların evrenselliği, sosyal adalet, kalite kültürü ve kültürel değerlerin korunması ile çevre koruma, iş sağlığı ve güvenliği konularında yeterli bilince sahip olup, bu değerleri mesleğinde ve günlük yaşantısında kullanır. | X | |||||
15 | Öğrencilerin tüm özellikleri (ek özrü, sağlık problemleri vb.) ve ihtiyaçları doğrultusunda düzenlemeler yapar. | X |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 | PÇ 13 | PÇ 14 | PÇ 15 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Özel eğitimde işbirliğinin önemini açıklar. | 5 | 5 | 5 | 5 | |||||||||||
2 | Özel eğitimde başarılı işbirliği uygulamaları için gerekli koşullar hakkında bilgi verir. | 5 | 5 | |||||||||||||
3 | Özel eğitimde yer alan paydaşların (öğretmenler, okul yöneticileri, aileler, okul personeli, destek hizmet sağlayanlar) rol ve sorumluluklarını açıklar. | 5 | 5 | |||||||||||||
4 | Özel eğitimde işbirliği modellerini açıklar. | 5 | 5 | |||||||||||||
5 | Türkiye'de disiplinler arası çalışma durumunu tartışır | 5 | 5 | 5 | 5 | |||||||||||
6 | Özel gereksinimli bireylerin sosyal kabulü için gerekli olan toplumsal işbirliği konusunda bilgi verir. | 5 | 5 | 5 |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ödev | 15 |
1. Performans Görevi (Uygulama) | 10 |
1. Proje / Tasarım | 15 |
1. Performans Görevi (Seminer) | 60 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 60 |
1. Final | 40 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 2 | 32 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 12 | 1 | 12 |
Ara Sınav | 1 | 12 | 12 |
Kısa Sınav | 1 | 6 | 6 |
Ödev | 1 | 5 | 5 |
Final | 1 | 15 | 15 |
Toplam İş Yükü | 82 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 3,28 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 3 |