Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Özel Eğitimde Oyun ve Müzik OEO 208 4 2 + 0 2 3
Ön Koşul Dersleri

Yok.

Önerilen Seçmeli Dersler

Yok.

Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Zorunlu
Dersin Koordinatörü Arş.Gör.Dr. DAMLA ALTIN
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları

Arş. Gör. Damla ALTIN

Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı

Dersin amacı oyun ve oyun türleri hakkında bilgi vermek; özel eğitime ihtiyaç duyan çocukların gelişim ve öğrenme özelliklerini dikkate alarak temel oyun becerilerinin öğretimi ve farklı gelişim alanlarını destekleyici oyun temelli etkinliklerin planlanması; ve özel gereksinimli çocuklarda müziğin kullanılmasını sağlayıcı düzenlemelerin öğretiminin gerçekleştirilmesidir.

Dersin İçeriği

Temel kavramlar: oyun ve müzik; oyunun tanımı ve önemi; oyunun kuramsal açıklamaları; çocuklarda oyun gelişimi ve özellikleri: bilişsel ve sosyal oyun gelişimi ; özel eğitime ihtiyacı olan çocuklarda oyun gelişimi ve oyun özellikleri; özel eğitimde oyun aracılığıyla öğretim; özel eğitim ihtiyacı olan çocuklarla oyunun kullanımı ve uyarlanması; oyun temelli öğretimsel uygulamalar/etkinlikler; oyun aracılığıyla desteklenebilecek gelişimsel alanlar; oyunun içine öğretimi gömme uygulamalan; oyunun özel eğitimde etkili kullanımına ilişkin araştırma sonuçlan; müziğin tanımı ve önemi; müziğin gelişimi ve özellikleri; özel eğitim ihtiyacı olan öğrencilerin müzik özellikleri; özel eğitimde müzik aracılığıyla öğretim; özel eğitim ihtiyacı olan çocuklarla müziğin kullanımı ve uyarlanması; müzik temelli öğretimsel uygulamalar/etkinlikler; müzik aracılığıyla desteklenebilecek gelişimsel alanlar; müziğin içine öğretimi gömme uygulamaları; müziğin özel eğitimde etkili kullanımına ilişkin araştırma sonuçları.

# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Oyunun önemini açıklar. Problem Çözme, Rol Oynama, Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma,
2 Oyunla ilgili kuramsal bilgi verir. Rol Oynama, Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma, Problem Çözme,
3 Çocuklarda oyun gelişimi konusunda bilgi verir. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma, Problem Çözme, Rol Oynama,
4 Özel gereksinimli çocuklarda oyun ve müzik öğretiminde kullanılan malzemeler hakkında bilgi verir. Rol Oynama, Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma, Problem Çözme,
5 Özel eğitim ihtiyacı olan çocukların eğitiminde oyunun kullanımı ve uyarlanması konusunda bilgi verir. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma, Problem Çözme, Rol Oynama,
6 Müziğin önemini açıklar. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma, Problem Çözme, Rol Oynama,
7 Özel eğitim ihtiyacı olan öğrencilerin müzik özellikleri hakkında bilgi verir. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma, Problem Çözme, Rol Oynama, Doğru Yanlış Testleri, Kısa Cevaplı Testler,
8 Özel eğitim ihtiyacı olan çocukların eğitiminde müziğin kullanımı ve uyarlanması konusunda bilgi verir. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma, Problem Çözme, Rol Oynama,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Ders içeriğinin tanıtılması
2 Çocuk oyunlarının tarihçesi, özellikleri ve gelişim alanlarına katkısı İlgili konu hakkında araştırma
3 Oyun gelişim basamakları, oyun türleri, oyun temelli değerlendirme İlgili konu hakkında araştırma
4 Gelişimsel yetersizliği olan bireylere yönelik oyun uygulamaları ve öğretimi İlgili konu hakkında araştırma
5 Oyun öğretiminde yetişkinin rolü İlgili konu hakkında araştırma
6 Oyun alanlarının düzenlenmesi ve oyuncak seçimi İlgili konu hakkında araştırma
7 Orff yaklaşımı etkinlik örnekleri ve müzik öğretimi İlgili konu hakkında araştırma
8 Ara sınav
9 Öğrenci sunumları Çalışma grubunun sorumlu olduğu beceri/kavram ile ilgili oyun ve müzik etkinlikleri hazırlıkları
10 Öğrenci sunumları Çalışma grubunun sorumlu olduğu beceri/kavram ile ilgili oyun ve müzik etkinlikleri hazırlıkları
11 Öğrenci sunumları Çalışma grubunun sorumlu olduğu beceri/kavram ile ilgili oyun ve müzik etkinlikleri hazırlıkları
12 Öğrenci sunumları Çalışma grubunun sorumlu olduğu beceri/kavram ile ilgili oyun ve müzik etkinlikleri hazırlıkları
13 Öğrenci sunumları Çalışma grubunun sorumlu olduğu beceri/kavram ile ilgili oyun ve müzik etkinlikleri hazırlıkları
14 Öğrenci sunumları Çalışma grubunun sorumlu olduğu beceri/kavram ile ilgili oyun ve müzik etkinlikleri hazırlıkları
Kaynaklar
Ders Notu
Ders Kaynakları

- Antepli, S. (2014). Erken Çocukluk Eğitiminde Tümel Sanatlar, Drama ve Oyun Etkinlikleri (2. Baskı). Ankara: Kök Yay.

- Çankırılı, A. (2014). Benimle Oynar mısın Anne! (29. Baskı). İstanbul: Timaş Yay.

- Çetin, G. (2006). Etkinliklerle Müzik Öğretimi. Ankara: Kök Yayıncılık.

- Diken, İ. (2014). Erken Çocukluk Eğitimi. (3. Baskı). Ankara: Pegem Akademi Yay.

- Diken, İ. (2015). Doğal Ortamlarda Öğretim (4. Baskı). Ankara: Eğiten Kitap Yay.

- Güneş, M. ve Güneş, H. (2011). Öğretmen ve Öğrenciler İçin Yaşayan Çocuk Oyunları (3. Baskı). Ankara: Anı Yay.

- Meral, B. F. Ve Cinisli, N. A. (2015). Özel Eğitimde Oyun ve 50 Örnek Oyun. Ankara: Vize Yay.

- Özen, A. Ve Tavlar, Ö. (2011). Oyun Temelli Etkinikler (5. Baskı).  Ankara: Kök Yay.

- Poyraz, H. (2012). Okul Öncesinde Oyun ve Oyun Örnekleri (4. Baskı). Ankara: Anı Yay.

- Sun, M. & Seyrek, H. Okulöncesi Eğitimde Müzik. İzmir: Müzik Eserleri Yayınları.

- Sucuoğlu, B. Ve Bakkaloğlu, H. (2013). Okul Öncesinde Kaynaştırma. Ankara: Kök Yay.

- Yıldırım G. Ve Gürşimşek, A. (2014). Oyunlarla Kavram Eğitimi: Etkinlik Örnekleri Öğretmen ve Aile Kitabı (2. Baskı). Ankara: Anı Yay.

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Özel eğitim, öğretmenlik mesleği, genel kültür ve temel bilimlerle ilgili güncel bilgileri tanımlar. X
2 Öğrencilerinin seviyesini öğretime başlamadan önce değerlendirip, sonuçları veli ve yöneticilerle paylaşır; bu sonuçlara göre bireyselleştirilmiş eğitim planı hazırlayıp kullanır. X
3 Alanıyla ilgili sahip olduğu bilgi ve becerileri yasal ve etik kurallar çerçevesinde mesleğinde ve günlük yaşantısında kullanır. X
4 Öğretim ve araştırma amacıyla temel düzeyde (Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı İleri Düzey) bilişim teknolojilerini kullanarak özel gereksinimli birey ve ailesine destek sağlar. X
5 Özel eğitim ve öğretmenlik mesleğiyle ilgili uygulamalarda öngörülemeyen durumlarla karşılaştığında çözüm önerileri geliştirir. X
6 Öğrenmeyi öğrenme, öz-düzenleme, eleştirel düşünme, yaratıcı düşünme becerilerini amacına yönelik kullanır. X
7 Özel eğitim ve öğretmenlik mesleğiyle ilgili bilimsel ürünleri inceler ve/veya yeni ürünler ortaya koyar. X
8 Yaşam boyu öğrenmeye karşı olumlu tutum ve davranışlar sergileyerek alanıyla ilgili seminer, konferans, çalıştay vb. çalışmalara katılır. X
9 Özel eğitim ve öğretmenlik mesleğiyle ilgili bilgileri yeni gelişmeleri takip edip, meslektaşlarıyla ortak çalışabilir. X
10 Alanıyla ilgili ihtiyaç duyduğu bilgilere erişmek için temel düzeyde (Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyi) yabancı dil bilgisini kullanır. X
11 Özel eğitim çalışmalarında öğrencilerin yaşadığı çevrenin sosyo-kültürel ve ekonomik özelliklerine göre plan ve projeler hazırlayıp, uygular ve yönetir. Sonuçları ilgili kişi ve kurumlarla paylaşır.
12 Özel gereksinimli bireyler, aileleri ve diğer uzmanlar ile çalışma konusunda etkili iletişim becerilerini kullanır. X
13 Özel gereksinimli öğrencilere iletişim ve sosyal becerileri kazandırabilme ve onların sosyal kabulünü artırabilme konusunda sahip olduğu bilgi ve becerileri verimli şekilde kullanır. X
14 Sosyal hakların evrenselliği, sosyal adalet, kalite kültürü ve kültürel değerlerin korunması ile çevre koruma, iş sağlığı ve güvenliği konularında yeterli bilince sahip olup, bu değerleri mesleğinde ve günlük yaşantısında kullanır. X
15 Öğrencilerin tüm özellikleri (ek özrü, sağlık problemleri vb.) ve ihtiyaçları doğrultusunda düzenlemeler yapar. X
# Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı PÇ 1 PÇ 2 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 6 PÇ 7 PÇ 8 PÇ 9 PÇ 10 PÇ 11 PÇ 12 PÇ 13 PÇ 14 PÇ 15
1 Oyunun önemini açıklar.
2 Oyunla ilgili kuramsal bilgi verir.
3 Çocuklarda oyun gelişimi konusunda bilgi verir.
4 Özel gereksinimli çocuklarda oyun ve müzik öğretiminde kullanılan malzemeler hakkında bilgi verir.
5 Özel eğitim ihtiyacı olan çocukların eğitiminde oyunun kullanımı ve uyarlanması konusunda bilgi verir.
6 Müziğin önemini açıklar.
7 Özel eğitim ihtiyacı olan öğrencilerin müzik özellikleri hakkında bilgi verir.
8 Özel eğitim ihtiyacı olan çocukların eğitiminde müziğin kullanımı ve uyarlanması konusunda bilgi verir.
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 30
1. Kısa Sınav 15
1. Ödev 40
2. Ödev 15
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 60
1. Final 40
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Kısa Sınav 1 2 2
Ödev 2 6 12
Final 1 7 7
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 2 32
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 1 16
Ara Sınav 1 6 6
Toplam İş Yükü 75
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 3
Dersin AKTS Kredisi 3