Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Özel Eğitimde Değerlendirme OEO 204 4 3 + 0 3 4
Ön Koşul Dersleri

Özel Eğitim

Zihin Yetersizliği ve Otizm Spektrum Bozukluğu

Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Zorunlu
Dersin Koordinatörü Doç.Dr. CANAN SOLA ÖZGÜÇ
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları

Arş. Gör. Damla ALTIN

Dersin Kategorisi Alanına Uygun Öğretim
Dersin Amacı

Özel gereksinimli bireylerin ihtiyaçlarını belirleyebilmek için kullanılan çeşitli değerlendirme yöntemleri konusunda bilgi ve beceri kazandırmak

Dersin İçeriği

Özel eğitimde kullanılan ölçme ve değerlendirme kavramları, eğitsel ve tıbbi değerlendirme yaklaşımları, Türkiyede ve ileri ülkelerde eğitsel ve davranışsal değerlendirme uygulamaları, formal ve informal değerlendirme teknikleri, değerlendirme verilerini yorumlama, raporlaştırma ve eğitimde kullanma, bireyselleştirilmiş eğitim programının izlenmesi ve değerlendirilmesi.

Kalkınma Amaçları
# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Özel eğitimde eğitsel değerlendirmenin amaçlarını betimler Anlatım, Soru-Cevap,
2 Tıbbi ve eğitsel tanılama modellerini açıklar Anlatım, Soru-Cevap,
3 Formal ve informal değerlendirme yöntemlerini açıklar Anlatım, Soru-Cevap,
4 İnformal değerlendirme yöntemlerini uygular Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma,
5 Ölçüt bağımlı test geliştirir Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma,
6 Değerlendirme sonuçlarını raporlaştırır Tartışma,
7 Bir öğrenciye ilişkin performans yazar Soru-Cevap, Tartışma,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Özel eğitimde değerlendirmenin amaçları
2 Eğitsel değerlendirme süreci
3 Tanılama modelleri
4 Formal Değerlendirme
5 Formal Değerlendirme Araçları
6 İnformal Değerlendirme
7 Gözlem
8 Görüşme
9 Kontrol listeleri
10 Müfredata Dayalı Değerlendirme
11 Ölçüt bağımlı ölçü aracı
12 Ölçüt bağımlı test geliştirme
13 Çeşitli ölçme araçları kullanarak performans belirleme
14 Performans yazımı
Kaynaklar
Ders Notu
Ders Kaynakları

1- Avcıoğlu, H. (2011). Özel eğitime gereksinim duyan öğrencilerin eğitsel ve davranışsal değerlendirilmesi. Ankara: Vize Yayıncılık

2-Erbaş D. ve diğ. (2005) İşlevsel değerlendirme. Ankara: Kök yayıncılık

3-Kargın, T. (2010). Değerlendirme ve bireyselleştirilmiş eğitim programı hazırlama. Sucuoğlu, B. ve Kargın, T. (Ed). İlköğretim´de Kaynaştırma Uygulamaları. Ankara: Kök Yayıncılık

4-McLoughlin, J.A., Lewis, R.B. (2004). Özel Gereksinimli Öğrencilerin Ölçümlenmesi. Gündüz Eğitim ve Yayınları
5-Sola-Özgüç, C. ve Gümüş, T. (2012). Sosyal becerilerin değerlendirilmesi. Sezgin Vuran (Ed). Sosyal Yeterliklerin Geliştirilmesi. Ankara : Vize Yayıncılık, 978-605-4551-45-3.

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Özel eğitim, öğretmenlik mesleği, genel kültür ve temel bilimlerle ilgili güncel bilgileri tanımlar. X
2 Öğrencilerinin seviyesini öğretime başlamadan önce değerlendirip, sonuçları veli ve yöneticilerle paylaşır; bu sonuçlara göre bireyselleştirilmiş eğitim planı hazırlayıp kullanır. X
3 Alanıyla ilgili sahip olduğu bilgi ve becerileri yasal ve etik kurallar çerçevesinde mesleğinde ve günlük yaşantısında kullanır. X
4 Öğretim ve araştırma amacıyla temel düzeyde (Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı İleri Düzey) bilişim teknolojilerini kullanarak özel gereksinimli birey ve ailesine destek sağlar. X
5 Özel eğitim ve öğretmenlik mesleğiyle ilgili uygulamalarda öngörülemeyen durumlarla karşılaştığında çözüm önerileri geliştirir. X
6 Öğrenmeyi öğrenme, öz-düzenleme, eleştirel düşünme, yaratıcı düşünme becerilerini amacına yönelik kullanır. X
7 Özel eğitim ve öğretmenlik mesleğiyle ilgili bilimsel ürünleri inceler ve/veya yeni ürünler ortaya koyar. X
8 Yaşam boyu öğrenmeye karşı olumlu tutum ve davranışlar sergileyerek alanıyla ilgili seminer, konferans, çalıştay vb. çalışmalara katılır. X
9 Özel eğitim ve öğretmenlik mesleğiyle ilgili bilgileri yeni gelişmeleri takip edip, meslektaşlarıyla ortak çalışabilir. X
10 Alanıyla ilgili ihtiyaç duyduğu bilgilere erişmek için temel düzeyde (Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyi) yabancı dil bilgisini kullanır. X
11 Özel eğitim çalışmalarında öğrencilerin yaşadığı çevrenin sosyo-kültürel ve ekonomik özelliklerine göre plan ve projeler hazırlayıp, uygular ve yönetir. Sonuçları ilgili kişi ve kurumlarla paylaşır. X
12 Özel gereksinimli bireyler, aileleri ve diğer uzmanlar ile çalışma konusunda etkili iletişim becerilerini kullanır. X
13 Özel gereksinimli öğrencilere iletişim ve sosyal becerileri kazandırabilme ve onların sosyal kabulünü artırabilme konusunda sahip olduğu bilgi ve becerileri verimli şekilde kullanır. X
14 Sosyal hakların evrenselliği, sosyal adalet, kalite kültürü ve kültürel değerlerin korunması ile çevre koruma, iş sağlığı ve güvenliği konularında yeterli bilince sahip olup, bu değerleri mesleğinde ve günlük yaşantısında kullanır. X
15 Öğrencilerin tüm özellikleri (ek özrü, sağlık problemleri vb.) ve ihtiyaçları doğrultusunda düzenlemeler yapar. X
# Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı PÇ 1 PÇ 2 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 6 PÇ 7 PÇ 8 PÇ 9 PÇ 10 PÇ 11 PÇ 12 PÇ 13 PÇ 14 PÇ 15
1 Özel eğitimde eğitsel değerlendirmenin amaçlarını betimler
2 Tıbbi ve eğitsel tanılama modellerini açıklar
3 Formal ve informal değerlendirme yöntemlerini açıklar
4 İnformal değerlendirme yöntemlerini uygular
5 Ölçüt bağımlı test geliştirir
6 Değerlendirme sonuçlarını raporlaştırır
7 Bir öğrenciye ilişkin performans yazar
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 30
1. Kısa Sınav 20
Toplam 50
1. Final 50
Toplam 50
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Kısa Sınav 2 5 10
Ödev 1 15 15
Performans Görevi (Arazi Çalışması) 1 15 15
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 14 3 42
Ara Sınav 1 10 10
Toplam İş Yükü 92
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 3,68
Dersin AKTS Kredisi 4