Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Özel Eğitimde Değerlendirme | OEO 204 | 4 | 3 + 0 | 3 | 4 |
Ön Koşul Dersleri | Özel Eğitim Zihin Yetersizliği ve Otizm Spektrum Bozukluğu |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Doç.Dr. CANAN SOLA ÖZGÜÇ |
Dersi Verenler | |
Dersin Yardımcıları | Arş. Gör. Damla ALTIN |
Dersin Kategorisi | Alanına Uygun Öğretim |
Dersin Amacı | Özel gereksinimli bireylerin ihtiyaçlarını belirleyebilmek için kullanılan çeşitli değerlendirme yöntemleri konusunda bilgi ve beceri kazandırmak |
Dersin İçeriği | Özel eğitimde kullanılan ölçme ve değerlendirme kavramları, eğitsel ve tıbbi değerlendirme yaklaşımları, Türkiyede ve ileri ülkelerde eğitsel ve davranışsal değerlendirme uygulamaları, formal ve informal değerlendirme teknikleri, değerlendirme verilerini yorumlama, raporlaştırma ve eğitimde kullanma, bireyselleştirilmiş eğitim programının izlenmesi ve değerlendirilmesi. |
Kalkınma Amaçları |
---|
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Özel eğitimde eğitsel değerlendirmenin amaçlarını betimler | Anlatım, Soru-Cevap, | |
2 | Tıbbi ve eğitsel tanılama modellerini açıklar | Anlatım, Soru-Cevap, | |
3 | Formal ve informal değerlendirme yöntemlerini açıklar | Anlatım, Soru-Cevap, | |
4 | İnformal değerlendirme yöntemlerini uygular | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, | |
5 | Ölçüt bağımlı test geliştirir | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, | |
6 | Değerlendirme sonuçlarını raporlaştırır | Tartışma, | |
7 | Bir öğrenciye ilişkin performans yazar | Soru-Cevap, Tartışma, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Özel eğitimde değerlendirmenin amaçları | |
2 | Eğitsel değerlendirme süreci | |
3 | Tanılama modelleri | |
4 | Formal Değerlendirme | |
5 | Formal Değerlendirme Araçları | |
6 | İnformal Değerlendirme | |
7 | Gözlem | |
8 | Görüşme | |
9 | Kontrol listeleri | |
10 | Müfredata Dayalı Değerlendirme | |
11 | Ölçüt bağımlı ölçü aracı | |
12 | Ölçüt bağımlı test geliştirme | |
13 | Çeşitli ölçme araçları kullanarak performans belirleme | |
14 | Performans yazımı |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | |
Ders Kaynakları | 1- Avcıoğlu, H. (2011). Özel eğitime gereksinim duyan öğrencilerin eğitsel ve davranışsal değerlendirilmesi. Ankara: Vize Yayıncılık |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Özel eğitim, öğretmenlik mesleği, genel kültür ve temel bilimlerle ilgili güncel bilgileri tanımlar. | X | |||||
2 | Öğrencilerinin seviyesini öğretime başlamadan önce değerlendirip, sonuçları veli ve yöneticilerle paylaşır; bu sonuçlara göre bireyselleştirilmiş eğitim planı hazırlayıp kullanır. | X | |||||
3 | Alanıyla ilgili sahip olduğu bilgi ve becerileri yasal ve etik kurallar çerçevesinde mesleğinde ve günlük yaşantısında kullanır. | X | |||||
4 | Öğretim ve araştırma amacıyla temel düzeyde (Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı İleri Düzey) bilişim teknolojilerini kullanarak özel gereksinimli birey ve ailesine destek sağlar. | X | |||||
5 | Özel eğitim ve öğretmenlik mesleğiyle ilgili uygulamalarda öngörülemeyen durumlarla karşılaştığında çözüm önerileri geliştirir. | X | |||||
6 | Öğrenmeyi öğrenme, öz-düzenleme, eleştirel düşünme, yaratıcı düşünme becerilerini amacına yönelik kullanır. | X | |||||
7 | Özel eğitim ve öğretmenlik mesleğiyle ilgili bilimsel ürünleri inceler ve/veya yeni ürünler ortaya koyar. | X | |||||
8 | Yaşam boyu öğrenmeye karşı olumlu tutum ve davranışlar sergileyerek alanıyla ilgili seminer, konferans, çalıştay vb. çalışmalara katılır. | X | |||||
9 | Özel eğitim ve öğretmenlik mesleğiyle ilgili bilgileri yeni gelişmeleri takip edip, meslektaşlarıyla ortak çalışabilir. | X | |||||
10 | Alanıyla ilgili ihtiyaç duyduğu bilgilere erişmek için temel düzeyde (Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyi) yabancı dil bilgisini kullanır. | X | |||||
11 | Özel eğitim çalışmalarında öğrencilerin yaşadığı çevrenin sosyo-kültürel ve ekonomik özelliklerine göre plan ve projeler hazırlayıp, uygular ve yönetir. Sonuçları ilgili kişi ve kurumlarla paylaşır. | X | |||||
12 | Özel gereksinimli bireyler, aileleri ve diğer uzmanlar ile çalışma konusunda etkili iletişim becerilerini kullanır. | X | |||||
13 | Özel gereksinimli öğrencilere iletişim ve sosyal becerileri kazandırabilme ve onların sosyal kabulünü artırabilme konusunda sahip olduğu bilgi ve becerileri verimli şekilde kullanır. | X | |||||
14 | Sosyal hakların evrenselliği, sosyal adalet, kalite kültürü ve kültürel değerlerin korunması ile çevre koruma, iş sağlığı ve güvenliği konularında yeterli bilince sahip olup, bu değerleri mesleğinde ve günlük yaşantısında kullanır. | X | |||||
15 | Öğrencilerin tüm özellikleri (ek özrü, sağlık problemleri vb.) ve ihtiyaçları doğrultusunda düzenlemeler yapar. | X |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 | PÇ 13 | PÇ 14 | PÇ 15 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Özel eğitimde eğitsel değerlendirmenin amaçlarını betimler | |||||||||||||||
2 | Tıbbi ve eğitsel tanılama modellerini açıklar | |||||||||||||||
3 | Formal ve informal değerlendirme yöntemlerini açıklar | |||||||||||||||
4 | İnformal değerlendirme yöntemlerini uygular | |||||||||||||||
5 | Ölçüt bağımlı test geliştirir | |||||||||||||||
6 | Değerlendirme sonuçlarını raporlaştırır | |||||||||||||||
7 | Bir öğrenciye ilişkin performans yazar |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 30 |
1. Kısa Sınav | 20 |
Toplam | 50 |
1. Final | 50 |
Toplam | 50 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Kısa Sınav | 2 | 5 | 10 |
Ödev | 1 | 15 | 15 |
Performans Görevi (Arazi Çalışması) | 1 | 15 | 15 |
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 14 | 3 | 42 |
Ara Sınav | 1 | 10 | 10 |
Toplam İş Yükü | 92 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 3,68 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 4 |