Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
İç Hastalıkları Hemşireliği | HEM 205 | 3 | 4 + 8 | 8 | 12 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Doç.Dr. HAVVA SERT |
Dersi Verenler | Dr.Öğr.Üyesi FUNDA AKDURAN, Doç.Dr. HAVVA SERT, Dr.Öğr.Üyesi MERYEM PELİN, Öğr.Gör.Dr. ÖZNUR ADADIOĞLU, Arş.Gör. ÇİĞDEM ŞEN TEPE, Arş.Gör. SEDA TECİK, Arş.Gör. MERVE GÜLBAHAR EREN, Öğr.Gör. AYLA DİKMEN, Arş.Gör. AYLİN MEŞE TUNÇ, |
Dersin Yardımcıları | Dr.Öğr.Üyesi FUNDA AKDURAN, Doç. Dr. HAVVA SERT, Öğr.Gör.Dr. ÖZNUR ADADIOĞLU, Arş.Gör.Dr. SERAP ÇETİNKAYA ÖZDEMİR, Arş.Gör. Dr. MERYEM PELİN, Arş.Gör. MERVE GÜLBAHAR EREN, Arş.Gör. ÖZGE YAMAN, Arş.Gör. AYSEL GÜL, Arş.Gör. AYLİN MEŞE TUNÇ, |
Dersin Kategorisi | Alanına Uygun Temel Öğretim |
Dersin Amacı | İç hastalıkları ve bakımı konusunda bilgi ve beceri sahibi olma, iç hastalıklarına ilişkin sorunları saptayabilme, planlamaya uygun kanıta dayalı girişimleri yapabilme ve değerlendirebilme becerisi kazandırmak. |
Dersin İçeriği | İç hastalıkları hemşireliğine ilişkin temel kavramların öğrenilmesi,iç hastalıklarında tedavi takibi açısından durum değerlendirmesini yapabilecek ve homeostazisin sürdürülmesi için gerekli olacak teorik ve uygulama becerilerinin ders ve hastane ortamında kazandırılması |
Kalkınma Amaçları |
---|
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | İç hastalıkları hemşireliğine ilişkin temel kavramları tanımlar | Anlatım, Soru-Cevap, | Çoktan Seçmeli Testler, |
2 | Erişkin bireylerde görülen sistem hastalıklarını tanımlar | Soru-Cevap, Anlatım, | Çoktan Seçmeli Testler, |
3 | Erişkinler bireylerde görülen sistem hastalıklarının belirti, bulgu ve tedavisini açıklar | Gezi / Gözlem, Anlatım, Soru-Cevap, | |
4 | Sistem hastalıklarını ve hemşirelik bakımını ilişkilendirir | Soru-Cevap, Gezi / Gözlem, Anlatım, | |
5 | Erişkin bireylerde görülen sistem hastalıklarından korunma konusunda danışmanlık yapar | Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Anlatım, | |
6 | Sağlıklı insanın erişkinlik döneminden yaşlılığa kadar tüm yaşam evrelerinde kronik hastalıkların etiyolojisini, risk faktörlerini ve korunma yöntemlerini tanımlar | Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Anlatım, | |
7 | Sağlıklı/hasta birey, aile ve toplumun sağlık bakım gereksinimlerini kanıta dayalı ve bütüncül yaklaşımla hemşirelik süreci doğrultusunda karşılar | Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Anlatım, | |
8 | Hemşirelik uygulamalarını etik ilkeler ve yasal düzenlemeler doğrultusunda gerçekleştirir | Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Anlatım, | |
9 | İç hastalıkları hemşireliği teorik ve klinik uygulamalarında sorun çözme ve eleştirel düşünme becerilerini kullanır | Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Anlatım, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | İç Hastalıkları Hemşireliğinde Temel Kavramlar, Hemşirelik Süreci, Kronik Durumlar | |
2 | Sağlık Bakımında Fizyopatolojik Kavramlar: Sıvı Elektrolit Dengesi ve Dengesizlikleri, Asit Baz Dengesi ve Dengesizlikleri | |
3 | Üriner Sistem Hastalıkları ve Hemşirelik Bakımı | |
4 | Kanser ve Hemşirelik Bakım Yönetimi | |
5 | Nörolojik Hastalıklar ve Hemşirelik Bakımı | |
6 | Sindirim Sistemi Hastalıkları ve Hemşirelik Bakımı | |
7 | Kardiyovasküler Hastalıklar ve Hemşirelik Bakımı | |
8 | Ağrı ve Yönetimi, Yaşlılık ve Yaşlı Hastanın Bakımı | |
9 | Eklem Bağ Dokusu Hastalıkları ve Hemşirelik Bakımı | |
10 | Endokrin Sistem Hastalıkları, Metabolik Hastalıklar (Obezite, Metabolik Sendrom, Diyabet) ve Hemşirelik Bakımı | |
11 | Solunum Sistemi Hastalıkları ve Hemşirelik Bakımı | |
12 | Bağışıklık Sistemi Hastalıkları ve Hemşirelik Bakımı | |
13 | Kan Hastalıkları ve Hemşirelik bakımı | |
14 | İç Hastalıklarında Güncel Sorunlar (Korona Virüs Enfeksiyonu, Zika Virüs Enfeksiyonu, Kırım Kongo Kanamalı Ateşi vb.) |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | Olgun, N., Çelik, S. (2021). Endokrin sistem- metabolizma hastalıkları ve hemşirelik bakımı. İçinde Olgun, N. ve Çelik, S. (Editörler). Tüm Yönleriyle İç Hastalıkları Hemşireliği (sy. 295-356). Ankara Nobel Tıp Kitabevleri Samancıoğlu, S. (2017). Endokrin sistem hastalıkları ve hemşirelik yönetimi. İçinde Ovayolu, N. ve Ovayolu, Ö. (Editörler). Temel İç hastalıkları Hemşireliği ve Farklı Boyutlarıyla Kronik Hastalıklar (syf. 189-211). Genişletilmiş 2. baskı, Adana: Çukurova Nobel Tıp Kitabevi. Olgun, N., Eti Aslan, F., Coşansu, G., Çelik, S. (2014). Diabetes mellitus. İçinde Karadakovan, A. ve Eti Aslan, F. (Editörler). Dahili ve cerrahi hastalıklarda bakım (sy. 769-805). Ankara: Akademisyen Tıp Kitabevi. Diabetes Mellitus ve Komplikasyonlarının Tanı, Tedavi ve İzlem Kılavuzu (2020). Türkiye Endokrinoloji ve Metabolizma Derneği, 14 Baskı Güncellenmiş Versiyon Haziran.
|
Ders Kaynakları | Olgun, N., Çelik, S. (2021). Endokrin sistem- metabolizma hastalıkları ve hemşirelik bakımı. İçinde Olgun, N. ve Çelik, S. (Editörler). Tüm Yönleriyle İç Hastalıkları Hemşireliği (sy. 295-356). Ankara Nobel Tıp Kitabevleri Samancıoğlu, S. (2017). Endokrin sistem hastalıkları ve hemşirelik yönetimi. İçinde Ovayolu, N. ve Ovayolu, Ö. (Editörler). Temel İç hastalıkları Hemşireliği ve Farklı Boyutlarıyla Kronik Hastalıklar (syf. 189-211). Genişletilmiş 2. baskı, Adana: Çukurova Nobel Tıp Kitabevi. Olgun, N., Eti Aslan, F., Coşansu, G., Çelik, S. (2014). Diabetes mellitus. İçinde Karadakovan, A. ve Eti Aslan, F. (Editörler). Dahili ve cerrahi hastalıklarda bakım (sy. 769-805). Ankara: Akademisyen Tıp Kitabevi. Diabetes Mellitus ve Komplikasyonlarının Tanı, Tedavi ve İzlem Kılavuzu (2020). Türkiye Endokrinoloji ve Metabolizma Derneği, 14 Baskı Güncellenmiş Versiyon Haziran. |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Mesleki rol, işlev ve sorumluluklarını yerine getirecek güncel bilgi, beceri ve tutuma sahip olur | X | |||||
2 | Sağlıklı / hasta birey, aile ve toplumun sağlık eğitimi, danışmanlık ve bakım gereksinimlerini bütüncül bir yaklaşımla hemşirelik süreci doğrultusunda karşılar | X | |||||
3 | Eleştirel düşünme, problem çözme, araştırma ve kanıta dayalı karar verme becerilerini kullanır | X | |||||
4 | Yaşam boyu öğrenme bilinciyle alanındaki güncel bilgileri ve teknolojik gelişmeleri takip eder | X | |||||
5 | Sağlıklı / hasta birey ve yakınları ile etkili iletişim kurar. Sağlık ekibi ve diğer disiplinler ile işbirliği içinde çalışır | X | |||||
6 | Mesleki Yabancı dilini kullanarak uluslararası literatürü takip eder ve meslektaşlarıyla iletişim kurar | ||||||
7 | Profesyonel gelişiminin yanı sıra sosyal, kültürel ve entelektüel yönünü geliştirir | ||||||
8 | Hemşirelik bakımını kültürel özelliklere, etik ilkelere, kalite yönetimine ve yasalara uygun gerçekleştirir | X | |||||
9 | Alanı ile ilgili bilimsel araştırmalarda sorumluluk alır | X |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | İç hastalıkları hemşireliğine ilişkin temel kavramları tanımlar | 4 | 4 | 3 | 2 | 2 | 0 | 0 | 1 | 1 |
2 | Erişkin bireylerde görülen sistem hastalıklarını tanımlar | 4 | 4 | 3 | 2 | 2 | 0 | 0 | 1 | 1 |
3 | Erişkinler bireylerde görülen sistem hastalıklarının belirti, bulgu ve tedavisini açıklar | 4 | 4 | 3 | 2 | 2 | 0 | 0 | 1 | 1 |
4 | Sistem hastalıklarını ve hemşirelik bakımını ilişkilendirir | 4 | 4 | 3 | 2 | 2 | 0 | 0 | 1 | 1 |
5 | Erişkin bireylerde görülen sistem hastalıklarından korunma konusunda danışmanlık yapar | 4 | 4 | 3 | 2 | 2 | 0 | 0 | 1 | 1 |
6 | Sağlıklı insanın erişkinlik döneminden yaşlılığa kadar tüm yaşam evrelerinde kronik hastalıkların etiyolojisini, risk faktörlerini ve korunma yöntemlerini tanımlar | 4 | 5 | 3 | 2 | 2 | 0 | 0 | 1 | 1 |
7 | Sağlıklı/hasta birey, aile ve toplumun sağlık bakım gereksinimlerini kanıta dayalı ve bütüncül yaklaşımla hemşirelik süreci doğrultusunda karşılar | 3 | 4 | 4 | 3 | 4 | 0 | 1 | 2 | 1 |
8 | Hemşirelik uygulamalarını etik ilkeler ve yasal düzenlemeler doğrultusunda gerçekleştirir | 4 | 4 | 3 | 3 | 2 | 1 | 4 | 5 | 0 |
9 | İç hastalıkları hemşireliği teorik ve klinik uygulamalarında sorun çözme ve eleştirel düşünme becerilerini kullanır | 4 | 4 | 5 | 3 | 3 | 0 | 0 | 1 | 1 |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 50 |
1. Performans Görevi (Uygulama) | 50 |
Toplam | 100 |
1. Final | 50 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 4 | 64 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 12 | 192 |
Ara Sınav | 1 | 10 | 10 |
Performans Görevi (Uygulama) | 1 | 20 | 20 |
Final | 1 | 20 | 20 |
Toplam İş Yükü | 306 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 12,24 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 12 |