Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
İç Hastalıkları Hemşireliği HEM 205 3 4 + 8 8 12
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Zorunlu
Dersin Koordinatörü Doç.Dr. HAVVA SERT
Dersi Verenler Dr.Öğr.Üyesi FUNDA AKDURAN, Doç.Dr. HAVVA SERT, Dr.Öğr.Üyesi MERYEM PELİN, Öğr.Gör.Dr. ÖZNUR ADADIOĞLU, Arş.Gör. ÇİĞDEM ŞEN TEPE, Arş.Gör. SEDA TECİK, Arş.Gör. MERVE GÜLBAHAR EREN, Öğr.Gör. AYLA DİKMEN, Arş.Gör. AYLİN MEŞE TUNÇ,
Dersin Yardımcıları

Dr.Öğr.Üyesi FUNDA AKDURANDoç. Dr. HAVVA SERT, Öğr.Gör.Dr. ÖZNUR ADADIOĞLUArş.Gör.Dr. SERAP ÇETİNKAYA ÖZDEMİRArş.Gör. Dr. MERYEM PELİNArş.Gör. MERVE GÜLBAHAR ERENArş.Gör. ÖZGE YAMANArş.Gör. AYSEL GÜLArş.Gör. AYLİN MEŞE TUNÇ,

Dersin Kategorisi Alanına Uygun Temel Öğretim
Dersin Amacı

İç hastalıkları ve bakımı konusunda bilgi ve beceri sahibi olma, iç hastalıklarına ilişkin sorunları saptayabilme, planlamaya uygun kanıta dayalı girişimleri yapabilme ve değerlendirebilme becerisi kazandırmak.

Dersin İçeriği

İç hastalıkları hemşireliğine ilişkin temel kavramların öğrenilmesi,iç hastalıklarında tedavi takibi açısından durum değerlendirmesini yapabilecek ve homeostazisin sürdürülmesi için gerekli olacak teorik ve uygulama becerilerinin ders ve hastane ortamında kazandırılması

Kalkınma Amaçları
# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 İç hastalıkları hemşireliğine ilişkin temel kavramları tanımlar Anlatım, Soru-Cevap, Çoktan Seçmeli Testler,
2 Erişkin bireylerde görülen sistem hastalıklarını tanımlar Soru-Cevap, Anlatım, Çoktan Seçmeli Testler,
3 Erişkinler bireylerde görülen sistem hastalıklarının belirti, bulgu ve tedavisini açıklar Gezi / Gözlem, Anlatım, Soru-Cevap,
4 Sistem hastalıklarını ve hemşirelik bakımını ilişkilendirir Soru-Cevap, Gezi / Gözlem, Anlatım,
5 Erişkin bireylerde görülen sistem hastalıklarından korunma konusunda danışmanlık yapar Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Anlatım,
6 Sağlıklı insanın erişkinlik döneminden yaşlılığa kadar tüm yaşam evrelerinde kronik hastalıkların etiyolojisini, risk faktörlerini ve korunma yöntemlerini tanımlar Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Anlatım,
7 Sağlıklı/hasta birey, aile ve toplumun sağlık bakım gereksinimlerini kanıta dayalı ve bütüncül yaklaşımla hemşirelik süreci doğrultusunda karşılar Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Anlatım,
8 Hemşirelik uygulamalarını etik ilkeler ve yasal düzenlemeler doğrultusunda gerçekleştirir Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Anlatım,
9 İç hastalıkları hemşireliği teorik ve klinik uygulamalarında sorun çözme ve eleştirel düşünme becerilerini kullanır Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Anlatım,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 İç Hastalıkları Hemşireliğinde Temel Kavramlar, Hemşirelik Süreci, Kronik Durumlar
2 Sağlık Bakımında Fizyopatolojik Kavramlar: Sıvı Elektrolit Dengesi ve Dengesizlikleri, Asit Baz Dengesi ve Dengesizlikleri
3 Üriner Sistem Hastalıkları ve Hemşirelik Bakımı
4 Kanser ve Hemşirelik Bakım Yönetimi
5 Nörolojik Hastalıklar ve Hemşirelik Bakımı
6 Sindirim Sistemi Hastalıkları ve Hemşirelik Bakımı
7 Kardiyovasküler Hastalıklar ve Hemşirelik Bakımı
8 Ağrı ve Yönetimi, Yaşlılık ve Yaşlı Hastanın Bakımı
9 Eklem Bağ Dokusu Hastalıkları ve Hemşirelik Bakımı
10 Endokrin Sistem Hastalıkları, Metabolik Hastalıklar (Obezite, Metabolik Sendrom, Diyabet) ve Hemşirelik Bakımı
11 Solunum Sistemi Hastalıkları ve Hemşirelik Bakımı
12 Bağışıklık Sistemi Hastalıkları ve Hemşirelik Bakımı
13 Kan Hastalıkları ve Hemşirelik bakımı
14 İç Hastalıklarında Güncel Sorunlar (Korona Virüs Enfeksiyonu, Zika Virüs Enfeksiyonu, Kırım Kongo Kanamalı Ateşi vb.)
Kaynaklar
Ders Notu

Olgun, N., Çelik, S. (2021).  Endokrin sistem- metabolizma hastalıkları ve hemşirelik  bakımı. İçinde Olgun, N. ve Çelik, S. (Editörler). Tüm Yönleriyle İç Hastalıkları Hemşireliği (sy. 295-356). Ankara Nobel Tıp Kitabevleri

Samancıoğlu, S. (2017). Endokrin sistem hastalıkları ve hemşirelik yönetimi. İçinde Ovayolu, N. ve Ovayolu, Ö. (Editörler). Temel İç hastalıkları Hemşireliği ve Farklı Boyutlarıyla Kronik Hastalıklar (syf. 189-211). Genişletilmiş 2. baskı, Adana: Çukurova Nobel Tıp Kitabevi.

Olgun, N., Eti Aslan, F., Coşansu, G., Çelik, S. (2014). Diabetes mellitus. İçinde Karadakovan, A. ve Eti Aslan, F. (Editörler). Dahili ve cerrahi hastalıklarda bakım (sy. 769-805). Ankara: Akademisyen Tıp Kitabevi.

Diabetes Mellitus ve Komplikasyonlarının Tanı, Tedavi ve İzlem Kılavuzu (2020). Türkiye Endokrinoloji ve Metabolizma Derneği, 14 Baskı Güncellenmiş Versiyon Haziran.

 

 

 

Ders Kaynakları

Olgun, N., Çelik, S. (2021).  Endokrin sistem- metabolizma hastalıkları ve hemşirelik  bakımı. İçinde Olgun, N. ve Çelik, S. (Editörler). Tüm Yönleriyle İç Hastalıkları Hemşireliği (sy. 295-356). Ankara Nobel Tıp Kitabevleri

Samancıoğlu, S. (2017). Endokrin sistem hastalıkları ve hemşirelik yönetimi. İçinde Ovayolu, N. ve Ovayolu, Ö. (Editörler). Temel İç hastalıkları Hemşireliği ve Farklı Boyutlarıyla Kronik Hastalıklar (syf. 189-211). Genişletilmiş 2. baskı, Adana: Çukurova Nobel Tıp Kitabevi.

Olgun, N., Eti Aslan, F., Coşansu, G., Çelik, S. (2014). Diabetes mellitus. İçinde Karadakovan, A. ve Eti Aslan, F. (Editörler). Dahili ve cerrahi hastalıklarda bakım (sy. 769-805). Ankara: Akademisyen Tıp Kitabevi.

Diabetes Mellitus ve Komplikasyonlarının Tanı, Tedavi ve İzlem Kılavuzu (2020). Türkiye Endokrinoloji ve Metabolizma Derneği, 14 Baskı Güncellenmiş Versiyon Haziran.

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Mesleki rol, işlev ve sorumluluklarını yerine getirecek güncel bilgi, beceri ve tutuma sahip olur X
2 Sağlıklı / hasta birey, aile ve toplumun sağlık eğitimi, danışmanlık ve bakım gereksinimlerini bütüncül bir yaklaşımla hemşirelik süreci doğrultusunda karşılar X
3 Eleştirel düşünme, problem çözme, araştırma ve kanıta dayalı karar verme becerilerini kullanır X
4 Yaşam boyu öğrenme bilinciyle alanındaki güncel bilgileri ve teknolojik gelişmeleri takip eder X
5 Sağlıklı / hasta birey ve yakınları ile etkili iletişim kurar. Sağlık ekibi ve diğer disiplinler ile işbirliği içinde çalışır X
6 Mesleki Yabancı dilini kullanarak uluslararası literatürü takip eder ve meslektaşlarıyla iletişim kurar
7 Profesyonel gelişiminin yanı sıra sosyal, kültürel ve entelektüel yönünü geliştirir
8 Hemşirelik bakımını kültürel özelliklere, etik ilkelere, kalite yönetimine ve yasalara uygun gerçekleştirir X
9 Alanı ile ilgili bilimsel araştırmalarda sorumluluk alır X
# Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı PÇ 1 PÇ 2 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 6 PÇ 7 PÇ 8 PÇ 9
1 İç hastalıkları hemşireliğine ilişkin temel kavramları tanımlar 4 4 3 2 2 0 0 1 1
2 Erişkin bireylerde görülen sistem hastalıklarını tanımlar 4 4 3 2 2 0 0 1 1
3 Erişkinler bireylerde görülen sistem hastalıklarının belirti, bulgu ve tedavisini açıklar 4 4 3 2 2 0 0 1 1
4 Sistem hastalıklarını ve hemşirelik bakımını ilişkilendirir 4 4 3 2 2 0 0 1 1
5 Erişkin bireylerde görülen sistem hastalıklarından korunma konusunda danışmanlık yapar 4 4 3 2 2 0 0 1 1
6 Sağlıklı insanın erişkinlik döneminden yaşlılığa kadar tüm yaşam evrelerinde kronik hastalıkların etiyolojisini, risk faktörlerini ve korunma yöntemlerini tanımlar 4 5 3 2 2 0 0 1 1
7 Sağlıklı/hasta birey, aile ve toplumun sağlık bakım gereksinimlerini kanıta dayalı ve bütüncül yaklaşımla hemşirelik süreci doğrultusunda karşılar 3 4 4 3 4 0 1 2 1
8 Hemşirelik uygulamalarını etik ilkeler ve yasal düzenlemeler doğrultusunda gerçekleştirir 4 4 3 3 2 1 4 5 0
9 İç hastalıkları hemşireliği teorik ve klinik uygulamalarında sorun çözme ve eleştirel düşünme becerilerini kullanır 4 4 5 3 3 0 0 1 1
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 50
1. Performans Görevi (Uygulama) 50
Toplam 100
1. Final 50
1. Yıl İçinin Başarıya 50
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 4 64
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 12 192
Ara Sınav 1 10 10
Performans Görevi (Uygulama) 1 20 20
Final 1 20 20
Toplam İş Yükü 306
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 12,24
Dersin AKTS Kredisi 12