Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Bakım Uygulamaları SHE 325 5 2 + 0 2 2
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Doç.Dr. ÖZLEM DOĞU
Dersi Verenler Doç.Dr. ÖZLEM DOĞU,
Dersin Yardımcıları

Araş. Görv. Ramazan Bozkurt

Araş. Görv. Nasibe Yağmur Ziyai

Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı

Bu dersin amacı, yoğun bakımda temel hemşirelik becerilerini bireyselleştirilmiş holistik bakım temelli vermesini sağlamak. 

Dersin İçeriği

Yoğun bakımda sürekli kritik durumdaki hastalarla, ileri teknoloji, karmaşık terapotik işlemler ve zorlayıcı etik ikilemlerle sürekli karşı karşıya kalmaktadır. Ancak hemşireleri, bireyselleştirilmiş holistik bakımının sağlanması sırasında, teknoloji ve bakım davranışları arasındaki dengeyi koruması gerekmektedir. Varlığını sunmak, hazır bulunmak, açık ve ulaşılabilir olmak, dokunmak, otantik dinlemek, kabul etmek, göz teması kurmak, bireye tercih ettiği ismiyle seslenmek, rahatlığı sağlamak ve gülümsemek bilinen ve öne çıkan bakım davranışlarıdır. Bireyin bakımına ilişkin temel kavramların öğrenilmesini takiben, bakım felsefesi ile gerekli olacak teorik ve uygulama becerilerinin kazandırılması. 

# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Yoğun bakım hemşireliginde bakımın felsefesini anlayabilmek Rol Oynama, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası,
2 Temel hemşirelik becerilerini bakım davranışları ile örüntüleyebilme Gösterip Yaptırma, Beyin Fırtınası, Soru-Cevap,
3 Yoğun bakımda bireyselleştirilmiş holistik bakımı sunabilme Soru-Cevap, Anlatım,
4 - Sağlıklı/hasta birey, aile ve toplumun sağlık bakım gereksinimlerini kanıta dayalı ve bütüncül yaklaşımla hemşirelik süreci doğrultusunda karşılayabilme Beyin Fırtınası, Anlatım,
5 Profesyonel gelişiminin yanı sıra sosyal, kültürel ve entelektüel yönünü geliştirir. Beyin Fırtınası, Anlatım,
6 Hemşirelik bakımını kültürel özelliklere, etik ilkelere, kalite yönetimine ve yasalara uygun gerçekleştirir. Anlatım,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Hemşirelik Bakımı ve Bakım Kavramı
2 Bakımın Felsefi Yönü ve Tarihi
3 Bakım Uygulamalarında Etik ve Etik İkilemler
4 Yoğun Bakımda Bakım Davranışları ve Önemi
5 Sistemlere Göre Bakım Davranışları
6 Solunum Sistemi Uygulamalarında Bakım Davranışları
7 Beslenme Sistemi Uygulamalarında Bakım Davranışları
8 Sınav
9 Boşaltım Sistemi Uygulamalarında Bakım Davranışları
10 Paranteral İlaç Uygulamalarında Bakım Davranışları
11 Terminal Dönemde Bakım Davranışları
12 Uygulama örnekleri
13 Ödevlerin Sunumu
14 Ödevlerin Sunumu
Kaynaklar
Ders Notu
Ders Kaynakları

1-Potter,P.A.,Perry,A.G.,(2010). Fundementals of Nursing.                                                                                              2-Menyk BM, Fineout-Overholt E (2005).Evidence-Based Practice In Nursing&Healthcare A Guide to Best Practice.Lippincott Williams&Wilkins Philadelphia.                                                                             Clinical 3-Scully and Wilson Clinical Cases  Series, Nursing Case Cases  Study. 2014.Elsevier Australia ACN 001 002 357.

4-Doenges, Moor house, Murr. Nursing Care Plans Guidelines for Individualizing Client Care Across the Life Span. 2019 by F. A. Davis Com pany

5-Watson J. Nursing: human science and human care. 1nd Revised ed. New York: Jones & Bartlett Learning; 2008.

6-Makic MBF. Critical care connection nurses' caring behaviors. J Perianesth Nurs 2017; 32(4): 367-369.

7-Modic MB, Siedlecki SL, Griffin MT, Fitzpatrick JJ. Caring behaviors: perceptions of acute-care nurses and hospitalized patients with diabetes. J Patient Exp 2014; 1(1):26-30.

8-Salimi S, Azimpour A. Determinants of Nurses’ Caring Behaviors (DNCB): Preliminary validation of a scale. J Caring Sci 2013; 2(4): 269-278.

 

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Mesleki rol, işlev ve sorumluluklarını yerine getirecek güncel bilgi, beceri ve tutuma sahip olur X
2 Sağlıklı / hasta birey, aile ve toplumun sağlık eğitimi, danışmanlık ve bakım gereksinimlerini bütüncül bir yaklaşımla hemşirelik süreci doğrultusunda karşılar X
3 Eleştirel düşünme, problem çözme, araştırma ve kanıta dayalı karar verme becerilerini kullanır X
4 Yaşam boyu öğrenme bilinciyle alanındaki güncel bilgileri ve teknolojik gelişmeleri takip eder X
5 Sağlıklı / hasta birey ve yakınları ile etkili iletişim kurar. Sağlık ekibi ve diğer disiplinler ile işbirliği içinde çalışır X
6 Mesleki Yabancı dilini kullanarak uluslararası literatürü takip eder ve meslektaşlarıyla iletişim kurar X
7 Profesyonel gelişiminin yanı sıra sosyal, kültürel ve entelektüel yönünü geliştirir X
8 Hemşirelik bakımını kültürel özelliklere, etik ilkelere, kalite yönetimine ve yasalara uygun gerçekleştirir X
9 Alanı ile ilgili bilimsel araştırmalarda sorumluluk alır X
# Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı PÇ 1 PÇ 2 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 6 PÇ 7 PÇ 8 PÇ 9
1 Yoğun bakım hemşireliginde bakımın felsefesini anlayabilmek
2 Temel hemşirelik becerilerini bakım davranışları ile örüntüleyebilme
3 Yoğun bakımda bireyselleştirilmiş holistik bakımı sunabilme
4 - Sağlıklı/hasta birey, aile ve toplumun sağlık bakım gereksinimlerini kanıta dayalı ve bütüncül yaklaşımla hemşirelik süreci doğrultusunda karşılayabilme
5 Profesyonel gelişiminin yanı sıra sosyal, kültürel ve entelektüel yönünü geliştirir.
6 Hemşirelik bakımını kültürel özelliklere, etik ilkelere, kalite yönetimine ve yasalara uygun gerçekleştirir.
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ödev 50
1. Ara Sınav 50
Toplam 100
1. Final 50
Toplam 50
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 2 32
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 1 16
Ara Sınav 1 1 1
Ödev 1 4 4
Final 1 8 8
Toplam İş Yükü 61
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 2,44
Dersin AKTS Kredisi 2