Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Diyaliz Hemşireliği SHE 221 3 2 + 0 2 2
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Öğr.Gör.Dr. ÖZNUR ADADIOĞLU
Dersi Verenler Öğr.Gör.Dr. ÖZNUR ADADIOĞLU,
Dersin Yardımcıları
Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı
 
 

Böbrek yetmezliği hastalığının patofizyolojisini bilme, diyaliz (Hemodiyaliz-Periton diyalizi) gereksinimi olan hastaları takip edebilme, diyalizde kullanılan araç-gereçleri hazırlama ve kullanma, diyalizdeki hasta bakımını öğrenme, diyaliz hastasının sorunlarına yönelik bakım hedeflerini geliştirme ve hemşirelik bakım sürecine uygun planlamalar yapabilme becerisi kazandırmaktır.

Dersin İçeriği

 Böbrek Anatomisi ve Fizyolojisi, Böbrek Yetmezliği ve Hemşirelik Bakımı, Diyaliz İle İlgili Genel Bilgiler- Diyalizin Fizyolojik Prensipleri, Diyaliz Çeşitleri-Hemodiyaliz-Periton Diyalizi-Uygulama, Hemodiyaliz Endikasyonları ve Hemodiyalizde Hasta Seçimi, Hemodiyalizde Kullanılan Araç-Gereçler, Hemodiyaliz Hemşirelik Uygulamaları, Hemodiyalizde Karşılaşılan Sorunlar ve Hemşirelik Girişimleri, Peritondiyaliz Endikasyonları ve Periton Diyalizinde Hasta Seçimi, Periton Diyalizinde Kullanılan Araç-Gereçler, Peritondiyaliz Hemşirelik Uygulamaları, Periton Diyalizinde Karşılaşılan Sorunlar ve Hemşirelik Girişimleri,Diyalizde Kullanılan İlaçlar ve Diyalizde Beslenme

Kalkınma Amaçları
# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Hemodiyaliz ve Periton diyalizi uygulanan hastaların sağlık gereksinimlerini tanımlar Anlatım, Beyin Fırtınası,
2 Diyaliz hastalarında yaşam kalitesini yükseltmek için gerekli hemşirelik uygulamalarını yapar Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Anlatım,
3 Diyalizde kullanılan araç-gereçleri tanır ve kullanır Beyin Fırtınası, Anlatım,
4 Diyaliz hastalarının uygun beslenmelerini sağlar Soru-Cevap, Anlatım,
5 Diyaliz uygulamaları sırasında görülebilecek enfeksiyonlara karşı önlem alır Rol Oynama, Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Anlatım,
6 Diyalizin komplikasyonlarını bilir ve önlemeye çalışır Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Anlatım,
7 Diyaliz hastasının ve ailesinin sağlık eğitimini karşılar Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Anlatım,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Böbrek Anatomisi ve Fizyolojisi literatür tarama
2 Böbrek Yetmezliği ve Hemşirelik Bakımında kanıt temelli yaklaşımlar literatür tarama
3 Diyaliz İle İlgili Genel Bilgiler- Diyalizin Fizyolojik Prensipleri literatür tarama
4 Diyaliz Çeşitleri-Hemodiyaliz-Periton Diyalizi-Uygulama literatür tarama
5 Peritondiyaliz Endikasyonları ve Periton Diyalizinde Hasta Seçimi literatür tarama
6 Periton Diyalizinde Kullanılan Araç-Gereçler literatür tarama
7 Peritondiyalizinde Kanıt Temelli Hemşirelik Uygulamaları literatür tarama
8 Periton Diyalizinde Karşılaşılan Sorunlar ve Hemşirelik Girişimleri literatür tarama
9 Diyaliz Yeterliliği literatür tarama
10 Diyalizde Kullanılan İlaçlar ve Diyalizde Beslenme literatür tarama
11 Hemodiyaliz Endikasyonları ve Hemodiyalizde Hasta Seçimi literatür tarama
12 Hemodiyalizde Kullanılan Araç-Gereçler literatür tarama
13 Hemodiyaliz Hemşirelik Uygulamaları literatür tarama
14 Hemodiyalizde Karşılaşılan Sorunlar ve Hemşirelik Girişimleri literatür tarama
Kaynaklar
Ders Notu
Ders Kaynakları

Hemodiyaliz Hemşireliği El Kitabı, ed. E. Akoğlu, Sağlık Bakanlığı Tedavi Hizmetleri Genel Müdürlüğü. Takav Matbaaclık Yayıncılık, Ankara, 2000 2. Karadakovan A., Aslan FE. (eds). Dahili ve Cerrahi Hastalıklarda Bakım. Nobel Tıp Kitabevi, Adana, 2010 3.Clarkson MR, Brenner BM. The Kidney. Pocket Comp., 7. baskı, 2007.Levy J, Morgan J, Brown E. Oxford Diyaliz El Kitabı.Nobel Tıp Kitabevleri,2004 Periton Diyaliz El Kitabı

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Mesleki rol, işlev ve sorumluluklarını yerine getirecek güncel bilgi, beceri ve tutuma sahip olur X
2 Sağlıklı / hasta birey, aile ve toplumun sağlık eğitimi, danışmanlık ve bakım gereksinimlerini bütüncül bir yaklaşımla hemşirelik süreci doğrultusunda karşılar X
3 Eleştirel düşünme, problem çözme, araştırma ve kanıta dayalı karar verme becerilerini kullanır X
4 Yaşam boyu öğrenme bilinciyle alanındaki güncel bilgileri ve teknolojik gelişmeleri takip eder X
5 Sağlıklı / hasta birey ve yakınları ile etkili iletişim kurar. Sağlık ekibi ve diğer disiplinler ile işbirliği içinde çalışır X
6 Mesleki Yabancı dilini kullanarak uluslararası literatürü takip eder ve meslektaşlarıyla iletişim kurar
7 Profesyonel gelişiminin yanı sıra sosyal, kültürel ve entelektüel yönünü geliştirir X
8 Hemşirelik bakımını kültürel özelliklere, etik ilkelere, kalite yönetimine ve yasalara uygun gerçekleştirir X
9 Alanı ile ilgili bilimsel araştırmalarda sorumluluk alır X
# Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı PÇ 1 PÇ 2 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 6 PÇ 7 PÇ 8 PÇ 9
1 Hemodiyaliz ve Periton diyalizi uygulanan hastaların sağlık gereksinimlerini tanımlar
2 Diyaliz hastalarında yaşam kalitesini yükseltmek için gerekli hemşirelik uygulamalarını yapar
3 Diyalizde kullanılan araç-gereçleri tanır ve kullanır
4 Diyaliz hastalarının uygun beslenmelerini sağlar
5 Diyaliz uygulamaları sırasında görülebilecek enfeksiyonlara karşı önlem alır
6 Diyalizin komplikasyonlarını bilir ve önlemeye çalışır
7 Diyaliz hastasının ve ailesinin sağlık eğitimini karşılar
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 100
Toplam 100
1. Final 60
1. Yıl İçinin Başarıya 40
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 2 32
Ara Sınav 1 6 6
Kısa Sınav 1 4 4
Final 1 8 8
Toplam İş Yükü 50
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 2
Dersin AKTS Kredisi 2