Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Ebelikte Temel İlke ve Uygulamalar I | EBE 111 | 1 | 4 + 4 | 6 | 7 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Öğr.Gör. AYLA DİKMEN |
Dersi Verenler | Arş.Gör. BEDİA TARSUSLU, Arş.Gör. SEDA TECİK, Arş.Gör. AHSEN DEMİRHAN KAYACIK, Arş.Gör. MERVE GÜLBAHAR EREN, Öğr.Gör. AYLA DİKMEN, |
Dersin Yardımcıları | Arş. Gör. Ramazan Bozkurt, Arş. Gör. Hatice Kılıçkıran |
Dersin Kategorisi | Alanına Uygun Temel Öğretim |
Dersin Amacı | Ebelikte temel ilke ve uygulamalar-I dersi, sağlık bakım sistemi içinde ebenin rolünü ve bakım uygulamalarını öğrenmesini sağlar. |
Dersin İçeriği | Derse Oryantasyon, Ebelikte Temel Kavramlar (Kavram, kuram, model kavramları ve model kuram arasındaki fark), Ebelikte Bilim ve Sanat, Ebelik/Hemşirelik Felsefesi- Bireyselleştirilmiş ve Bütüncül Ebelik Bakımı, Kavram ve Kurama Giriş-Marjory Gordon Fonksiyonel Sağlık Örüntüleri Modeli-Roper, Logan, Tierney Yaşam Modeli, Hemşirelikte Kavram Haritaları ve Kritik Düşünme- Hemşirelikte Profesyonelleşme ve Kanıta Dayalı Uygulamalar, Ebelik Süreci, Hareket Aktivitesi (ROM-Pozisyon)- Hijyen Uygulaması, Doku Bütünlüğünün Sağlanması, Yara Yönetimi ve Sıcak-Soğuk Uygulamalar , Yaşamsal Bulgular (Ateş-Nabız-Solunum-Kan Basıncı-Saturasyon-Ağrı), İlaç Yönetimi: Parenteral İlaç Uygulamaları
|
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Sağlıklı hastane ortamının özelliklerini ve hasta güvenliği uygulamalarını açıklar. | ||
2 | Aseptik teknikleri açıklar ve uygular. | ||
3 | Hastanın yaşam bulgularını alır ve değerlendirir. | ||
4 | Hastanın öz bakım gereksinimlerini tanımlar ve uygular. | ||
5 | Hastaya özgü ebelik bakımını yapar. |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Derse Oryantasyon, | |
2 | Sağlıkta Temel Kavramlar (Kavram, kuram, model kavramları) | |
3 | Sağlık Bakım sistemi- Marjory Gordon Fonksiyonel Sağlık Örüntüleri Modeli - Roper, Logan, Tierney Yaşam Modeli | |
4 | Kavram Haritaları ve Kritik Düşünme- Ebelikte Profesyonelleşme ve Kanıta Dayalı Uygulamalar | |
5 | Bakım Süreci I-II -Vaka Örneği | |
6 | Bakım Süreci I-II -Vaka Örneği | |
7 | Hasta kabul, eğitimi, nakli ve taburculuk süreci | |
8 | ARA SINAV | |
9 | Hasta Güvenliği, Enfeksiyon Kontrol ve Önlenmesi (El Hijyeni-KKE-İzolasyon) | |
10 | Hareket Aktivitesi (ROM-Pozisyon)- Hijyen Uygulaması | |
11 | Doku Bütünlüğünün Sağlanması, Yara Yönetimi ve Sıcak-Soğuk Uygulamalar | |
12 | Yaşamsal Bulgular (Ateş-Nabız-Solunum-Kan Basıncı-Saturasyon-Ağrı) | |
13 | İlaç Yönetimi: Parenteral İlaç Uygulamaları | |
14 | İlaç Yönetimi: Parenteral İlaç Uygulamaları |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | |
Ders Kaynakları | 1. Sevinç S. Abdominal Değerlendirme. Hemşirelikte Eğitim ve Araştırma Dergisi 2007; 4 (1): 10-20. 2. Kuyurtan F. Klinisyen/Öğrenci Hemşire ve Ebeler için Fizik Muayene. 2013. Nobel Tıp Kitabevleri. 3. Enç. N. Sağlık Tanılaması ve Fiziksel Mauyene. 2015. Nobel Tıp Kitabevleri, İstanbul. 4. Cevizci, A.(2017).Felsefe Tarihi.Ankara:SayYayınları. 5. Baykara,Z.,B.(2014). Hemşirelik Bakımı Kavramı. Türkiye Biyoetik Dergisi, 1(2), 92-99. 6. 19. Nisan.2011 tarih ve 27910 sayılı http://www.resmigazete.gov.tr/eskiler/2011/04/20110419-5.htm 7. Yoost, B.L. & Crawford, L.R. (2019). Fundamentals of nursing:active learning for collaborative practice (2 nd ed.). St. Louis: Elsevier. 8. Potter, P.A., Perry, A.G., & Stockert, P.A. (2021). Fundamentals of nursing (10 th ed.). St. Louis: Elsevier. 9. Temel hemşirelik kavramlar, ilkeler, uygulamalar, (2008), Editör:Dr.Fatma Akça Ay. 10. Hasta bakımı ve tedavisinde temel ilke ve uygulamalar Yrd. Doç. Dr. Emine Çakırcalı. |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Gebelik öncesi, gebelik, doğum ve doğum sonu dönemde yeni doğan ve ailenin bakım gereksinimlerini karşılayabilecek, kadın, üreme sağlığı ve sorunları konusunda bütüncül ebelik girişimlerini yapabilecek güncel bilgi, beceri ve tutuma sahiptir. | X | |||||
2 | Kadın, yenidoğan ve yenidoğan bebeğe sahip aile ve toplumun sağlık eğitimi, danışmanlık ve bakım gereksinimlerini bütüncül bir yaklaşımla ebelik süreci doğrultusunda karşılar. | X | |||||
3 | Eleştirel düşünme, problem çözme, araştırma ve kanıta dayalı karar verme becerilerini gebelik öncesi, gebelik, doğum ve doğum sonu dönemde kullanır. | X | |||||
4 | Yaşam boyu öğrenme bilinciyle bilişim ve bakım teknolojilerini takip eder, prekonsepsiyonel dönemden doğum sonrası döneme kadar geçen süreçte ebelik uygulamalarında kullanır. | X | |||||
5 | Kadın ve yenidoğan bebeğe sahip aile ve yakınları ile etkili iletişim kurar. Sağlık ekibi, diğer disiplinler ve mesleki örgütlerle ile işbirliği içinde çalışır. | X | |||||
6 | Mesleki yabancı dilini kullanarak uluslararası literatürü takip eder ve meslektaşlarıyla iletişim kurar. | ||||||
7 | Ebelik alanında edindiği bilgi ve becerilerinin yanı sıra sosyal, kültürel ve entelektüel yönünü geliştirir. | X | |||||
8 | Ebelik bakımını kültürel özelliklere, etik ilkelere, kalite yönetimine ve yasalara uygun gerçekleştirir. | X | |||||
9 | Ebelik ile ilgili bilimsel araştırmalarda sorumluluk alır. | X |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Sağlıklı hastane ortamının özelliklerini ve hasta güvenliği uygulamalarını açıklar. | 5 | ||||||||
2 | Aseptik teknikleri açıklar ve uygular. | 5 | 5 | |||||||
3 | Hastanın yaşam bulgularını alır ve değerlendirir. | 5 | 5 | |||||||
4 | Hastanın öz bakım gereksinimlerini tanımlar ve uygular. | 5 | 5 | |||||||
5 | Hastaya özgü ebelik bakımını yapar. | 5 | 5 |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 50 |
1. Performans Görevi (Laboratuvar) | 50 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
1. Final | 50 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 4 | 64 |
Performans Görevi (Laboratuvar) | 16 | 4 | 64 |
Ara Sınav | 1 | 8 | 8 |
Final | 1 | 16 | 16 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 1 | 16 |
Toplam İş Yükü | 168 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 6,72 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 7 |