Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Normal Doğum ve Doğum Sonu Dönem | EBE 301 | 5 | 2 + 8 | 6 | 9 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Doç.Dr. YASEMİN HAMLACI BAŞKAYA |
Dersi Verenler | Doç.Dr. YASEMİN HAMLACI BAŞKAYA, Arş.Gör. NAZLI ÜNLÜ BIDIK, Arş.Gör. BÜŞRA YOLCU, Arş.Gör. ŞİLAN YAVUZ, |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Bu ders öğrencilere; Normal doğumun fizyolojisi, evreleri, vücudun doğuma cevabı, doğum ağrısı, annenin doğuma hazırlığı hakkında bilgi vermek, doğumun birinci, ikinci ve üçüncü evresinde izlem, anne ve bebeğin değerlendirilmesi ve izlemi, erken postpartum dönemde emzirmenin başlatılması, postpartum dönemde annenin bakımı ile ilgili beceri kazandırmaktır. |
Dersin İçeriği | Doğum eyleminde rol oynayan faktörler, Doğum eyleminin fizyolojisi, Doğum eyleminde ağrı, Doğum eyleminin evreleri, Doğum eylemine ilişkin girişimler, Doğum sonu dönem ve Laktasyon. |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Doğumu etkileyen faktörleri açıklayabilme | Gezi / Gözlem, Rol Oynama, Beyin Fırtınası, | |
2 | Normal doğum eyleminin fizyolojisini, evrelerini ve annede oluşabilecek rahatsızlıkları açıklayabilme | Anlatım, | |
3 | Partografa kadın ve fetüse ait bilgileri ve gözlemleri eksiksiz olarak kaydedebilme | Grupla Çalışma, Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, | |
4 | Doğum eyleminde annenin rahatını sağlayacak girişimleri uygulayabilmeli ve anneyi doğum için hazırlayabilmeli | Örnek Olay, Anlatım, | |
5 | Postpartum periyodu tanımlayabilmeli ve erken dönemde anneyi fiziksel ve emasyonel yönden değerlendirebilmeli | Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, | |
6 | Emzirme dönemini bilmeli ve kadına emzirme konusunda destek verebilmeli | Örnek Olay, Tartışma, | |
7 | Doğum ile ilgili yeni uygulamaları bilmeli | Soru-Cevap, Rol Oynama, Anlatım, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Normal Doğumun Önemi | |
2 | Normal Doğum Eyleminde Rol Oynayan Faktörler-Doğum Kanalı | |
3 | Normal Doğum Eyleminde Rol Oynayan Faktörler-Fetüs ve Güç | |
4 | Doğum Eylemi Belirtileri | |
5 | Doğum Eyleminin Evreleri | |
6 | Partograf Kullanımı | |
7 | Doğum Eyleminde Bakım | |
8 | Ara Sınav | |
9 | Doğum Eyleminde Ağrı | |
10 | Doğum Sonu Dönem | |
11 | Doğum Sonu Dönem-devam | |
12 | Doğum Sonu Dönemde Bakım | |
13 | Laktasyon- Emzirme Danışmanlık Güvenli Annelik | |
14 | Emzirme Danışmanlık Güvenli Annelik |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | |
Ders Kaynakları | Taşkın L. Doğum ve Kadın Sağlığı Hemşireliği. Genişletilmiş 9. Baskı. Ankara: Sistem Ofset Matbaacılık, 2009. Bal MD, Yılmaz SD, Ebelere Yönelik Kapsamlı Doğum. 1. Baskı. Ankara: Akademisyen Kitabevi; 2017. Johnson, R., & Taylor, W. (2010). Skills for midwifery practice: Elsevier Churchill Livingstone.
Marshall, J. E., & Raynor, M. D. (2014). Myles' Textbook for Midwives E-Book: Elsevier Health Sciences.
Posner, G. D., Dy, J., Black, A. Y., & Jones, G. D. (2013). Oxorn-Foote human labor and birth (6. ed.). New York: McGraw-Hill.
Shuttler, L. (2018). Breech birth In V. Chapman & C. Charles (Eds.), The midwife's labour and birth handbook (4 ed., pp. 257): John Wiley & Sons. |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Gebelik öncesi, gebelik, doğum ve doğum sonu dönemde yeni doğan ve ailenin bakım gereksinimlerini karşılayabilecek, kadın, üreme sağlığı ve sorunları konusunda bütüncül ebelik girişimlerini yapabilecek güncel bilgi, beceri ve tutuma sahiptir. | X | |||||
2 | Kadın, yenidoğan ve yenidoğan bebeğe sahip aile ve toplumun sağlık eğitimi, danışmanlık ve bakım gereksinimlerini bütüncül bir yaklaşımla ebelik süreci doğrultusunda karşılar. | X | |||||
3 | Eleştirel düşünme, problem çözme, araştırma ve kanıta dayalı karar verme becerilerini gebelik öncesi, gebelik, doğum ve doğum sonu dönemde kullanır. | X | |||||
4 | Yaşam boyu öğrenme bilinciyle bilişim ve bakım teknolojilerini takip eder, prekonsepsiyonel dönemden doğum sonrası döneme kadar geçen süreçte ebelik uygulamalarında kullanır. | X | |||||
5 | Kadın ve yenidoğan bebeğe sahip aile ve yakınları ile etkili iletişim kurar. Sağlık ekibi, diğer disiplinler ve mesleki örgütlerle ile işbirliği içinde çalışır. | X | |||||
6 | Mesleki yabancı dilini kullanarak uluslararası literatürü takip eder ve meslektaşlarıyla iletişim kurar. | X | |||||
7 | Ebelik alanında edindiği bilgi ve becerilerinin yanı sıra sosyal, kültürel ve entelektüel yönünü geliştirir. | ||||||
8 | Ebelik bakımını kültürel özelliklere, etik ilkelere, kalite yönetimine ve yasalara uygun gerçekleştirir. | X | |||||
9 | Ebelik ile ilgili bilimsel araştırmalarda sorumluluk alır. | X |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Doğumu etkileyen faktörleri açıklayabilme | |||||||||
2 | Normal doğum eyleminin fizyolojisini, evrelerini ve annede oluşabilecek rahatsızlıkları açıklayabilme | |||||||||
3 | Partografa kadın ve fetüse ait bilgileri ve gözlemleri eksiksiz olarak kaydedebilme | |||||||||
4 | Doğum eyleminde annenin rahatını sağlayacak girişimleri uygulayabilmeli ve anneyi doğum için hazırlayabilmeli | |||||||||
5 | Postpartum periyodu tanımlayabilmeli ve erken dönemde anneyi fiziksel ve emasyonel yönden değerlendirebilmeli | |||||||||
6 | Emzirme dönemini bilmeli ve kadına emzirme konusunda destek verebilmeli | |||||||||
7 | Doğum ile ilgili yeni uygulamaları bilmeli |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 70 |
1. Performans Görevi (Uygulama) | 30 |
Toplam | 100 |
1. Final | 60 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 40 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Ara Sınav | 1 | 5 | 5 |
Kısa Sınav | 2 | 2 | 4 |
Performans Görevi (Uygulama) | 16 | 10 | 160 |
Final | 1 | 10 | 10 |
Toplam İş Yükü | 227 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 9,08 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 9 |