Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Yenidoğan ve Bakımı EBE 308 6 2 + 0 2 3
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Zorunlu
Dersin Koordinatörü Doç.Dr. ÖZNUR TİRYAKİ
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları

   

Dersin Kategorisi Alanına Uygun Temel Öğretim
Dersin Amacı

Öğrencinin sağlıklı ve riskli yenidoğanı tanıması ve yenidoğan hastalıklarında yeterli bakımı verebilecek düzeyde bilgilenmesi.

Dersin İçeriği

Sağlıklı ve riskli yenidoğanların özellikleri ve bakımı , yenidağan hastalıkları ve bakımı ,Aile bebek etkileşimi.

Kalkınma Amaçları
# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Neotolojiyi ve yeni doğan yoğun bakım ünitelerinin organizasyonunu tanımlar Anlatım, Soru-Cevap,
2 Anne bebek ilişkisinin kurulmasına yardım eder. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası,
3 Normal yenidoğanı ve bakım önceliklerini tanımlar. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası,
4 İntrauterin büyüme gelişme geriliğininde bakım ilkelerini açıklar. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası,
5 Miyadından önce ve sonra doğan bebeklerin özelliklerini tanımlar ve bakımını yapar. Anlatım, Soru-Cevap,
6 Neonatal asfiksi ve doğum travmalarında bebeğe uygun yaklaşımı kullanır. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası,
7 Yenidoğan resüsitasyonunu tanımlar. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası,
8 Yenidoğan hastalıklarını ve bu durumlarda uygun yaklaşımı gerçekleştirir. Anlatım, Soru-Cevap,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Neonatolojiye giriş Literatür tarama
2 Yenidoğanın Değerlendirilmesi-1 Literatür tarama
3 Yenidoğanın Değerlendirilmesi-2 Literatür tarama
4 Yenidoğanın Sıvı Elektrolit, Asit Baz Dengesizliğinde Yaklaşım Literatür tarama
5 Yenidoğanın Solunum Problemleri ve Bakımı Literatür tarama
6 Yenidoğanın Kalp ve Dolaşım Problemleri ve Bakımı Literatür tarama
7 Yenidoğan Sarılıkları ve Bakımı Literatür tarama
8 Yenidoğanın Sindirim Sistemi Hastalıkları ve Bakımı Literatür tarama
9 Yenidoğanın Metabolik Sorunları ve Bakımı Literatür tarama
10 Yenidoğanda Karın Duvarı Defekleri ve Ürogenital Sorunları ve Bakımı Literatür tarama
11 Yenidoğanın Sinir Sistemi Sorunları ve Bakımı Literatür tarama
12 Prenatal ve Maternal Bağlanma Literatür tarama
13 Yenidoğanda Kanıt Temelli Cilt Bakımı Literatür tarama
14 Yenidoğan Resüstasyonu Literatür tarama
Kaynaklar
Ders Notu

Yayınlanmamış Ders Notları

Ders Kaynakları

1- Dağoğlu T.,Görak G. (2008). Temel Neonatoloji ve Hemşirelik, Yenilenmiş İkinci Baskı, Nobel Tıp Kitabevi, İstanbul.
2- Gordon CM, Katzman DK, Rosen DS, Woods ER. (2008). Adolescent Health Care A Pratical Guide, L. S. Neinstein (Ed). Fifth Edition, Lippincott Williams & Wilkins.
3- Ball JW, Bindler RC, Cowen KJ. (2010). Child Health Nursing Partnering With Children & Families, Co: Pearson Education, Second Edition, New Jersey.
4- Törüner E, Büyükgönenç L. (2012). Çocuk Sağlığı Temel Hemşirelik Yaklaşımları, Göktuğ Yayıncılık, Ankara.
5- Kollar LM. (2005). Wong?s Essentials of Pediatric Nursing, MJ Hockenberry, D Wilson, ML Winkelstein (Eds), Seventh Edition, Mosby.
6- Çavuşoğlu H.(2008). Çocuk Sağlığı Hemşireliği, Çilt 1 genişletilmiş 9. baskı,Cilt 2 genişletilmiş 8.baskı, Sistem Ofset.
7- Behrman ,Kliegman,Jenson. (2003).Nelson Textbook of Pediatrics.17. the Edition,W.B.Saunders Company.
8- Neyzi O, Ertuğrul T. (2010). Pediatri, 4. Baskı, 1. Cilt İstanbul, Nobel Tıp Kitabevi.
9- Savaşer S., Yıldız S.(2009). Hemşireler için Çocuk Sağlığı ve Hastalıkları Öğrenim Rehberi. İstanbul Tıp Kitabevi, İstanbul.
10- Conk Z, Başbakkal Z, Yılmaz HB, Bolışık B. (2013). Pediatri Hemşireliği, Akademisyem Tıp Kitabevi, Ankara.
11- Gromoda KK. (2007). Mothering Multiples. Breastfeeding & Caring For Twins or More. USA.
12- Bindler Rc, Ball JW, London ML, Davidson MR. (2014). Anne ve Çocuk Hemşireliği Klinik Uygulama Becerileri Kitabı (Çev= NC. Şahiner, A. Açıkgöz, MD. Bal) Nobel Akademik Yayıncılık Eğitim Danışmanlık Tic. Ltd. Şti., Ankara.
13- Kuğuoğlu S, Demirbağ C. (Ed.)(2015) Aile Temelli Sağlık Yaklaşımı. Akademisyen Kitabevi.

14- Görak G, Çınar N. Çocukta Fiziksel Sağlığı Değerlendirme (Hemşire ve Ebeler için Rehber) . Nobel Tıp Kitapevleri, 2018. İstanbul

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Gebelik öncesi, gebelik, doğum ve doğum sonu dönemde yeni doğan ve ailenin bakım gereksinimlerini karşılayabilecek, kadın, üreme sağlığı ve sorunları konusunda bütüncül ebelik girişimlerini yapabilecek güncel bilgi, beceri ve tutuma sahiptir. X
2 Kadın, yenidoğan ve yenidoğan bebeğe sahip aile ve toplumun sağlık eğitimi, danışmanlık ve bakım gereksinimlerini bütüncül bir yaklaşımla ebelik süreci doğrultusunda karşılar. X
3 Eleştirel düşünme, problem çözme, araştırma ve kanıta dayalı karar verme becerilerini gebelik öncesi, gebelik, doğum ve doğum sonu dönemde kullanır. X
4 Yaşam boyu öğrenme bilinciyle bilişim ve bakım teknolojilerini takip eder, prekonsepsiyonel dönemden doğum sonrası döneme kadar geçen süreçte ebelik uygulamalarında kullanır. X
5 Kadın ve yenidoğan bebeğe sahip aile ve yakınları ile etkili iletişim kurar. Sağlık ekibi, diğer disiplinler ve mesleki örgütlerle ile işbirliği içinde çalışır. X
6 Mesleki yabancı dilini kullanarak uluslararası literatürü takip eder ve meslektaşlarıyla iletişim kurar. X
7 Ebelik alanında edindiği bilgi ve becerilerinin yanı sıra sosyal, kültürel ve entelektüel yönünü geliştirir. X
8 Ebelik bakımını kültürel özelliklere, etik ilkelere, kalite yönetimine ve yasalara uygun gerçekleştirir. X
9 Ebelik ile ilgili bilimsel araştırmalarda sorumluluk alır. X
# Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı PÇ 1 PÇ 2 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 6 PÇ 7 PÇ 8 PÇ 9
1 Neotolojiyi ve yeni doğan yoğun bakım ünitelerinin organizasyonunu tanımlar 5 5 5
2 Anne bebek ilişkisinin kurulmasına yardım eder. 5 5 5
3 Normal yenidoğanı ve bakım önceliklerini tanımlar. 5 5 5
4 İntrauterin büyüme gelişme geriliğininde bakım ilkelerini açıklar. 5 5
5 Miyadından önce ve sonra doğan bebeklerin özelliklerini tanımlar ve bakımını yapar. 5 5 5
6 Neonatal asfiksi ve doğum travmalarında bebeğe uygun yaklaşımı kullanır. 5 5
7 Yenidoğan resüsitasyonunu tanımlar. 5 5 5
8 Yenidoğan hastalıklarını ve bu durumlarda uygun yaklaşımı gerçekleştirir. 5 5 5
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ödev 30
1. Ara Sınav 70
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 50
1. Final 50
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 2 32
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 3 48
Ara Sınav 1 2 2
Final 1 3 3
Toplam İş Yükü 85
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 3,4
Dersin AKTS Kredisi 3