Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Doğuma Hazırlık Eğitimi | EBE 311 | 5 | 2 + 0 | 2 | 2 |
Ön Koşul Dersleri | Yok |
Önerilen Seçmeli Dersler | Yok |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üyesi MELEK BALÇIK ÇOLAK |
Dersi Verenler | Dr.Öğr.Üyesi MELEK BALÇIK ÇOLAK, |
Dersin Yardımcıları | - |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Bu dersin amacı ,öğrencinin aktif ve doğal doğumun önemini kavraması, doğum eyleminde doğumu destekleyecek yöntemleri bilmesi ve postpartum dönemde anne ve bebek bakımına aktif katılımını sağlamak. |
Dersin İçeriği | Doğum Eylemi-Doğumda Rol Oynayan Hormonlar, Doğuma Hazırlık Eğitimi Tarihçesi-amacı-içeriği, Güvenli Annelik, Doğuma (Ebeveynliğe) Hazırlık, Egzersizler (Gebelik-Doğum-Postpartum Dönem), Doğum eyleminde Kullanılan Nonfarmakolojik Yöntemler, Doğuma Hazırlık Yöntemleri (Lamaze-Bradley-Hypnobirthing-Farkındalığa dayalı doğum-England, TAEGYO), İdeal doğum ortamıDoğal Doğum-Suda Doğum-Lotus Doğum-Doğum Pozisyonları, Farklı Kültürlerde Doğum Deneyimleri, Bağlanma-Anne-Yenidoğan Bakımı, Emzirme Eğitimi, Doğumda Yapılan Uygulamaların Kanıt Düzeyi |
Kalkınma Amaçları |
---|
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Doğuma hazırlık eğitiminin amacını tartışır. | Anlatım, Rol Oynama, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Gösterip Yaptırma, | |
2 | Doğumun fizyolojisi ve Doğuma Hazırlık Yöntemlerini açıklar. | Anlatım, Deney ve Laboratuvar, Rol Oynama, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Grupla Çalışma, Örnek Olay, | |
3 | Non-Farmakolojik yöntemlerle doğum ağrısını yönetir. | Deney ve Laboratuvar, Gezi / Gözlem, Rol Oynama, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Problem Çözme, Gösterip Yaptırma, Anlatım, | |
4 | Emzirmenin önemini kavrar, yenidoğan ve lohusa bakımını açıklar. | Deney ve Laboratuvar, Rol Oynama, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Grupla Çalışma, Örnek Olay, Problem Çözme, Gösterip Yaptırma, Anlatım, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Doğum Eylemi-Doğumda Rol Oynayan Hormonlar | Literatür taraması |
2 | Doğuma Hazırlık Eğitimi Tarihçesi-amacı-içeriği | Literatür taraması |
3 | Güvenli Annelik | Literatür taraması |
4 | Doğuma (Ebeveynliğe) Hazırlık | Literatür taraması |
5 | Egzersizler (Gebelik-Doğum-Postpartum Dönem) | LLiteratür taraması |
6 | Doğum eyleminde Kullanılan Nonfarmakolojik Yöntemler | Literatür taraması |
7 | ARA SINAV | Literatür taraması |
8 | Doğuma Hazırlık Yöntemleri (Lamaze-Bradley-Hypnobirthing-Farkındalığa dayalı doğum-England, TAEGYO) | Literatür taraması |
9 | İdeal Doğum Ortamı | Literatür taraması |
10 | Doğal Doğum-Suda Doğum-Lotus Doğum-Doğum Pozisyonları | Literatür taraması |
11 | Farklı Kültürlerde Doğum Deneyimleri | Literatür taraması |
12 | Bağlanma-Anne-Yenidoğan Bakımı | Literatür taraması |
13 | Emzirme Eğitimi | Literatür taraması |
14 | Doğumda Yapılan Uygulamaların Kanıt Düzeyi | - |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | Yayınlanmamış ders notları |
Ders Kaynakları | · Başgün Ekşioğlu, A., Soğukpınar, N. (2019). Doğuma Hazırlık. Edit. Melek Gülsün Özentürk, Ummuhan Yücel, Reci Meseri, Ebelik ve Toplum Sağlığı, 1. Baskı. Ankara, Ankara Nobel Tıp Kitabevleri, s.244-249. · Okumuş, H., Mete, S., Yenal, K., Aluş Tokat, M., Serçekuş Figen, P. (2009). Anne Babalar için Doğuma Hazırlık Sağlık Profesyonelleri için Rehber. 1. Baskı. İstanbul. Deomed Medikal Yayıncılık. · Duran Aksoy, Ö. (). Suda Travay ve Doğum. Çev. Edit.: Hafize Öztürk Can, Ummuhan Yücel, Aytül Hadımlı. Ebelerin Travay ve Doğum El Kitabı. 3. Baskı. Ankara. Ankara Nobel Tıp Kitabevleri, s.117-128. · Berghella, V. (2009). Doğum Öncesi ve Doğumun İlk Evresi, Doğumun İkinci Evresi. Obstetrik (Doğum Bilgisi) Kanıta Dayalı Klinik Kılavuzlar. (çev. edit., Altay Gezer). İstanbul Medikal Yayıncılık. 1. Baskı. İstanbul. s. 55-65 · Coşar, F., Demirci, N. (2012). Lamaze Felsefesine Dayalı Doğuma Hazırlık Eğitiminin Doğum Algısı Ve Doğuma Uyum Sürecine Etkisi. S.D.Ü Sağlık Enstitüsü Dergisi. 3(1) · Kömürcü, N., Ergin Berkiten A. (2008). Doğum ağrısı ve yönetimi. 1. Baskı. İstanbul. Bedray Basın Yayıncılık · http://www.acog.org/Patients/FAQs/Exercise-After-Pregnancy · Lohusalık ve Yenidoğan Bakım Rehberi İstanbul İl Sağlık Müdürlüğü Eğitim Şube Müdürlüğü http://www.istanbulsaglik.gov.tr/w/sb/per/belge/lohusalik_rehber.pdf |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Gebelik öncesi, gebelik, doğum ve doğum sonu dönemde yeni doğan ve ailenin bakım gereksinimlerini karşılayabilecek, kadın, üreme sağlığı ve sorunları konusunda bütüncül ebelik girişimlerini yapabilecek güncel bilgi, beceri ve tutuma sahiptir. | X | |||||
2 | Kadın, yenidoğan ve yenidoğan bebeğe sahip aile ve toplumun sağlık eğitimi, danışmanlık ve bakım gereksinimlerini bütüncül bir yaklaşımla ebelik süreci doğrultusunda karşılar. | X | |||||
3 | Eleştirel düşünme, problem çözme, araştırma ve kanıta dayalı karar verme becerilerini gebelik öncesi, gebelik, doğum ve doğum sonu dönemde kullanır. | X | |||||
4 | Yaşam boyu öğrenme bilinciyle bilişim ve bakım teknolojilerini takip eder, prekonsepsiyonel dönemden doğum sonrası döneme kadar geçen süreçte ebelik uygulamalarında kullanır. | X | |||||
5 | Kadın ve yenidoğan bebeğe sahip aile ve yakınları ile etkili iletişim kurar. Sağlık ekibi, diğer disiplinler ve mesleki örgütlerle ile işbirliği içinde çalışır. | X | |||||
6 | Mesleki yabancı dilini kullanarak uluslararası literatürü takip eder ve meslektaşlarıyla iletişim kurar. | X | |||||
7 | Ebelik alanında edindiği bilgi ve becerilerinin yanı sıra sosyal, kültürel ve entelektüel yönünü geliştirir. | X | |||||
8 | Ebelik bakımını kültürel özelliklere, etik ilkelere, kalite yönetimine ve yasalara uygun gerçekleştirir. | X | |||||
9 | Ebelik ile ilgili bilimsel araştırmalarda sorumluluk alır. | X |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Doğuma hazırlık eğitiminin amacını tartışır. | |||||||||
2 | Doğumun fizyolojisi ve Doğuma Hazırlık Yöntemlerini açıklar. | |||||||||
3 | Non-Farmakolojik yöntemlerle doğum ağrısını yönetir. | |||||||||
4 | Emzirmenin önemini kavrar, yenidoğan ve lohusa bakımını açıklar. |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 70 |
1. Ödev | 30 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
1. Final | 50 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 14 | 2 | 28 |
Ara Sınav | 1 | 5 | 5 |
Kısa Sınav | 1 | 1 | 1 |
Performans Görevi (Seminer) | 2 | 5 | 10 |
Final | 1 | 10 | 10 |
Toplam İş Yükü | 54 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 2,16 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 2 |