Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Cerrahi Hastalıkları Hemşireliği | HTP 506 | 0 | 3 + 0 | 3 | 6 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | YUKSEK_LISANS |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. DİLEK AYGİN |
Dersi Verenler | |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Cerrahi hastalıkları ve bakımı konusunda ileri bilgi ve beceri sahibi olma, hastadaki sorunları saptayabilme, planlama, uygun girişimleri yapabilme becerisi kazandırmak ve eğitimci-araştırmacı rolünü geliştirmek. |
Dersin İçeriği | Cerrahi hastalıkları hemşireliği ile ilgili temel kavramları öğrendikten sonra, hasta bakımının sağlanması ve homeostazisin sürdürülmesi için gerekli teorik ve pratik yaklaşımların derste ve hastanede kazandırılması |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Cerrahi hastalıkları hemşireliğine ilişkin temel kavramları tanır | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Eğitsel Oyun, Rol Oynama, | |
2 | Cerrahi hastasında stres yanıtını tanır ve uygun girişimleri yapar | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Eğitsel Oyun, Rol Oynama, | |
3 | Şok ve çoklu organ yetmezliği sendromundaki hastanın belirti ve bulgularını tanır, tedavisini ve bakımını yönetir | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Eğitsel Oyun, Rol Oynama, | |
4 | Ameliyat olacak hastanın ameliyat öncesi-esnası-sonrası bakımını yapabilecek bilgi ve beceriye sahip olur. Kanıt temelli uygulamaları cerrahi hemşireliğine uyarlar | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Grupla Çalışma, Eğitsel Oyun, Rol Oynama, | |
5 | Cerrahi yara fizyopatolojisi hakkında yeterli bilgi ve beceriye sahip olur. Etkili bir şekilde kanıta dayalı hemşirelik bakımını ve tedavisini yapar | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Eğitsel Oyun, Rol Oynama, | |
6 | Yanıklı hastanın özel bilgi ve beceri gerektiren bakımını yapar. Cerrahi infeksiyonları tanır ve uygun girişimleri yapar | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Grupla Çalışma, Eğitsel Oyun, Rol Oynama, | |
7 | Solunum sistemi hastalıkları ve cerrahisi hakkında yeterli bilgi ve beceriye sahip olur, kanıt temelli uygulamaları cerrahi hemşireliğine uyarlar | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Grupla Çalışma, Rol Oynama, | |
8 | Kardiyovasküler sistem hastalıkları ve cerrahisi hakkında yeterli bilgi ve beceriye sahip olur, kanıt temelli uygulamaları cerrahi hemşireliğine uyarlar | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Grupla Çalışma, Eğitsel Oyun, Rol Oynama, | |
9 | Üro-genital hastalıkların cerrahisi öncesi ve sonrası hastanın tedavi ve bakım gereksinimlerini en iyi şekilde karşılayabilecek bilgi ve beceriyi kazanır | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Eğitsel Oyun, Rol Oynama, | |
10 | Sindirim sistemi ve cerrahisi hakkında yeterli bilgi ve beceriye sahip olur. Cerrahi girişime göre hastanın bakımını planlar ve uygular. Akut batın sendromundaki hastayı tanır, bakımını en uygun şekilde yapar. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Gösterip Yaptırma, Rol Oynama, | |
11 | Endokrin sisteme ilişkin hastalıkların tanı, tedavi ve bakımını teorik olarak bilir, tüm aşamalarda etkili rol oynar, bakımını en iyi düzeyde planlayıp uygular | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Grupla Çalışma, Rol Oynama, | |
12 | Ortopedik hastalıklar ve cerrahisi hakkında yeterli bilgi ve beceriye sahip olup, kanıt temelli uygulamaları cerrahi hemşireliğine uyarlar. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Grupla Çalışma, Eğitsel Oyun, Rol Oynama, | |
13 | Sinir sistemi ve cerrahisi hakkında yeterli bilgi ve beceriye sahip olup, kanıt temelli uygulamaları cerrahi hemşireliğine uyarlar. Bilinçsiz hastayı ve KİBAS hastasını tanıyabilir, bakımını en uygun şekilde yapar | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Eğitsel Oyun, Rol Oynama, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Türkiye'de ve dünyada cerrahi hemşireliği, cerrahi gerektiren durumlar ve cerrahi türleri | |
2 | Cerrahi semptomlar ve yönetimi | |
3 | Cerrahi semptomlar ve yönetimi | |
4 | Homeostazis, stres ve adaptasyon | |
5 | Şok ve çoklu organ yetmezliği sendromu ve hemşirelik bakımı | |
6 | Ağrı ve hemşirelik bakımı | |
7 | Ameliyat sonrası hemşirelik bakımı ve komplikasyonların yönetimi (ERAS Protokolüne göre) | |
8 | Yara iyileşmesi ve hemşirelik bakımı (cerrahi yara, yanık ve diğer yaralar) | |
9 | Cerrahi alan enfeksiyonları ve kanıt temelli uygulamalar | |
10 | Onkolojik cerrahi ve hemşirelik bakımı | |
11 | Endoskopik uygulamalar ve hemşirelik bakımı | |
12 | Günübirlik Cerrahi | |
13 | Cerrahi hemşireliği ve etik kodlar | |
14 | Vaka analizi |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | |
Ders Kaynakları | Cerrahi Hastalıkları ve Hemşirelik Bakımı (Ed; Prof Dr. Fethiye Erdil, Hacettepe Üniv. Yayını) |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Lisans yeterliklerine dayalı olarak, aynı veya farklı bir alanda bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirir. | X | |||||
2 | Etkili iletişim becerilerini kullanarak sağlık ekibi ve diğer disiplinler ile işbirliği içinde çalışır. | X | |||||
3 | Alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel ve etik değerlere uygun davranır. | X | |||||
4 | Hemşirelik alanında karşılaşılan karmaşık sorunların çözümünde eleştirel düşünme, problem çözme, araştırma ve kanıta dayalı karar verme becerilerini kullanır. | X | |||||
5 | Alanındaki güncel gelişmeleri ve katıldığı çalışmalarını, alanındaki ve dışındaki gruplara, yazılı, sözlü ve görsel olarak sistemli bir biçimde aktarır | X | |||||
6 | En az bir yabancı dilde sözlü ve yazılı iletişim kurar. | ||||||
7 | Yaşam boyu öğrenme bilinciyle alanındaki güncel gelişmeleri takip edebilecek düzeyde bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır. | X | |||||
8 | Birey, aile ve toplumun sağlık eğitimi, danışmanlık ve bakım gereksinimlerini uzmanlık düzeyinde bütüncül bir yaklaşımla karşılar. | X |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Cerrahi hastalıkları hemşireliğine ilişkin temel kavramları tanır | ||||||||
2 | Cerrahi hastasında stres yanıtını tanır ve uygun girişimleri yapar | ||||||||
3 | Şok ve çoklu organ yetmezliği sendromundaki hastanın belirti ve bulgularını tanır, tedavisini ve bakımını yönetir | ||||||||
4 | Ameliyat olacak hastanın ameliyat öncesi-esnası-sonrası bakımını yapabilecek bilgi ve beceriye sahip olur. Kanıt temelli uygulamaları cerrahi hemşireliğine uyarlar | ||||||||
5 | Cerrahi yara fizyopatolojisi hakkında yeterli bilgi ve beceriye sahip olur. Etkili bir şekilde kanıta dayalı hemşirelik bakımını ve tedavisini yapar | ||||||||
6 | Yanıklı hastanın özel bilgi ve beceri gerektiren bakımını yapar. Cerrahi infeksiyonları tanır ve uygun girişimleri yapar | ||||||||
7 | Solunum sistemi hastalıkları ve cerrahisi hakkında yeterli bilgi ve beceriye sahip olur, kanıt temelli uygulamaları cerrahi hemşireliğine uyarlar | ||||||||
8 | Kardiyovasküler sistem hastalıkları ve cerrahisi hakkında yeterli bilgi ve beceriye sahip olur, kanıt temelli uygulamaları cerrahi hemşireliğine uyarlar | ||||||||
9 | Üro-genital hastalıkların cerrahisi öncesi ve sonrası hastanın tedavi ve bakım gereksinimlerini en iyi şekilde karşılayabilecek bilgi ve beceriyi kazanır | ||||||||
10 | Sindirim sistemi ve cerrahisi hakkında yeterli bilgi ve beceriye sahip olur. Cerrahi girişime göre hastanın bakımını planlar ve uygular. Akut batın sendromundaki hastayı tanır, bakımını en uygun şekilde yapar. | ||||||||
11 | Endokrin sisteme ilişkin hastalıkların tanı, tedavi ve bakımını teorik olarak bilir, tüm aşamalarda etkili rol oynar, bakımını en iyi düzeyde planlayıp uygular | ||||||||
12 | Ortopedik hastalıklar ve cerrahisi hakkında yeterli bilgi ve beceriye sahip olup, kanıt temelli uygulamaları cerrahi hemşireliğine uyarlar. | ||||||||
13 | Sinir sistemi ve cerrahisi hakkında yeterli bilgi ve beceriye sahip olup, kanıt temelli uygulamaları cerrahi hemşireliğine uyarlar. Bilinçsiz hastayı ve KİBAS hastasını tanıyabilir, bakımını en uygun şekilde yapar |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 60 |
1. Performans Görevi (Seminer) | 40 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
1. Final | 50 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 4 | 64 |
Ara Sınav | 1 | 10 | 10 |
Performans Görevi (Uygulama) | 1 | 12 | 12 |
Performans Görevi (Seminer) | 1 | 12 | 12 |
Final | 1 | 15 | 15 |
Toplam İş Yükü | 161 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 6,44 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 6 |