Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Foreıgn Polıcy Analysıs In The Mıddle East (En) | ODC 518 | 0 | 3 + 0 | 3 | 6 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | İngilizce |
Dersin Seviyesi | YUKSEK_LISANS |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. ERTAN EFEGİL |
Dersi Verenler | |
Dersin Yardımcıları | Araş. Gör. Fahriye KESKİN |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Dış Politika Analizi, karar vericilerin, ülkelerinin dış politika kararlarını alırken, hangi faktörlerin ve koşulların etkisi altında davrandıklarını analiz etmektedir. Bu nedenle dış politika kararının rasyonalitesini ve alınma mantığını anlayabilmek için, bu sürecin kendisini, karar vericinin psikolojisini ve kararın zaman-mekan/amaç-araç ilişkisi düzleminde analiz edilmesi gerekmektedir. Ortadoğu ülkelerinin karar vericileri de, farklı zamanlarda ve farklı koşullarda, birbirleriyle zıt ve/veya belli bir süreklilik içerisinde dış politika kararları almak zorunda kalırlar. Aldıkları kararlarını analiz edebilmek için, Ortadoğu ülkelerinin karar süreçlerini etkileyen faktörlerin incelenmesi gerekmektedir. Bu sayede kararın nedenleri, temelleri, şartları daha mantıklı şekilde analiz edilmiş olacaktır. |
Dersin İçeriği | Dış Politika Analizin kavramsal tanımı, karar sürecini etkileyen faktörlerin (sosyolojik, psikolojik, ulusal, devlet-dışı ulusal ve uluslar arası unsurlar) incelenmesi, tarih ve sömürgeci geçmişin sürece etkisi, İslam, Ulusal Özellikler, Bölgesel Politikalar ve Uluslar arası Sistem, Ekonomi, Devlet rejimleri ve anayasal sistemler, Siyasal Kültür, Milliyetçilik ve Kimlik, Ulusal Güvenlik, Kamuoyu ve Medya. |
Kalkınma Amaçları |
---|
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Dış Politika Analizinin anlamını öğrenmek, Stratejik Araştırmalar ve Tarihsel İncelemeler ile karşılaştırmak. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma, Problem Çözme, Rol Oynama, | |
2 | Dış Politika Karar Verme Sürecini Öğrenmek. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma, Problem Çözme, Rol Oynama, | |
3 | Ortadoğu ülkelerinin dış politika sürecinde etkin olan din, kültür, milliyetçilik gibi sosyolojik faktörlerin etkisini analiz edebilmek. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma, Problem Çözme, Rol Oynama, | |
4 | Ortadoğu ülkelerindeki devlet sisteminin, devlet kurumlarının, medya, çıkar grupları, siyasal partilerin ve toplumsal yapının etkilerini analiz edebilmek. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma, Problem Çözme, Rol Oynama, | |
5 | Bölge devletlerinin politikalarında büyük devletlerin durumunu inceleyebilmek. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Problem Çözme, Rol Oynama, | |
6 | Ortadoğu ülkelerinin dış politika yapım süreçlerini karşılaştırmalı olarak analiz edebilmek. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma, Problem Çözme, Rol Oynama, | |
7 | Ortadoğu ülkelerinin liderleri üzerinde sömürgeciliğin etkilerini gözlemleyebilmek. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma, Problem Çözme, Rol Oynama, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Giriş | |
2 | Dış Politika Analizi Teorileri | 10 (bkz. Kaynaklar) |
3 | Ortadoğu Ülkelerinin Dış Politika Yapım Sürecini Etkileyen Unsurlar | 10 (bkz. Kaynaklar) |
4 | Uluslararası Sistemin Yapısı ve Ortadoğu | 10 (bkz. Kaynaklar) |
5 | Bölgesel Güvenlik ve Ortadoğu | 10 (bkz. Kaynaklar) |
6 | İran | 2 (bkz. Kaynaklar) |
7 | Suudi Arabistan | 2 (bkz. Kaynaklar) |
8 | Irak ve Körfez Ülkeleri | 7, 8 9(bkz. Kaynaklar) |
9 | İsrail | 5, 6 (bkz. Kaynaklar) |
10 | Suriye ve Lübnan | 3, 4 (bkz. Kaynaklar) |
11 | Tunus ve Fas | 7, 9, 8 (bkz. Kaynaklar) |
12 | Mısır | 7, 8, 9 (bkz. Kaynaklar) |
13 | Genel Değerlendirme | 2, 1 (bkz. Kaynaklar) |
14 | Genel Değerlendirme |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | 1. Amaney Jamal, Actors, Public Opinion, and Participation, (der.) Ellen Lust, The Middle East, Washington, CQ Press, s. 192 237. |
Ders Kaynakları |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Güncel konu ve sorunlar hakkında, tarihi, sosyal ve kültürel boyutlarıyla birlikte bilgi ve fikir sahibi olma Güncel konu ve sorunlar hakkında, tarihi, sosyal ve kültürel boyutlarıyla birlikte bilgi ve fikir sahibi olma Uluslararası İlişkiler alanında en güncel bilgileri içeren ders kitapları, uygulama araç ve gereçleri ve diğer bilimsel kaynaklarla desteklenen ileri düzeyde bilgi ve kavrayışa sahip olma, bunları kullanabilme Uluslararası İlişkiler alanında en güncel bilgileri içeren ders kitapları, uygulama araç ve gereçleri ve diğer bilimsel kaynaklarla desteklenen ileri düzeyde bilgi ve kavrayışa sahip olma, bunları kullanabilme | ||||||
2 | Dış Politika ve Uluslararası İlişkiler kavramları, fikirleri ve verilerini, bilimsel yöntemlerle değerlendirme, karmaşık olay, gelişme ve konuları belirleme ve analiz edebilme, tartışmalar yapabilme, olgu ve araştırmalara dayalı öneriler geliştirebilme Dış Politika ve Uluslararası İlişkiler kavramları, fikirleri ve verilerini, bilimsel yöntemlerle değerlendirme, karmaşık olay, gelişme ve konuları belirleme ve analiz edebilme, tartışmalar yapabilme, olgu ve araştırmalara dayalı öneriler geliştirebilme Mesleki ve bilimsel etik davranış ilkelerinin bilincinde olma Mesleki ve bilimsel etik davranış ilkelerinin bilincinde olma | ||||||
3 | Bilgi üretimi ve kullanımı ile bilgiye ulaşmada yöntem ve araştırma teknikleri konusunda beceri sahibi olma Bilgi üretimi ve kullanımı ile bilgiye ulaşmada yöntem ve araştırma teknikleri konusunda beceri sahibi olma | ||||||
4 | Diplomatlık, ataşelik gibi uluslararası ilişkilerin kariyer alanlarında kendini geliştirme potansiyeline ve becerisine sahip olma Diplomatlık, ataşelik gibi uluslararası ilişkilerin kariyer alanlarında kendini geliştirme potansiyeline ve becerisine sahip olma | ||||||
5 | Alana ilgi duyan ve ilgisiz dinleyici gruplarını, Uluslararası İlişkiler ile ilgili konularda bilgilendirme, onlara düşüncelerini, konu ile ilgili problemleri ve çözüm yöntemlerini açık bir biçimde yazılı ve sözlü aktarabilme Alana ilgi duyan ve ilgisiz dinleyici gruplarını, Uluslararası İlişkiler ile ilgili konularda bilgilendirme, onlara düşüncelerini, konu ile ilgili problemleri ve çözüm yöntemlerini açık bir biçimde yazılı ve sözlü aktarabilme Takım çalışmasına uyumlu, inisiyatif sahibi, yenilikçi fikirlere açık ve analitik düşünebilme Takım çalışmasına uyumlu, inisiyatif sahibi, yenilikçi fikirlere açık ve analitik düşünebilme Türkçe’yi iyi kullanma, yazılı ve sözlü iletişimi iyi olup kendini doğru şekilde ifade edebilme ve empati yeteneğine sahip olma Türkçe’yi iyi kullanma, yazılı ve sözlü iletişimi iyi olup kendini doğru şekilde ifade edebilme ve empati yeteneğine sahip olma | ||||||
6 | Uluslararası İlişkiler Lisans yeterlilikleri üzerine kurulan aynı ya da farklı bir alandaki bilgilerin genişletilmesi ve derinleştirilmesi ile birlikte bilimsel araştırma yaparak bilgiye ulaşma, bilgiyi değerlendirme, yorumlama Uluslararası İlişkiler Lisans yeterlilikleri üzerine kurulan aynı ya da farklı bir alandaki bilgilerin genişletilmesi ve derinleştirilmesi ile birlikte bilimsel araştırma yaparak bilgiye ulaşma, bilgiyi değerlendirme, yorumlama |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 |
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Dış Politika Analizinin anlamını öğrenmek, Stratejik Araştırmalar ve Tarihsel İncelemeler ile karşılaştırmak. | ||||||
2 | Dış Politika Karar Verme Sürecini Öğrenmek. | ||||||
3 | Ortadoğu ülkelerinin dış politika sürecinde etkin olan din, kültür, milliyetçilik gibi sosyolojik faktörlerin etkisini analiz edebilmek. | ||||||
4 | Ortadoğu ülkelerindeki devlet sisteminin, devlet kurumlarının, medya, çıkar grupları, siyasal partilerin ve toplumsal yapının etkilerini analiz edebilmek. | ||||||
5 | Bölge devletlerinin politikalarında büyük devletlerin durumunu inceleyebilmek. | ||||||
6 | Ortadoğu ülkelerinin dış politika yapım süreçlerini karşılaştırmalı olarak analiz edebilmek. | ||||||
7 | Ortadoğu ülkelerinin liderleri üzerinde sömürgeciliğin etkilerini gözlemleyebilmek. |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 50 |
1. Ödev | 50 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 60 |
1. Final | 40 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 2 | 32 |
Ara Sınav | 1 | 15 | 15 |
Ödev | 1 | 30 | 30 |
Final | 1 | 25 | 25 |
Toplam İş Yükü | 150 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 6 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 6 |