Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Robotik EBO 429 7 3 + 0 3 5
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları
Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı Bu derste öğrencilerin robotik ve uygulamaları hakkında temel bilgi sahibi olmaları hedeflenmektedir.
Dersin İçeriği Robotiğe giriş ve tarihsel gelişim, otomasyon sistemlerinde robotlar, robotlarda eksenler, koordinat sistemleri ve robot çeşitleri, robot çeşitleri, robot hareket ettirme sistemleri, robotlarda uç elemanları, robot dinamiği, robot kinematiği, kinematik analiz, yörünge planlaması, robot simülasyon yazılımları, uygulama örnekleri.
# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Robotiğin temellerini kavramak Anlatım,
2 Robot çeşitleri, yapıları ve kullanım yerleri hakkında bilgi sahibi olmak Soru-Cevap, Anlatım,
3 Bir otomasyon sisteminde robotların görevini kavramak Anlatım,
4 Robot kinematiği ve dinamiği hakkında genel bir bilgi sahibi olmak Anlatım, Soru-Cevap,
5 Robotikte karşılaşılan problemler hakkında bilgi sahibi olma ve çözüm üretebilmek Tartışma, Anlatım,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Robotiğe giriş, tarihsel gelişim ve temel kavramlar
2 Otomasyon sistemlerinde robotlar, grup teknolojisi
3 Robotlarda eksenler, koordinat sistemleri
4 Robot çeşitleri ve kullanım yerleri
5 Robot hareket ettirme sistemleri
6 Robot dinamiği
7 Robot kinematiği
8 Kinematik analiz
9 Düz kinematik denklemlerin çıkartılması
10 Ters kinematik problemi ve çözüm yöntemleri
11 Yörünge planlaması, konum ve hız eğrilerinin elde edilmesi
12 Robotlarda uç elemanları
13 Robot simülasyon yazılımları
14 Endüstriyel robotik uygulamaları
Kaynaklar
Ders Notu
Ders Kaynakları 1- FU K.S., GONZALEZ R.C., LEE C.S.G.,Robotics Control, Sensing, Vision and Intelligence, McGrow-Hill, 1987.
2- GROOVER M.P., WEISS M., NAGEL R.N., ODREY N.G., Industrial robotics: Technology, programming and applications, New York McGrow-Hill, 1986.
3- BİNGÜL, Z., KUCUK S., Robot Tekniği 1, Birsen Yayınevi, 2005.
4- PAUK R.P., Robot manipulators: Mathematics, Programming and Control, MIT press, 1981.
5- VAROL, A., Robotik, Milli Eğitim Basımevi, İstanbul, 2000.
Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Bilgisayar teknolojisi alanında araştırma ve uygulamaya yönelik güncel bilgi ve becerilere sahip olmak. X
2 Bilgisayar teknolojisi ile ilgili eğitim araç ve gereçleri etkin kullanabilmek. X
3 Bilgisayar teknolojisi ile ilgili konularda eğitim programı geliştirebilmek, bunları yazılı ve sözlü olarak uygulayabilecek iletişim yeteneğine sahip olmak. X
4 Bilgisayar teknolojisi alanında projelendirme, tasarlama ve uygulama çalışmalarını gerek bağımsız olarak ve gerekse ortak zeminlerde yürütme bilgi ve becerilere sahip olmak. X
5 Bilgisayar teknolojisi alanında bilimsel ve toplumsal sorunlar karşısında sorgulayıcı, yorumlayıcı, çözüme katkı sağlayıcı ve etik denetime açık yaklaşımlara sahip olmak. X
6 Çevre bilincine sahip olmak, bunu uygulamak ve yaygınlaştırmak.
7 Toplumla ve çeşitli toplum örgütleriyle etkin bir şekilde çalışabilmek.
8 Sorumluluğu altında çalışanların mesleki gelişimine ve sosyal haklarının korunmasına yönelik etkinlikleri planlayıp yönetebilmek, onların küresel ölçekte sorumlu bireyler olarak yetişmesine katkıda bulunmak.
9 Kendi kendine ve hayat boyu öğrenim ilkelerini benimsemek.
10 Bilgisayar teknolojisi alanında profesyonel gelişimlerini sürdürebilmek ve farklı uygulamaları yerinde inceleyebilmek üzere ulusal/uluslararası hareketlilik ve ortaklık faaliyetlerinde bulunmak.
# Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı PÇ 1 PÇ 2 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 6 PÇ 7 PÇ 8 PÇ 9 PÇ 10
1 Robotiğin temellerini kavramak
2 Robot çeşitleri, yapıları ve kullanım yerleri hakkında bilgi sahibi olmak
3 Bir otomasyon sisteminde robotların görevini kavramak
4 Robot kinematiği ve dinamiği hakkında genel bir bilgi sahibi olmak
5 Robotikte karşılaşılan problemler hakkında bilgi sahibi olma ve çözüm üretebilmek
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 65
1. Kısa Sınav 5
1. Ödev 25
2. Kısa Sınav 5
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 50
1. Final 50
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 3 48
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 2 32
Ara Sınav 1 10 10
Ödev 1 15 15
Performans Görevi (Laboratuvar) 1 20 20
Toplam İş Yükü 125
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 5
Dersin AKTS Kredisi 5