Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
İşaret İşleme EBO 436 8 3 + 0 3 5
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları
Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı Sürekli ve ayrık sistemlerin analizi, analog işaretlerin örneklenmesi, sonlu ve sonsuz anlık darbe cevaplı süzgeç tasarımı, ses ve görüntü işleme hakkında yeterlilik kazandırmak.
Dersin İçeriği Sayısal işaret işlemede geçerli olan kavramların öğrenilmesi. İşaret işlemenin farklı alanlardaki uygulamalarının incelenmesi
# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Sürekli ve ayrık zamanlı işaret ve sistemleri açıklar. Anlatım, Soru-Cevap,
2 Örnekleme teoremini ve nicelendirme işlemini açıklar. Soru-Cevap, Anlatım,
3 İşaret işlemcilerin üstünlüklerini sıralar. Anlatım, Soru-Cevap,
4 Gerçek zamanlı bir Sayısal işaret işleme bloğunu oluşturabilir. Soru-Cevap, Deney ve Laboratuvar, Gezi / Gözlem, Anlatım,
5 Ayrık zamanlı ve hızlı Fourier dönüşümlerini yapar. Deney ve Laboratuvar, Eğitsel Oyun, Eğitsel Oyun,
6 Sayısal süzgeç tasarımı yapar. Deney ve Laboratuvar, Anlatım, Soru-Cevap,
7 Bir filtre bloğunun hangi yapıda gerçekleştirildiğini belirler. Anlatım, Deney ve Laboratuvar, Soru-Cevap, Tartışma,
8 Ses ve görüntü işlemeyi yorumlar. Soru-Cevap, Deney ve Laboratuvar, Anlatım,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Sayısal işaret işleme ve avantajları.
2 Sayısal işaret işlemede kullanılan teknikler. Korelasyon, konvolüsyon, dijital filtreler, ayrık transformlar ve modülasyon.
3 Gerçek-zamanlı işaret işleme. Üstünlükleri.
4 Analog sinyallerin sayısala dönüştürülmesi. Örnekleme teoremi.
5 Örnekleme frekansının tayini. Nyquist frekansı. Giriş filtresi.
6 Nicelendirme işleminin gerçekleştirilmesi. Nicelendirme hataları.
7 Sayısal işaretin tekrar analog hale dönüştürülmesi. Çıkış filtresinin özellikleri ve kullanılma amaçları..
8 ADC ve DAC’ların temel özellikleri. Karşılaşılan problemler ve çözümleri.
9 Ara Sınav
10 Sayısal işaret işlemciler. Özellikleri.
11 Ayrık zamanlı dönüşümler. Fourier serileri, Fourier dönüşümü, Ayrık Fourier dönüşümü ve aralarındaki dönüşümler.
12 Sayısal filtre tasarımı. Analog filtrelere olan üstünlükleri.
13 Filtre tasarımındaki adımlar. Sonlu vuru cevabı (FIR) filtreleri.
14 Sonsuz vuru cevabı (IIR) filtreleri. Farklı filtre yapıları.
Kaynaklar
Ders Notu [1] Eskikurt, Halil İbrahim; “İşaret İşleme Ders Notları”, SAÜ TEF, 2007.
Ders Kaynakları [2] Emmanuel J. Ifeachor, Barrie W. Jervis, “Dijital Signal Processing, A practical approach”, Addison-Wesley Publishing Company, UK, 1993.
[3] Marven, C. and Ewers, G., “A simple approach to Digital Signal Processing”, Texas Instruments, UK, 1994.
Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Bilgisayar teknolojisi alanında araştırma ve uygulamaya yönelik güncel bilgi ve becerilere sahip olmak. X
2 Bilgisayar teknolojisi ile ilgili eğitim araç ve gereçleri etkin kullanabilmek. X
3 Bilgisayar teknolojisi ile ilgili konularda eğitim programı geliştirebilmek, bunları yazılı ve sözlü olarak uygulayabilecek iletişim yeteneğine sahip olmak. X
4 Bilgisayar teknolojisi alanında projelendirme, tasarlama ve uygulama çalışmalarını gerek bağımsız olarak ve gerekse ortak zeminlerde yürütme bilgi ve becerilere sahip olmak. X
5 Bilgisayar teknolojisi alanında bilimsel ve toplumsal sorunlar karşısında sorgulayıcı, yorumlayıcı, çözüme katkı sağlayıcı ve etik denetime açık yaklaşımlara sahip olmak. X
6 Çevre bilincine sahip olmak, bunu uygulamak ve yaygınlaştırmak.
7 Toplumla ve çeşitli toplum örgütleriyle etkin bir şekilde çalışabilmek.
8 Sorumluluğu altında çalışanların mesleki gelişimine ve sosyal haklarının korunmasına yönelik etkinlikleri planlayıp yönetebilmek, onların küresel ölçekte sorumlu bireyler olarak yetişmesine katkıda bulunmak.
9 Kendi kendine ve hayat boyu öğrenim ilkelerini benimsemek.
10 Bilgisayar teknolojisi alanında profesyonel gelişimlerini sürdürebilmek ve farklı uygulamaları yerinde inceleyebilmek üzere ulusal/uluslararası hareketlilik ve ortaklık faaliyetlerinde bulunmak.
# Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı PÇ 1 PÇ 2 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 6 PÇ 7 PÇ 8 PÇ 9 PÇ 10
1 Sürekli ve ayrık zamanlı işaret ve sistemleri açıklar.
2 Örnekleme teoremini ve nicelendirme işlemini açıklar.
3 İşaret işlemcilerin üstünlüklerini sıralar.
4 Gerçek zamanlı bir Sayısal işaret işleme bloğunu oluşturabilir.
5 Ayrık zamanlı ve hızlı Fourier dönüşümlerini yapar.
6 Sayısal süzgeç tasarımı yapar.
7 Bir filtre bloğunun hangi yapıda gerçekleştirildiğini belirler.
8 Ses ve görüntü işlemeyi yorumlar.
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 70
1. Kısa Sınav 10
1. Ödev 10
2. Kısa Sınav 10
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 50
1. Final 50
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 3 48
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 2 32
Ara Sınav 1 10 10
Ödev 1 15 15
Performans Görevi (Laboratuvar) 1 20 20
Final 1 10 10
Toplam İş Yükü 135
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 5,4
Dersin AKTS Kredisi 5