Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Anayasa Hukuku | SBK 371 | 5 | 3 + 0 | 3 | 5 |
Ön Koşul Dersleri | - |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. FERRUH TUZCUOĞLU |
Dersi Verenler | |
Dersin Yardımcıları | Arş. Gör. Selin Başcan |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Öğrencilerin,Anayasa kavramı, anayasacılık düşüncesi ve pratiği; devlet yaşamında anayasanın ve anayasal düzenin yeri ve önemi; 1982 Anayasasında, temel hak ve özgürlükler, yasama, yürütme ve yargı organı hakkında temel düzeyde bilgiler edinmelerini ve uygulamada karşılarına çıkan tartışmalara bilgi kaynaklı ve donanımlı olarak katılabilmelerini sağlamak. |
Dersin İçeriği | Anayasacılık hareketleri ve anayasaların çeşitli açılardan sınıflandırılması |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Anayasa kavramını ortaya koyar; diğer hukuk kurallarından ayırır. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
2 | Anayasaları çeşitli açılardan sınıflandırır ve eline aldığı bir anayasayı bu ayırımlar içerisinde değerlendirir. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
3 | Anayasallık denetiminin anlamını bilir ve denetim modelleri hakkında bilgiler verir. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
4 | Anayasaların kimin tarafından, hangi durumlarda yapıldığını ortaya koyar. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
5 | Demokratik anayasanın nasıl yapılacağını ifade eder. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
6 | Türev kurucu güç hakkında bilgi verir; asli kurucu güç ile farkını ifade eder. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
7 | Monarşi ile cumhuriyet arasındaki ilişki ve farklılıkları analiz eder. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
8 | Federal devleti ile üniter devleti karşılaştırır. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
9 | Bir devlete ait özellikler verildiğinde bu devletin üniter mi, federal mi, bölgesel modelde mi olduğu hakkında hükümlerde bulunur. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
10 | Demokratik rejimleri diğerlerinden ayırır ve siyasal rejimlerle ilgili analizler yapar. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
11 | İnsan haklarını çeşitli açılardan sınıflandırır ve örnekler verir. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
12 | Avrupa insan hakları sözleşmesinin ulusal anayasal düzenler üzerindeki etkilerini değerlendirir. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Anayasa, anayasa hukuku kavramı, anayasa hukukunun hukuk dalları arasındaki yeri, anayasa hukukunun kaynakları | Gözler, Kemal(2008), Anayasa Hukukunun Genel Esaslarına Giriş, Ekin Yay., Bursa 2008, ss. 1-20,Teziç,Erdoğan(1998), Anayasa Hukuku(Genel Esaslar), Beta Yay., s.1-50,Kaboğlu, İbrahim, Özden(2006) Anayasa Hukuku Dersleri-Genel Esaslar,Legal Yay. İst,s.1-18 |
2 | Anayasacılık hareketleri ve anayasaların çeşitli açılardan sınıflandırılması | Gözler, 2008: 21-33.Teziç, 1998: 134-146.Erdoğan, Mustafa (2006), Anayasa Hukuku, Orion Yay., Ankara 2005, ss. 37-49, Kaboğlu, 2006: 2-20. |
3 | Anayasaların yapılış ve değiştirilişleri | Gözler, Kemal, Kurucu Güç, Ekin Yay., Bursa 1997.Gözler, 2008: 44-62.Teziç, 1998: 147-171. Kaboğlu, 2006, 21-33. |
4 | Anayasanın üstünlüğü ve kurumsal güvencesi olarak anayasa yargısı (anayasaya uygunluk denetimi) | Erdoğan, 2006: 50-58, Gözler, 2008: 33-41.Teziç, 1998: 171-214, Kaboğlu, 2006: 308-377. |
5 | Anayasa Hukukunda devlet kavramı, devletin kurucu unsurları | Gözler, 2008: 64-78, Erdoğan, 2006: 17-26.Teziç, 1996: 108-121.Kaboğlu, 2006: 51-93. |
6 | Güçler ayrılığı kavramı ve günümüzdeki görünümü | Gözler, 2008: 90-120.Teziç, 1998: 121-133.Kaboğlu, 2006: 137-159.Erdoğan, 2006: 27-28. |
7 | Devletlerin çeşitli açılardan sınıflandırılması (1) | Gözler, 2008: 90-120.Teziç, 1998: 121-133.Kaboğlu, 2006: 137-159.Erdoğan, 2006: 27-28. |
8 | Yasama yürütme ilişkileri ve hükümet sistemleri | Teziç, 1998: 393-433. Gözler, 2008: 123-162. Erdoğan, 28-36. Kaboğlu, 2006: 114-130. |
9 | ARASINAV | |
10 | Demokrasi teorisi ve uygulama biçimleri (1) | Erdoğan, 2006: 105-138. Gözler, 2008: 167-186. Kaboğlu, 2006: 163-201. |
11 | Demokrasi teorisi ve uygulama biçimleri (2) | Erdoğan, 2006: 105-138. Gözler, 2008: 167-186. Kaboğlu, 2006: 163-201. |
12 | Seçim hukukunun temel ilkeleri | Gözler, 2008: 190-214. Teziç, 1998: 215-344. |
13 | Hak ve özgürlük kavramı ve tarihsel gelişimi, sınırlandırılmaları ve durdurulmaları | Gözler, 2008: 217-230, Kaboğlu, 2006: 207-237. |
14 | Hak ve özgürlüklerin anayasal güvenceleri ve uluslar arası hukuk yoluyla korunması | Erdoğan, 2006: 68-73. Gözler, 2008: 229-237. Kaboğlu, 2006: 239-262. |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | 1. Kemal Gözler, Anayasa Hukukunun Genel Esasları, Ekin Kitabevi, Bursa 2008. |
Ders Kaynakları | T.C. 1982 Anayasası. anayasa. gov.tr´de; anayasa.gen.tr´de ders içeriğiyle ilgili makaleler |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Endüstri İlişkileri, Sosyal Politika, İnsan Kaynakları ve İş ve Sosyal Güvenlik Hukuku alanlarında ulusal ve uluslararası düzeylerde kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahip olur ve bunları çalışma ortamında kullanır | X | |||||
2 | Endüstri İlişkileri ile ilgili temel mevzuata hâkim olur, bunları pratik durumlara uygular ve yorumlar | X | |||||
3 | Sosyal adalete değer verir ve sosyal adalet bilincine sahip olur | X | |||||
4 | Türkçe yazılı ve sözlü iletişim yeterliliğine sahip olmakla beraber alanıyla ilgili kuramsal ve pratiksel bilgileri doğru ve etkili bir şekilde ifade eder, bilgileri ve düşünceleri başkalarının anlayabileceği şekilde iletebilir, yorumlama, eleştirebilme yeteneğine ve yüksek ikna gücüne sahip olur | X | |||||
5 | Eleştirel düşünme, alternatif çözümlerin, değerlendirmelerin ve sorunlara yaklaşım yollarının zayıf ve kuvvetli yönlerini tanımlamak için akıl yürütme, farklı kaynaklardan bilgi elde etme ve analiz etme becerisine sahip olmak, ayrıca inisiyatif kullanmak | X | |||||
6 | Sayısal ve istatiksel araştırma becerisine ve düşünme yeteneğine sahip olur, bunlar doğrultusunda alınacak kararların sonuçlarını öngörebilir ve doğru tahminlerde bulunur, nedensel ilişkileri göz önünde bulundurur, analitik düşünce yapısına sahip olur ve stratejik yaklaşım geliştirir | X | |||||
7 | Takım çalışmasına yatkın, liderlik özelliklerine sahip ve diğer alanlardaki uzmanlarla iletişim kurma yeterliliğine sahip olur | X | |||||
8 | Kelime anlamı, kompozisyon kuralları ve gramer dâhil olmak üzere bir yabancı dilde bilgi sahibi olur, bu niteliklerini sözlü ve yazılı iletişimde kullanır | X | |||||
9 | Temel Bilgisayar kullanım bilgisine sahip olmak; insan kaynakları ve çalışma ilişkilerinde kullanılan bilgi sistemleri konusunda bilgi sahibi olmak ve bu yazılımları kullanma becerisi kazanır. | X | |||||
10 | Toplumsal, bilimsel ve mesleki etik değerlerin bilincinde olur | X |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Anayasa kavramını ortaya koyar; diğer hukuk kurallarından ayırır. | 5 | 5 | 5 | |||||||
2 | Anayasaları çeşitli açılardan sınıflandırır ve eline aldığı bir anayasayı bu ayırımlar içerisinde değerlendirir. | 5 | 5 | ||||||||
3 | Anayasallık denetiminin anlamını bilir ve denetim modelleri hakkında bilgiler verir. | 5 | 5 | 5 | |||||||
4 | Anayasaların kimin tarafından, hangi durumlarda yapıldığını ortaya koyar. | 5 | 5 | 5 | |||||||
5 | Demokratik anayasanın nasıl yapılacağını ifade eder. | 5 | 5 | ||||||||
6 | Türev kurucu güç hakkında bilgi verir; asli kurucu güç ile farkını ifade eder. | 5 | 5 | ||||||||
7 | Monarşi ile cumhuriyet arasındaki ilişki ve farklılıkları analiz eder. | 5 | 5 | ||||||||
8 | Federal devleti ile üniter devleti karşılaştırır. | 5 | 5 | ||||||||
9 | Bir devlete ait özellikler verildiğinde bu devletin üniter mi, federal mi, bölgesel modelde mi olduğu hakkında hükümlerde bulunur. | 5 | 5 | ||||||||
10 | Demokratik rejimleri diğerlerinden ayırır ve siyasal rejimlerle ilgili analizler yapar. | 5 | 5 | ||||||||
11 | İnsan haklarını çeşitli açılardan sınıflandırır ve örnekler verir. | 5 | 5 | 5 | |||||||
12 | Avrupa insan hakları sözleşmesinin ulusal anayasal düzenler üzerindeki etkilerini değerlendirir. | 5 | 5 | 5 |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 70 |
1. Kısa Sınav | 10 |
2. Kısa Sınav | 10 |
3. Kısa Sınav | 10 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
1. Final | 50 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Final | 1 | 7 | 7 |
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 3 | 48 |
Ara Sınav | 1 | 7 | 7 |
Kısa Sınav | 2 | 1 | 2 |
Ödev | 1 | 2 | 2 |
Toplam İş Yükü | 114 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 4,56 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 5 |