Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Çalışma Hayatında Ergonomi | CEK 256 | 4 | 3 + 0 | 3 | 5 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. ABDURRAHMAN BENLİ |
Dersi Verenler | |
Dersin Yardımcıları | Arş. Gör. Yunus Yiğit Arş. Gör. Fatih Sert |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | İnsanların anatomik özelliklerini, antropometrik karakteristiklerini,fizyolojik kapasite ve toleranslarını gözönünde tutarak endüstriyel iş ortamındaki tüm faktörlerin etkisi ile oluşabilecek, organik ve psikososyal stresler karşısında sistem verimliliği ve insan-makine-çevre |
Dersin İçeriği | İnsan-makine-çevre bağlantısının sonuçlarının ve uygulamalarının araştırılması ve en uygun çalışma ortamının nelere bağlı olduğunun gösterilmesi. |
Kalkınma Amaçları |
---|
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | İnsanların anatomik özelliklerini, antropometrik karakteristiklerini, fizyolojik kapasite ve toleranslarını tanımlar | Anlatım, | Kısa Cevaplı Testler, Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı), |
2 | Endüstriyel iş ortamındaki tüm faktörlerin etkisi ile oluşabilecek, organik ve psiko-sosyal stresler karşısında sistem verimliliğini sürdürücü politikalarının neler olabileceğini araştırır ve analiz eder | Anlatım, | Kısa Cevaplı Testler, Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı), |
3 | İnsan-makine-çevre uyumunun hangi koşullara bağlı olduğunu tartışır | Anlatım, | Kısa Cevaplı Testler, Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı), |
4 | İnsan-makine-çevreye uygun çalışma yeri tasarımı ve düzenlemesini önerir | Anlatım, | Kısa Cevaplı Testler, Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı), |
5 | Gürültü ve titreşimin nedenlerini açıklar | Anlatım, | Kısa Cevaplı Testler, Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı), |
6 | İş kazaları, stres ve işe devamsızlık konularını nedenleri ve sonuçları ile değerlendirir | Anlatım, | Kısa Cevaplı Testler, Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı), |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Ergonomiye Giriş | Özkul (1996) Giriş Bölümü |
2 | İnsan-Makina Sistemleri | Özkul (1996) İlgili Bölüm |
3 | Ergonomik Açıdan İnsan | Özkul (1996) İlgili Bölüm |
4 | İnsan Çalışması ve Özellikleri | Özkul (1996) İlgili Bölüm |
5 | İş Organizasyonu | Özkul (1996) İlgili Bölüm |
6 | Gürültü ve Titreşim | Özkul (1996) İlgili Bölüm |
7 | Ara Sınav | |
8 | İklim, Aydınlatma ve Toz | Özkul (1996) İlgili Bölüm |
9 | Fabrika Ziyareti | Özkul (1996) İlgili Bölüm |
10 | Çalışma Yerinin Düzenlenmesi | Özkul (1996) İlgili Bölüm |
11 | İş Kazaları ve İnsan | Özkul (1996) İlgili Bölüm |
12 | Stres ve Kurtulma Yöntemleri | Özkul (1996) İlgili Bölüm |
13 | İşe Devamsızlık ve Nedenleri | Özkul (1996) İlgili Bölüm |
14 | Ergonomi ve Sonuçları | Özkul (1996) Sonuç Bölümü |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | Özkul, A. Ekrem (1996) Ergonomi, Anadolu Üniversitesi Yayınları, Eskişehir |
Ders Kaynakları |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Endüstri İlişkileri, Sosyal Politika, İnsan Kaynakları ve İş ve Sosyal Güvenlik Hukuku alanlarında ulusal ve uluslararası düzeylerde kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahip olur ve bunları çalışma ortamında kullanır | X | |||||
2 | Endüstri İlişkileri ile ilgili temel mevzuata hâkim olur, bunları pratik durumlara uygular ve yorumlar | X | |||||
3 | Sosyal adalete değer verir ve sosyal adalet bilincine sahip olur | X | |||||
4 | Türkçe yazılı ve sözlü iletişim yeterliliğine sahip olmakla beraber alanıyla ilgili kuramsal ve pratiksel bilgileri doğru ve etkili bir şekilde ifade eder, bilgileri ve düşünceleri başkalarının anlayabileceği şekilde iletebilir, yorumlama, eleştirebilme yeteneğine ve yüksek ikna gücüne sahip olur | ||||||
5 | Eleştirel düşünme, alternatif çözümlerin, değerlendirmelerin ve sorunlara yaklaşım yollarının zayıf ve kuvvetli yönlerini tanımlamak için akıl yürütme, farklı kaynaklardan bilgi elde etme ve analiz etme becerisine sahip olmak, ayrıca inisiyatif kullanmak | X | |||||
6 | Sayısal ve istatiksel araştırma becerisine ve düşünme yeteneğine sahip olur, bunlar doğrultusunda alınacak kararların sonuçlarını öngörebilir ve doğru tahminlerde bulunur, nedensel ilişkileri göz önünde bulundurur, analitik düşünce yapısına sahip olur ve stratejik yaklaşım geliştirir | ||||||
7 | Takım çalışmasına yatkın, liderlik özelliklerine sahip ve diğer alanlardaki uzmanlarla iletişim kurma yeterliliğine sahip olur | ||||||
8 | Kelime anlamı, kompozisyon kuralları ve gramer dâhil olmak üzere bir yabancı dilde bilgi sahibi olur, bu niteliklerini sözlü ve yazılı iletişimde kullanır | ||||||
9 | Temel Bilgisayar kullanım bilgisine sahip olmak; insan kaynakları ve çalışma ilişkilerinde kullanılan bilgi sistemleri konusunda bilgi sahibi olmak ve bu yazılımları kullanma becerisi kazanır. | ||||||
10 | Toplumsal, bilimsel ve mesleki etik değerlerin bilincinde olur | X |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | İnsanların anatomik özelliklerini, antropometrik karakteristiklerini, fizyolojik kapasite ve toleranslarını tanımlar | 5 | 5 | 5 | 5 | ||||||
2 | Endüstriyel iş ortamındaki tüm faktörlerin etkisi ile oluşabilecek, organik ve psiko-sosyal stresler karşısında sistem verimliliğini sürdürücü politikalarının neler olabileceğini araştırır ve analiz eder | 5 | 5 | ||||||||
3 | İnsan-makine-çevre uyumunun hangi koşullara bağlı olduğunu tartışır | 5 | 5 | 5 | |||||||
4 | İnsan-makine-çevreye uygun çalışma yeri tasarımı ve düzenlemesini önerir | 5 | 5 | 5 | |||||||
5 | Gürültü ve titreşimin nedenlerini açıklar | 5 | 5 | 5 | |||||||
6 | İş kazaları, stres ve işe devamsızlık konularını nedenleri ve sonuçları ile değerlendirir | 5 | 5 | 5 | 5 |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 80 |
1. Kısa Sınav | 5 |
2. Kısa Sınav | 5 |
1. Ödev | 10 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
1. Final | 50 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Kısa Sınav | 2 | 5 | 10 |
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 3 | 48 |
Ara Sınav | 1 | 10 | 10 |
Ödev | 1 | 10 | 10 |
Final | 1 | 10 | 10 |
Toplam İş Yükü | 136 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 5,44 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 5 |