Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Çalışma Hayatında Kadın | CEK 252 | 4 | 3 + 0 | 3 | 5 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Doç.Dr. FATMA FİDAN |
Dersi Verenler | |
Dersin Yardımcıları | Arş .Gör. Bünyamisn yasin ÇAKMAK |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Kadınların çalışma yaşamına girişinin tarihsel süreçte incelenmesi, Kadınların çalışma hayatında karşılaştıkları sorunlar, bunların toplumsal nedenleri ve çözüm önerilerini araştırmak ve politika oluşturulmasını sağlamaktır. Çalışma hayatında kadınların konumunun Türkiye'de dünyada gelişmeler bağlamında tahlil edilmesidir. |
Dersin İçeriği | 1. Hafta: Cinsiyet, kadınlık ve erkeklikle ilgili temel kavramlar 2. Hafta: Toplumsal cinsiyet kavramı 3. hafta: Toplumsal cinsiyetle ilgili endeksler ve hesaplanması 4. Hafta: Feminizm ve kadının çalışması 5. Hafta: Kadın ve çalışma, kadınların çalışma yaşamına girişinin tarihsel gelişimi 6. Hafta: Çalışma Yaşamında kadın işgücüne yönelik teoriler 7. Hafta: Çalışma yaşamında kadın ve ayrımcılık 8. Hafta: Çalışma yaşamında kadının karşılaştığı sorunlar, kariyer engelleri ve cam tavan 9. Hafta: Aile, İş -aile çatışması ve iş-aile dengesi 10. Hafta: İş hukukunda kadına yönelik düzenlemeler 11. Hafta: Görünmez emek ve çalışan kadın kategorileri, farklı kadın çalışan gruplarının incelenmesi, 12. Hafta: Çalışma yaşamı kadının örgütlenmesi (sendiklar ve kadın, kadın kooperatifleri) 13. Hafta: Kadına yönelik şiddet, İş yaşamında şiddet 14. Hafta: Bakanlık Eylem planlarının incelenmesi
|
Kalkınma Amaçları |
---|
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Çalışma yaşamında kadının rolünü inceler | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | Doğru Yanlış Testleri, Kısa Cevaplı Testler, |
2 | Toplumsal cinsiyet kavramının tarihsel nedenlerini ve nasıl kurumsallaştığını ortaya çıkarır | Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Anlatım, | Kısa Cevaplı Testler, Doğru Yanlış Testleri, |
3 | Kadın hareketlerini inceler | Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Rol Oynama, Anlatım, | Doğru Yanlış Testleri, Kısa Cevaplı Testler, |
4 | Kadınların işyerinde karşı karşıya kaldığı ayrımcı uygulamaların nedenlerini ve sonuçlarını anlar | Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Rol Oynama, Deney ve Laboratuvar, Anlatım, | Doğru Yanlış Testleri, Kısa Cevaplı Testler, Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı), |
5 | Kadınlarla ilgili politikaların üretilmesi ve uygulanması ile ilgili çözümler üretir | Gösterip Yaptırma, Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Rol Oynama, Deney ve Laboratuvar, Anlatım, | Kısa Cevaplı Testler, Doğru Yanlış Testleri, |
6 | Kadınların Bilinçlenmesine katkı sağlar | Deney ve Laboratuvar, | Kısa Cevaplı Testler, |
7 | Sosyal sorunlara ilgi ve duayrlılık geliştirir | Rol Oynama, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Problem Çözme, Gösterip Yaptırma, Anlatım, | Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı), Doğru Yanlış Testleri, Kısa Cevaplı Testler, |
8 | Kadına yönelik şiddet olgusunu inceler | Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Rol Oynama, Gezi / Gözlem, Anlatım, | Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı), Kısa Cevaplı Testler, Doğru Yanlış Testleri, |
9 | Kadın olgusu temelinde toplumsal değişimi sorgular | Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Rol Oynama, Anlatım, | Kısa Cevaplı Testler, Boşluk Doldurma Testleri, Doğru Yanlış Testleri, |
10 | Kadınlara yönelik farklı çalışma biçimlerini tanır | Problem Çözme, Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Rol Oynama, Anlatım, | Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı), Kısa Cevaplı Testler, Doğru Yanlış Testleri, |
11 | Kadın örgütlerini inceler ve karşılaştırır | Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Rol Oynama, Anlatım, | Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı), Kısa Cevaplı Testler, Doğru Yanlış Testleri, |
12 | Farklı toplumlara ilişkin kadın görünümünü değerlendirir | Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Gezi / Gözlem, Anlatım, | Kısa Cevaplı Testler, Doğru Yanlış Testleri, |
13 | Uluslararası kadın ağlarını tanır | Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Gezi / Gözlem, Anlatım, | Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı), Kısa Cevaplı Testler, Doğru Yanlış Testleri, |
14 | Feminizmi tarihsel ve kavramsal olarak değerlendirir | Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Rol Oynama, Anlatım, | Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı), Kısa Cevaplı Testler, Doğru Yanlış Testleri, |
15 | Türkiye´de kadın hareketinin geilişimini irdeler | Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Anlatım, | Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı), Kısa Cevaplı Testler, Doğru Yanlış Testleri, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Cinsiyet ve Toplumsal Cinsiyet | İlgili bölüm |
2 | Ataerkil ve Anaerkil Toplumlar ve Feminizm | İlgili bölüm |
3 | Kadın, Toplumsal Değişim ve Aile | İlgili bölüm |
4 | Kadın , Eğitim ve Siyaset | İlgili bölüm |
5 | Kadın ve şiddet | İlgili bölüm |
6 | Kadın, Ayrımcılık ve Fırsat Eşitliği | İlgili bölüm |
7 | Ara Sınav | |
8 | Görünmez emek | İlgili bölüm |
9 | Kadın, Ekonomi ve Çalışma Yaşamı | İlgili bölüm |
10 | Ücretli Çalışan Kadınlar | İlgili bölüm |
11 | Girişimci Kadınlar | İlgili bölüm |
12 | Tarımda Çalışan Kadınlar | İlgili bölüm |
13 | Ev Hizmetlerinde Çalışan Kadınlar | İlgili bölüm |
14 | Çalışma Yaşamında Kadın, Sorunlar ve Sendikalaşma | İlgili bölüm |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | Dersle ilgili hazırlanmış haftalık dokümanlar |
Ders Kaynakları | Fatma FİDAN, T Yılmaz (2008), Kadın, Toplum, Çalışma, Sakarya Kitabevi yay. Seila, Margaret Pelizzon, (2009), Kadının Konumu Nasıl Değişti? Feodalizmden Kapitalizme, İmge Yay. |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Endüstri İlişkileri, Sosyal Politika, İnsan Kaynakları ve İş ve Sosyal Güvenlik Hukuku alanlarında ulusal ve uluslararası düzeylerde kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahip olur ve bunları çalışma ortamında kullanır | X | |||||
2 | Endüstri İlişkileri ile ilgili temel mevzuata hâkim olur, bunları pratik durumlara uygular ve yorumlar | X | |||||
3 | Sosyal adalete değer verir ve sosyal adalet bilincine sahip olur | X | |||||
4 | Türkçe yazılı ve sözlü iletişim yeterliliğine sahip olmakla beraber alanıyla ilgili kuramsal ve pratiksel bilgileri doğru ve etkili bir şekilde ifade eder, bilgileri ve düşünceleri başkalarının anlayabileceği şekilde iletebilir, yorumlama, eleştirebilme yeteneğine ve yüksek ikna gücüne sahip olur | X | |||||
5 | Eleştirel düşünme, alternatif çözümlerin, değerlendirmelerin ve sorunlara yaklaşım yollarının zayıf ve kuvvetli yönlerini tanımlamak için akıl yürütme, farklı kaynaklardan bilgi elde etme ve analiz etme becerisine sahip olmak, ayrıca inisiyatif kullanmak | X | |||||
6 | Sayısal ve istatiksel araştırma becerisine ve düşünme yeteneğine sahip olur, bunlar doğrultusunda alınacak kararların sonuçlarını öngörebilir ve doğru tahminlerde bulunur, nedensel ilişkileri göz önünde bulundurur, analitik düşünce yapısına sahip olur ve stratejik yaklaşım geliştirir | ||||||
7 | Takım çalışmasına yatkın, liderlik özelliklerine sahip ve diğer alanlardaki uzmanlarla iletişim kurma yeterliliğine sahip olur | ||||||
8 | Kelime anlamı, kompozisyon kuralları ve gramer dâhil olmak üzere bir yabancı dilde bilgi sahibi olur, bu niteliklerini sözlü ve yazılı iletişimde kullanır | ||||||
9 | Temel Bilgisayar kullanım bilgisine sahip olmak; insan kaynakları ve çalışma ilişkilerinde kullanılan bilgi sistemleri konusunda bilgi sahibi olmak ve bu yazılımları kullanma becerisi kazanır. | ||||||
10 | Toplumsal, bilimsel ve mesleki etik değerlerin bilincinde olur | X |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Çalışma yaşamında kadının rolünü inceler | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | |||||
2 | Toplumsal cinsiyet kavramının tarihsel nedenlerini ve nasıl kurumsallaştığını ortaya çıkarır | 5 | 5 | 5 | |||||||
3 | Kadın hareketlerini inceler | 5 | 5 | 5 | 5 | ||||||
4 | Kadınların işyerinde karşı karşıya kaldığı ayrımcı uygulamaların nedenlerini ve sonuçlarını anlar | ||||||||||
5 | Kadınlarla ilgili politikaların üretilmesi ve uygulanması ile ilgili çözümler üretir | 5 | 5 | 5 | 5 | ||||||
6 | Kadınların Bilinçlenmesine katkı sağlar | 5 | 5 | 5 | 5 | ||||||
7 | Sosyal sorunlara ilgi ve duayrlılık geliştirir | 5 | 5 | 5 | 5 | ||||||
8 | Kadına yönelik şiddet olgusunu inceler | 5 | 5 | 5 | 5 | ||||||
9 | Kadın olgusu temelinde toplumsal değişimi sorgular | 5 | 5 | 5 | 5 | ||||||
10 | Kadınlara yönelik farklı çalışma biçimlerini tanır | 5 | 5 | 5 | 5 | ||||||
11 | Kadın örgütlerini inceler ve karşılaştırır | 5 | 5 | 5 | 5 | ||||||
12 | Farklı toplumlara ilişkin kadın görünümünü değerlendirir | 5 | 5 | 5 | 5 | ||||||
13 | Uluslararası kadın ağlarını tanır | 5 | 5 | 5 | 5 | ||||||
14 | Feminizmi tarihsel ve kavramsal olarak değerlendirir | 5 | 5 | 5 | 5 | ||||||
15 | Türkiye´de kadın hareketinin geilişimini irdeler | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 70 |
1. Kısa Sınav | 10 |
1. Ödev | 10 |
2. Kısa Sınav | 10 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 60 |
1. Final | 40 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 2 | 32 |
Ara Sınav | 1 | 10 | 10 |
Kısa Sınav | 2 | 10 | 20 |
Ödev | 1 | 10 | 10 |
Final | 1 | 10 | 10 |
Toplam İş Yükü | 130 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 5,2 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 5 |