Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Kamu Sektöründe Çalışma İlişkileri | CEK 373 | 5 | 3 + 0 | 3 | 5 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. ABDURRAHMAN BENLİ |
Dersi Verenler | |
Dersin Yardımcıları | Arş. Gör. Yunus Yiğit Arş. Gör. Fatih Sert |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Bu derste amaç, kamu sektöründe gerek memur, gerekse işçi statüsünde çalışanların idare ile olan çalışma ilişkilerinin incelenmesidir. Bu çerçevede, kamu sektörü çalışanlarının mevcut ve genel problemleri ile sendikalaşma çabaları ve sorunlarını karşılaştırmalı olarak gelişmiş ülkeler, AB ve Türkiye bağlamında irdelemek ve çözümler üretmek temel amaçtır. |
Dersin İçeriği | Ele alınacak konular: Kavramsal Çerçeve ve Kamuda İstihdam biçimleri/Kamu İktisadi Teşebbüsleri / Yapıları / İşlevleri ve Yönetim Sorunları / İşgören Kategorileri / İşçiler / Sözleşmeli Personel ve Memurlar / KİT´lerde Toplu Pazarlık ve Özellikleri / Özelleştirme Süreçleri ve Endüstri İlişkilerine Etkileri / Kamu Görevlileri (Memur) Sendikacılığı / Diğer Seçilmiş Ülkelerle Karşılaştırmalı Olarak Türkiye´de Memur Sendikacılığı Alanındaki Gelişmeler / Sözleşmeli Personel ve Sorunları/ Kamuda denetim mekanizması. |
Kalkınma Amaçları |
---|
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Değişen kavramlara vakıf olur | Anlatım, | Kısa Cevaplı Testler, Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı), |
2 | Kamuda çalışma yaşamına ve özelleştirme süreçlerine motive olur | Anlatım, | Kısa Cevaplı Testler, Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı), |
3 | Kamu sektöründeki sorunlarını dikkate alarak değerlendirebilir | Anlatım, | Kısa Cevaplı Testler, Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı), |
4 | Memur sendikacılığını değerlendirebilir | Anlatım, | Kısa Cevaplı Testler, Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı), |
5 | Memur sendikacılığı alanındaki gelişmeleri yeniden analiz edebilir | Anlatım, | Kısa Cevaplı Testler, Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı), |
6 | İşgören Kategorileri ve Sorunlarını genel olarak kavrayabilme ve dünya ve Türkiye açısından değerlendirebilir | Anlatım, | Kısa Cevaplı Testler, Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı), |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Kamu Sektörü Kavramı | - (6) ss.1-12. - (5) ss.30-48. |
2 | Kamu Çalışanları | - (7) ss.14-25. - (2) ss.30-48. |
3 | Kamu sektöründe gerek memur, gerekse işçi statüsünde çalışanların idare ile olan çalışma ilişkilerinin incelenmesidir | - (1) ss.23-39. - (6)ss.342-348. |
4 | Kamu İktisadi Teşebbüsleri ve mevcut sorunlar | - (1) ss.23-39. - (2) ss.93-111. |
5 | Yapıları | - (1) ss.72-90. - (4) ss.138-181. |
6 | İşlevleri | - (7) ss.72-90. - (8) ss.145-198. |
7 | Vize | |
8 | Yönetim Sorunları | - (6) ss.125-146. - (4) ss.1-40. |
9 | İşgören Kategorileri | - (7) ss.150-163. - (7) ss.273-296. |
10 | İşçiler, Sözleşmeli Personel, Memurlar ve 4688 sayılı yasa | - (5) ss.219-226. |
11 | KİT´lerde Toplu Pazarlık ve Özellikleri | - (2)ss.25-45. -(6)ss.25-45 |
12 | Memur Sendikacılığı Diğer Seçilmiş Ülkelerle Karşılaştırmalı Olarak Türkiye´de Memur Sendikacılığı Alanındaki Gelişmeler | - (5) ss.187-217. - (7) ss.357-397. - (4)ss. 89-128. |
13 | Sözleşmeli Personel ve Sorunları | - (5) ss.1-46, 180-253. |
14 | Genel Öneriler | - (1-8) ss.. |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu |
1- Kaufman, Bruce E. (2004), The Global Evolution of Industrial Relations Events, Ideas and IIRA, ILO, geneva. |
Ders Kaynakları | Abdurrahman Benli, (2021) Kamu Sektörü Bağlamında Çalışma İlişkileri, Sakarya Yayıncılık, Sakarya. |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Endüstri İlişkileri, Sosyal Politika, İnsan Kaynakları ve İş ve Sosyal Güvenlik Hukuku alanlarında ulusal ve uluslararası düzeylerde kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahip olur ve bunları çalışma ortamında kullanır | X | |||||
2 | Endüstri İlişkileri ile ilgili temel mevzuata hâkim olur, bunları pratik durumlara uygular ve yorumlar | X | |||||
3 | Sosyal adalete değer verir ve sosyal adalet bilincine sahip olur | ||||||
4 | Türkçe yazılı ve sözlü iletişim yeterliliğine sahip olmakla beraber alanıyla ilgili kuramsal ve pratiksel bilgileri doğru ve etkili bir şekilde ifade eder, bilgileri ve düşünceleri başkalarının anlayabileceği şekilde iletebilir, yorumlama, eleştirebilme yeteneğine ve yüksek ikna gücüne sahip olur | X | |||||
5 | Eleştirel düşünme, alternatif çözümlerin, değerlendirmelerin ve sorunlara yaklaşım yollarının zayıf ve kuvvetli yönlerini tanımlamak için akıl yürütme, farklı kaynaklardan bilgi elde etme ve analiz etme becerisine sahip olmak, ayrıca inisiyatif kullanmak | X | |||||
6 | Sayısal ve istatiksel araştırma becerisine ve düşünme yeteneğine sahip olur, bunlar doğrultusunda alınacak kararların sonuçlarını öngörebilir ve doğru tahminlerde bulunur, nedensel ilişkileri göz önünde bulundurur, analitik düşünce yapısına sahip olur ve stratejik yaklaşım geliştirir | ||||||
7 | Takım çalışmasına yatkın, liderlik özelliklerine sahip ve diğer alanlardaki uzmanlarla iletişim kurma yeterliliğine sahip olur | ||||||
8 | Kelime anlamı, kompozisyon kuralları ve gramer dâhil olmak üzere bir yabancı dilde bilgi sahibi olur, bu niteliklerini sözlü ve yazılı iletişimde kullanır | ||||||
9 | Temel Bilgisayar kullanım bilgisine sahip olmak; insan kaynakları ve çalışma ilişkilerinde kullanılan bilgi sistemleri konusunda bilgi sahibi olmak ve bu yazılımları kullanma becerisi kazanır. | ||||||
10 | Toplumsal, bilimsel ve mesleki etik değerlerin bilincinde olur | X |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Değişen kavramlara vakıf olur | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | ||||
2 | Kamuda çalışma yaşamına ve özelleştirme süreçlerine motive olur | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | ||||
3 | Kamu sektöründeki sorunlarını dikkate alarak değerlendirebilir | 5 | 5 | 5 | 5 | ||||||
4 | Memur sendikacılığını değerlendirebilir | 5 | 5 | 5 | 5 | ||||||
5 | Memur sendikacılığı alanındaki gelişmeleri yeniden analiz edebilir | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | |||||
6 | İşgören Kategorileri ve Sorunlarını genel olarak kavrayabilme ve dünya ve Türkiye açısından değerlendirebilir | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 70 |
1. Kısa Sınav | 10 |
2. Kısa Sınav | 10 |
1. Ödev | 10 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
1. Final | 50 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 3 | 48 |
Ara Sınav | 1 | 15 | 15 |
Ödev | 1 | 10 | 10 |
Final | 1 | 10 | 10 |
Toplam İş Yükü | 131 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 5,24 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 5 |