Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Kamu Sektöründe Çalışma İlişkileri CEK 373 5 3 + 0 3 5
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Prof.Dr. ABDURRAHMAN BENLİ
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları

Arş. Gör. Yunus Yiğit

Arş. Gör. Fatih Sert

Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı

Bu derste amaç, kamu sektöründe gerek memur, gerekse işçi statüsünde çalışanların idare ile olan çalışma ilişkilerinin incelenmesidir. Bu çerçevede, kamu sektörü çalışanlarının mevcut ve genel problemleri ile sendikalaşma çabaları ve sorunlarını karşılaştırmalı olarak gelişmiş ülkeler, AB ve Türkiye bağlamında irdelemek ve çözümler üretmek temel amaçtır.

Dersin İçeriği

Ele alınacak konular: Kavramsal Çerçeve ve Kamuda İstihdam biçimleri/Kamu İktisadi Teşebbüsleri / Yapıları / İşlevleri ve Yönetim Sorunları / İşgören Kategorileri / İşçiler / Sözleşmeli Personel ve Memurlar / KİT´lerde Toplu Pazarlık ve Özellikleri / Özelleştirme Süreçleri ve Endüstri İlişkilerine Etkileri / Kamu Görevlileri (Memur) Sendikacılığı / Diğer Seçilmiş Ülkelerle Karşılaştırmalı Olarak Türkiye´de Memur Sendikacılığı Alanındaki Gelişmeler / Sözleşmeli Personel ve Sorunları/ Kamuda denetim mekanizması.

Kalkınma Amaçları
# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Değişen kavramlara vakıf olur Anlatım, Kısa Cevaplı Testler, Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı),
2 Kamuda çalışma yaşamına ve özelleştirme süreçlerine motive olur Anlatım, Kısa Cevaplı Testler, Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı),
3 Kamu sektöründeki sorunlarını dikkate alarak değerlendirebilir Anlatım, Kısa Cevaplı Testler, Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı),
4 Memur sendikacılığını değerlendirebilir Anlatım, Kısa Cevaplı Testler, Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı),
5 Memur sendikacılığı alanındaki gelişmeleri yeniden analiz edebilir Anlatım, Kısa Cevaplı Testler, Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı),
6 İşgören Kategorileri ve Sorunlarını genel olarak kavrayabilme ve dünya ve Türkiye açısından değerlendirebilir Anlatım, Kısa Cevaplı Testler, Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı),
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Kamu Sektörü Kavramı - (6) ss.1-12. - (5) ss.30-48.
2 Kamu Çalışanları - (7) ss.14-25. - (2) ss.30-48.
3 Kamu sektöründe gerek memur, gerekse işçi statüsünde çalışanların idare ile olan çalışma ilişkilerinin incelenmesidir - (1) ss.23-39. - (6)ss.342-348.
4 Kamu İktisadi Teşebbüsleri ve mevcut sorunlar - (1) ss.23-39. - (2) ss.93-111.
5 Yapıları - (1) ss.72-90. - (4) ss.138-181.
6 İşlevleri - (7) ss.72-90. - (8) ss.145-198.
7 Vize
8 Yönetim Sorunları - (6) ss.125-146. - (4) ss.1-40.
9 İşgören Kategorileri - (7) ss.150-163. - (7) ss.273-296.
10 İşçiler, Sözleşmeli Personel, Memurlar ve 4688 sayılı yasa - (5) ss.219-226.
11 KİT´lerde Toplu Pazarlık ve Özellikleri - (2)ss.25-45. -(6)ss.25-45
12 Memur Sendikacılığı Diğer Seçilmiş Ülkelerle Karşılaştırmalı Olarak Türkiye´de Memur Sendikacılığı Alanındaki Gelişmeler - (5) ss.187-217. - (7) ss.357-397. - (4)ss. 89-128.
13 Sözleşmeli Personel ve Sorunları - (5) ss.1-46, 180-253.
14 Genel Öneriler - (1-8) ss..
Kaynaklar
Ders Notu

 

1- Kaufman, Bruce E. (2004), The Global Evolution of Industrial Relations Events, Ideas and IIRA, ILO, geneva.
2- Kaya, P. Ali, (1996), Kamu Sektöründe Çalışma İlişkileri, İktisat Fakültesi Mecmuası, S. Zaime Armağan, İstanbul.
3- Benli, Abdurrahman., (2001), İngiltere Kamu Sektöründe Endüstri İlişkileri ve Sendikalar: Thatcherlı Yıllar, Bilgi Sosyal Bilimler Dergisi, 2001/1, Sakarya.
4- 4688 Sayılı Kamu Görevlileri Sendikaları Kanunu.
5- Koray, Meryem., (2005),Sosyal Politika, İmge Kitapevi Yayınları, 2. Baskı, Ankara.
6- Gülmez, Mesut., (1996), Türkiyede Memurlar ve Sendikal Haklar (1926-1994), TODAİE Yayın no:255,Ankara.
7- Benli, Abdurrahman., (2003), Türkiyede Kamu Çalışanlarının sendikalaşma Çabaları ve Sorunları, İÜİF Sosyal Siyaset Konferansları 46. Kitap, İstanbul.
8. Keller, K. Berndt. (1990), The State as Corporate Actor in Industrial Relations systems, Journal of Industrial Relations, 32-2, 254-268.

Ders Kaynakları

Abdurrahman Benli, (2021) Kamu Sektörü Bağlamında Çalışma İlişkileri, Sakarya Yayıncılık, Sakarya.

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Endüstri İlişkileri, Sosyal Politika, İnsan Kaynakları ve İş ve Sosyal Güvenlik Hukuku alanlarında ulusal ve uluslararası düzeylerde kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahip olur ve bunları çalışma ortamında kullanır X
2 Endüstri İlişkileri ile ilgili temel mevzuata hâkim olur, bunları pratik durumlara uygular ve yorumlar X
3 Sosyal adalete değer verir ve sosyal adalet bilincine sahip olur
4 Türkçe yazılı ve sözlü iletişim yeterliliğine sahip olmakla beraber alanıyla ilgili kuramsal ve pratiksel bilgileri doğru ve etkili bir şekilde ifade eder, bilgileri ve düşünceleri başkalarının anlayabileceği şekilde iletebilir, yorumlama, eleştirebilme yeteneğine ve yüksek ikna gücüne sahip olur X
5 Eleştirel düşünme, alternatif çözümlerin, değerlendirmelerin ve sorunlara yaklaşım yollarının zayıf ve kuvvetli yönlerini tanımlamak için akıl yürütme, farklı kaynaklardan bilgi elde etme ve analiz etme becerisine sahip olmak, ayrıca inisiyatif kullanmak X
6 Sayısal ve istatiksel araştırma becerisine ve düşünme yeteneğine sahip olur, bunlar doğrultusunda alınacak kararların sonuçlarını öngörebilir ve doğru tahminlerde bulunur, nedensel ilişkileri göz önünde bulundurur, analitik düşünce yapısına sahip olur ve stratejik yaklaşım geliştirir
7 Takım çalışmasına yatkın, liderlik özelliklerine sahip ve diğer alanlardaki uzmanlarla iletişim kurma yeterliliğine sahip olur
8 Kelime anlamı, kompozisyon kuralları ve gramer dâhil olmak üzere bir yabancı dilde bilgi sahibi olur, bu niteliklerini sözlü ve yazılı iletişimde kullanır
9 Temel Bilgisayar kullanım bilgisine sahip olmak; insan kaynakları ve çalışma ilişkilerinde kullanılan bilgi sistemleri konusunda bilgi sahibi olmak ve bu yazılımları kullanma becerisi kazanır.
10 Toplumsal, bilimsel ve mesleki etik değerlerin bilincinde olur X
# Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı PÇ 1 PÇ 2 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 6 PÇ 7 PÇ 8 PÇ 9 PÇ 10
1 Değişen kavramlara vakıf olur 5 5 5 5 5 5
2 Kamuda çalışma yaşamına ve özelleştirme süreçlerine motive olur 5 5 5 5 5 5
3 Kamu sektöründeki sorunlarını dikkate alarak değerlendirebilir 5 5 5 5
4 Memur sendikacılığını değerlendirebilir 5 5 5 5
5 Memur sendikacılığı alanındaki gelişmeleri yeniden analiz edebilir 5 5 5 5 5
6 İşgören Kategorileri ve Sorunlarını genel olarak kavrayabilme ve dünya ve Türkiye açısından değerlendirebilir 5 5 5 5 5 5
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 70
1. Kısa Sınav 10
2. Kısa Sınav 10
1. Ödev 10
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 50
1. Final 50
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 3 48
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 3 48
Ara Sınav 1 15 15
Ödev 1 10 10
Final 1 10 10
Toplam İş Yükü 131
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 5,24
Dersin AKTS Kredisi 5