Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Current Issues In The Mıddle East | ULI 418 | 8 | 3 + 0 | 3 | 5 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | İngilizce |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. ERTAN EFEGİL |
Dersi Verenler | |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Ders, Arap devletleri, İran, İsrail, Türkiye ve Afganistan'ın güncel sorunlarına ilişkin ampirik bilginin ilerletilmesi ile Orta Doğu'daki değişen eğilimlere yönelik teorik yaklaşımları birleştirecektir. Bölge halkı ve hükümetleri arasındaki sosyal sözleşmelerin nasıl değişebileceğine özel dikkat göstererek, farklı ülkelerdeki gelişmeleri ve izlenecek faktörleri inceliyoruz. Küresel koronavirüs pandemisi, daha geniş Orta Doğu ve Kuzey Afrika'da bu meşruiyet ve devlet zayıflığı sorunlarının çoğunu şiddetlendirdi. Ayrıca, yakın gelecekte daha geniş bir bölgenin karşı karşıya kalacağı zorluklara daha derinlemesine odaklanmak. |
Dersin İçeriği | Sözde Arap Baharı'nın üzerinden on yıldan fazla bir süre geçmesine rağmen, bazı Orta Doğu devletlerinin parçalanmış ve zayıf olmaya devam ettiği ve uzun vadeli meşruiyet, sosyo-ekonomik, güvenlik ve kaynak sorunları yaşadığı gerçeği dikkate alındığında, Yemen, Libya ve Suriye'de yüz binlerce insanı öldüren ve insani krizlere ve komşu ülkeler ile Avrupa'ya mülteci akınına neden olan acımasız iç savaşlar devam ediyor. Lübnan ekonomik ve devlet çöküşüyle karşı karşıya. Uzun zamandır beklenen cumhurbaşkanlığı seçimlerini erteleyen Libya'da istikrarsızlık devam ediyor. Irak'ta genel seçimlere rağmen etnik ve mezhepsel gerilim sürüyor. BM, Irak ile Suriye arasında binlerce İslam Devleti savaşçısının kaldığını tahmin ediyor. |
Kalkınma Amaçları |
---|
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Çağdaş Orta Doğu'nun karmaşık siyasi alanının temel ilkelerinin anlaşılması. | ||
2 | Orta Doğu'nun karşı karşıya olduğu küresel zorlukları yorumlamak. | ||
3 | Ortadoğu devletlerinin ve toplumlarının “güncel” deneyimlerini ve siyasi uyumun farklı toplumlar üzerindeki etkilerini değerlendirmek. | ||
4 | Mevcut siyasi çerçevelerin içerdiği kavram ve teorileri yeniden değerlendirmek. | ||
5 | Bölgedeki önemli olayları ve sorunları yorumlamak için arka plan ve kavramlar hakkında bilgi sahibi olmak. |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Ortadoğu'daki güncel konuların tanımlanması | |
2 | Orta Doğu'daki siyasi manzara | |
3 | Politikaların hem alanın içinden hem de dışından analizi ve eleştirisi | |
4 | Güncel konuların eleştirel bir şekilde incelenmesi | |
5 | Arap-İsrail Çatışmasının Yeni Yönleri. | |
6 | Arap Baharı ve Sonrası. | |
7 | Petrol ve Arap Körfez Devletlerinin Rolü. | |
8 | İran, Batı ve Ortadoğu. | |
9 | Ortadoğu'daki Batılı Güçler. | |
10 | Geleneksel ittifaklarda değişen eğilimler. | |
11 | Tartışılan Arap Liderliği. | |
12 | Pakistan-Afganistan siyasetinin siyasi etkileşimi. | |
13 | Türkiye'nin bölgede beklenen rolü. | |
14 | Küresel çatışmaların Ortadoğu'ya etkisi |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | Ottaway, The New Middle East, http://www.carnegieendowment.org/files/new_middle_east_final1.pdf Hamzawy, Islamist Participation in Politics http://carnegieendowment.org/files/islamist_participation.pdf |
Ders Kaynakları | Bassel F. Salloukh, et al., “A Political History of Sectarian Institutions”, in Politics of Sectarianism in Postwar Lebanon, Pluto Press, 2015. Bölme, Selin M, “The Roots of Authoritarianism in the Middle East”, in J. Karakoç (ed.), Authoritarianism in the Middle East. Before and after the Arab Uprisings, Palgrave Macmillan., 2015. Brubaker, Rogers and Cooper, Frederick, “Beyond identity”. Theory and Society, 2000. Angrist, Michele P., Politics& Society in the Contemporary Middle East 2010 Owen, Roger, State, Power and Politics in the Making of the Modern Middle East, 2004. Cleveland, William, A History of the Modern Middle East (3rd Edition), 2004. |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Uluslararası sistemin işleyişini, temel kavramlarını ve özelliklerini inceleme ve uluslararası ilişkiler disiplininin alt konuları hakkında temel bilgileri öğrenme | X | |||||
2 | Dünya siyasi tarihinde meydana gelen gelişmeleri neden-sonuç ilişkisi bağlamında analiz edebilme | X | |||||
3 | Yabancı dil becerisini geliştirme | X | |||||
4 | Türkiye´nin dış politikasını neden-sonuç ilişkisi içerisinde kapsamlı şekilde analiz edebilme | ||||||
5 | Dış politika analizine ilişkin teorik yaklaşımları ve karar verme sürecinin işleyişini analiz edebilme | ||||||
6 | Teorik ve metodolojik düşünmeyi öğrenme ve olgulara bu çerçeveden bakabilme | X | |||||
7 | Toplumsal gelişmeleri ve koşulları karşılaştırmalı analiz edebilme | X | |||||
8 | Uluslararası Hukuk´un temel ilkelerini ve konularını öğrenme | ||||||
9 | Uluslararası İlişkiler teorilerini irdeleme ve uluslararası gelişmelere teorik çerçeveden bakmayı öğrenme | X | |||||
10 | Türkiye´nin siyasal yaşamını tarihsel bir pencereden ve kronolojik bir şekilde analiz edebilme | ||||||
11 | İç Hukukun işleyişini ve temel ilkelerini öğrenme | ||||||
12 | Uluslararası ve bölgesel örgütlerin kuruluşunu, yapısını, işleyişini ve dünya siyasetindeki etkisini analiz edebilme | X | |||||
13 | Devlet-içi çatışmalarının nedenlerini ve çözüm modellerini örnekleriyle analiz edebilme | ||||||
14 | Uluslararası güvenlik sorunlarını ve uluslararası güncel sorunları inceleme | ||||||
15 | Uluslararası sistemde ortaya çıkan gelişmeleri teorik açıdan ve karşılaştırmalı bir şekilde irdeleme | X | |||||
16 | Uluslararası gelişmelere ilişkin olarak analitik düşünce becerisini geliştirme | X | |||||
17 | İktisat, sosyoloji, siyaset bilimi ve kamu maliyesi gibi diğer disiplinlerin temel kavramlarını ve kuramlarını öğrenme | ||||||
18 | Siyaset biliminin felsefi temellerini inşa eden filozofların/düşünürlerin fikirlerini kapsamlı şekilde inceleme ve bu felsefi görüşlerin Siyaset Bilimi ve Uluslararası İlişkiler disiplinlerine katkısını irdeleme | ||||||
19 | Temel bilgisayar becerilerini edinme | ||||||
20 | Bireysel olarak bilimsel bir çalışmayı planlama, yürütme ve yazıya dökme becerisi kazanma |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 | PÇ 13 | PÇ 14 | PÇ 15 | PÇ 16 | PÇ 17 | PÇ 18 | PÇ 19 | PÇ 20 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Çağdaş Orta Doğu'nun karmaşık siyasi alanının temel ilkelerinin anlaşılması. | ||||||||||||||||||||
2 | Orta Doğu'nun karşı karşıya olduğu küresel zorlukları yorumlamak. | ||||||||||||||||||||
3 | Ortadoğu devletlerinin ve toplumlarının “güncel” deneyimlerini ve siyasi uyumun farklı toplumlar üzerindeki etkilerini değerlendirmek. | ||||||||||||||||||||
4 | Mevcut siyasi çerçevelerin içerdiği kavram ve teorileri yeniden değerlendirmek. | ||||||||||||||||||||
5 | Bölgedeki önemli olayları ve sorunları yorumlamak için arka plan ve kavramlar hakkında bilgi sahibi olmak. |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
Toplam | 0 |
Toplam | 0 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 2 | 28 |
Kısa Sınav | 3 | 5 | 15 |
Final | 1 | 20 | 20 |
Ara Sınav | 1 | 10 | 10 |
Toplam İş Yükü | 115 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 4,6 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 5 |