Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Çatışma ve Şiddet | ULI 334 | 6 | 3 + 0 | 3 | 5 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Arş.Gör.Dr. AYLA AKDOĞAN |
Dersi Verenler | |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Kategorisi | Alanına Uygun Öğretim |
Dersin Amacı | Hem dünyada genel olarak hem de bölgesel düzeyde meydana gelen savaşların ve çatışmaların sebeplerini irdelemek. Ayrıca savaş/çatışma esnasında kullanılan şiddetin sebep ve sonuçlarını analiz etmenin yanında ve yapılan barış girimlerini değerlendirmek. |
Dersin İçeriği | Savaş nedir, barış nedir? Rasyonel bir bakış açısı ile irdelenerek, Hegemonik istikrar ve gücün geçişkenligi, Demokratik barış, Liberal Ticaret Teorisi ve Uluslararası Kuruluşlar, Oyalama Teorisi, Uluslararası Müdahale, Savaşın ekonomik nedenleri, Savaşın siyasi nedenleri, Savaşın etnik nedenleri üzerinden silahlanmaya, savaşa ve barışa bakış açıları geliştirmek dersin içeriğini oluşturmaktadır. |
Kalkınma Amaçları |
---|
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Savaşların sebep ve sonuçlarının neler olduğu analiz edilir. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Gösterip Yaptırma, Rol Oynama, | |
2 | Çatışmaların sebep ve sonuçlarının neler olduğu analiz edilir. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Gösterip Yaptırma, Rol Oynama, | |
3 | Barışın ne olduğu ve ne şekilde tesis edildiği konusunda analiz birikimi elde edilir. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Gösterip Yaptırma, Rol Oynama, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Giriş ve Tanışma | |
2 | Savaş nedir? Çatışma nedir? | |
3 | Savaş Teorileri-1 Rasyonel Tercih Teorisi ve Hegemonik İstikrar Teorisi | |
4 | Savaş Teorileri-2 Demokratik Barış Teorisi, Liberal Ticaret Teorisi | |
5 | Savaş Teorileri-3 Oyalama Teorisi | |
6 | Savaş ve Uluslararası Kuruluşlar | |
7 | Uluslararası Müdahale | |
8 | Ara Sınav | |
9 | Şiddet nedir? | |
10 | Şiddet Türleri | |
11 | Şiddetin Sebepleri ve Sonuçları | |
12 | Şiddete Karşı Alınan Önlemler | |
13 | Örnek Vakalar-1 | |
14 | Örnek Vakalar-2 |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | |
Ders Kaynakları | Van Evera, S. 1997. Guide to Methods for Students of Political Science. Ithaca: Cornell University Press. Fearon, J. D. 1995. Rationalist Explanations of War. International Organization 49: 379-414. Fearon, J. & A. Wendt. 2002. Rationalism v. Constructivism: A Skeptical View. In: Carlsnaes, Walter / Risse, Thomas / Simmons, Beth A. (Eds.). Handbook of International Relations. London: Sage. Chapter 3. Snidal, D. 1985. The Limits of Hegemonic Stability Theory. International Organization 39: 579-614. Tammen, R., J. Kugler, D. Lemke, A. Stam, M. Abdollahian M., C. Alsharabati, B. Efird, B. & A.F.K. Organski. 2000. Power Transitions: Strategies for the 21st. Century. New York: Chatham House. Chapter 1. Russett, B. & H. Starr. 2000. From Democratic Peace to Kantian Peace: Democracy and Conflict in the International System. In: M. I. Midlarsky (Hg.). Handbook of War Studies II. Ann Arbor: University of Michigan Press. Bueno de Mesquita, B., J. D. Morrow, R. M. Siverson, & A. Smith. 1999. An Institutional Explanation for the Democratic Peace. American Political Science Review 93: 791-807. Schneider, G., K. Barbieri, K. & Gleditsch N. P. 2003. Globalization and Armed Conflict. Lanham: Rowman & Littlefield. Chapter 1. Gartzke, E. & Li, Q. 2003. War, Peace, and the Invisible Hand: Positive Political Externalities of Economic Globalization. International Studies Quarterly 47: 561-586. Boehmer C., E. Gartzke & T. Nordstrom. 2004. Do Intergovernmental Organizations Promote Peace? World Politics 57: 1-38. DeRouen, K. R. 1995. The Indirekt Link: Politics, the Economy, and the Use of Force. Journal of Conflict Resolution 39: 671-695. Pickering J. & E. F. Kisangani. 2005. Democracy and Diversionary Military Intervention: Reassessing Regime Type and the Diversionary Hypothesis. International Studies Quarterly 49: 23-43. Greig, J. M. & P. F. Diehl. 2005. The Peacekeeping-Peacemaking Dilemma. International Studies Quarterly 49: 621-645. Fortna, V. P. 2004. Does Peacekeeping Keep Peace? International Intervention and the Duration of Peace After Civil War. International Studies Quarterly 48: 269-292. Krain, Matthew. 2005. International Intervention and the Severity of Genocides and Politicides. International Studies Quarterly 49: 363-387. Regan, P. M. & A. Aydin. 2006. Diplomacy and Other Forms of Intervention in Civil Wars. Journal of Conflict Resolution 50: 736-756. Collier, P. & A. Hoeffler. 2004. Greed and Grievance in Civil War. Oxford Economic Papers 56: 563-95. Fearon, J. D. & Laitin, D. D. 2003. Ethnicity, Insurgency, and Civil War. American Political Science Review 97: 75-90. Sambanis, N. 2001. Do Ethnic and Nonethnic Civil Wars Have the Same Causes? Journal of Conflict Resolution 45: 259-282. Fearon, J. D., K. Kasara, & D. D. Laitin. 2007. Ethnic Minority Rule and Civil War Onset. American Political Science Review 101: 187-193. |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Uluslararası sistemin işleyişini, temel kavramlarını ve özelliklerini inceleme ve uluslararası ilişkiler disiplininin alt konuları hakkında temel bilgileri öğrenme | X | |||||
2 | Dünya siyasi tarihinde meydana gelen gelişmeleri neden-sonuç ilişkisi bağlamında analiz edebilme | X | |||||
3 | Yabancı dil becerisini geliştirme | X | |||||
4 | Türkiye´nin dış politikasını neden-sonuç ilişkisi içerisinde kapsamlı şekilde analiz edebilme | ||||||
5 | Dış politika analizine ilişkin teorik yaklaşımları ve karar verme sürecinin işleyişini analiz edebilme | X | |||||
6 | Teorik ve metodolojik düşünmeyi öğrenme ve olgulara bu çerçeveden bakabilme | X | |||||
7 | Toplumsal gelişmeleri ve koşulları karşılaştırmalı analiz edebilme | X | |||||
8 | Uluslararası Hukuk´un temel ilkelerini ve konularını öğrenme | X | |||||
9 | Uluslararası İlişkiler teorilerini irdeleme ve uluslararası gelişmelere teorik çerçeveden bakmayı öğrenme | X | |||||
10 | Türkiye´nin siyasal yaşamını tarihsel bir pencereden ve kronolojik bir şekilde analiz edebilme | ||||||
11 | İç Hukukun işleyişini ve temel ilkelerini öğrenme | ||||||
12 | Uluslararası ve bölgesel örgütlerin kuruluşunu, yapısını, işleyişini ve dünya siyasetindeki etkisini analiz edebilme | X | |||||
13 | Devlet-içi çatışmalarının nedenlerini ve çözüm modellerini örnekleriyle analiz edebilme | X | |||||
14 | Uluslararası güvenlik sorunlarını ve uluslararası güncel sorunları inceleme | X | |||||
15 | Uluslararası sistemde ortaya çıkan gelişmeleri teorik açıdan ve karşılaştırmalı bir şekilde irdeleme | X | |||||
16 | Uluslararası gelişmelere ilişkin olarak analitik düşünce becerisini geliştirme | X | |||||
17 | İktisat, sosyoloji, siyaset bilimi ve kamu maliyesi gibi diğer disiplinlerin temel kavramlarını ve kuramlarını öğrenme | ||||||
18 | Siyaset biliminin felsefi temellerini inşa eden filozofların/düşünürlerin fikirlerini kapsamlı şekilde inceleme ve bu felsefi görüşlerin Siyaset Bilimi ve Uluslararası İlişkiler disiplinlerine katkısını irdeleme | ||||||
19 | Temel bilgisayar becerilerini edinme | X | |||||
20 | Bireysel olarak bilimsel bir çalışmayı planlama, yürütme ve yazıya dökme becerisi kazanma | X |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 | PÇ 13 | PÇ 14 | PÇ 15 | PÇ 16 | PÇ 17 | PÇ 18 | PÇ 19 | PÇ 20 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Savaşların sebep ve sonuçlarının neler olduğu analiz edilir. | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | ||||||||||
2 | Çatışmaların sebep ve sonuçlarının neler olduğu analiz edilir. | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | ||||||||||
3 | Barışın ne olduğu ve ne şekilde tesis edildiği konusunda analiz birikimi elde edilir. | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 0 |
Toplam | 0 |
Toplam | 0 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 3 | 48 |
Ara Sınav | 1 | 10 | 10 |
Kısa Sınav | 3 | 5 | 15 |
Final | 1 | 15 | 15 |
Toplam İş Yükü | 136 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 5,44 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 5 |