Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
State Buıldıng In The Horn Of Afrıca | ULI 413 | 7 | 3 + 0 | 3 | 5 |
Ön Koşul Dersleri | Uluslararası İlişkilere Giriş, Siyasi Tarih |
Önerilen Seçmeli Dersler | Küresel Siyasette Afrika |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Öğr.Gör. ELSADIG BAKHEIT ELFAKI ABDALLA |
Dersi Verenler | |
Dersin Yardımcıları | NA |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | The State Building in the Horn of Africa course covered Ethiopia, the Somali regions, Eritrea, Djibouti, Sudan, South Sudan, Uganda and Kenya. The geographical, historical, religions, ethnical diversities, social compositions, and political developments of each country in the Horn of Africa were examined to contextualise the continuities and transformations the state building and state formation that are taking place across the region. A variety of disciplinary perspectives and new research was brought to bear on colonial experiences, conflicts, climate and environmental change, livelihoods, hydro-politics, gender, culture, migration, political turmoil, and the challenges of foreign interventions to build a holistic understanding of contemporary developments and crises afflicting the state building of the Horn of Africa. |
Dersin İçeriği | 1. Explore how the State Building in the Horn of Africa is underpinned by historical, colonial experiences, socio-economic, religious, environmental issues, and various conflicts ravaging the region. 2. Have had a critical and broad understanding of the foreign interventions, economic, social and political challenges facing the states building and formation in the Horn of Africa, placing them in historical perspective. |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Explore how the State Building in the Horn of Africa is underpinned by historical, colonial experiences, socio-economic, religious, environmental issues, and various conflicts ravaging the region | Soru-Cevap, | |
2 | Have had a critical and broad understanding of the foreign interventions, economic, social and political challenges facing the states building and formation in the Horn of Africa, placing them in historical perspective | Beyin Fırtınası, | |
3 | Over the course of the semester, students examined a broad range of topics through class discussions, reading of assigned materials and summarizing a chapter from the core books for every week | Deney ve Laboratuvar, | |
4 | Together we reviewed relevant current documents whenever appropriate to present new facts about the Horn of Africa, on the environment, people, cultures and politics | Problem Çözme, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Contexual Introduction | |
2 | Importance of Geography | |
3 | The Role of History | |
4 | Ethnic Diversity | |
5 | Land of Religions | |
6 | Colonial Experiences | |
7 | State Formation | |
8 | Construction of National Identities | |
9 | Crossroads of the Strategic Interests | |
10 | Turkish Involvement; Past and Present | |
11 | The Horn and Global Water Corridors | |
12 | Consantration of Military Bases | |
13 | The Continuous Conflicts | |
14 | The Influence of Africa Union and IGAD |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | NA |
Ders Kaynakları | The Horn of Africa: State Formation and Decay, The Nation State: A Wrong Model for the Horn of Africa |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Uluslararası sistemin işleyişini, temel kavramlarını ve özelliklerini inceleme ve uluslararası ilişkiler disiplininin alt konuları hakkında temel bilgileri öğrenme | X | |||||
2 | Dünya siyasi tarihinde meydana gelen gelişmeleri neden-sonuç ilişkisi bağlamında analiz edebilme | X | |||||
3 | Yabancı dil becerisini geliştirme | X | |||||
4 | Türkiye´nin dış politikasını neden-sonuç ilişkisi içerisinde kapsamlı şekilde analiz edebilme | X | |||||
5 | Dış politika analizine ilişkin teorik yaklaşımları ve karar verme sürecinin işleyişini analiz edebilme | X | |||||
6 | Teorik ve metodolojik düşünmeyi öğrenme ve olgulara bu çerçeveden bakabilme | X | |||||
7 | Toplumsal gelişmeleri ve koşulları karşılaştırmalı analiz edebilme | X | |||||
8 | Uluslararası Hukuk´un temel ilkelerini ve konularını öğrenme | X | |||||
9 | Uluslararası İlişkiler teorilerini irdeleme ve uluslararası gelişmelere teorik çerçeveden bakmayı öğrenme | X | |||||
10 | Türkiye´nin siyasal yaşamını tarihsel bir pencereden ve kronolojik bir şekilde analiz edebilme | X | |||||
11 | İç Hukukun işleyişini ve temel ilkelerini öğrenme | X | |||||
12 | Uluslararası ve bölgesel örgütlerin kuruluşunu, yapısını, işleyişini ve dünya siyasetindeki etkisini analiz edebilme | X | |||||
13 | Devlet-içi çatışmalarının nedenlerini ve çözüm modellerini örnekleriyle analiz edebilme | X | |||||
14 | Uluslararası güvenlik sorunlarını ve uluslararası güncel sorunları inceleme | X | |||||
15 | Uluslararası sistemde ortaya çıkan gelişmeleri teorik açıdan ve karşılaştırmalı bir şekilde irdeleme | X | |||||
16 | Uluslararası gelişmelere ilişkin olarak analitik düşünce becerisini geliştirme | X | |||||
17 | İktisat, sosyoloji, siyaset bilimi ve kamu maliyesi gibi diğer disiplinlerin temel kavramlarını ve kuramlarını öğrenme | X | |||||
18 | Siyaset biliminin felsefi temellerini inşa eden filozofların/düşünürlerin fikirlerini kapsamlı şekilde inceleme ve bu felsefi görüşlerin Siyaset Bilimi ve Uluslararası İlişkiler disiplinlerine katkısını irdeleme | X | |||||
19 | Temel bilgisayar becerilerini edinme | X | |||||
20 | Bireysel olarak bilimsel bir çalışmayı planlama, yürütme ve yazıya dökme becerisi kazanma | X |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 | PÇ 13 | PÇ 14 | PÇ 15 | PÇ 16 | PÇ 17 | PÇ 18 | PÇ 19 | PÇ 20 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Explore how the State Building in the Horn of Africa is underpinned by historical, colonial experiences, socio-economic, religious, environmental issues, and various conflicts ravaging the region | ||||||||||||||||||||
2 | Have had a critical and broad understanding of the foreign interventions, economic, social and political challenges facing the states building and formation in the Horn of Africa, placing them in historical perspective | ||||||||||||||||||||
3 | Over the course of the semester, students examined a broad range of topics through class discussions, reading of assigned materials and summarizing a chapter from the core books for every week | ||||||||||||||||||||
4 | Together we reviewed relevant current documents whenever appropriate to present new facts about the Horn of Africa, on the environment, people, cultures and politics |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Kısa Sınav | 15 |
1. Ödev | 15 |
1. Ara Sınav | 55 |
2. Kısa Sınav | 15 |
Toplam | 100 |
1. Final | 40 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 60 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ara Sınav | 1 | 10 | 10 |
Kısa Sınav | 1 | 10 | 10 |
Ödev | 1 | 15 | 15 |
Final | 1 | 5 | 5 |
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 3 | 48 |
Toplam İş Yükü | 136 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 5,44 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 5 |