Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Türk-Yunan İlişkileri ve Kıbrıs Sorunu | ULI 459 | 7 | 3 + 0 | 3 | 5 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Doç.Dr. SİBEL AKGÜN |
Dersi Verenler | Doç.Dr. SİBEL AKGÜN, |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Tarihsel perspektif içerisinde Türk-Yunan ilişkileri incelenerek, iki ülke ilişkilerini belirleyen ve yönlendiren dinamikleri ele almak. |
Dersin İçeriği | Türkiye-Yunanistan arasındaki ilişkileri tarihsel perspektif. içerisinde, her bir tarihsel dönemde ilişkilerinin karakteristik özellikleri ve bu ilişkileri etkileyen dinamikler ortaya konacaktır. Ayrıca öğrencilerin araştırma, analiz yeteneklerinin geliştirilmesi amacıyla derste işlenecek konulara ilişkin ön çalışma yapmaları sağlanacaktır. Dersin işleniş formatı dersin öğrencilerin de katılımıyla interaktif yöntemle işlenmesi ve konuya ilişkin tartışma şeklindedir |
Kalkınma Amaçları |
---|
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Öğrencilerin Türkiye ile Yunanistan arasında yaşanan sorunların doğasını ve bu sorunları ortaya çıkaran dinamikleri anlamalarını amaçlar. | Anlatım, Soru-Cevap, | |
2 | Öğrencilerin temel derslerde öğrendiklerini Türkiye--Yunanistan arasındaki ilişkileri anlamada ve analiz etmede kullanmalarını hedefler. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
3 | Öğrencilerin Türkiye-Yunanistan ilişkilerini ve iki ülke arasındaki sorunları objektif olarak algılamalarını amaçlar. | Anlatım, | |
4 | Türkiye-Yunanistan arasındaki sorunlara çözüm yöntemi geliştirir. | ||
5 | Güncel sorunlara ve konulara bilimsel açıklamalar getirme yeteneğini geliştirir. | ||
6 | Öğrencilerin güncel literatürü takip etme, okuma, araştırma ve analiz yeteneklerinin geliştirilmesini hedefler. | ||
7 | Türkiye için yakın coğrafyanın tanınmasını amaçlar. |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Giriş- Türkiye Yunanistan İlişkilerinin Temel Dinamikleri | |
2 | Yunanistan’ın Kuruluşu ve Osmanlı İmparatorluğu ile İlişkileri | |
3 | Lozan Antlaşması ve İki Ülke Arasındaki İlişkiler ( 1923- 1930 ) | |
4 | İlişkilerde Yumuşama Dönemi ( 1930- 1954 ) | |
5 | Kıbrıs Sorununun Başlangıcı ve Tarihçesi | |
6 | 1954- 1974 arası İlişkiler | |
7 | 1974 Kıbrıs Harekatı ve Karasuları Sorunu | |
8 | Ara Sınav | |
9 | Ege Sorunlarının Devamı- Kıta Sahanlığı- Hava Sahası | |
10 | FIR Hattı- 1980’e Kadar Azınlıklar | |
11 | Ege Adalarının Silahsızlandırılması ve NATO Erken Uyarı Sistemi | |
12 | 1980- 1990 Arası Türkiye- Yunanistan İlişkileri | |
13 | 1990- 1999 Arası Türkiye- Yunanistan İlişkileri | |
14 | 1999 Sonrası Türkiye – Yunanistan İlişkileri |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | 1-Baskın Oran, Türk Dış Politikası I- II- III, Kurtuluş Savaşından Bugüne Olgular, Belgeler, Yorumlar, İletişim yay. 2001- 2013. 2.Şükrü Sina Gürel, Türk Yunan İlişkileri ( 1821- 1993 ), Ümit Yay., Eylül 1993. |
Ders Kaynakları | 3-Onur Yıldırım, Diplomasi ve Göç: Türk Yunan Mübadelesinin Öteki Yüzü, İstanbul Bilgi Üniversitesi yay. 2006. 4-Renee Hırschon, Ege´yi Geçerken : 1923 Türk Yunan Zorunlu Nüfus Mübadelesi, İstanbul Bilgi Üniversitesi yay. 2005. 5- Herkül Mıllas, Geçmişten Bugüne Yunanlılar : Dil Din ve Kimlikler, İletişim yay. 2003. 6-Vamık D. Volkan, Türkler Ve Yunanlılar: Çatışan Komşular, Bağlam yay. 2002. 7- Bilal N. Şimşir, AB AKP Ve Kıbrıs, Bilgi yay. 2003 8- Niyazi Kızılyürek, Birleşik Kıbrıs Cumhuriyeti : Doğmamış Bir Devletin Tarihi, İletişim yay. 2005. 9- Enver Bozkurt, Birleşmiş Milletler ve Avrupa Birliği Kapsamında Kıbrıs Sorunu, Nobel Kitabevi yay. 2004. 10- Şükrü Torun, Türkiye İngiltere Ve Yunanistan Arasında Kıbrıs´ın Politik Durumu, Kendi yay. 1956. 11-Hikmet Öksüz, Batı Trakya Türkleri, Karam yay. 2006. 12-Mehmet Hasgüler, Coğrafyasina Teslim Olan Ada Kıbrıs ANKA YAYINLARI, Yayın Yılı: 2004. 13-Dr. Kudret Özersay, Kıbrıs Sorunu Hukuksal Bir İnceleme ASAM, Yayın Yılı: 2002. 14-Baskın Oran, Türkiye´de Azınlıklar : Kavramlar Teori Lozan İç Mevzuat İçtihat Uygulama, İletişim yay. 2004. 15-Suat Bilge, Büyük Düş / Türk Yunan Siyasi İlişkileri 21. Yüzyıl Yayınları, Yayın Yılı: 2000. 16-Aslan Gündüz, Ege Kıta Sahanlığı ve İlişki Sorunlar Sempozyumu Bildiriler Kitabı, Tüdav yay. 2003. |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Uluslararası sistemin işleyişini, temel kavramlarını ve özelliklerini inceleme ve uluslararası ilişkiler disiplininin alt konuları hakkında temel bilgileri öğrenme | X | |||||
2 | Dünya siyasi tarihinde meydana gelen gelişmeleri neden-sonuç ilişkisi bağlamında analiz edebilme | X | |||||
3 | Yabancı dil becerisini geliştirme | X | |||||
4 | Türkiye´nin dış politikasını neden-sonuç ilişkisi içerisinde kapsamlı şekilde analiz edebilme | X | |||||
5 | Dış politika analizine ilişkin teorik yaklaşımları ve karar verme sürecinin işleyişini analiz edebilme | X | |||||
6 | Teorik ve metodolojik düşünmeyi öğrenme ve olgulara bu çerçeveden bakabilme | X | |||||
7 | Toplumsal gelişmeleri ve koşulları karşılaştırmalı analiz edebilme | X | |||||
8 | Uluslararası Hukuk´un temel ilkelerini ve konularını öğrenme | X | |||||
9 | Uluslararası İlişkiler teorilerini irdeleme ve uluslararası gelişmelere teorik çerçeveden bakmayı öğrenme | X | |||||
10 | Türkiye´nin siyasal yaşamını tarihsel bir pencereden ve kronolojik bir şekilde analiz edebilme | X | |||||
11 | İç Hukukun işleyişini ve temel ilkelerini öğrenme | X | |||||
12 | Uluslararası ve bölgesel örgütlerin kuruluşunu, yapısını, işleyişini ve dünya siyasetindeki etkisini analiz edebilme | X | |||||
13 | Devlet-içi çatışmalarının nedenlerini ve çözüm modellerini örnekleriyle analiz edebilme | X | |||||
14 | Uluslararası güvenlik sorunlarını ve uluslararası güncel sorunları inceleme | ||||||
15 | Uluslararası sistemde ortaya çıkan gelişmeleri teorik açıdan ve karşılaştırmalı bir şekilde irdeleme | ||||||
16 | Uluslararası gelişmelere ilişkin olarak analitik düşünce becerisini geliştirme | ||||||
17 | İktisat, sosyoloji, siyaset bilimi ve kamu maliyesi gibi diğer disiplinlerin temel kavramlarını ve kuramlarını öğrenme | ||||||
18 | Siyaset biliminin felsefi temellerini inşa eden filozofların/düşünürlerin fikirlerini kapsamlı şekilde inceleme ve bu felsefi görüşlerin Siyaset Bilimi ve Uluslararası İlişkiler disiplinlerine katkısını irdeleme | ||||||
19 | Temel bilgisayar becerilerini edinme | ||||||
20 | Bireysel olarak bilimsel bir çalışmayı planlama, yürütme ve yazıya dökme becerisi kazanma |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 | PÇ 13 | PÇ 14 | PÇ 15 | PÇ 16 | PÇ 17 | PÇ 18 | PÇ 19 | PÇ 20 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Öğrencilerin Türkiye ile Yunanistan arasında yaşanan sorunların doğasını ve bu sorunları ortaya çıkaran dinamikleri anlamalarını amaçlar. | ||||||||||||||||||||
2 | Öğrencilerin temel derslerde öğrendiklerini Türkiye--Yunanistan arasındaki ilişkileri anlamada ve analiz etmede kullanmalarını hedefler. | ||||||||||||||||||||
3 | Öğrencilerin Türkiye-Yunanistan ilişkilerini ve iki ülke arasındaki sorunları objektif olarak algılamalarını amaçlar. | ||||||||||||||||||||
4 | Türkiye-Yunanistan arasındaki sorunlara çözüm yöntemi geliştirir. | ||||||||||||||||||||
5 | Güncel sorunlara ve konulara bilimsel açıklamalar getirme yeteneğini geliştirir. | ||||||||||||||||||||
6 | Öğrencilerin güncel literatürü takip etme, okuma, araştırma ve analiz yeteneklerinin geliştirilmesini hedefler. | ||||||||||||||||||||
7 | Türkiye için yakın coğrafyanın tanınmasını amaçlar. |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 100 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 40 |
1. Final | 60 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Kısa Sınav | 2 | 10 | 20 |
Final | 1 | 20 | 20 |
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 2 | 32 |
Ara Sınav | 1 | 10 | 10 |
Toplam İş Yükü | 130 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 5,2 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 5 |