Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Siyasi Düşünceler Tarihi | SBK 316 | 6 | 3 + 0 | 3 | 5 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. KÖKSAL ŞAHİN |
Dersi Verenler | |
Dersin Yardımcıları | Arş. Gör. Muttaki Ünlü, Arş. Gör Ensar KIVRAK |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Bu dersin amacı Eski Yunan Siyasal Düşüncesi´nden Fransız Devrimi´ne ve Fransız Devrimi´nden 19. yüzyılın sonuna dek geçen sürede Batı dünyasında üretilmiş olan siyasi düşünceyi analiz etmek; özellikle liberalizm, muhafazakarlık, milliyetçilik ve sosyalizm gibi başlıca siyasal düşünce üretme süreçlerini de modernite bağlamında ele almaktır Ayrıca ortaçağ da oldukça ileri düzeyde olan Doğu (Türk-islam) siyaset düşüncesinden başlıca örneklere de değinilerek karşılaştırmalı bir analiz de hedeflenmektedir. |
Dersin İçeriği | Eski Yunandan başlayarak orta çağ, toplumsal sözleşme düşünürleri ve de modern ideolojilerin öncüleri bağlamında devlet, iktidar, insan doğası, adalet, eşitlik ve özgürlük gibi konular |
Kalkınma Amaçları |
---|
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Eski Yunan siyasal düşüncesini ve bu düşüncenin çağdaş dünyayı anlamadaki önemini kavrar. | Anlatım, Beyin Fırtınası, | |
2 | Roma siyasal düşüncesinin ve Hristiyan siyasal düşüncesinin batı siyasal düşüncesi üzerindeki etkisini inceler. | Anlatım, Beyin Fırtınası, | Doğru Yanlış Testleri, |
3 | Adalet, iktidar, özgürlük ve eşitlik gibi konuların erken dönem düşünürler ve farklı siyasal ideolojiler tarafından nasıl ele alındığını karşılaştırmalı olarak analiz eder. | Anlatım, Beyin Fırtınası, | |
4 | Fransız Devrimi´nin siyasal düşünce, çağdaş siyasal kurumlar, liberal düşünceye katkısı bakımından ele alır. | Anlatım, Beyin Fırtınası, | |
5 | Ütopik ve bilimsel sosyalizmin neyi ifade ettiğini bilir; Marx´ın yöntem ve düşüncesini tanır. | Anlatım, Beyin Fırtınası, | |
6 | Totaliter ideolojiler olan Faşizm ve Nasyonel-Sosyalizmi bilir ve bu ideolojileri ortaya çıkaran koşulları tanır; anarşizmin, anarko-sendikalizmin ve sosyal devletin arka planını ile tarihsel argümanlarını bilir ve analiz eder. | Anlatım, Beyin Fırtınası, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Derse Giriş: Dersin Konusu, amacı ve planı | Kaynakçanın ilgili kısımları |
2 | İlkçağda Siyasal Düşünce I (Sofistler ve Sokrates) | Kaynakçanın ilgili kısımları |
3 | İlkçağda Siyasal Düşünce II (Platon ve Aristoteles) | Kaynakçanın ilgili kısımları |
4 | Ortaçağda Siyasal Düşünce (Aquinalı Thomas ve İbn-i Haldun) | Kaynakçanın ilgili kısımları |
5 | Modern Çağda Siyasal Düşünce I (Machiavelli, Morus, Bodin ve Bossuet) | Kaynakçanın ilgili kısımları |
6 | Modern Çağda Siyasal Düşünce II (Locke, Montesquieu, Rousseau ve Sieyes) | Kaynakçanın ilgili kısımları |
7 | Yakınçağda Siyasal Düşünce I (Fransız Devrimine Tepkiler) | Kaynakçanın ilgili kısımları |
8 | Yakınçağda Siyasal Düşünce II (Liberalizm ve Demokrasi) | Kaynakçanın ilgili kısımları |
9 | ARA SINAV | |
10 | Yakınçağda Siyasal Düşünce III (Sosyalizm: Marksizm Öncesi ve Sonrası) | Kaynakçanın ilgili kısımları |
11 | Yakınçağda Siyasal Düşünce IV (Anarşizm ve İhtilalci Sendikalizm) | Kaynakçanın ilgili kısımları |
12 | Yakınçağda Siyasal Düşünce V (Faşizm ve Nasyonal Sosyalizm) | Kaynakçanın ilgili kısımları |
13 | Sosyal Devlet | Kaynakçanın ilgili kısımları |
14 | Liberalizm Yeniden: Rawls, Hayek ve Nozick | Kaynakçanın ilgili kısımları |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | |
Ders Kaynakları | ŞAHİN Köksal ve Türkölmez O. (2021), Siyasi Düşüncede Devlet ve Yönetim, Siyasal Kitabevi Yayınları, Ankara GÖZE, Ayferi (2000), Siyasal Düşünceler ve Yönetimler, Beta Yayınları, İstanbul. |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Uluslararası sistemin işleyişini, temel kavramlarını ve özelliklerini inceleme ve uluslararası ilişkiler disiplininin alt konuları hakkında temel bilgileri öğrenme | ||||||
2 | Dünya siyasi tarihinde meydana gelen gelişmeleri neden-sonuç ilişkisi bağlamında analiz edebilme | X | |||||
3 | Yabancı dil becerisini geliştirme | ||||||
4 | Türkiye´nin dış politikasını neden-sonuç ilişkisi içerisinde kapsamlı şekilde analiz edebilme | X | |||||
5 | Dış politika analizine ilişkin teorik yaklaşımları ve karar verme sürecinin işleyişini analiz edebilme | ||||||
6 | Teorik ve metodolojik düşünmeyi öğrenme ve olgulara bu çerçeveden bakabilme | X | |||||
7 | Toplumsal gelişmeleri ve koşulları karşılaştırmalı analiz edebilme | ||||||
8 | Uluslararası Hukuk´un temel ilkelerini ve konularını öğrenme | X | |||||
9 | Uluslararası İlişkiler teorilerini irdeleme ve uluslararası gelişmelere teorik çerçeveden bakmayı öğrenme | ||||||
10 | Türkiye´nin siyasal yaşamını tarihsel bir pencereden ve kronolojik bir şekilde analiz edebilme | ||||||
11 | İç Hukukun işleyişini ve temel ilkelerini öğrenme | ||||||
12 | Uluslararası ve bölgesel örgütlerin kuruluşunu, yapısını, işleyişini ve dünya siyasetindeki etkisini analiz edebilme | X | |||||
13 | Devlet-içi çatışmalarının nedenlerini ve çözüm modellerini örnekleriyle analiz edebilme | ||||||
14 | Uluslararası güvenlik sorunlarını ve uluslararası güncel sorunları inceleme | ||||||
15 | Uluslararası sistemde ortaya çıkan gelişmeleri teorik açıdan ve karşılaştırmalı bir şekilde irdeleme | ||||||
16 | Uluslararası gelişmelere ilişkin olarak analitik düşünce becerisini geliştirme | ||||||
17 | İktisat, sosyoloji, siyaset bilimi ve kamu maliyesi gibi diğer disiplinlerin temel kavramlarını ve kuramlarını öğrenme | ||||||
18 | Siyaset biliminin felsefi temellerini inşa eden filozofların/düşünürlerin fikirlerini kapsamlı şekilde inceleme ve bu felsefi görüşlerin Siyaset Bilimi ve Uluslararası İlişkiler disiplinlerine katkısını irdeleme | ||||||
19 | Temel bilgisayar becerilerini edinme | ||||||
20 | Bireysel olarak bilimsel bir çalışmayı planlama, yürütme ve yazıya dökme becerisi kazanma |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 | PÇ 13 | PÇ 14 | PÇ 15 | PÇ 16 | PÇ 17 | PÇ 18 | PÇ 19 | PÇ 20 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Eski Yunan siyasal düşüncesini ve bu düşüncenin çağdaş dünyayı anlamadaki önemini kavrar. | ||||||||||||||||||||
2 | Roma siyasal düşüncesinin ve Hristiyan siyasal düşüncesinin batı siyasal düşüncesi üzerindeki etkisini inceler. | ||||||||||||||||||||
3 | Adalet, iktidar, özgürlük ve eşitlik gibi konuların erken dönem düşünürler ve farklı siyasal ideolojiler tarafından nasıl ele alındığını karşılaştırmalı olarak analiz eder. | ||||||||||||||||||||
4 | Fransız Devrimi´nin siyasal düşünce, çağdaş siyasal kurumlar, liberal düşünceye katkısı bakımından ele alır. | ||||||||||||||||||||
5 | Ütopik ve bilimsel sosyalizmin neyi ifade ettiğini bilir; Marx´ın yöntem ve düşüncesini tanır. | ||||||||||||||||||||
6 | Totaliter ideolojiler olan Faşizm ve Nasyonel-Sosyalizmi bilir ve bu ideolojileri ortaya çıkaran koşulları tanır; anarşizmin, anarko-sendikalizmin ve sosyal devletin arka planını ile tarihsel argümanlarını bilir ve analiz eder. |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 80 |
1. Kısa Sınav | 20 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 40 |
1. Final | 60 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 3 | 48 |
Ara Sınav | 1 | 10 | 10 |
Kısa Sınav | 3 | 2 | 6 |
Final | 1 | 12 | 12 |
Toplam İş Yükü | 124 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 4,96 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 5 |