Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Çağdaş Siyasal Sistemler | SBK 359 | 5 | 3 + 0 | 3 | 5 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. KÖKSAL ŞAHİN |
Dersi Verenler | |
Dersin Yardımcıları | Arş. Gör. Muttaki Ünlü |
Dersin Kategorisi | Alanına Uygun Öğretim |
Dersin Amacı | Belli başlı siyasal sistemleri eleştirel bir bakış açısıyla ele almak bu dersin temel hedefidir. |
Dersin İçeriği | Bu derste belli başlı siyasal sitemler ve bu sistemlerin oluşmasında esas rolü oynamış olan ülkelerin siyasal yapılanmaları ele alınacaktır. Derste ağırlıklı olarak demokratik siyasal sistemler incelenecek bu bağlamda da konu edinilen başlıca ülkeler İngiltere, ABD ve Fransa olacaktır. Bunların yanı sıra demokratik olmayan bir siyasal sistem örneği olarak da Çin somutlaştırıcı kısa bir analize konu edilecektir. |
Kalkınma Amaçları |
---|
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Siyasal sistemi analiz eder ve yorumlar. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Gösterip Yaptırma, Rol Oynama, | Doğru Yanlış Testleri, Kısa Cevaplı Testler, |
2 | Demokrasi, totalitarizm ve otoriterizm gibi kavramları karşılaştırır. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Gösterip Yaptırma, Rol Oynama, | Doğru Yanlış Testleri, Kısa Cevaplı Testler, |
3 | Belli başlı siyasal sitemleri farklı şekli ile tanır. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Gösterip Yaptırma, Rol Oynama, | Doğru Yanlış Testleri, Kısa Cevaplı Testler, |
4 | Siyasal sistemlere yönelik karşılaştırmalı eleştirilerde bulunur. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Gösterip Yaptırma, Rol Oynama, | Doğru Yanlış Testleri, Kısa Cevaplı Testler, |
5 | Farklı Demokratik sistemleri açıklar. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Gösterip Yaptırma, Rol Oynama, | Doğru Yanlış Testleri, Kısa Cevaplı Testler, |
6 | Demokratik sistemleri tanımlar ve yorumlar. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Gösterip Yaptırma, Rol Oynama, | Doğru Yanlış Testleri, Kısa Cevaplı Testler, |
7 | ABD, İngiltere, Fransa başta olmak üzere dünyadaki önemli ülkelerin siyasal hayatları ve başlıca siyasal partilerini tanır. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | Doğru Yanlış Testleri, Kısa Cevaplı Testler, |
8 | Hükümet sistemi kavramını açıklar | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Gösterip Yaptırma, Rol Oynama, | Doğru Yanlış Testleri, Kısa Cevaplı Testler, |
9 | Siyasal sistem ile hükümet sistemi arasındaki ilişkiyi kavrar. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Gösterip Yaptırma, | Doğru Yanlış Testleri, Kısa Cevaplı Testler, |
10 | Siyasal sistem ile hükümet sistemi arasındaki farkı açıklar. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Gösterip Yaptırma, Rol Oynama, | Doğru Yanlış Testleri, Kısa Cevaplı Testler, |
11 | Başkanlık sistemini ifade eder. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Gösterip Yaptırma, Rol Oynama, | Doğru Yanlış Testleri, Kısa Cevaplı Testler, |
12 | Yarı Başkanlık sistemini ifade eder | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Gösterip Yaptırma, Rol Oynama, | Doğru Yanlış Testleri, Kısa Cevaplı Testler, |
13 | Parlamentarizmi ifade eder. | Beyin Fırtınası, Gösterip Yaptırma, Rol Oynama, Anlatım, Soru-Cevap, | Doğru Yanlış Testleri, Kısa Cevaplı Testler, |
14 | Güçler ayrılığının siyasal sistem açısından taşıdığı önemi kavrar. | Beyin Fırtınası, Gösterip Yaptırma, Anlatım, Soru-Cevap, | Doğru Yanlış Testleri, Kısa Cevaplı Testler, |
15 | Anayasa ile siyasal sistem arasındaki ilişkiyi açıklar | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Gösterip Yaptırma, | Doğru Yanlış Testleri, Kısa Cevaplı Testler, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Derse ait temel kavramların analizi: Siyasal Sistem, Devlet, Anayasa, Demokrasi, Ulus-devlet, Karşılaştırmalı Yaklaşım vb. | Çam, Esat (2000), Çağdaş Devlet Sistemleri, Der Yayınları, İstanbul. ss. 4-7.,Türköne, MümtazEr (2007), Siyaset, Lotus Yayınları, Ankara. ss. 148-155. |
2 | Genel olarak siyasal sitem: Temel özellikler, süreçler ve sistem yaklaşımı | Şahin, Köksal (2014), Türkiye'de Hükümet Sistemi Tartışmalarına ......, Dursun, Davut (2003) Siyaset Bilimi, Beta Yayınları, İstanbul. ss. 141-157. |
3 | Siyasal sistemlere genel bir göz atış: Demokratik Siyasal Sistemler - Demokratik olmayan (Totaliter ve Otoriter) sistemler ayrımından hareketle | Atilla Yayla, (2014) Karşılaştırmalı Siyasal Sistemler, Şahin, Köksal (2014), Türkiye'de Hükümet Sistemi Tartışmalarına Demokrasi ve .... |
4 | Demokratik Sistemler: Parlamentarizm, Parlamenter rejimin oluşumunda İngiliz siyasi tarihinin önemi | Çam, Esat (2000), Çağdaş Devlet Sistemleri, Der Yayınları, İstanbul. ss. 16-29.,Eroğul, Cem (2005), Çağdaş Devlet Düzenleri, Kırlangıç Yayınları, Ankara. ss. 1-3. |
5 | Anayasal yapı ve temel kurumlar. Çağdaş İngiliz siyasal sisteminin özellikleri: Bu bağlamda devlet başkanı ve/veya hükümet başkanının sistem içindeki yerinin tartışılması. | Çam, Esat (2000), Çağdaş Devlet Sistemleri, Der Yayınları, İstanbul. ss. 29-49.,Eroğul, Cem (2005), Çağdaş Devlet Düzenleri, Kırlangıç Yayınları, Ankara. ss. 3-24. |
6 | Çağdaş İngiliz siyasal sisteminin özellikleri: Yasama organı, seçim sistemi ve siyasi partiler | Çam, Esat (2000), Çağdaş Devlet Sistemleri, Der Yayınları, İstanbul. ss. 49-85.,Eroğul, Cem (2005), Çağdaş Devlet Düzenleri, Kırlangıç Yayınları, Ankara. ss. 3-15, 47-54. Göze, Ayferi (1995), Siyasal düşünceler ve Yönetimler, Beta Yayınları, İstanbul. |
7 | Demokratik Sistemler: Başkanlık Sistemi,Başkanlık sistemi ve bu sistemin oluşumunda ABD siyasi tarihinin yeri ve önemi | Çam, Esat (2000), Çağdaş Devlet Sistemleri, Der Yayınları, İstanbul. ss. 98-109. 90-98.Eroğul, Cem (2005), Çağdaş Devlet Düzenleri, Kırlangıç Yayınları, Ankara. ss. 59-62. |
8 | ABD siyasal sisteminin özellikleri: Anayasal yapı ve temel kurumlar. Bu bağlamda devlet başkanı ve/veya hükümet başkanının sistem içinde yerinin tartışılması | Eroğul, Cem (2005), Çağdaş Devlet Düzenleri, Kırlangıç Yayınları, Ankara. ss. 62-70, 86-96. ,Göze, Ayferi (1995), Siyasal düşünceler ve Yönetimler, Beta Yayınları, İstanbul. ss. 474-482. |
9 | ARASINAV | |
10 | ABD siyasal sisteminin özellikleri: Yasama organı, seçim sistemi ve siyasi partiler | Çam, Esat (2000), Çağdaş Devlet Sistemleri, Der Yayınları, İstanbul. ss. 110-135. ,Eroğul, Cem (2005), Çağdaş Devlet Düzenleri, Kırlangıç Yayınları, Ankara. ss. 70-86, 112-119. |
11 | Demokratik Sistemler: Yarı-Başkanlık Sistemi | Çam, Esat (2000), Çağdaş Devlet Sistemleri, Der Yayınları, İstanbul. ss. 143-162. ,Eroğul, Cem (2005), Çağdaş Devlet Düzenleri, Kırlangıç Yayınları, Ankara. ss. 125-130. ,Göze, Ayferi (1995), Siyasal düşünceler ve Yönetimler, Beta Yayınları, İstanbul |
12 | Fransız siyasal sisteminin özellikleri: Anayasal yapı ve bu bağlamda devlet başkanı ve/veya hükümet başkanının sistem içinde yerinin tartışılması. | Eroğul, Cem (2005), Çağdaş Devlet Düzenleri, Kırlangıç Yayınları, Ankara. ss. 128-158.,Göze, Ayferi (1995), Siyasal düşünceler ve Yönetimler, Beta Yayınları, İstanbul. ss. 571-578. |
13 | Fransız siyasal sisteminin özellikleri: Yasama organının yapısı, seçim sistemi ve siyasi partiler | Eroğul, Cem (2005), Çağdaş Devlet Düzenleri, Kırlangıç Yayınları, Ankara. ss. 128-158.,Göze, Ayferi (1995), Siyasal düşünceler ve Yönetimler, Beta Yayınları, İstanbul. ss. 571-578. |
14 | Totaliter ve otoriter sistemlere genel bir göz atış: Çin halk Cumhuriyeti örneğinden hareketle somutlaştırıcı kısa bir analiz | Çam, Esat (2000) Çağdaş Devlet Sistemleri, Der Yayınları, İstanbul. ss. 319-357. ,Türköne, MümtazEr (2007), Siyaset, Lotus Yayınları, Ankara. ss. 168-174 |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | Yukarıda belirtilen kitap bölümleri ve makaleler |
Ders Kaynakları | Cem EROĞUL, Çağdaş Devlet Düzenleri Michael ROSKİN, Çağdaş Devlet Sistemleri Siyaset - Coğrafya - Kültür Esat ÇAM, Çağdaş Devlet Sistemleri Atilla YAYLA, Karşılaştırmalı Siyasal Sistemler
|
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Uluslararası sistemin işleyişini, temel kavramlarını ve özelliklerini inceleme ve uluslararası ilişkiler disiplininin alt konuları hakkında temel bilgileri öğrenme | X | |||||
2 | Dünya siyasi tarihinde meydana gelen gelişmeleri neden-sonuç ilişkisi bağlamında analiz edebilme | X | |||||
3 | Yabancı dil becerisini geliştirme | X | |||||
4 | Türkiye´nin dış politikasını neden-sonuç ilişkisi içerisinde kapsamlı şekilde analiz edebilme | X | |||||
5 | Dış politika analizine ilişkin teorik yaklaşımları ve karar verme sürecinin işleyişini analiz edebilme | X | |||||
6 | Teorik ve metodolojik düşünmeyi öğrenme ve olgulara bu çerçeveden bakabilme | X | |||||
7 | Toplumsal gelişmeleri ve koşulları karşılaştırmalı analiz edebilme | X | |||||
8 | Uluslararası Hukuk´un temel ilkelerini ve konularını öğrenme | ||||||
9 | Uluslararası İlişkiler teorilerini irdeleme ve uluslararası gelişmelere teorik çerçeveden bakmayı öğrenme | ||||||
10 | Türkiye´nin siyasal yaşamını tarihsel bir pencereden ve kronolojik bir şekilde analiz edebilme | ||||||
11 | İç Hukukun işleyişini ve temel ilkelerini öğrenme | X | |||||
12 | Uluslararası ve bölgesel örgütlerin kuruluşunu, yapısını, işleyişini ve dünya siyasetindeki etkisini analiz edebilme | ||||||
13 | Devlet-içi çatışmalarının nedenlerini ve çözüm modellerini örnekleriyle analiz edebilme | ||||||
14 | Uluslararası güvenlik sorunlarını ve uluslararası güncel sorunları inceleme | ||||||
15 | Uluslararası sistemde ortaya çıkan gelişmeleri teorik açıdan ve karşılaştırmalı bir şekilde irdeleme | ||||||
16 | Uluslararası gelişmelere ilişkin olarak analitik düşünce becerisini geliştirme | ||||||
17 | İktisat, sosyoloji, siyaset bilimi ve kamu maliyesi gibi diğer disiplinlerin temel kavramlarını ve kuramlarını öğrenme | ||||||
18 | Siyaset biliminin felsefi temellerini inşa eden filozofların/düşünürlerin fikirlerini kapsamlı şekilde inceleme ve bu felsefi görüşlerin Siyaset Bilimi ve Uluslararası İlişkiler disiplinlerine katkısını irdeleme | ||||||
19 | Temel bilgisayar becerilerini edinme | ||||||
20 | Bireysel olarak bilimsel bir çalışmayı planlama, yürütme ve yazıya dökme becerisi kazanma |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 | PÇ 13 | PÇ 14 | PÇ 15 | PÇ 16 | PÇ 17 | PÇ 18 | PÇ 19 | PÇ 20 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Siyasal sistemi analiz eder ve yorumlar. | ||||||||||||||||||||
2 | Demokrasi, totalitarizm ve otoriterizm gibi kavramları karşılaştırır. | ||||||||||||||||||||
3 | Belli başlı siyasal sitemleri farklı şekli ile tanır. | ||||||||||||||||||||
4 | Siyasal sistemlere yönelik karşılaştırmalı eleştirilerde bulunur. | ||||||||||||||||||||
5 | Farklı Demokratik sistemleri açıklar. | ||||||||||||||||||||
6 | Demokratik sistemleri tanımlar ve yorumlar. | ||||||||||||||||||||
7 | ABD, İngiltere, Fransa başta olmak üzere dünyadaki önemli ülkelerin siyasal hayatları ve başlıca siyasal partilerini tanır. | ||||||||||||||||||||
8 | Hükümet sistemi kavramını açıklar | ||||||||||||||||||||
9 | Siyasal sistem ile hükümet sistemi arasındaki ilişkiyi kavrar. | ||||||||||||||||||||
10 | Siyasal sistem ile hükümet sistemi arasındaki farkı açıklar. | ||||||||||||||||||||
11 | Başkanlık sistemini ifade eder. | ||||||||||||||||||||
12 | Yarı Başkanlık sistemini ifade eder | ||||||||||||||||||||
13 | Parlamentarizmi ifade eder. | ||||||||||||||||||||
14 | Güçler ayrılığının siyasal sistem açısından taşıdığı önemi kavrar. | ||||||||||||||||||||
15 | Anayasa ile siyasal sistem arasındaki ilişkiyi açıklar |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 80 |
1. Kısa Sınav | 10 |
2. Kısa Sınav | 10 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
1. Final | 50 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 1 | 16 |
Ara Sınav | 1 | 13 | 13 |
Kısa Sınav | 1 | 8 | 8 |
Ödev | 1 | 12 | 12 |
Final | 1 | 20 | 20 |
Toplam İş Yükü | 117 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 4,68 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 5 |