Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Anayasa Hukuku | SBK 214 | 4 | 3 + 0 | 3 | 5 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. FERRUH TUZCUOĞLU |
Dersi Verenler | |
Dersin Yardımcıları | Arş. gör. İlknur Rabia TÜRKÖLMEZ |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Öğrencilerin,Anayasa kavramı, anayasacılık düşüncesi ve pratiği; devlet yaşamında anayasanın ve anayasal düzenin yeri ve önemi; 1982 Anayasasında, temel hak ve özgürlükler, yasama, yürütme ve yargı organı hakkında temel düzeyde bilgiler edinmelerini ve uygulamada karşılarına çıkan tartışmalara bilgi kaynaklı ve donanımlı olarak katılabilmelerini sağlamak. |
Dersin İçeriği | Bu derste ,Anayasacılık düşüncesi ve anayasa kavramının çeşitli açılardan anlamı; anayasa türleri, anayasaların kim tarafından nasıl yapıldığı; anayasallık denetimi; devletin unsurları; devlet çeşitleri; güçler ayrılığı; hükümet sistemleri; Türk anayasa tarihi; 1982 Anayasasının yapılış ve değiştirilişi; 1982 Anayasasının belirgin özellikleri; Türkiye Cumhuriyeti Devletinin temel ilkeleri; 1982 Anayasasında temel hak ve özgürlükler, 1982 Anayasasında anayasaya uygunluk denetimi, 1982 Anayasasında yasama organı ve yürütme ile ilişkileri ve yargı organının genel esaslarına değinilecektir. |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Anayasa kavramını tanımlar ve diğer hukuk kurallarıyla ilişki ve farklılıklarını ortaya koyar. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
2 | Anayasaları biçimleri ve değiştirilişleri yönünden sınıflandırır. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
3 | Anayasallık denetiminin anlamını bilir ve denetim modelleri ve bunların işleyişine ilişkin esasları açıklar. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
4 | Devletleri şekilleri ve yapıları yönünden gruplandırabilir ve verilen bilgiler ışığında bir devletin hangi türde olduğunu tespit eder. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | Kısa Cevaplı Testler, Doğru Yanlış Testleri, |
5 | Bugüne kadarki anayasalarımız hakkında yorumlarda bulunur. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
6 | 1982 Anayasasını yapılışı ve değiştirilişi yönünden analiz eder. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | Doğru Yanlış Testleri, Kısa Cevaplı Testler, |
7 | 1982 Anayasasına göre devletin nitelikleri hakkında değerlendirmelerde bulunur. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
8 | 1982 Anayasasına göre temel hak ve özgürlüklerin nasıl bir sınıflandırmaya tabi tutulduğunu ve bu sınıflandırmanın sonuçlarını örneklerle açıklar. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
9 | 1982 Anayasasına göre temel hak ve özgürlüklerin sınırlandırılmasında uyulacak ilkeleri analiz eder. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
10 | 1982 Anayasasına göre yasama ve yürütme organını kural koyma açısından karşılaştırır. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
11 | 1982 Anayasasına göre TBMM?nin görev ve yetkilerini sıralar ve bunların işleyişini değerlendirir. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
12 | 1982 Anayasasına göre Anayasa Mahkemesinin oluşumu, işleyişi ve kararları hakkında değerlendirmeler yapar. | Beyin Fırtınası, Anlatım, Soru-Cevap, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Anayasa, anayasa hukuku, anayasa hukukunun kaynakları; anayasacılık düşüncesi ve anayasaların çeşitli açılardan sınıflandırılması | 1- Kemal Gözler, Anayasa Hukukuna Giriş, Ekin Kitabevi, Bursa 2008. 2- Mustafa Erdoğan, Anayasa Hukuku, Orion Kitabevi, Ankara 2007. 3- A. Şeref Gözübüyük, Anayasa Hukuku, Turhan Kitabevi, Ankara 2006. |
2 | Anayasaların yapılış ve değiştirilişi | 1- Kemal Gözler, Anayasa Hukukuna Giriş, Ekin Kitabevi, Bursa 2008. 2- Mustafa Erdoğan, Anayasa Hukuku, Orion Kitabevi, Ankara 2007. 3- A. Şeref Gözübüyük, Anayasa Hukuku, Turhan Kitabevi, Ankara 2006. |
3 | Anayasallık denetimi ve modelleri | 1- Kemal Gözler, Anayasa Hukukuna Giriş, Ekin Kitabevi, Bursa 2008. 2- Mustafa Erdoğan, Anayasa Hukuku, Orion Kitabevi, Ankara 2007. 3- A. Şeref Gözübüyük, Anayasa Hukuku, Turhan Kitabevi, Ankara 2006. |
4 | Devlet, kurucu unsurları ve çeşitli açılardan devletler (şekilleri yönünden, egemenliğin dağılımı-kompozisyonları yönünden) | 1- Kemal Gözler, Anayasa Hukukuna Giriş, Ekin Kitabevi, Bursa 2008. 2- Mustafa Erdoğan, Anayasa Hukuku, Orion Kitabevi, Ankara 2007. 3- A. Şeref Gözübüyük, Anayasa Hukuku, Turhan Kitabevi, Ankara 2006. |
5 | Güçler ayrılığı ve hükümet sistemleri | 1- Kemal Gözler, Anayasa Hukukuna Giriş, Ekin Kitabevi, Bursa 2008. 2- Mustafa Erdoğan, Anayasa Hukuku, Orion Kitabevi, Ankara 2007. 3- A. Şeref Gözübüyük, Anayasa Hukuku, Turhan Kitabevi, Ankara 2006. |
6 | Türk anayasa tarihi : 1876 Anayasası, 1921 ve 1924 Anayasaları ve 1961 Anayasasının kısaca tanıtımları | 1- Kemal Gözler, Anayasa Hukukuna Giriş, Ekin Kitabevi, Bursa 2008. 2- Mustafa Erdoğan, Anayasa Hukuku, Orion Kitabevi, Ankara 2007. 3- A. Şeref Gözübüyük, Anayasa Hukuku, Turhan Kitabevi, Ankara 2006. |
7 | 1982 Anayasasının yapılışı ve değiştirilişi ve belirgin özellikleri | 1- Kemal Gözler, Anayasa Hukukuna Giriş, Ekin Kitabevi, Bursa 2008. 2- Mustafa Erdoğan, Anayasa Hukuku, Orion Kitabevi, Ankara 2007. 3- A. Şeref Gözübüyük, Anayasa Hukuku, Turhan Kitabevi, Ankara 2006. |
8 | 1982 Anayasasına göre Türkiye Cumhuriyeti Devleti?nin nitelikleri | 1- Kemal Gözler, Anayasa Hukukuna Giriş, Ekin Kitabevi, Bursa 2008. 2- Mustafa Erdoğan, Anayasa Hukuku, Orion Kitabevi, Ankara 2007. 3- A. Şeref Gözübüyük, Anayasa Hukuku, Turhan Kitabevi, Ankara 2006. |
9 | ARASINAV | 1- Kemal Gözler, Anayasa Hukukuna Giriş, Ekin Kitabevi, Bursa 2008. 2- Mustafa Erdoğan, Anayasa Hukuku, Orion Kitabevi, Ankara 2007. 3- A. Şeref Gözübüyük, Anayasa Hukuku, Turhan Kitabevi, Ankara 2006. |
10 | 1982 Anayasasında temel hak ve özgürlüklerin sınıflandırılması, sınırlandırılması ve durdurulması | 1- Kemal Gözler, Anayasa Hukukuna Giriş, Ekin Kitabevi, Bursa 2008. 2- Mustafa Erdoğan, Anayasa Hukuku, Orion Kitabevi, Ankara 2007. 3- A. Şeref Gözübüyük, Anayasa Hukuku, Turhan Kitabevi, Ankara 2006. |
11 | 1982 Anayasasında yasama organının oluşumu ve işleyiş esasları | 1- Kemal Gözler, Anayasa Hukukuna Giriş, Ekin Kitabevi, Bursa 2008. 2- Mustafa Erdoğan, Anayasa Hukuku, Orion Kitabevi, Ankara 2007. 3- A. Şeref Gözübüyük, Anayasa Hukuku, Turhan Kitabevi, Ankara 2006. |
12 | Yasama Organının görev ve yetkileri ve yürütme ile ilişkileri | 1- Kemal Gözler, Anayasa Hukukuna Giriş, Ekin Kitabevi, Bursa 2008. 2- Mustafa Erdoğan, Anayasa Hukuku, Orion Kitabevi, Ankara 2007. 3- A. Şeref Gözübüyük, Anayasa Hukuku, Turhan Kitabevi, Ankara 2006. |
13 | 1982 Anayasasında Türk Yargı Düzeni ve Anayasa Mahkemesinin oluşumu, görev ve yetkileri | 1- Kemal Gözler, Anayasa Hukukuna Giriş, Ekin Kitabevi, Bursa 2008. 2- Mustafa Erdoğan, Anayasa Hukuku, Orion Kitabevi, Ankara 2007. 3- A. Şeref Gözübüyük, Anayasa Hukuku, Turhan Kitabevi, Ankara 2006. |
14 | 1982 Anayasasına göre anayasa yargılaması | 1- Kemal Gözler, Anayasa Hukukuna Giriş, Ekin Kitabevi, Bursa 2008. 2- Mustafa Erdoğan, Anayasa Hukuku, Orion Kitabevi, Ankara 2007. 3- A. Şeref Gözübüyük, Anayasa Hukuku, Turhan Kitabevi, Ankara 2006. |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | 1-Gülener, Serdar. Türkiye'de anayasa yargısının demokratik meşruluğu. On İki Levha Yayıncılık, 2017. 2-Gülener, Serdar. Türkiye'nin Anayasa Düzeni Kavramlar ve Kurumlar, Sakarya Yayıncılık, 2017 |
Ders Kaynakları | T.C. 1982 Anayasası. anayasa. gov.tr´de; anayasa.gen.tr´de Türk anayasa hukuku dersi içeriğiyle ilgili makaleler |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Uluslararası sistemin işleyişini, temel kavramlarını ve özelliklerini inceleme ve uluslararası ilişkiler disiplininin alt konuları hakkında temel bilgileri öğrenme | X | |||||
2 | Dünya siyasi tarihinde meydana gelen gelişmeleri neden-sonuç ilişkisi bağlamında analiz edebilme | X | |||||
3 | Yabancı dil becerisini geliştirme | X | |||||
4 | Türkiye´nin dış politikasını neden-sonuç ilişkisi içerisinde kapsamlı şekilde analiz edebilme | ||||||
5 | Dış politika analizine ilişkin teorik yaklaşımları ve karar verme sürecinin işleyişini analiz edebilme | X | |||||
6 | Teorik ve metodolojik düşünmeyi öğrenme ve olgulara bu çerçeveden bakabilme | X | |||||
7 | Toplumsal gelişmeleri ve koşulları karşılaştırmalı analiz edebilme | ||||||
8 | Uluslararası Hukuk´un temel ilkelerini ve konularını öğrenme | X | |||||
9 | Uluslararası İlişkiler teorilerini irdeleme ve uluslararası gelişmelere teorik çerçeveden bakmayı öğrenme | ||||||
10 | Türkiye´nin siyasal yaşamını tarihsel bir pencereden ve kronolojik bir şekilde analiz edebilme | ||||||
11 | İç Hukukun işleyişini ve temel ilkelerini öğrenme | X | |||||
12 | Uluslararası ve bölgesel örgütlerin kuruluşunu, yapısını, işleyişini ve dünya siyasetindeki etkisini analiz edebilme | X | |||||
13 | Devlet-içi çatışmalarının nedenlerini ve çözüm modellerini örnekleriyle analiz edebilme | X | |||||
14 | Uluslararası güvenlik sorunlarını ve uluslararası güncel sorunları inceleme | ||||||
15 | Uluslararası sistemde ortaya çıkan gelişmeleri teorik açıdan ve karşılaştırmalı bir şekilde irdeleme | ||||||
16 | Uluslararası gelişmelere ilişkin olarak analitik düşünce becerisini geliştirme | ||||||
17 | İktisat, sosyoloji, siyaset bilimi ve kamu maliyesi gibi diğer disiplinlerin temel kavramlarını ve kuramlarını öğrenme | ||||||
18 | Siyaset biliminin felsefi temellerini inşa eden filozofların/düşünürlerin fikirlerini kapsamlı şekilde inceleme ve bu felsefi görüşlerin Siyaset Bilimi ve Uluslararası İlişkiler disiplinlerine katkısını irdeleme | ||||||
19 | Temel bilgisayar becerilerini edinme | ||||||
20 | Bireysel olarak bilimsel bir çalışmayı planlama, yürütme ve yazıya dökme becerisi kazanma |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 | PÇ 13 | PÇ 14 | PÇ 15 | PÇ 16 | PÇ 17 | PÇ 18 | PÇ 19 | PÇ 20 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Anayasa kavramını tanımlar ve diğer hukuk kurallarıyla ilişki ve farklılıklarını ortaya koyar. | ||||||||||||||||||||
2 | Anayasaları biçimleri ve değiştirilişleri yönünden sınıflandırır. | ||||||||||||||||||||
3 | Anayasallık denetiminin anlamını bilir ve denetim modelleri ve bunların işleyişine ilişkin esasları açıklar. | ||||||||||||||||||||
4 | Devletleri şekilleri ve yapıları yönünden gruplandırabilir ve verilen bilgiler ışığında bir devletin hangi türde olduğunu tespit eder. | ||||||||||||||||||||
5 | Bugüne kadarki anayasalarımız hakkında yorumlarda bulunur. | ||||||||||||||||||||
6 | 1982 Anayasasını yapılışı ve değiştirilişi yönünden analiz eder. | ||||||||||||||||||||
7 | 1982 Anayasasına göre devletin nitelikleri hakkında değerlendirmelerde bulunur. | ||||||||||||||||||||
8 | 1982 Anayasasına göre temel hak ve özgürlüklerin nasıl bir sınıflandırmaya tabi tutulduğunu ve bu sınıflandırmanın sonuçlarını örneklerle açıklar. | ||||||||||||||||||||
9 | 1982 Anayasasına göre temel hak ve özgürlüklerin sınırlandırılmasında uyulacak ilkeleri analiz eder. | ||||||||||||||||||||
10 | 1982 Anayasasına göre yasama ve yürütme organını kural koyma açısından karşılaştırır. | ||||||||||||||||||||
11 | 1982 Anayasasına göre TBMM?nin görev ve yetkilerini sıralar ve bunların işleyişini değerlendirir. | ||||||||||||||||||||
12 | 1982 Anayasasına göre Anayasa Mahkemesinin oluşumu, işleyişi ve kararları hakkında değerlendirmeler yapar. |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ödev | 100 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
1. Final | 50 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 2 | 32 |
Ara Sınav | 1 | 10 | 10 |
Ödev | 1 | 10 | 10 |
Final | 1 | 20 | 20 |
Toplam İş Yükü | 120 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 4,8 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 5 |