Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Kit’Ler ve Özelleştirme MLY 353 5 3 + 0 3 5
Ön Koşul Dersleri

Ön koşul yoktur

Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Öğr.Gör.Dr. YUNUS KÖSE
Dersi Verenler Öğr.Gör.Dr. YUNUS KÖSE,
Dersin Yardımcıları

Arş. Gör. Dr. Kadriye İzgi Şahpaz

Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı

Bu dersin amacı kamu kesiminin bir parçası olarak KİT´lerin fonksiyonlarını irdelemek, millileştirme ve özelleştirme akımlarının teorik arka planını ve Türkiye uygulamasını incelemektir.

Dersin İçeriği

KİT´ler ve Alternatifleri, KİT´lerin İşleyiş ve Performansı, Marjinal Maliyet Fiyatlandırması ve Kısmi Denge, KİT´lerin Reformu, Kİlerin Özelleşirilmesi, Millileştirme

# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 İktisat okullarının kamu müdahalesine ilişkin yaklaşımlarını kavrar. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası,
2 KİT kavramını ekonomik ve hukuki yönlerden tanımlar. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası,
3 KİTlerin fonksiyonlarını iktisadi teorilere göre açıklar. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Rol Oynama,
4 KİTlerin kamu kesimi içindeki yerini, ekonomik ve sosyal göstergeleri kullanarak inceler. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Rol Oynama,
5 KİT lere yönelik eleştirilerin sosyoekonomik zeminini kavrar. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Rol Oynama,
6 Millileştirme kavramını, gerekçelerini ve yöntemlerini özelleştirme ile kıyaslar. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası,
7 Özelleştirme kavramını, gerekçelerini ve yöntemlerini bilir. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Rol Oynama,
8 Özelleştirme uygulamalarına ilişkin ekonomik ve mali sorunları analiz der. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Rol Oynama,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 KİT´lerin Kuruluş ve Alternatifleri Belirtilen kitapların ilgili bölümleri
2 KİT´lerin İşleyişi ve Performansı Belirtilen kitapların ilgili bölümleri
3 Refah İktisadı ve KİT Politikasının Değerlendirilmesi Belirtilen kitapların ilgili bölümleri
4 Marjinal Maliyet Fiyatlandırması ve Kısmi Denge Belirtilen kitapların ilgili bölümleri
5 Marjinal Maliyet Fiyatlandırmasının Uygulanması ve Sorunları Belirtilen kitapların ilgili bölümleri
6 KİT´lerin Reformu Girişimleri Belirtilen kitapların ilgili bölümleri
7 ARASINAV Belirtilen kitapların ilgili bölümleri
8 Kamusal Kolaylıkların Düzenlenmesi (Regülasyonu) Belirtilen kitapların ilgili bölümleri
9 KİT´lerin Özelleştirilmesi Belirtilen kitapların ilgili bölümleri
10 Türkiye´de Devletçilik ve Özelleştirme Hareketleri Belirtilen kitapların ilgili bölümleri
11 2001 Öncesi Döneminde Gerçekleştirilen Özelleştirme Uygulamaları Belirtilen kitapların ilgili bölümleri
12 2001 Sonrası Dönemde Gerçekleştirilen Özelleştirme Uygulamaları Belirtilen kitapların ilgili bölümleri
13 Altyapı Hizmetlerinde Serbestleşme ve Özelleştirme Belirtilen kitapların ilgili bölümleri
14 Genel değerlendirme Belirtilen kitapların ilgili bölümleri
Kaynaklar
Ders Notu

Akalın G., (2003), KİTLER ve Özelleştirilmeleri, Ankara: Gazi Kitabevi

Ders Kaynakları

Aktan C.Can, Dilek Dileyici ve İstikla Y. Vural (2005), Altyapı Ekonomisi, Altyapı Hizmetlerinde Serbestleşme ve Özelleştirme, Ankara: Seçkin

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Ekonomik ve mali konularda temel bilgileri anlama ve kullanabilme, değerlendirme ve yorum yapabilme, ekonomik ve mali gelişmeleri analiz edebilme, mali konularda görüş bildirebilme, çeşitli mali sorunlar karşısında çözüm getirebilme becerisi kazanma X
2 Kamu ekonomisi, maliye teorisi, kamu kesiminin mali yönetimi ve denetimi ile bütçe teorisi ve uygulamalarına ilişkin teorik bilgilere sahip olma ve bu konuda analiz yapabilme X
3 Vergileme süreçlerine ilişkin teorik ve hukuki bilgilere sahip ve bunları çalışma ortamında kullanabilme, vergileme işlemleri, Vergilerin hesaplanması, vergi suç ve cezaları, vergi uyuşmazlıkları ve beyanname düzenleme konularında temel bilgilere sahip olma
4 Kamu harcamaları ve kamu borçlanması ile ilgili konulara hâkim olma ve bunları yorumlayabilme X
5 Gerek kamunun gerekse de özel kesimin gereksinim duyduğu yüksek becerili elemanlarda olması gereken; yeterli düzeyde maliye, hukuk, iktisat, işletme, muhasebe bilgisine sahip olma
6 Sayısal ve istatiksel araştırma becerisine ve düşünme yeteneğine sahip, alınacak kararların sonuçlarını öngörebilen ve doğru tahminlerde bulunabilen, sebep-sonuç ilişkilerini göz önünde bulunduran, stratejik yaklaşım geliştirebilme X
7 Liderlik özelliklerine sahip ve diğer alanlardaki uzmanlarla iletişim kurabilme yeterliliğine sahip olma
8 Bir yabancı dilde en az Avrupa Dil Portföyü B1 genel düzeyinde bilgi sahibi olma ve bu niteliklerini sözlü ve yazılı iletişimde kullanabilme
9 Toplumsal, bilimsel ve mesleki etik değerlerin bilincinde olma
10 Maliye ve ekonomi alanında kullanılan bilgi sistemleri konusunda bilgi sahibi olma ve gerekli yazılımları kullanabilme becerisini gösterme X
11 Türkçe yazılı ve sözlü iletişim yeterliliğine sahip olma, bilgilerini ve düşüncelerini başkalarına iletebilme, ikna gücü yüksek, eleştirel düşünebilme, alternatif çözümler üretebilme, ve bilgileri analiz etme becerisine sahip, inisiyatif kullanabilme becerisine sahip olma
12 Sosyal hakların evrenselliği, sosyal adalet, kalite ve kültürel değerler ile çevre koruma, iş sağlığı ve güvenliği konularında yeterli bilince sahiptir. X
# Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı PÇ 1 PÇ 2 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 6 PÇ 7 PÇ 8 PÇ 9 PÇ 10 PÇ 11 PÇ 12
1 İktisat okullarının kamu müdahalesine ilişkin yaklaşımlarını kavrar.
2 KİT kavramını ekonomik ve hukuki yönlerden tanımlar.
3 KİTlerin fonksiyonlarını iktisadi teorilere göre açıklar.
4 KİTlerin kamu kesimi içindeki yerini, ekonomik ve sosyal göstergeleri kullanarak inceler.
5 KİT lere yönelik eleştirilerin sosyoekonomik zeminini kavrar.
6 Millileştirme kavramını, gerekçelerini ve yöntemlerini özelleştirme ile kıyaslar.
7 Özelleştirme kavramını, gerekçelerini ve yöntemlerini bilir.
8 Özelleştirme uygulamalarına ilişkin ekonomik ve mali sorunları analiz der.
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 80
1. Kısa Sınav 5
1. Ödev 5
1. Sözlü Sınav 10
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 50
1. Final 50
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 2 32
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 4 64
Ara Sınav 1 5 5
Kısa Sınav 1 3 3
Ödev 1 5 5
Performans Görevi (Laboratuvar) 1 10 10
Toplam İş Yükü 119
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 4,76
Dersin AKTS Kredisi 5