Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Kit’Ler ve Özelleştirme | MLY 353 | 5 | 3 + 0 | 3 | 5 |
Ön Koşul Dersleri | Ön koşul yoktur |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Öğr.Gör.Dr. YUNUS KÖSE |
Dersi Verenler | Öğr.Gör.Dr. YUNUS KÖSE, |
Dersin Yardımcıları | Arş. Gör. Dr. Kadriye İzgi Şahpaz |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Bu dersin amacı kamu kesiminin bir parçası olarak KİT´lerin fonksiyonlarını irdelemek, millileştirme ve özelleştirme akımlarının teorik arka planını ve Türkiye uygulamasını incelemektir. |
Dersin İçeriği | KİT´ler ve Alternatifleri, KİT´lerin İşleyiş ve Performansı, Marjinal Maliyet Fiyatlandırması ve Kısmi Denge, KİT´lerin Reformu, Kİlerin Özelleşirilmesi, Millileştirme |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | İktisat okullarının kamu müdahalesine ilişkin yaklaşımlarını kavrar. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
2 | KİT kavramını ekonomik ve hukuki yönlerden tanımlar. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
3 | KİTlerin fonksiyonlarını iktisadi teorilere göre açıklar. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Rol Oynama, | |
4 | KİTlerin kamu kesimi içindeki yerini, ekonomik ve sosyal göstergeleri kullanarak inceler. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Rol Oynama, | |
5 | KİT lere yönelik eleştirilerin sosyoekonomik zeminini kavrar. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Rol Oynama, | |
6 | Millileştirme kavramını, gerekçelerini ve yöntemlerini özelleştirme ile kıyaslar. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
7 | Özelleştirme kavramını, gerekçelerini ve yöntemlerini bilir. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Rol Oynama, | |
8 | Özelleştirme uygulamalarına ilişkin ekonomik ve mali sorunları analiz der. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Rol Oynama, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | KİT´lerin Kuruluş ve Alternatifleri | Belirtilen kitapların ilgili bölümleri |
2 | KİT´lerin İşleyişi ve Performansı | Belirtilen kitapların ilgili bölümleri |
3 | Refah İktisadı ve KİT Politikasının Değerlendirilmesi | Belirtilen kitapların ilgili bölümleri |
4 | Marjinal Maliyet Fiyatlandırması ve Kısmi Denge | Belirtilen kitapların ilgili bölümleri |
5 | Marjinal Maliyet Fiyatlandırmasının Uygulanması ve Sorunları | Belirtilen kitapların ilgili bölümleri |
6 | KİT´lerin Reformu Girişimleri | Belirtilen kitapların ilgili bölümleri |
7 | ARASINAV | Belirtilen kitapların ilgili bölümleri |
8 | Kamusal Kolaylıkların Düzenlenmesi (Regülasyonu) | Belirtilen kitapların ilgili bölümleri |
9 | KİT´lerin Özelleştirilmesi | Belirtilen kitapların ilgili bölümleri |
10 | Türkiye´de Devletçilik ve Özelleştirme Hareketleri | Belirtilen kitapların ilgili bölümleri |
11 | 2001 Öncesi Döneminde Gerçekleştirilen Özelleştirme Uygulamaları | Belirtilen kitapların ilgili bölümleri |
12 | 2001 Sonrası Dönemde Gerçekleştirilen Özelleştirme Uygulamaları | Belirtilen kitapların ilgili bölümleri |
13 | Altyapı Hizmetlerinde Serbestleşme ve Özelleştirme | Belirtilen kitapların ilgili bölümleri |
14 | Genel değerlendirme | Belirtilen kitapların ilgili bölümleri |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | Akalın G., (2003), KİTLER ve Özelleştirilmeleri, Ankara: Gazi Kitabevi |
Ders Kaynakları | Aktan C.Can, Dilek Dileyici ve İstikla Y. Vural (2005), Altyapı Ekonomisi, Altyapı Hizmetlerinde Serbestleşme ve Özelleştirme, Ankara: Seçkin |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Ekonomik ve mali konularda temel bilgileri anlama ve kullanabilme, değerlendirme ve yorum yapabilme, ekonomik ve mali gelişmeleri analiz edebilme, mali konularda görüş bildirebilme, çeşitli mali sorunlar karşısında çözüm getirebilme becerisi kazanma | X | |||||
2 | Kamu ekonomisi, maliye teorisi, kamu kesiminin mali yönetimi ve denetimi ile bütçe teorisi ve uygulamalarına ilişkin teorik bilgilere sahip olma ve bu konuda analiz yapabilme | X | |||||
3 | Vergileme süreçlerine ilişkin teorik ve hukuki bilgilere sahip ve bunları çalışma ortamında kullanabilme, vergileme işlemleri, Vergilerin hesaplanması, vergi suç ve cezaları, vergi uyuşmazlıkları ve beyanname düzenleme konularında temel bilgilere sahip olma | ||||||
4 | Kamu harcamaları ve kamu borçlanması ile ilgili konulara hâkim olma ve bunları yorumlayabilme | X | |||||
5 | Gerek kamunun gerekse de özel kesimin gereksinim duyduğu yüksek becerili elemanlarda olması gereken; yeterli düzeyde maliye, hukuk, iktisat, işletme, muhasebe bilgisine sahip olma | ||||||
6 | Sayısal ve istatiksel araştırma becerisine ve düşünme yeteneğine sahip, alınacak kararların sonuçlarını öngörebilen ve doğru tahminlerde bulunabilen, sebep-sonuç ilişkilerini göz önünde bulunduran, stratejik yaklaşım geliştirebilme | X | |||||
7 | Liderlik özelliklerine sahip ve diğer alanlardaki uzmanlarla iletişim kurabilme yeterliliğine sahip olma | ||||||
8 | Bir yabancı dilde en az Avrupa Dil Portföyü B1 genel düzeyinde bilgi sahibi olma ve bu niteliklerini sözlü ve yazılı iletişimde kullanabilme | ||||||
9 | Toplumsal, bilimsel ve mesleki etik değerlerin bilincinde olma | ||||||
10 | Maliye ve ekonomi alanında kullanılan bilgi sistemleri konusunda bilgi sahibi olma ve gerekli yazılımları kullanabilme becerisini gösterme | X | |||||
11 | Türkçe yazılı ve sözlü iletişim yeterliliğine sahip olma, bilgilerini ve düşüncelerini başkalarına iletebilme, ikna gücü yüksek, eleştirel düşünebilme, alternatif çözümler üretebilme, ve bilgileri analiz etme becerisine sahip, inisiyatif kullanabilme becerisine sahip olma | ||||||
12 | Sosyal hakların evrenselliği, sosyal adalet, kalite ve kültürel değerler ile çevre koruma, iş sağlığı ve güvenliği konularında yeterli bilince sahiptir. | X |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | İktisat okullarının kamu müdahalesine ilişkin yaklaşımlarını kavrar. | ||||||||||||
2 | KİT kavramını ekonomik ve hukuki yönlerden tanımlar. | ||||||||||||
3 | KİTlerin fonksiyonlarını iktisadi teorilere göre açıklar. | ||||||||||||
4 | KİTlerin kamu kesimi içindeki yerini, ekonomik ve sosyal göstergeleri kullanarak inceler. | ||||||||||||
5 | KİT lere yönelik eleştirilerin sosyoekonomik zeminini kavrar. | ||||||||||||
6 | Millileştirme kavramını, gerekçelerini ve yöntemlerini özelleştirme ile kıyaslar. | ||||||||||||
7 | Özelleştirme kavramını, gerekçelerini ve yöntemlerini bilir. | ||||||||||||
8 | Özelleştirme uygulamalarına ilişkin ekonomik ve mali sorunları analiz der. |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 80 |
1. Kısa Sınav | 5 |
1. Ödev | 5 |
1. Sözlü Sınav | 10 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
1. Final | 50 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 2 | 32 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 4 | 64 |
Ara Sınav | 1 | 5 | 5 |
Kısa Sınav | 1 | 3 | 3 |
Ödev | 1 | 5 | 5 |
Performans Görevi (Laboratuvar) | 1 | 10 | 10 |
Toplam İş Yükü | 119 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 4,76 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 5 |