Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Kalite ve İsg Yönetim Sistemleri | ISG 207 | 3 | 3 + 0 | 3 | 5 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Ön Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üyesi ELİF DÜLGER |
Dersi Verenler | Dr.Öğr.Üyesi ELİF DÜLGER, |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Kalite bilincine sahip, Toplam Kalite Yönetimi ilkeleri, uygulama adımlarını bilen ve bunu işletme süreçlerine uygulayabilen, günümüzde güncel olan kalite yönetim sistemi standartları hakkında bilgi vermek, Öğrencilerin İş sağlığı ve güvenliği alanında yaygın olarak kullanılan iş sağlığı ve güvenliği yönetim sistemi belgelendirme standartları hakkında bilgi edinmelerini sağlamaktır. |
Dersin İçeriği | Kalite kavramları, kalitenin tarihsel gelişimi, Toplam Kalite Yönetimi Felsefesi ve İlkeleri, Organizasyonlarda kalite kültürü, sürekli iyileştirme (Kaizen), kalite maliyetleri, Standart ve Standardizasyon, Kalite Yönetimi Sistemleri, ILO OHS 2001, TS OHSAS 18001, BS 8800, ISO 9001, ISO 14001, Politika belirleme ve planlama, kontrol ve düzeltici-önleyici faaliyetler, kayıt ve tetkik |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Kalite ile ilgili temel tanım ve kavramları açıklar | Anlatım, Soru-Cevap, | |
2 | Toplam Kalite Yönetimi felsefesi ve ilkelerini açıklar | Anlatım, Soru-Cevap, | |
3 | Toplam Kalite Yönetiminde yapılanma ve yönetim anlayışını açıklar | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
4 | Toplam Kalite Yönetimi Uygulama Planı hazırlar | Anlatım, | |
5 | Sürekli İyileştirme (Kaizen) yaklaşımını ve yöntemlerini tanımlar | Anlatım, Soru-Cevap, | |
6 | Takım çalışması ve kalite çemberleri çalışma metotlarını açıklar | Anlatım, Soru-Cevap, | |
7 | Kalite maliyetlerinin önemini, sınıflarını tanımlar | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
8 | Süreç yönetimi, dökümantasyonu ve iyileştirme yöntemlerini tanımlar | Soru-Cevap, Anlatım, | |
9 | Standardizasyon kavramını, standardizasyonun amaçlarını, işlevlerini, faydalarını tanımlar | Anlatım, Soru-Cevap, | |
10 | ISO 9001 Kalite Yönetim Sistemi Standardı uygulama şekli ve kapsamını açıklar | Anlatım, Beyin Fırtınası, | Doğru Yanlış Testleri, Kısa Cevaplı Testler, |
11 | ISO 14000 Çevre Yönetim Sistemi Standardı uygulama şekli ve kapsamını açıklar | Anlatım, Beyin Fırtınası, | |
12 | OHSAS 18001 İş Sağlığı ve Güvenliği Yönetim Sistemini tanımak uygulama şekli ve kapsamını açıklar | Anlatım, Beyin Fırtınası, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Temel Bilgiler, tanımlar ve kavramlar | |
2 | Kalite Yönetimini Oluşturan Temel Unsurlar ve İlkeler | |
3 | Toplam Kalite Yönetimi İlkeleri | |
4 | Toplam Kalite Yönetimi İlkeleri II | |
5 | Standardizasyon kavramını, standardizasyonun amaçları, işlevleri, faydaları | |
6 | Kalite Yönetim Sistemleri | |
7 | Sürekli İyileştirme (KAIZEN) ve Teknikleri | |
8 | TKY Uygulama Adımları | |
9 | Süreç Yönetimi | |
10 | OHSAS 18001 | |
11 | OHSAS 18001 | |
12 | EFQM Mükemmellik Modeli | |
13 | Verimlilik ve Kalite | |
14 | Kalite Maliyetleri |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | Adamyo e-kitabı |
Ders Kaynakları |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
16 | Acil durum ve afet olayları için problem kurgulayabilme, çözmek için yöntem geliştirme ve çözümlerde yenilikçi yöntemler uygulama becerisi | ||||||
17 | Yeni ve orijinal fikir ve yöntemler geliştirme becerisi; sistemin parçası olma, yenilikçi çözümler geliştirebilme becerisi | ||||||
18 | Acil durum ve afet olaylarına müdahale operasyonlarına hazırlık, tatbikat, modern teknik ve yöntemler ile bunların sınırları hakkında bilgi | ||||||
19 | Zarar azaltma, hazırlık, müdahale ve iyileştirme aşamalarında gereksinim duyulan bilgi ve verileri tanımlama, bunlara ulaşma ve değerlendirmede ileri düzeyde beceri | ||||||
20 | Çok disiplinli takımlarda liderlik yapma, karmaşık durumlarda çözüm yaklaşımları geliştirebilme ve sorumluluk alma becerisi | ||||||
21 | Çalışmaların süreç ve sonuçlarını, o alandaki veya dışındaki ulusal ve uluslar arası ortamlarda sistematik ve açık bir şekilde yazılı ya da sözlü olarak aktarabilme becerisi | ||||||
22 | Risk yönetimi ve kriz yönetimi aşamalarında verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması ve mesleki tüm etkinliklerde toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetme yeterliliği | ||||||
23 | Mesleğinin yeni ve gelişmekte olan uygulamaları hakkında farkındalık; gerektiğinde bunları inceleme ve öğrenebilme becerisi | ||||||
24 | Acil durum ve afet yönetimi alanında gerekli duyarlılığa sahip olma ve bu alanlarda öncü olabilme | ||||||
25 | Mesleğinin yeni ve gelişmekte olan uygulamaları hakkında farkındalık; gerektiğinde bunları inceleme ve öğrenebilme becerisi | ||||||
26 | Verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında ve mesleki tüm etkinliklerde toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetme yeterliliği | ||||||
27 | Alanda uygulanan modern teknik ve yöntemler ile bunların sınırları hakkında kapsamlı bilgi | ||||||
28 | lanında bilimsel araştırma yaparak bilgiye genişlemesine ve derinlemesine ulaşabilme, bilgiyi değerlendirme, yorumlama ve uygulama becerisi | ||||||
29 | Alan ile ilgili uygulamalarının sosyal ve çevresel boyutlarını anlama ve sosyal çevreye uyum becerisi | ||||||
30 | Risk yönetimi, tehlike analizi ve olay yeri yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık; sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi | ||||||
31 | Etik ilkelerine uygun davranma, mesleki ve etik sorumluluk bilinci; saha ve masa başı uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi. | ||||||
32 | Saha uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve sahaya yansıyan sorunları hakkında bilgi; çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık. | ||||||
33 | Alanında elde ettiği bilgileri raporlama ve sunma becerisine sahip olabilme | ||||||
34 | Beklenmedik acil durumlar karşısında problemi tanımlama, gerekli birimlerle koordinasyonu sağlama, sorunu ivedilikle çözebilme ve olası diğer sorunlara karşı önlem alabilme | ||||||
35 | Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilincine sahip olabilme |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 16 | PÇ 17 | PÇ 18 | PÇ 19 | PÇ 20 | PÇ 21 | PÇ 22 | PÇ 23 | PÇ 24 | PÇ 25 | PÇ 26 | PÇ 27 | PÇ 28 | PÇ 29 | PÇ 30 | PÇ 31 | PÇ 32 | PÇ 33 | PÇ 34 | PÇ 35 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Kalite ile ilgili temel tanım ve kavramları açıklar | ||||||||||||||||||||
2 | Toplam Kalite Yönetimi felsefesi ve ilkelerini açıklar | ||||||||||||||||||||
3 | Toplam Kalite Yönetiminde yapılanma ve yönetim anlayışını açıklar | ||||||||||||||||||||
4 | Toplam Kalite Yönetimi Uygulama Planı hazırlar | ||||||||||||||||||||
5 | Sürekli İyileştirme (Kaizen) yaklaşımını ve yöntemlerini tanımlar | ||||||||||||||||||||
6 | Takım çalışması ve kalite çemberleri çalışma metotlarını açıklar | ||||||||||||||||||||
7 | Kalite maliyetlerinin önemini, sınıflarını tanımlar | ||||||||||||||||||||
8 | Süreç yönetimi, dökümantasyonu ve iyileştirme yöntemlerini tanımlar | ||||||||||||||||||||
9 | Standardizasyon kavramını, standardizasyonun amaçlarını, işlevlerini, faydalarını tanımlar | ||||||||||||||||||||
10 | ISO 9001 Kalite Yönetim Sistemi Standardı uygulama şekli ve kapsamını açıklar | ||||||||||||||||||||
11 | ISO 14000 Çevre Yönetim Sistemi Standardı uygulama şekli ve kapsamını açıklar | ||||||||||||||||||||
12 | OHSAS 18001 İş Sağlığı ve Güvenliği Yönetim Sistemini tanımak uygulama şekli ve kapsamını açıklar |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Kısa Sınav | 25 |
2. Kısa Sınav | 25 |
Toplam | 50 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 20 |
1. Final | 80 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 3 | 48 |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Kısa Sınav | 2 | 1 | 2 |
Ödev | 1 | 15 | 15 |
Final | 1 | 1 | 1 |
Toplam İş Yükü | 115 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 4,6 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 5 |