Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Afetlerin Finansal Yönetimi AAY 111 1 3 + 0 3 5
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Ön Lisans
Dersin Türü Zorunlu
Dersin Koordinatörü Öğr.Gör. TANER ÖZTÜRK
Dersi Verenler Öğr.Gör. TANER ÖZTÜRK,
Dersin Yardımcıları
Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı

Afet yönetiminin bir unsuru olarak mali yönetimin öneminin anlaşılabilmesini sağlamak; afetlerin ne tür mali etkilerinin olabileceğine dair bilgi edindirmek; afetlerin mali yapısına ve işleyişine ilişkin temel kavramları ve süreçleri öğretmek;  ülkemizde yaşanan afetler sonrası karşılaşılan mali tabloları da analiz ederek olası afetlerde kaynak temini sorununa ve kaynakların verimli kullanımına yönelik çözüm üretebilmek/öneriler geliştirebilmek; gerek afet öncesi gerekse afet sonrası hangi mali politika araçlarının kullanılabileceğini bilmek; özelllikle de afet öncesi hazırlık, risk ve zarar azaltma odaklı finansal yönetimin devletler ve toplum açısından önemini kavrayıp bu doğrultuda işlevsel öneriler geliştirebilmek.  

 

Dersin İçeriği

Afetlerin Mali Etkileri, Ülkemizde Yaşanan Afetlere İlişkin Mali Yapı, Afetlerin Finansmanı ve Kaynak Modelleri, İç ve Dış Finansal Kaynaklar, Afet Sigortacılığı ve Reasürans, Afetlerde Maliye Politikası: Bütçe, Borçlanma, Vergi Rejimi, Afet Bütçelerinin İncelenmesi ve Harcamaların Denetimi. 

 

# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Afetlerin mali yönetimine ilişkin temel kavramları ve yaklaşımları bilir. Anlatım, Soru-Cevap, Deney ve Laboratuvar,
2 Afetlerde oluşan hasar ya da zararın ne tür maliyetler doğurabileceğini tahmin edebilir. Deney ve Laboratuvar, Soru-Cevap, Anlatım,
3 Ülkemizde yaşanan afetler sonrası karşılaşılan mali tabloya dair bilgi sahibi olur. Deney ve Laboratuvar, Soru-Cevap, Anlatım,
4 Afet yönetim döngüsünün farklı evrelerinde hangi kaynakların kullanıldığını/kullanılabileceğini bilir. Deney ve Laboratuvar, Soru-Cevap, Anlatım,
5 Afet durumunda farklı bütçelerin nasıl kullanılabileceğini görür. Deney ve Laboratuvar, Soru-Cevap, Anlatım,
6 Afet harcamalarının verimliliği ve denetimine yönelik öneriler geliştirebilir. Deney ve Laboratuvar, Soru-Cevap, Anlatım,
7 Afetler sonrası mali tabloları da analiz ederek olası afetlerde kaynak temini sorununa yönelik doğru finansman kaynaklarını/kuruluşlarını seçerek çözüm üretebilir. Deney ve Laboratuvar, Soru-Cevap, Anlatım,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Afetlere ve Finansal Yönetime İlişkin Kavramsal Çerçeve
2 Afetlerin Mali Etkileri
3 Afetlerin Mali Yönetiminin Ülkemizdeki Tarihsel Arkaplanı
4 Marmara Depremi Sonrası Mali Yapı ve İşleyiş
5 Van Depremi ile Ülkemizde Yaşanan Kimi Afetler Sonrası Mali İşleyiş
6 Afet Risk Yönetimi ve Afetlerin Finansmanı
7 İç Finansal Kaynaklar
8 Dış Finansal Kaynaklar: Uluslararası Örgütler ve Yardım Kuruluşları
9 Alternatif Finansal Kaynak Modelleri/Önerileri
10 Afet Sigortacılığı: Deprem Sigortası, DASK ve Reasürans
11 Afetlerde Maliye Politikası: Bütçe, Borçlanma ve Vergi Rejimi
12 Afet Bütçesi: AFAD ve Yerel Yönetim Bütçelerinin İncelenmesi
13 Afet Harcamalarının Kontrol ve Denetimi
14 Kahramanmaraş Depremleri Sonrası Mali Yapı
Kaynaklar
Ders Notu
Ders Kaynakları
Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Acil durum ve afet olayları için problem kurgulayabilme, çözmek için yöntem geliştirme ve çözümlerde yenilikçi yöntemler uygulama becerisi
2 Yeni ve orijinal fikir ve yöntemler geliştirme becerisi; sistemin parçası olma, yenilikçi çözümler geliştirebilme becerisi
3 Acil durum ve afet olaylarına müdahale operasyonlarına modern teknik ve yöntemler ile bunların sınırları hakkında bilgi
4 Zarar azaltma, hazırlık, müdahale ve iyileştirme aşamalarında gereksinim duyulan bilgi ve verileri tanımlama, bunlara ulaşma ve değerlendirmede ileri düzeyde beceri
5 Müdahale ve iyileştirme aşamalarında çok disiplinli takımlarda liderlik yapma, karmaşık durumlarda çözüm yaklaşımları geliştirebilme ve sorumluluk alma becerisi
6 Zarar azaltma, hazırlık, müdahale ve iyileştirme çalışmalarının süreç ve sonuçlarını, o alandaki veya dışındaki ulusal ve uluslar arası ortamlarda sistematik ve açık bir şekilde yazılı ya da sözlü olarak aktarabilme becerisi
7 Risk yönetimi ve kriz yönetimi aşamalarında verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması ve mesleki tüm etkinliklerde toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetme yeterliliği
8 Mesleğinin yeni ve gelişmekte olan uygulamaları hakkında farkındalık; gerektiğinde bunları inceleme ve öğrenebilme becerisi
9 Acil durum ve afet yönetimi alanında gerekli duyarlılığa sahip olma ve bu alanlarda öncü olabilme
10 Mesleğinin yeni ve gelişmekte olan uygulamaları hakkında farkındalık; gerektiğinde bunları inceleme ve öğrenebilme becerisi
11 Verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında ve mesleki tüm etkinliklerde toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetme yeterliliği
12 Afet Yönetiminde uygulanan modern teknik ve yöntemler ile bunların sınırları hakkında kapsamlı bilgi
13 Afet Yönetimi alanında bilimsel araştırma yaparak bilgiye genişlemesine ve derinlemesine ulaşabilme, bilgiyi değerlendirme, yorumlama ve uygulama becerisi
14 Afet Yönetimi ile ilgili uygulamalarının sosyal ve çevresel boyutlarını anlama ve sosyal çevreye uyum becerisi
15 Risk yönetimi, tehlike analizi ve olay yeri yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık; sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi
16 Etik ilkelerine uygun davranma, mesleki ve etik sorumluluk bilinci; saha ve masa başı uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi.
17 Saha uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve sahaya yansıyan sorunları hakkında bilgi; çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık.
18 Acil Durum ve Afet Yönetimine ilişkin temel kavramsal yapı ve bilgilerle donanması.
19 Alanında elde ettiği bilgileri raporlama ve sunma becerisine sahip olabilme
20 Beklenmedik acil durumlar karşısında problemi tanımlama, gerekli birimlerle koordinasyonu sağlama, sorunu ivedilikle çözebilme ve olası diğer sorunlara karşı önlem alabilme
21 Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilincine sahip olabilme
22 Alana ilişkin kendilerine yöneltilen soruları araştırma ve cevaplama; ayrıca eleştirel düşünebilme ve Acil Durum ve Afet Yönetimine ilişkin problemlere çözüm üretebilme becerisini kazanabilme
# Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı PÇ 1 PÇ 2 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 6 PÇ 7 PÇ 8 PÇ 9 PÇ 10 PÇ 11 PÇ 12 PÇ 13 PÇ 14 PÇ 15 PÇ 16 PÇ 17 PÇ 18 PÇ 19 PÇ 20 PÇ 21 PÇ 22
1 Afetlerin mali yönetimine ilişkin temel kavramları ve yaklaşımları bilir.
2 Afetlerde oluşan hasar ya da zararın ne tür maliyetler doğurabileceğini tahmin edebilir.
3 Ülkemizde yaşanan afetler sonrası karşılaşılan mali tabloya dair bilgi sahibi olur.
4 Afet yönetim döngüsünün farklı evrelerinde hangi kaynakların kullanıldığını/kullanılabileceğini bilir.
5 Afet durumunda farklı bütçelerin nasıl kullanılabileceğini görür.
6 Afet harcamalarının verimliliği ve denetimine yönelik öneriler geliştirebilir.
7 Afetler sonrası mali tabloları da analiz ederek olası afetlerde kaynak temini sorununa yönelik doğru finansman kaynaklarını/kuruluşlarını seçerek çözüm üretebilir.
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Kısa Sınav 50
2. Kısa Sınav 50
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 20
1. Final 80
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 3 48
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 3 48
Ara Sınav 1 12 12
Kısa Sınav 2 4 8
Ödev 1 2 2
Final 1 16 16
Toplam İş Yükü 134
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 5,36
Dersin AKTS Kredisi 5