Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Mikobakteriler | TMB 501 | 0 | 4 + 2 | 6 | 6 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | Bakteriyel Enfeksiyonların Patogenezi |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | YUKSEK_LISANS |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üyesi TAYFUR DEMİRAY |
Dersi Verenler | Dr.Öğr.Üyesi TAYFUR DEMİRAY, |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Mikobakteriler ve neden oldukları enfeksiyonlar, tarih boyunca olduğu gibi günümüzde de en önemli sağlık sorunlarından biridir. Özellikle tüberkülozda görülen artış ve dirençli türlerin daha sık oranda ortaya çıkışı nedeniyle mikobakterilerin tanısı tedavisi ve neden oldukları enfeksiyonlardan korunmanın önemi daha iyi anlaşılmıştır. Bu dersde Mikobakterilerin yapısından başlanarak fizyoloji ve patogenez konuları incelenecek, türlerin neden oldukları enfeksiyon konuları işlenecek ve özellikle laboratuvar tanı yöntemleri ile ilgili uygulama ve metodlar aktarılacaktır. |
Dersin İçeriği | Bu derste, mikobakterilerin yapısı, fizyolojisi, virülans faktörleri ve patogenez ile ilgili özellikler aktarılacaktır. Tüberküloz ve lepra başta olmak üzere mikobakteri türlerinin neden olduğu enfeksiyonlar incelenecek, numune alımından raporlamaya dek laboratuvar tanı süreçleri içerisindeki tüm kavram, uygulama ve metodlar değerlendirilecektir. Ayrıca tedavi, korunma ve kontrol aşılama konularında bilgi verilecektir. |
Kalkınma Amaçları |
---|
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Mikobakteri türlerinin sınıflandırılması, yapısı, fizyolojisi ve patogenez ile ilgili tanım, kavram ve mekanizmalarını öğrenir | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
2 | Mikobakterilerin neden olduğu enfeksiyonlar hakkında bilgi sahibi olur | Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Anlatım, | |
3 | Laboratuvar tanısı için numuneden raporlamaya kadar süreç ve metotların kavrar | Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Anlatım, Eğitsel Oyun, | |
4 | Mikobakteri enfeksiyonlarının tedavisi, korunma, aşılama ve kontrol ile ilgili yaklaşımların öğrenir | Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Anlatım, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Mikobakteri Türleri ve Sınıflandırılması | Kaynakların, kılavuzların ve güncel bilimsel literatürün incelenmesi |
2 | Tarihçe ve Epidemiyoloji | Kaynakların, kılavuzların ve güncel bilimsel literatürün incelenmesi |
3 | Mikobakterilerin Yapısı ve Fizyolojisi | Kaynakların, kılavuzların ve güncel bilimsel literatürün incelenmesi |
4 | Mikobakterilerde Virülans Faktörleri ve Patogenez | Kaynakların, kılavuzların ve güncel bilimsel literatürün incelenmesi |
5 | M. tuberculosis / Tüberküloz | Kaynakların, kılavuzların ve güncel bilimsel literatürün incelenmesi |
6 | M. leprae / Lepra | Kaynakların, kılavuzların ve güncel bilimsel literatürün incelenmesi |
7 | Diğer Mikobakteri türlerinin neden olduğu enfeksiyonlar | Kaynakların, kılavuzların ve güncel bilimsel literatürün incelenmesi |
8 | Tanısal İşlemler İçin Numune Alınması ve İşlenmesi | Kaynakların, kılavuzların ve güncel bilimsel literatürün incelenmesi |
9 | Direkt Mikroskopik Yöntemler | Kaynakların, kılavuzların ve güncel bilimsel literatürün incelenmesi |
10 | Kültür Yöntemleri | Kaynakların, kılavuzların ve güncel bilimsel literatürün incelenmesi |
11 | Moleküler Yöntemler | Kaynakların, kılavuzların ve güncel bilimsel literatürün incelenmesi |
12 | Direnç Saptama Yöntemleri | Kaynakların, kılavuzların ve güncel bilimsel literatürün incelenmesi |
13 | Mikobakteri Enfeksiyonlarının Tanısında Yeni Metotlar | Kaynakların, kılavuzların ve güncel bilimsel literatürün incelenmesi |
14 | Tedavi, Korunma ve Kontrol | Kaynakların, kılavuzların ve güncel bilimsel literatürün incelenmesi |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | Mikobakteri derslerinde her derse ait sunum, görsel, video ve uygulama kılavuzları dersin özelliğine göre ders öncesinde ya da ders sırasında katılımcılar ile paylaşılacaktır. |
Ders Kaynakları | Nester’s microbiology : a human perspective.—Eighth edition / Denise G. Anderson, University of Washington, Sarah Salm, Borough of Manhattan Community College, Deborah Allen, Jefferson College. ISBN 978-0-07-352259-3 Published by McGraw-Hill Education, 2 Penn Plaza, New York, NY 10121.
Tüberküloz Tanı ve Tedavi Rehberi, 2. Baskı Ankara, Mayıs 2019 ISBN: 978-975-590-717-8 Sağlık Bakanlığı Yayın No: 1129
https://www.eucast.org/mycobacteria/
Mandell, Douglas, And Bennett’s Prıncıples And Practıce Of Infectıous Dıseases, Eıghth Edıtıon Isbn: 978-1-4557-4801-3 |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Mikroorganizmaları tür düzeyinde tanıma | X | |||||
2 | Hastalık yapış biçimlerini bilme | X | |||||
3 | hasta örneklerinden etken mikrorganizmaların tanımlanması ve antibiyotik etkinliklerinin belirlenmesi | X | |||||
4 | Hasta örneklerinden mikroorganizmaların izole edilmesini bilme | X | |||||
5 | Mikroorganizmaların immün sisteme etkisi ve immün sistemin yanıtlarını bilme | X | |||||
6 | Hastane enfeksiyonu ve salgınlarla mücadeleyi bilme | X |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 |
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Mikobakteri türlerinin sınıflandırılması, yapısı, fizyolojisi ve patogenez ile ilgili tanım, kavram ve mekanizmalarını öğrenir | ||||||
2 | Mikobakterilerin neden olduğu enfeksiyonlar hakkında bilgi sahibi olur | ||||||
3 | Laboratuvar tanısı için numuneden raporlamaya kadar süreç ve metotların kavrar | ||||||
4 | Mikobakteri enfeksiyonlarının tedavisi, korunma, aşılama ve kontrol ile ilgili yaklaşımların öğrenir |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
Toplam | 0 |
Toplam | 0 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 4 | 64 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 4 | 64 |
Ara Sınav | 1 | 4 | 4 |
Final | 1 | 4 | 4 |
Ödev | 1 | 4 | 4 |
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 6 | 96 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 4 | 64 |
Ödev | 1 | 1 | 1 |
Final | 1 | 1 | 1 |
Toplam İş Yükü | 302 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 12,08 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 6 |